In de financiële toelichting wordt de afwijking verklaard tussen de begroting 2024 en de begroting 2023. Het nadelig saldo van de lasten en baten op het programma Dorpen en wijken 2024 is toegenomen met € 1,736 miljoen ten opzichte van begroting 2023. Het nadelig saldo na mutatie reserves is toegenomen met € 2,637 miljoen. We lichten per product de belangrijkste wijzigingen toe.
Openbare ruimte
Het saldo bij het product Openbare ruimte na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 2,538 miljoen verslechterd. De lasten zijn met € 2,7 miljoen gestegen, de baten zijn met € 294.000 gestegen en de onttrekking aan de reserve is met € 132.000 afgenomen.
Lasten (€ 2,7 miljoen nadelig): In de begroting 2023 is door uw raad bij het vaststellen van plan groen incidenteel € 604.000 voor wegen en kunstwerken uit de gereserveerde structurele gelden beheer- en investeringsopgave openbare ruimte beschikbaar gesteld. We stellen uw raad voor om met ingang van 2024 genoemde bedrag structureel beschikbaar te stellen. Dit leidt tot geen afwijking aan de lastenkant in het product openbare ruimte. Aanvullend hierop vragen wij uw raad om voor het uitvoeren van de beleidsplannen kunstwerken en wegen € 1,333 miljoen structureel beschikbaar te stellen. De beleidsplannen kunstwerken en wegen worden eind december aan uw raad aangeboden. Verder zijn door het vaststellen van de voorjaarsnota 2023 de budgetten voor verkeer en vervoer structureel verhoogd. Dit leidt tot een lastentoename. Het gaat om toekomstige ontwikkelingen verkeer en vervoer (€ 50.000) hetgeen in programma Economie was begroot. Ook zijn bij de voorjaarsnota 2023 voor verkeer en vervoer incidentele budgetten beschikbaar gesteld. Het gaat om budget voor planvorming van een verkeerskundig ontwerp parkeren (€ 60.000) en een verkeersmodel (€ 75.000) om het mobiliteitsplan meer inhoud te geven. Deze middelen hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een lastendaling van € 135.000. Verder verwachten we hogere uitgaven door het uitvoeren van kleine verkeersmaatregelen (€ 30.000) en een verhoogde bijdrage verkeerseducatie VVB Provincie Groningen (€ 7.000). Verder leidt de toerekening van personele lasten verkeer en vervoer door een hogere indexatie voor loonkosten tot een nadeel van € 37.000. Daarnaast verwachten we een hogere toerekening van personele lasten voor onderhoud in de openbare ruimte. Dit leidt tot een nadeel van € 473.000. Dit geldt ook voor de toerekening van personele lasten inclusief ingeleend voor de toename in de vergunningverlening leges telecommunicatie en kabels en leidingen. Dit leidt tot een lastentoename van € 330.000. Het restant van de toegenomen lasten komt door hogere kapitaallasten (rente- en afschrijvingskosten) op investeringen in de openbare ruimte van € 327.000. Verder verwachten we een lastentoename in de uitvoeringsbudgetten openbare ruimte voor verkeer en vervoer en onderhoud IBOR door de gestegen kosten areaal en prijs. Dit leidt tot een lastentoename van € 289.000. Ook verwachten we door gestegen prijzen van energie hogere lasten bij openbare verlichting en verkeersregelinstallaties van € 37.000 en inzet tractie materieel € 21.000. Tot slot zijn in 2023 incidentele middelen voor onderhoud wegen met betrekking tot de overhevelingsvoorstellen jaarrekening 2022 in de begroting verwerkt. Deze middelen hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een lastendaling van € 132.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 33.000.
Baten (€ 294.000 voordelig): We verwachten meer legesinkomsten inclusief indexatie van de tarieven uit vergunningverlening Telecommunicatie en kabels en leidingen van € 284.000 en hogere vergoedingen voor werkzaamheden derden aanleg inritten van € 10.000.
Mutaties reserves (€ 132.000 nadelig): In 2023 zijn incidentele middelen voor onderhoud wegen met betrekking tot de overhevelingsvoorstellen jaarrekening 2022 uit de algemene reserve onttrokken en in de begroting verwerkt. Deze onttrekking hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een nadeel van € 132.000.
Cultuur
Het saldo bij het product Cultuur na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 462.000 verslechterd. De lasten zijn met € 148.000 afgenomen, de baten met € 172.000 afgenomen en de onttrekking aan de reserve is met € 438.000 afgenomen.
Lasten (€ 148.000 voordelig): In 2023 is voor energiecompensatie culture instellingen incidenteel € 363.000 beschikbaar gesteld. Deze lasten worden uit de reserve Maatwerk Fonds Energiecrisis gedekt. De lasten worden voor 2024 met € 363.000 terug geraamd. Dit leidt tot een lastendaling van € 363.000. Voor cultuurcentra, bibliotheek en Freaylemaborg worden de lasten verhoogd met het accres dit heeft ten opzichte van begroting 2023 een nadelig effect van € 265.000. Daarnaast zijn de lasten voor de lokale omroep in 2023 en 2024 gestegen door het verhogen van het tarief per huishouden. Dit komt ten goede aan de kwaliteitsimpuls lokale omroep. Dit leidt tot een lastentoename van € 22.000. Verder zijn in de begroting 2024 de middelen voor de kerkenvisie van € 75.000, voortkomend uit de overhevelingen 2021, niet opgenomen en leidt tot een lastendaling. Tot slot verwachten we een toename in energie- en onderhoudskosten door gestegen prijzen van € 94.000 in het vastgoed en een lagere toerekening van personele lasten van € 128.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 35.000.
Baten (€ 172.000 nadelig): Ten opzichte van de begroting 2023 verwachten we in 2024 € 166.000 minder huurinkomsten onroerende zaken vastgoed culturele instellingen te ontvangen. Overige afwijkingen in de baten tellen op tot een nadeel van € 6.000.
Mutaties reserves (€ 438.000 nadelig): In 2023 zijn incidentele middelen voor de kerkenvisie cultureel erfgoed met betrekking tot de overhevelingsvoorstellen jaarrekening 2022 uit de algemene reserve onttrokken en in de begroting verwerkt. Deze onttrekking hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een nadeel van € 75.000. Tot slot is voor 2023 incidenteel € 363.000 als onttrekking uit de reserve Maatwerk Fonds Energiecrisis begroot. Deze onttrekking wordt voor 2024 met € 363.000 terug geraamd. Dit leidt tot een nadeel van € 363.000.
Sport
Het saldo bij het product Sport na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 241.000 verslechterd. De lasten zijn met € 133.000 toegenomen, de baten zijn met € 163.000 toegenomen en de onttrekking aan de reserve is met € 271.000 afgenomen.
Lasten (€ 133.000 nadelig): De lasten van het sportbeleid zijn € 24.000 lager ten opzichte van de begroting 2023. Dit komt door het vervallen van ledensubsidies Menterwolde per 2024. Verder is in 2023 voor energiecompensatie sportaccommodatie incidenteel € 263.000 beschikbaar gesteld. Deze lasten worden uit de reserve Maatwerk Fonds Energiecrisis gedekt. De lasten worden voor 2024 zijn met € 263.000 terug geraamd. Dit leidt tot een lastendaling van € 263.000. Het restant van de toegenomen lasten komt door gestegen energielasten en hogere bouwkundige kosten sportcomplexen. Dit leidt tot een lastentoename van € 301.000. Daarnaast leidt de toerekening van personele lasten door een hogere indexatie voor loonkosten dan in de ongewijzigd beleid begroting 2024 is opgenomen tot een nadeel van € 64.000. Tot slot verwachten we een toename in de onderhoudskosten van sportvelden door gestegen prijzen. Dit leidt tot een nadeel van € 40.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 15.000.
Baten (€ 163.000 voordelig): De tarieven voor verhuur van een aantal sportcomplexen zijn verhoogd hiermee wordt voldaan aan de bezuinigingsmaatregel. Dit leidt tot een voordeel van € 50.000. Verder zijn de baten van de brede SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord in de begroting 2024 verwerkt en dat heeft een voordelig effect op de baten van € 256.000. Daarnaast is de huuropbrengst voor de ruimtes die het Kielzog huurt in complex Kalkwijk abusievelijk dubbel bij gebouwenbeheer en sport begroot. Deze correctie op de begroting heeft een nadelig effect van € 44.000. Tot slot verwachten we minder inkomsten uit de exploitatie van sportvoorzieningen. Dit leidt tot een nadeel van € 99.000.
Mutaties reserves (€ 271.000 nadelig): Voor 2023 is incidenteel € 263.000 als onttrekking uit de reserve Maatwerk Fonds Energiecrisis begroot. Deze onttrekking wordt voor 2024 niet geraamd. Dit leidt tot een nadeel van € 263.000. Overige afwijkingen op de reservemutaties tellen op tot een nadeel van € 8.000.
Openbaar groen
Het saldo bij het product Openbaar groen na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 217.000 verslechterd. De lasten zijn met € 140.000 toegenomen, de baten met € 17.000 afgenomen en de onttrekking aan de reserve is met € 60.000 afgenomen.
Lasten (€ 140.000 nadelig): In de begroting 2023 is door uw raad voor het uitvoeren van het beleidsplan groen incidenteel € 1,396 miljoen uit de gereserveerde structurele gelden beheer- en investeringsopgave openbare ruimte beschikbaar gesteld. We stellen uw raad voor om met ingang van 2024 genoemde bedrag structureel beschikbaar te stellen. Dit leidt tot geen afwijking aan de lastenkant in het product openbaar groen. Verder voorzien we lagere lasten door de in 2023 toegekende incidentele middelen voor het groen Oosterpark met betrekking tot de overhevelingsvoorstellen jaarrekening 2022 die we in de begroting hebben verwerkt. Deze middelen hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een lastendaling van € 60.000. Verder hebben we de uitvoeringsbudgetten van het product openbaar groen geïndexeerd. Dit leidt tot een lastentoename van € 78.000. Daarnaast verwachten we hogere kapitaallasten (rente- en afschrijvingskosten) op investeringen in het openbaar groen van € 28.000. Tot slot verwachten we een lastentoename van € 77.000 door een hogere toerekening van tractie materieel en huisvestingskosten vanwege gestegen brandstof- en onderhoudskosten en gestegen energiekosten. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 17.000.
Baten (€ 17.000 nadelig): De begrote inkomsten van € 23.000 uit de verkoop grond snippergroen is in de begroting 2024 in het programma Economie, product Economische ontwikkeling opgenomen. Verkoop grond heeft betrekking op ruimtelijke ordening grondzaken. Dit leidt tot een nadeel in het product Openbaar groen van € 23.000. Overige afwijkingen in de baten tellen op tot een voordeel van € 5.000.
Mutaties reserves (€ 60.000 nadelig): In 2023 zijn incidentele middelen voor het groen Oosterpark met betrekking tot de overhevelingsvoorstellen jaarrekening 2022 uit de algemene reserve onttrokken en in de begroting verwerkt. Deze onttrekking hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een nadeel van € 60.000.
Riolering
Het saldo bij het product Riolering na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 338.000 verbeterd. De lasten zijn met € 126.000 toegenomen en de baten zijn met € 464.000 toegenomen.
Lasten (€ 126.000 nadelig): In 2024 verwachten we een toename van de toegerekende kosten aan rioolheffing. Het gaat om hogere energiekosten gemalen door gestegen energieprijzen en onderhoudskosten gemalen plus relinen reparaties riolering. Dit leidt tot een lastentoename van € 262.000. Verder zijn diverse budgetten geïndexeerd en de begroting voor onderhoud kolken riolering bijgesteld. Hierdoor zijn de toegerekende kosten met € 161.000 gestegen. Daarnaast nemen de toegerekende kosten met € 55.000 toe door het instellen van een subsidieregeling voor het afkoppelen verhard oppervlak en regentonnen. Het restant van de toegenomen lasten van € 37.000 komt door een hogere toerekening van tractie materieel en huisvestingskosten vanwege gestegen brandstof- en onderhoudskosten en gestegen energiekosten. Tot slot leidt de lagere toegerekende kapitaallasten (rente- en afschrijvingskosten) op oude investeringen riolering en de toerekening van personele lasten tot een voordeel van € 416.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 27.000. Bovengenoemde betreft de directe kosten van het taakveld riolering. In de paragraaf lokale heffingen wordt de kostendekkendheid van het tarief weergegeven. Daarin staan ook de toe te rekenen kosten die niet op het taakveld riolering staan.
Baten (€ 464.000 voordelig): De baten voor de rioolheffing zijn in 2024 € 357.000 hoger. We verwachten een toename in het aantal objecten en grootverbruik. Verder voorzien we in 2024 een onttrekking uit de egalisatievoorziening te moeten doen van € 103.000. Dit leidt tot een voordeel aan de batenkant van € 103.000. Overige afwijkingen in de baten tellen op tot een voordeel van € 4.000.
Afval
Het saldo bij het product Afval na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 633.000 verbeterd. De lasten zijn met € 165.000 toegenomen en de baten met € 798.000 toegenomen.
Lasten (€ 165.000 nadelig): In 2024 verwachten we een toename van de toegerekende kosten aan afvalstoffenheffing. We verwachten een nadeel op de inzet van tractie materieel voor afval van € 81.000. Dit komt door gestegen prijzen van brandstof, materialen onderhoud en een toename van de kapitaallasten (rente- en afschrijvingskosten) op investeringen tractie materieel. Ook voorzien we door garantievergoedingen op inzameling van oud papier door verenigingen hogere kosten van € 150.000. Verder verwachten we een toename in energie- en onderhoudskosten door gestegen prijzen van € 169.000 in de toerekening van huisvesting aan afval. Daarnaast zijn er hogere toegerekende lasten ten aanzien van inzet personeel voor afval door een hogere indexatie van de loonkosten. Het gaat om lastentoename van € 63.000. Het restant van de toegenomen lasten komt door hogere kosten inzamelen verpakkingsafval in openbare prullenbakken. Dit leidt tot een lastentoename van € 46.000. Tot slot verwachten we uit kostenbesparende maatregelen een voordeel van € 250.000 en voorzien we € 70.000 lagere kosten huur van tractie materieel door ingebruikname van een eigen achterelader voor de inzameling van PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankpakken). Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 24.000. Bovengenoemde betreft de directe kosten van het taakveld afval. In de paragraaf lokale heffingen wordt de kostendekkendheid van het tarief weergegeven. Daarin staan ook de toe te rekenen kosten die niet op het taakveld afval staan.
Baten (€ 798.000 voordelig): De baten voor de afvalstoffenheffing zijn in 2024 € 798.000 hoger. Genoemde komt door een toename van het aantal aansluitingen en door het door uw raad genomen besluit om het tarief van de afvalstoffenheffing van 2021 tot en met 2024 stapsgewijs te verhogen met 5% per jaar om de kostendekking te verbeteren en deze gelijkelijk te verdelen over vastrecht (aantal aansluitingen) en het variabel deel (aantal ledigingen). Dit leidt tot een voordeel aan de batenkant van € 365.000. Verder stellen wij uw raad voor om het vastrecht tarief met € 10 te verhogen om de kostendekking te verbeteren. Dit leidt tot een voordeel aan de batenkant van € 276.000. Ook verwachten we een toename in de baten van € 46.000 door het ontvangen van een vergoeding voor het inzamelen van verpakkingsafval in openbare prullenbakken. Daarnaast verwachten we een voordeel op de inzameling van overige afvalstromen zoals kleding, matrassen, glas en overig afval van € 69.000 door een hogere vergoeding. Naast genoemde voordelen voorzien we door de aangenomen motie grofvuil € 226.000 minder opbrengsten uit grofvuil in 2024. Ook voorzien we minder opbrengsten door een afname van het aantal ingezamelde blikjes en een lagere vergoeding voor oud papier. Dit leidt tot een afname in de baten van € 78.000. Tot slot verwachten we een hogere onttrekking uit de egalisatievoorziening te moeten doen. Dit resulteert in een voordeel aan de batenkant van € 346.000. Echter dit heeft een negatief effect op de kostendekkendheid.
Milieu
Het saldo bij het product Milieu na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 174.000 verbeterd, de lasten zijn met € 323.000 afgenomen en de baten met € 149.000 afgenomen.
Lasten (€ 323.000 voordelig): In 2023 heeft uw raad de voorjaarsnota 2023 vastgesteld. Onderdeel hiervan is de deelnemersbijdrage Omgevingsdienst. De geactualiseerde begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2027 van de Omgevingsdienst Groningen laat een toename zien. De totale uitzetting voor 2024 bedraagt € 621.000. Ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2023 van € 469.000 leidt dit tot een lastentoename van € 151.000. Voor het project aanpak energiearmoede zijn de lasten € 1.227.000 lager dan in 2023, dit heeft te maken met de fasering van het project. Voor het project wijkuitvoeringsplannen is het gehele bedrag van € 377.000 in 2023 geraamd. Dit leidt tot een afname in de lasten van € 377.000. Vanuit het Rijk zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid. Dit gaat om € 1.131.000. Samen met een gewijzigde toerekening van de personeelslasten leidt dit tot een lastentoename van € 949.000. Tot slot voorzien we een lastentoename in de toerekening van personeelslasten ten aanzien van milieutaken van € 183.000. Overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van € 2.000.
Baten (€ 149.000 nadelig): Voor het project aanpak energiearmoede zijn de baten met € 1.227.000 gedaald, dit heeft te maken met de fasering van het project. De ontvangen middelen van het Rijk (SPUK) subsidie voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid leiden tot een toename van de baten van € 1.078.000.
Begraafplaatsen
Het saldo bij het product Begraafplaatsen na reservemutaties is ten opzichte van 2023 met € 323.000 verslechterd. De lasten zijn met € 375.000 toegenomen en de baten met € 52.000 toegenomen.
Lasten (€ 375.000 nadelig): In 2024 verwachten we een toename van de toegerekende kosten aan het product begraafplaatsen. Dit komt door het beleidsplan begraven die eind december aan uw raad wordt aangeboden. Om dit plan te kunnen uitvoeren is € 335.000 nodig. Dit leidt tot een lastentoename van € 335.000. Verder stijgen de huisvestingskosten door gestegen onderhoudskosten en energieprijzen. Dit resulteert in een lastentoename van € 8.000. Daarnaast worden door de verwachte toename in de leges lijkbezorgingsrechten en de hogere indexatie loonkosten meer personele lasten inclusief ingeleend personeel toegerekend. Dit leidt tot een lastentoename van € 27.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 5.000.
Baten (€ 52.000 voordelig): In 2024 verwachten door een toename van het aantal begrafenissen en indexatie van de tarieven € 52.000 meer inkomsten uit leges lijkbezorgingsrechten.