Het nadelig saldo na bestemming op het programma Economie is toegenomen met € 1,597 miljoen ten opzichte van de begroting 2023. We lichten per product de belangrijkste wijzigingen toe.
Brandweer en openbare veiligheid
Het saldo is ten opzichte van 2023 met € 57.000 verslechterd. De lasten zijn met € 112.000 gestegen en de baten zijn met € 55.000 toegenomen.
Lasten (€ 112.000 nadelig): In 2023 heeft uw raad de voorjaarsnota 2023 vastgesteld. Onderdeel hiervan is de deelnemersbijdrage aan de Veiligheidsregio Groningen (VRG). De geactualiseerde begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2027 van de VRG laat een toename zien. De totale uitzetting voor 2024 bedraagt € 487.000. Ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2023 van € 292.000 leidt dit tot een lastentoename van € 195.000. Daarnaast leidt een wijziging in de toerekening van personele lasten voor openbare veiligheid in relatie tot het project NPG Verbeteren Veiligheid tot een voordeel van € 125.000. Tot slot verwachten we een toename in energie- en onderhoudskosten door gestegen prijzen van € 28.000 in het vastgoed. Overige afwijkingen waaronder indexatie van uitvoeringsbudgetten in de lasten tellen op tot nadeel van € 14.000.
Baten (€ 55.000 voordelig): Ten opzichte van de begroting 2023 verwachten we in 2024 € 37.000 meer huurinkomsten onroerende zaken vastgoed te ontvangen. Verder verwachten we meer legesinkomsten uit APV-vergunningen van € 18.000.
Economische ontwikkeling
Het saldo bij het product Economische ontwikkeling na reservemutaties is met € 143.000 verslechterd. Er zijn € 429.000 aan lagere lasten, de baten vallen € 642.000 lager uit en de reservemutaties zijn € 70.000 voordelig.
Lasten (€ 429.000 voordelig):
Een hogere toerekening van personele lasten voor het uitvoeren van handhaving- en vergunningverleningstaken omgevingsvergunning leidt tot een lastentoename van € 486.000. Hierbij is rekening gehouden met loon- en prijsstijgingen en de overheveling van bouwtaken ODG naar de gemeente en meer inzet van werkzaamheden voor afhandelen vergunningverlening door een toename van het aantal vergunningen. Daarnaast hebben we de uitvoeringsbudgetten voor het uitvoeren van het woonplan en stimuleringsfonds volkshuisvesting geïndexeerd. Dit leidt tot een nadeel van € 26.000. Ook worden door de verwachte toename van de leges standplaatsen en marktgelden meer personele lasten inclusief hogere indexatie van loonkosten aan deze taken toegerekend. Dit leidt tot een lastentoename van € 20.000. Ook zijn in 2023 incidentele middelen voor de wet kwaliteitsborging bouw met betrekking tot de overhevelingsvoorstellen jaarrekening 2022 in de begroting verwerkt. Deze middelen hebben we in de begroting 2024 niet meer opgenomen. Dit leidt tot een lastendaling van € 113.000. De lasten voor de Omgevingswet zijn met € 816.000 afgenomen. Het incidenteel beschikbaar gestelde bedrag voor de Omgevingswet is volledig in 2023 geraamd. De lasten voor het Volkshuisvestingsfonds zijn met € 190.000 afgenomen door een andere fasering in de kosten ten opzichte van 2023. Met betrekking tot ruimtelijke ontwikkeling zijn de lasten met € 287.000 toegenomen. Het gaat om € 37.000 aan gestegen salariskosten voor ruimtelijke ordening en € 55.000 aan gestegen kosten door extra capaciteit voor stedenbouw. De kosten voor grondzaken zijn gestegen met € 195.000 als gevolg van personele ontwikkelingen in het kader van de evaluatie startorganisatie. De lasten voor economische ontwikkeling zijn met € 84.000 afgenomen. Incidenteel beschikbaar gestelde middelen in 2023, met name voor de strategische agenda landbouw, zijn hier de hoofdoorzaak van. Voor het project PAW Steendam-Tjuchem zijn de lasten met € 78.000 afgenomen door lagere lasten in de jaarschijf 2024 van dit project. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 33.000.
Baten (€ 642.000 nadelig):
In de begroting 2024 zijn voor de leges omgevingsvergunning hogere baten van € 511.000 geraamd. De begroting legesinkomsten omgevingsvergunning 2024 wordt € 2.311.000 (inclusief indexatie van 4,22%). In de begroting 2024 is rekening gehouden met het invoeren van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb). Echter zit er een onzekerheid in het realiseren van deze legesopbrengsten in verband met de invoering van deze wetgeving. Verder verwachten we een hogere vergoeding voor uitleen van personeel voor vergunningverlening van € 63.000. Ook voorzien we meer legesinkomsten inclusief indexatie van tarieven uit standplaatsen en marktgelden van € 14.000. Voor het project PAW Steendam-Tjuchem zijn de baten met € 1.013.000 afgenomen. In 2023 is er een storting in de reserve PAW Steendam-Tjuchem geraamd van € 1.013.000, dit wordt volledig gedekt met subsidie (SPUK). Verder zijn de baten voor het Volkshuisvestingsfonds met € 239.000 afgenomen omdat er minder kosten worden gemaakt door een verschil in fasering. Overige afwijkingen in de baten tellen op tot een voordeel van € 22.000.
Mutatie reserve (€ 70.000 voordelig): Er wordt ten opzichte van de begroting 2023 € 938.000 minder gestort in de reserve en er wordt € 868.000 minder onttrokken uit de reserve. Dit heeft diverse oorzaken. In 2023 is er een storting geraamd van € 1.013.000 in de reserve PAW Steendam-Tjuchem. In 2024 is er een storting geraamd van € 75.000 in de reserve Volkshuisvestingsfonds. In 2023 zijn er diverse overhevelingen vanuit de jaarrekening 2022 verwerkt, dit gaat om € 837.000 voor de Omgevingswet en € 113.000 voor de wet kwaliteitsborging bouw. Ook is er een onttrekking geraamd van € 180.000 uit de reserve PAW Steendam-Tjuchem. In 2024 is er een onttrekking geraamd van € 150.000 uit de reserve Volkshuisvestingsfonds en € 112.000 uit de reserve PAW Steendam-Tjuchem.
Bedrijventerreinen
Het saldo op het product Bedrijventerreinen is met € 1.953.000 verslechterd. Dit wordt per saldo veroorzaakt door € 5.985.000 lagere lasten en € 7.938.000 aan lagere baten.
Lasten (€ 5,985.000 voordelig): Deze afname wordt in hoofdlijnen veroorzaakt doordat in 2024 nauwelijks kosten voor woonrijp maken worden verwacht op bedrijventerrein Rengerspark, € 588.000. Ook is de doorboeking van de grondopbrengsten Rengerspark (loopt via de lasten) € 5.311.000 lager dan 2023. Daarnaast zijn de rentelasten € 84.000 lager door een gunstigere boekwaarde vanwege grondverkopen in 2023. Het overige verschil betreft diverse kleine posten.
Baten (€ 7.938.000 nadelig): Deze afname wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door € 5.311.000 lagere grondverkopen op Rengerspark ten opzichte van 2023. Hiermee is ook de winstneming voor 2024 € 1.960.000 lager dan 2023. Ook is de doorboeking van de lasten Rengerspark (loopt via de baten) € 667.000 lager dan 2023.
Grondexploitatie
Het verschil ten opzichte van de begroting 2023 is nihil. De lasten en baten die verband houden met grondexploitaties worden in de exploitatie verantwoord en via een tegenboeking (onderhanden werk) naar de balans overgeboekt. Het verschil tussen de begrotingsjaren 2023 en 2024 komt voornamelijk door de verschillen in de faseringen bij de grondexploitaties. Voor meer informatie over de grondexploitaties verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid en de Meerjaren Prognose Grondexploitatie 2023.
Mutatie reserve (€ 458.000 voordelig): Onttrekking reserve grondexploitaties ter dekking van het meerjarig negatief resultaat voortkomend uit de MPG 2023.
Toerisme
Het verschil ten opzichte van de begroting 2023 is nihil en wordt derhalve niet toegelicht.
Openbaar vervoer
Het verschil ten opzichte van de begroting 2023 is nihil en wordt derhalve niet toegelicht.