Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2024
    2. Blz. 3 1. Algemeen en 2. Programma's
      1. Blz. 4 1 . Algemeen
        1. Blz. 5 1.1 Inleiding
          1. Blz. 6 Inleiding
          2. Blz. 7 Financieel beeld in een notendop
        2. Blz. 8 1.2 Begroting in één oogopslag
          1. Blz. 9 Begroting in één oogopslag
        3. Blz. 10 1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
          1. Blz. 11 Samenstelling College 2022-2025
          2. Blz. 12 Portefeuilleverdeling
          3. Blz. 13 Samenstelling Gemeenteraad 2022-2025
      2. Blz. 14 2.1 Programma Dorpen en wijken
        1. Blz. 15 2.1.0 Inleiding
          1. Blz. 16 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 17 2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
          1. Blz. 18 Inleiding
          2. Blz. 19 Ambities
          3. Blz. 20 Trends en ontwikkeling
          4. Blz. 21 Doelstellingen
            1. Blz. 22 Inwoners hebben meer invloed op hun leefomgeving en voelen zich betrokken bij maatschappelijke vraagstukken.
              1. Blz. 23 We werken samen met inwoners en helpen hen op weg met plannen en ideeën die zij hebben voor hun leefomgeving en gemeenschap.
              2. Blz. 24 We ondersteunen met subsidies activiteiten die de leefbaarheid verbeteren in een dorp, buurt of straat.
              3. Blz. 25 We geven met de dorps- en wijkbudgetten inwonersgroepen directe invloed en zeggenschap over hun leefomgeving.
              4. Blz. 26 We stellen een participatievisie op.
              5. Blz. 27 We vergroten het kennisniveau over gebiedsgericht werken en participatie binnen de organisatie.
              6. Blz. 28 We gaan door met het ontwikkelen van de rol van dorps- en wijkwethouder.
        3. Blz. 29 2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten
          1. Blz. 30 Inleiding
          2. Blz. 31 Ambities
          3. Blz. 32 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 33 Doelstellingen
            1. Blz. 34 a. Meer grip op het vastgoed in eigendom van de gemeente te krijgen.
              1. Blz. 35 Opstellen van beleid
            2. Blz. 36 b. Realisatie van een evenwichtige vastgoedportefeuille
            3. Blz. 37 c. Te komen tot een effectieve(re) en efficiënte(re) inzet van vastgoed.
            4. Blz. 38 d. Voorzieningen- en accommodatiebeleid te ontwikkelen.
        4. Blz. 39 2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven
          1. Blz. 40 Inleiding
          2. Blz. 41 Ambities
          3. Blz. 42 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 43 Doelstellingen
            1. Blz. 44 a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
              1. Blz. 45 In 2024 halen we uit de samenleving gegevens op over cultuurdeelname, behoefte en waardering van de inwoners. De enquête uitslag is bouwsteen van de nieuwe Kadernota Cultuur.
            2. Blz. 46 b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
              1. Blz. 47 De cultuurcoaches worden meer op wijk/dorpsniveau ingezet.
            3. Blz. 48 c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
            4. Blz. 49 d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen.
            5. Blz. 50 e. Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
            6. Blz. 51 f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
            7. Blz. 52 g. Beschermen archeologische waarden
        5. Blz. 53 2.1.4 Sport en bewegen
          1. Blz. 54 Inleiding
          2. Blz. 55 Ambities
          3. Blz. 56 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 57 Doelstellingen
            1. Blz. 58 a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
              1. Blz. 59 Uitvoering geven aan het lokaal sportakkoord
            2. Blz. 60 b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
              1. Blz. 61 Faciliteren en stimuleren van het verenigingsleven binnen de sport
            3. Blz. 62 c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
              1. Blz. 63 Gelijke basis voor sportverenigingen realiseren
          5. Blz. 64 Indicatoren
        6. Blz. 65 2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
          1. Blz. 66 Inleiding
          2. Blz. 67 Ambities
          3. Blz. 68 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 69 Doelstellingen
            1. Blz. 70 a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
            2. Blz. 71 b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
            3. Blz. 72 c. Veilige woon- en leefomgeving
            4. Blz. 73 d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
        7. Blz. 74 2.1.6 Fysieke leefbaarheid
          1. Blz. 75 Inleiding
          2. Blz. 76 Ambitie: Een goed onderhouden buitenruimte draagt bij aan leefbaarheid
          3. Blz. 77 Trends en indicatoren
          4. Blz. 78 Doelstellingen
            1. Blz. 79 a. Afval: We geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan.
              1. Blz. 80 Onderzoek huisvesting nieuw afvalbrengpunt
              2. Blz. 81 Evaluatie uitvoer gft en grofvuil
            2. Blz. 82 b. Groen, zwerfafval en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
              1. Blz. 83 Uitvoeren en eventueel bijstellen beleidsplan groen
              2. Blz. 84 Inspecteren en repareren speeltoestellen
            3. Blz. 85 c. We beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
              1. Blz. 86 Opstellen en vaststellen beleidsplan Kunstwerken
              2. Blz. 87 Opstellen beleidsplan Water
            4. Blz. 88 d. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
              1. Blz. 89 Geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan
              2. Blz. 90 Uitvoeren project centrumgebied Gorecht-Oost
            5. Blz. 91 e. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
              1. Blz. 92 Opstellen nieuw beleidsplan GRP
              2. Blz. 93 Uitwerken subsidies regentonnen/afkoppelen
            6. Blz. 94 f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
              1. Blz. 95 Opstellen nieuw beleid wegen inclusief half verharding
        8. Blz. 96 2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 97 Indicatoren
        9. Blz. 98 2.1.8 Financieel overzicht Dorpen en Wijken
          1. Blz. 99 Financieel overzicht
          2. Blz. 100 Toelichting
      3. Blz. 101 2.2 Programma Sociaal
        1. Blz. 102 2.2.0 Inleiding
          1. Blz. 103 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 104 2.2.1 Gezondheid
          1. Blz. 105 Inleiding
          2. Blz. 106 Ambities
          3. Blz. 107 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 108 Doelstellingen
            1. Blz. 109 a. Alle betrokkenen werken intensief samen
              1. Blz. 110 Bevorderen van integraal samenwerken
            2. Blz. 111 b. Stimuleren van gezonde leefstijl
              1. Blz. 112 Uitvoering geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord
          5. Blz. 113 Indicatoren
        3. Blz. 114 2.2.2 Welzijn
          1. Blz. 115 Inleiding
          2. Blz. 116 Ambities
          3. Blz. 117 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 118 Doelstellingen
            1. Blz. 119 a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
              1. Blz. 120 Sociaal-emotionele ondersteuning bieden voor inwoners in het aardbevingsgebied
              2. Blz. 121 Uitvoeren van Welzijn op Recept en Grip en Glans
            2. Blz. 122 b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
              1. Blz. 123 Bevorderen van de vitaliteit onder ouderen
              2. Blz. 124 Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
              3. Blz. 125 Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
              4. Blz. 126 Inzetten op een dementievriendelijke gemeente
            3. Blz. 127 c. Versterken van de informele ondersteuning
              1. Blz. 128 Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
              2. Blz. 129 Versterken en stimuleren van initiatieven en activiteiten door vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.
          5. Blz. 130 Indicatoren
        4. Blz. 131 2.2.3 Wmo
          1. Blz. 132 Inleiding
          2. Blz. 133 Ambities
          3. Blz. 134 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 135 Doelstellingen
            1. Blz. 136 a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
              1. Blz. 137 Uitvoering geven aan BIBOB onderzoeken in het kader van het Wmo contract
              2. Blz. 138 Afbouwen externe inzet toezicht Wmo en Jeugd
              3. Blz. 139 Onderzoeken of we het toezicht op Beschermd Wonen zelf willen en kunnen uitvoeren
            2. Blz. 140 b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
              1. Blz. 141 Ontwikkelen van nieuwe vorm voor inwonersparticipatie
              2. Blz. 142 Uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek
            3. Blz. 143 c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
              1. Blz. 144 Ontwikkelen algemene voorzieningen
              2. Blz. 145 Het inzetten van ondersteuning in de thuissituatie
              3. Blz. 146 Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
              4. Blz. 147 Onderzoek naar en herziening van Wmo-verstrekkingen voor vervoersvoorzieningen
              5. Blz. 148 Starten met de aanbesteding Doelgroepenvervoer
              6. Blz. 149 Samenwerken met andere zorgdomeinen
              7. Blz. 150 Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
            4. Blz. 151 d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
          5. Blz. 152 Indicatoren
        5. Blz. 153 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs
          1. Blz. 154 Inleiding
          2. Blz. 155 Ambities
          3. Blz. 156 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 157 Doelstellingen
            1. Blz. 158 a. Basis Jeugd
            2. Blz. 159 b. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning.
              1. Blz. 160 Onderzoeken van de beschikbaarheid van aanvullend preventief aanbod
            3. Blz. 161 c. Investeren op de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld
              1. Blz. 162 Traumasensitief werken in de sociale teams
              2. Blz. 163 Monitoren van alle veiligheidscasuïstiek
              3. Blz. 164 Starten met Handle with care
              4. Blz. 165 Inzetten op veerkrachtbevordering van inwoners
            4. Blz. 166 d. Verbeteren van de jeugdhulp
              1. Blz. 167 Ontwikkelen van beleid voor jeugdhulp bij de sociale teams
              2. Blz. 168 Zorgdragen voor betere en goedkopere jeugdhulp
              3. Blz. 169 Anders organiseren van de hoogspecialistische jeugdhulp
              4. Blz. 170 Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
            5. Blz. 171 e. Jeugdgezondheidszorg basis
            6. Blz. 172 f. Onderwijs basis
            7. Blz. 173 g. We vergroten gelijke kansen in het onderwijs
              1. Blz. 174 Uitvoeren van het Onderwijskansenakkoord
              2. Blz. 175 Uitvoeren van het project Kind-Ouder ondersteuners
              3. Blz. 176 Uitvoeren van het NPG-project Tijd voor Toekomst
            8. Blz. 177 i. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
              1. Blz. 178 Opstellen van het Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting
              2. Blz. 179 Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
            9. Blz. 180 j. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
              1. Blz. 181 Aanbieden van volwasseneneducatie
              2. Blz. 182 Investeren in de leesbevordering van kinderen en ouders
              3. Blz. 183 Inzetten op de betrokkenheid en inzet van werkgevers
              4. Blz. 184 Vergroten van de bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
          5. Blz. 185 Indicatoren
        6. Blz. 186 2.2.5 Participatiewet
          1. Blz. 187 Inleiding
          2. Blz. 188 Ambities
          3. Blz. 189 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 190 Doelstellingen
            1. Blz. 191 a. De financiële hulp past goed bij wat onze inwoners met een laag inkomen nodig hebben.
              1. Blz. 192 Onderzoek financiële ondersteuning
            2. Blz. 193 b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
              1. Blz. 194 Uitvoeren actieplan arbeidsmarktregio Werk in Zicht
              2. Blz. 195 Uitvoeren van het project 'Weer in Beeld'
              3. Blz. 196 Re-integratiebeleid 2024-2027
            3. Blz. 197 c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen
              1. Blz. 198 Extra beschermde werkplekken
            4. Blz. 199 d. Ondernemers met financiële problemen worden snel geholpen.
              1. Blz. 200 Onderzoek naar toekomst loket zelfstandigen
            5. Blz. 201 e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
            6. Blz. 202 f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.
              1. Blz. 203 Kinderen krijgen een plek op de gewone basisscholen
              2. Blz. 204 Geven van meer Nederlandse taallessen
              3. Blz. 205 Zorgen voor betere opvangplekken
          5. Blz. 206 Indicatoren
        7. Blz. 207 2.2.6 Schuldhulpverlening
          1. Blz. 208 Inleiding
          2. Blz. 209 Ambities
          3. Blz. 210 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 211 Doelstellingen
            1. Blz. 212 a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen
              1. Blz. 213 Schuldhulpverlening voor ondernemers wordt aanbesteed aan een betrouwbare partner.
              2. Blz. 214 Samen met statushouders werken wij aan hun financiële zelfredzaamheid.
              3. Blz. 215 Onze website is voor iedereen toegankelijk.
            2. Blz. 216 b. Wij werken samen met onze ketenpartners
              1. Blz. 217 Inwoners ontvangen de best passende, minst ingrijpende vorm van financiële ondersteuning.
            3. Blz. 218 c. Wij zetten de klant centraal
              1. Blz. 219 Onze klanten zijn tevreden over onze hulp.
            4. Blz. 220 d. Wij zetten in op een duurzame oplossing
              1. Blz. 221 Onze klanten doen op hun eigen niveau mee met hun financiële administratie.
            5. Blz. 222 e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!
              1. Blz. 223 Wij zetten ons in om financiële educatie een vaste plek in het onderwijs te geven.
        8. Blz. 224 2.2.7 Sociale teams
          1. Blz. 225 Inleiding
          2. Blz. 226 Ambities
          3. Blz. 227 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 228 Doelstellingen
            1. Blz. 229 a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
            2. Blz. 230 b. De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
            3. Blz. 231 c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
            4. Blz. 232 d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
        9. Blz. 233 2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 234 indicatoren
        10. Blz. 235 2.2.9 Financieel overzicht Sociaal
          1. Blz. 236 financieel overzicht sociaal
          2. Blz. 237 Toelichting
      4. Blz. 238 2.3 Programma Economie
        1. Blz. 239 2.3.0 Inleiding
          1. Blz. 240 Opbouw programma
        2. Blz. 241 2.3.1 Omgevingswet
          1. Blz. 242 Inleiding
          2. Blz. 243 Ambities
          3. Blz. 244 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 245 Doelstellingen
            1. Blz. 246 a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
            2. Blz. 247 b. Vaststellen omgevingsvisie
        3. Blz. 248 2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
          1. Blz. 249 Inleiding
          2. Blz. 250 Ambities
          3. Blz. 251 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 252 Doelstellingen
            1. Blz. 253 a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
              1. Blz. 254 Afronden IJsbaanlokatie Sappemeer
              2. Blz. 255 Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West (2)
              3. Blz. 256 Drevenhof - Hoogezand
              4. Blz. 257 Bedrijvenpark Rengers Kolham
              5. Blz. 258 Volkshuisvestingsfonds
              6. Blz. 259 Vosholen fase 2
              7. Blz. 260 Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
              8. Blz. 261 Wij werken verder aan Stadshart-Noord
            2. Blz. 262 b. Netwerken van sterke dorpen op het platteland
              1. Blz. 263 Verlengde Veenlaan Slochteren
              2. Blz. 264 Tolweg Muntendam
              3. Blz. 265 Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
            3. Blz. 266 c. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
              1. Blz. 267 Een plan voor de dorpsontwikkeling van Muntendam
              2. Blz. 268 Woonvisie vaststellen
              3. Blz. 269 Wij werken de visie voor Harkstede verder uit
              4. Blz. 270 Wij werken samen met de inwoners aan de gebiedsontwikkeling Slochterhaven
              5. Blz. 271 Bedrijventerreinen ontwikkelen
            4. Blz. 272 d. Inspelen op nieuwe wet- en regelgeving
            5. Blz. 273 e. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
        4. Blz. 274 2.3.3 Economie
          1. Blz. 275 Inleiding
          2. Blz. 276 Ambities
          3. Blz. 277 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 278 Doelstellingen
            1. Blz. 279 a. Wij willen een uitstekende service bieden voor ondernemers en instellingen
              1. Blz. 280 Aanspreekpunt voor ondernemers
              2. Blz. 281 Informatie geven
              3. Blz. 282 Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
              4. Blz. 283 Bedrijventerreinenvisie
              5. Blz. 284 Ondernemersloket
            2. Blz. 285 b. Wij willen een duurzaam perspectief voor de landbouwsector
              1. Blz. 286 Landbouwagenda
              2. Blz. 287 Agenda voor de Veenkoloniën
              3. Blz. 288 Verbindingen leggen
              4. Blz. 289 Landbouwoverleg
              5. Blz. 290 Transitie Landelijk Gebied Groningen
            3. Blz. 291 c. Wij willen aantrekkelijke winkelgebieden
              1. Blz. 292 Wij geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
              2. Blz. 293 Wij maken het platform detailhandel mogelijk
              3. Blz. 294 Wij werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
            4. Blz. 295 d. Wij willen een groeiende en vitale vrijetijdssector
              1. Blz. 296 Wij zorgen dat de buitenruimte op orde is
              2. Blz. 297 Wij zorgen voor een aantrekkelijk en beleefbaar aanbod (DNA en verhalen)
              3. Blz. 298 Wij zorgen voor een toekomstbestendige vrijetijdssector
              4. Blz. 299 Wij zorgen voor een goede profilering en informatievoorziening
              5. Blz. 300 Wij werken samen aan de toekomst
          5. Blz. 301 Indicatoren
        5. Blz. 302 2.3.4 Verkeer
          1. Blz. 303 Inleiding
          2. Blz. 304 Ambities
          3. Blz. 305 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 306 Doelstellingen
            1. Blz. 307 a. Gemeentelijk mobiliteitsbeleid op orde
              1. Blz. 308 1. Vaststellen mobiliteitsplan door de gemeenteraad
              2. Blz. 309 2. Opstellen uitvoeringsprogramma SPV 2030
              3. Blz. 310 3. Opwaarderen treinstation Hoogezand-Sappemeer
            2. Blz. 311 b. Participeren plan- en beleidsvorming derden
          5. Blz. 312 Indicatoren
        6. Blz. 313 2.3.5 Duurzaamheid
          1. Blz. 314 Inleiding
          2. Blz. 315 Ambities
          3. Blz. 316 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 317 Doelstellingen
            1. Blz. 318 a. Bieden van ondersteuning aan individuele inwoners om te verduurzamen
              1. Blz. 319 Beleid elektrische laadpalen
              2. Blz. 320 Energieloket en energiecoaches
              3. Blz. 321 Stimuleringslening
              4. Blz. 322 SPUK en NIP
              5. Blz. 323 Samenwerken om inwoners te bereiken
            2. Blz. 324 b. Mogelijk maken van het produceren en gebruiken van duurzame energie
              1. Blz. 325 Stimuleren Zon op dak
              2. Blz. 326 Optimaliseren gebruik van elektriciteitsnet
            3. Blz. 327 c. Wijken in Midden-Groningen zijn van het aardgas af.
              1. Blz. 328 Gasvrij Gorecht
              2. Blz. 329 Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
              3. Blz. 330 Wijkuitvoeringsplannen
            4. Blz. 331 d. De gemeente voert een duurzame bedrijfsvoering
              1. Blz. 332 Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
              2. Blz. 333 Verduurzamen wagenpark
              3. Blz. 334 Verminderen interne afvalstromen
              4. Blz. 335 Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
            5. Blz. 336 e. Bestrijden van droogte, hitte en wateroverlast als gevolg van het veranderd klimaat
              1. Blz. 337 Uitvoeren klimaatadaptatieplan Midden-Groningen
        7. Blz. 338 2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 339 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 340 2.3.7 Financieel overzicht Economie
          1. Blz. 341 Economie Financieel Overzicht
          2. Blz. 342 Toelichting
      5. Blz. 343 2.4 Programma Dienstverlening
        1. Blz. 344 2.4.0 Inleiding
          1. Blz. 345 Visie
        2. Blz. 346 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening
          1. Blz. 347 Inleiding
          2. Blz. 348 Ambities
          3. Blz. 349 Doelstellingen
            1. Blz. 350 a. Doorontwikkeling online-dienstverlening Burgerzaken
            2. Blz. 351 b. Optimale dienstverlening tijdens een (reis-) documentenpiek
            3. Blz. 352 c. Uitvoering wet dubbele achternaam
            4. Blz. 353 d. Europese verkiezingen 2024 goed, veilig en toegankelijk organiseren
            5. Blz. 354 e. Implementatie van de 'Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer'
            6. Blz. 355 f. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering
        3. Blz. 356 2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
          1. Blz. 357 Financieel overzicht
          2. Blz. 358 Toelichting
      6. Blz. 359 2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
        1. Blz. 360 2.5.0 Inleiding
          1. Blz. 361 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 362 2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
          1. Blz. 363 Inleiding
          2. Blz. 364 Ambities
          3. Blz. 365 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 366 Doelstellingen
            1. Blz. 367 a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk beoordelen
            2. Blz. 368 b. Gebouwen waar nodig zo snel mogelijk versterken
            3. Blz. 369 c. Beëindiging Gaswinning
            4. Blz. 370 d. Zorgen voor goede (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken
            5. Blz. 371 e. De eigenaren in batch 1588 moeten verder kunnen met hun versterkingsprojecten
            6. Blz. 372 f. Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we de projecten voor het versterken en nieuwbouwen van scholen afronden
            7. Blz. 373 g. Onze inwoners moeten niet de financier worden van de kosten die voortkomen uit de versterking
            8. Blz. 374 h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
        3. Blz. 375 2.5.2 Nationaal Programma Groningen
          1. Blz. 376 Inleiding
          2. Blz. 377 Ambities
          3. Blz. 378 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 379 Doelstellingen
            1. Blz. 380 a. Uitvoering geven aan het lokaal Programmaplan Hart voor Midden-Groningen
            2. Blz. 381 b. Aanvragen van tweede (en derde) fases van lopende projecten
            3. Blz. 382 c. Voorbereiden aanvraag nieuwe projecten
            4. Blz. 383 d. Uitvoering geven aan het collegeprogramma Samen aan de Slag
            5. Blz. 384 e. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid van inwoners.
            6. Blz. 385 f. Meten en rapporteren.
            7. Blz. 386 g. Voorbereiden van de borging van de projectresultaten in het reguliere werk.
        4. Blz. 387 2.5.3 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
          1. Blz. 388 Gevolgen gas- en zoutwinning
          2. Blz. 389 Programma gevolgen gaswinning
          3. Blz. 390 Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
      7. Blz. 391 2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 392 2.6.0 Inleiding
          1. Blz. 393 Voorwoord
        2. Blz. 394 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 395 Inleiding
          2. Blz. 396 Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds
          3. Blz. 397 Overhead
          4. Blz. 398 Algemene reserve
          5. Blz. 399 Vennootschapsbelasting
          6. Blz. 400 Onvoorzien
        3. Blz. 401 2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 402 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 403 2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 404 Bestuur en bedrijfsvoering
          2. Blz. 405 Toelichting
    3. Blz. 406 3. Paragrafen
      1. Blz. 407 3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 408 De opgave voor 2024
          1. Blz. 409 Opgave 2022
        2. Blz. 410 Organisatieontwikkeling
          1. Blz. 411 Communicatie
        3. Blz. 412 Human Resource Management
          1. Blz. 413 HRM
        4. Blz. 414 Informatisering en automatisering
          1. Blz. 415 I&A
        5. Blz. 416 Wij zijn in control
          1. Blz. 417 Infomatisering en privacy
        6. Blz. 418 Communicatie
          1. Blz. 419 Facilitaire zaken
        7. Blz. 420 Fraude & integriteit
          1. Blz. 421 Fraude & Integriteit
        8. Blz. 422 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 423 P&C
      2. Blz. 424 3.2 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 425 Inleiding
          1. Blz. 426 Inleiding
        2. Blz. 427 Inkomsten lokale heffingen
          1. Blz. 428 Inkomsten lokale heffingen
        3. Blz. 429 Beleid lokale heffingen
          1. Blz. 430 Beleid lokale heffingen
        4. Blz. 431 Kostendekkendheid van de heffingen
          1. Blz. 432 Kostendekking van de heffingen
          2. Blz. 433 Kostendekkendheid van de rioolheffing
          3. Blz. 434 Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
          4. Blz. 435 Kostendekkendheid leges
          5. Blz. 436 Recapitulatie titel 1,2 en 3
        5. Blz. 437 Belastingdruk (woonlasten)
          1. Blz. 438 Woonlasten
        6. Blz. 439 Kwijtscheldingsbeleid
          1. Blz. 440 Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 441 3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 442 Inleiding
          1. Blz. 443 Inleiding
        2. Blz. 444 Integraal risicomanagement
          1. Blz. 445 Integraal risicomanagement
        3. Blz. 446 Weerstandscapaciteit
          1. Blz. 447 Weghalen
        4. Blz. 448 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 449 Beschikbare weerstandscapaciteit
        5. Blz. 450 Benodigde weerstandscapaciteit
          1. Blz. 451 Beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 452 Overzicht risico's
          1. Blz. 453 Risicotabel 2022
          2. Blz. 454 Overzicht risico's
        7. Blz. 455 Financiële kengetallen
          1. Blz. 456 Financiële kengetallen
      4. Blz. 457 3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 458 Inleiding
          1. Blz. 459 Inleiding
        2. Blz. 460 Ambitie
          1. Blz. 461 Ambitie
        3. Blz. 462 Doelstellingen
          1. Blz. 463 Doelstellingen
        4. Blz. 464 Inzet
          1. Blz. 465 Inzet
        5. Blz. 466 Kerncijfers kapitaalgoederen
          1. Blz. 467 Kerncijfers kapitaalgoederen
        6. Blz. 468 Financieel overzicht kapitaalgoederen
          1. Blz. 469 Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
      5. Blz. 470 3.5 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 471 Inleiding
          1. Blz. 472 Inleiding
        2. Blz. 473 Wettelijk kader
          1. Blz. 474 Wettelijk kader
        3. Blz. 475 Vermogenspositie
          1. Blz. 476 Vermogenspositie
        4. Blz. 477 Herfinanciering en aanvullende financiering
          1. Blz. 478 Herfinanciering en aanvullende financiering
        5. Blz. 479 Financieringsbeleid
          1. Blz. 480 Financieringsbeleid
        6. Blz. 481 Liquiditeitenbeheer
          1. Blz. 482 Liquiditeitenbeheer
        7. Blz. 483 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
          1. Blz. 484 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
        8. Blz. 485 Risicobeheersing
          1. Blz. 486 Risicobeheersing
          2. Blz. 487 Renterisico en renterisico's vaste schuld
          3. Blz. 488 Kredietrisico's en interne rente
          4. Blz. 489 Vervolg risicobeheersing
      6. Blz. 490 3.6 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 491 Inleiding verbonden partijen
          1. Blz. 492 Inleiding
        2. Blz. 493 Verbonden partijen
          1. Blz. 494 Verbonden partijen
        3. Blz. 495 Informatie per verbonden partijen
          1. Blz. 496 Informatie per verbonden partijen
          2. Blz. 497 Openbaar lichaam
          3. Blz. 498 BV & NV
          4. Blz. 499 Verenigingen
          5. Blz. 500 Stichtingen
          6. Blz. 501 Overig
      7. Blz. 502 3.7 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 503 Inleiding Grondbeleid
          1. Blz. 504 Inleiding
        2. Blz. 505 Herziening grondexploitaties
          1. Blz. 506 Herziening grondexploitaties
        3. Blz. 507 Winst en verlies
          1. Blz. 508 Winst en verlies
        4. Blz. 509 Grondexploitaties
          1. Blz. 510 Grondexploitaties
        5. Blz. 511 Financieel
          1. Blz. 512 Financieel
          2. Blz. 513 Grondexploitatie
        6. Blz. 514 Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
          1. Blz. 515 Overige complexen
        7. Blz. 516 Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
          1. Blz. 517 Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
        8. Blz. 518 Risico's
          1. Blz. 519 Risico's
      8. Blz. 520 3.8 Paragraaf Bestuur
        1. Blz. 521 Inleiding bestuur
          1. Blz. 522 Inleiding
        2. Blz. 523 Interactieve beleidsvorming
          1. Blz. 524 Gemeente en samenleving
          2. Blz. 525 Raadsakkoord 2022-2026
        3. Blz. 526 Passende vergaderstructuur voor de raad
          1. Blz. 527 Passende vergaderstructuur voor de raad
          2. Blz. 528 In gesprek met de samenleving
        4. Blz. 529 Rekenkamer Midden-Groningen
          1. Blz. 530 Rekenkamer Midden-Groningen
      9. Blz. 531 3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
        1. Blz. 532 Wet open overheid
    4. Blz. 533 4. Uiteenzetting financiële positie
      1. Blz. 534 4.1 Overzicht baten en lasten per programma
        1. Blz. 535 Overzicht baten en lasten per programma
      2. Blz. 536 4.2 Overzicht baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 537 Overzicht baten en lasten per taakveld
      3. Blz. 538 4.3 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 539 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 540 Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
      4. Blz. 541 4.4 Structureel evenwicht
        1. Blz. 542 Overzicht Structureel evenwicht
      5. Blz. 543 4.5 Geprognosticeerde balans 2024-2027
        1. Blz. 544 Geprognosticeerde balans 2022 - 2025
      6. Blz. 545 4.6 EMU-saldo
        1. Blz. 546 EMU saldo
      7. Blz. 547 4.7 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
        1. Blz. 548 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
      8. Blz. 549 4.8 Overzicht investeringen
        1. Blz. 550 4.7 Overzicht investeringen
      9. Blz. 551 4.9 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 552 Eigen vermogen
        2. Blz. 553 Voorzieningen
        3. Blz. 554 Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
      10. Blz. 555 4.10 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 556 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 557 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
      11. Blz. 558 4.11 Subsidies
        1. Blz. 559 Subsidieregister begroting 2022
    5. Acties
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap