-
Blz. 1
Programmabegroting 2024
-
Blz. 2
Programmabegroting 2024
-
Blz. 3
1. Algemeen en 2. Programma's
-
Blz. 4
1 . Algemeen
-
Blz. 5
1.1 Inleiding
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Financieel beeld in een notendop
-
Blz. 8
1.2 Begroting in één oogopslag
-
Blz. 9
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 10
1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
-
Blz. 11
Samenstelling College 2022-2025
-
Blz. 12
Portefeuilleverdeling
-
Blz. 13
Samenstelling Gemeenteraad 2022-2025
-
Blz. 14
2.1 Programma Dorpen en wijken
-
Blz. 15
2.1.0 Inleiding
-
Blz. 16
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 17
2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
-
Blz. 18
Inleiding
-
Blz. 19
Ambities
-
Blz. 20
Trends en ontwikkeling
-
Blz. 21
Doelstellingen
-
Blz. 22
Inwoners hebben meer invloed op hun leefomgeving en voelen zich betrokken bij maatschappelijke vraagstukken.
-
Blz. 23
We werken samen met inwoners en helpen hen op weg met plannen en ideeën die zij hebben voor hun leefomgeving en gemeenschap.
-
Blz. 24
We ondersteunen met subsidies activiteiten die de leefbaarheid verbeteren in een dorp, buurt of straat.
-
Blz. 25
We geven met de dorps- en wijkbudgetten inwonersgroepen directe invloed en zeggenschap over hun leefomgeving.
-
Blz. 26
We stellen een participatievisie op.
-
Blz. 27
We vergroten het kennisniveau over gebiedsgericht werken en participatie binnen de organisatie.
-
Blz. 28
We gaan door met het ontwikkelen van de rol van dorps- en wijkwethouder.
-
Blz. 29
2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten
-
Blz. 30
Inleiding
-
Blz. 31
Ambities
-
Blz. 32
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 33
Doelstellingen
-
Blz. 34
a. Meer grip op het vastgoed in eigendom van de gemeente te krijgen.
-
Blz. 35
Opstellen van beleid
-
Blz. 36
b. Realisatie van een evenwichtige vastgoedportefeuille
-
Blz. 37
c. Te komen tot een effectieve(re) en efficiënte(re) inzet van vastgoed.
-
Blz. 38
d. Voorzieningen- en accommodatiebeleid te ontwikkelen.
-
Blz. 39
2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven
-
Blz. 40
Inleiding
-
Blz. 41
Ambities
-
Blz. 42
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 43
Doelstellingen
-
Blz. 44
a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
-
Blz. 45
In 2024 halen we uit de samenleving gegevens op over cultuurdeelname, behoefte en waardering van de inwoners. De enquête uitslag is bouwsteen van de nieuwe Kadernota Cultuur.
-
Blz. 46
b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
-
Blz. 47
De cultuurcoaches worden meer op wijk/dorpsniveau ingezet.
-
Blz. 48
c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
-
Blz. 49
d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen.
-
Blz. 50
e. Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
-
Blz. 51
f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
-
Blz. 52
g. Beschermen archeologische waarden
-
Blz. 53
2.1.4 Sport en bewegen
-
Blz. 54
Inleiding
-
Blz. 55
Ambities
-
Blz. 56
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 57
Doelstellingen
-
Blz. 58
a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
-
Blz. 59
Uitvoering geven aan het lokaal sportakkoord
-
Blz. 60
b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 61
Faciliteren en stimuleren van het verenigingsleven binnen de sport
-
Blz. 62
c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
-
Blz. 63
Gelijke basis voor sportverenigingen realiseren
-
Blz. 64
Indicatoren
-
Blz. 65
2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
-
Blz. 66
Inleiding
-
Blz. 67
Ambities
-
Blz. 68
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 69
Doelstellingen
-
Blz. 70
a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 71
b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
-
Blz. 72
c. Veilige woon- en leefomgeving
-
Blz. 73
d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
-
Blz. 74
2.1.6 Fysieke leefbaarheid
-
Blz. 75
Inleiding
-
Blz. 76
Ambitie: Een goed onderhouden buitenruimte draagt bij aan leefbaarheid
-
Blz. 77
Trends en indicatoren
-
Blz. 78
Doelstellingen
-
Blz. 79
a. Afval: We geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan.
-
Blz. 80
Onderzoek huisvesting nieuw afvalbrengpunt
-
Blz. 81
Evaluatie uitvoer gft en grofvuil
-
Blz. 82
b. Groen, zwerfafval en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
-
Blz. 83
Uitvoeren en eventueel bijstellen beleidsplan groen
-
Blz. 84
Inspecteren en repareren speeltoestellen
-
Blz. 85
c. We beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
-
Blz. 86
Opstellen en vaststellen beleidsplan Kunstwerken
-
Blz. 87
Opstellen beleidsplan Water
-
Blz. 88
d. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 89
Geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 90
Uitvoeren project centrumgebied Gorecht-Oost
-
Blz. 91
e. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
-
Blz. 92
Opstellen nieuw beleidsplan GRP
-
Blz. 93
Uitwerken subsidies regentonnen/afkoppelen
-
Blz. 94
f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
-
Blz. 95
Opstellen nieuw beleid wegen inclusief half verharding
-
Blz. 96
2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 97
Indicatoren
-
Blz. 98
2.1.8 Financieel overzicht Dorpen en Wijken
-
Blz. 99
Financieel overzicht
-
Blz. 100
Toelichting
-
Blz. 101
2.2 Programma Sociaal
-
Blz. 102
2.2.0 Inleiding
-
Blz. 103
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 104
2.2.1 Gezondheid
-
Blz. 105
Inleiding
-
Blz. 106
Ambities
-
Blz. 107
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 108
Doelstellingen
-
Blz. 109
a. Alle betrokkenen werken intensief samen
-
Blz. 110
Bevorderen van integraal samenwerken
-
Blz. 111
b. Stimuleren van gezonde leefstijl
-
Blz. 112
Uitvoering geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord
-
Blz. 113
Indicatoren
-
Blz. 114
2.2.2 Welzijn
-
Blz. 115
Inleiding
-
Blz. 116
Ambities
-
Blz. 117
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 118
Doelstellingen
-
Blz. 119
a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
-
Blz. 120
Sociaal-emotionele ondersteuning bieden voor inwoners in het aardbevingsgebied
-
Blz. 121
Uitvoeren van Welzijn op Recept en Grip en Glans
-
Blz. 122
b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
-
Blz. 123
Bevorderen van de vitaliteit onder ouderen
-
Blz. 124
Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
-
Blz. 125
Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
-
Blz. 126
Inzetten op een dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 127
c. Versterken van de informele ondersteuning
-
Blz. 128
Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 129
Versterken en stimuleren van initiatieven en activiteiten door vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 130
Indicatoren
-
Blz. 131
2.2.3 Wmo
-
Blz. 132
Inleiding
-
Blz. 133
Ambities
-
Blz. 134
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
-
Blz. 137
Uitvoering geven aan BIBOB onderzoeken in het kader van het Wmo contract
-
Blz. 138
Afbouwen externe inzet toezicht Wmo en Jeugd
-
Blz. 139
Onderzoeken of we het toezicht op Beschermd Wonen zelf willen en kunnen uitvoeren
-
Blz. 140
b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 141
Ontwikkelen van nieuwe vorm voor inwonersparticipatie
-
Blz. 142
Uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek
-
Blz. 143
c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
-
Blz. 144
Ontwikkelen algemene voorzieningen
-
Blz. 145
Het inzetten van ondersteuning in de thuissituatie
-
Blz. 146
Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
-
Blz. 147
Onderzoek naar en herziening van Wmo-verstrekkingen voor vervoersvoorzieningen
-
Blz. 148
Starten met de aanbesteding Doelgroepenvervoer
-
Blz. 149
Samenwerken met andere zorgdomeinen
-
Blz. 150
Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 151
d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
-
Blz. 152
Indicatoren
-
Blz. 153
2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs
-
Blz. 154
Inleiding
-
Blz. 155
Ambities
-
Blz. 156
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 157
Doelstellingen
-
Blz. 158
a. Basis Jeugd
-
Blz. 159
b. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning.
-
Blz. 160
Onderzoeken van de beschikbaarheid van aanvullend preventief aanbod
-
Blz. 161
c. Investeren op de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld
-
Blz. 162
Traumasensitief werken in de sociale teams
-
Blz. 163
Monitoren van alle veiligheidscasuïstiek
-
Blz. 164
Starten met Handle with care
-
Blz. 165
Inzetten op veerkrachtbevordering van inwoners
-
Blz. 166
d. Verbeteren van de jeugdhulp
-
Blz. 167
Ontwikkelen van beleid voor jeugdhulp bij de sociale teams
-
Blz. 168
Zorgdragen voor betere en goedkopere jeugdhulp
-
Blz. 169
Anders organiseren van de hoogspecialistische jeugdhulp
-
Blz. 170
Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 171
e. Jeugdgezondheidszorg basis
-
Blz. 172
f. Onderwijs basis
-
Blz. 173
g. We vergroten gelijke kansen in het onderwijs
-
Blz. 174
Uitvoeren van het Onderwijskansenakkoord
-
Blz. 175
Uitvoeren van het project Kind-Ouder ondersteuners
-
Blz. 176
Uitvoeren van het NPG-project Tijd voor Toekomst
-
Blz. 177
i. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
-
Blz. 178
Opstellen van het Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting
-
Blz. 179
Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 180
j. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
-
Blz. 181
Aanbieden van volwasseneneducatie
-
Blz. 182
Investeren in de leesbevordering van kinderen en ouders
-
Blz. 183
Inzetten op de betrokkenheid en inzet van werkgevers
-
Blz. 184
Vergroten van de bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
-
Blz. 185
Indicatoren
-
Blz. 186
2.2.5 Participatiewet
-
Blz. 187
Inleiding
-
Blz. 188
Ambities
-
Blz. 189
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 190
Doelstellingen
-
Blz. 191
a. De financiële hulp past goed bij wat onze inwoners met een laag inkomen nodig hebben.
-
Blz. 192
Onderzoek financiële ondersteuning
-
Blz. 193
b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
-
Blz. 194
Uitvoeren actieplan arbeidsmarktregio Werk in Zicht
-
Blz. 195
Uitvoeren van het project 'Weer in Beeld'
-
Blz. 196
Re-integratiebeleid 2024-2027
-
Blz. 197
c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen
-
Blz. 198
Extra beschermde werkplekken
-
Blz. 199
d. Ondernemers met financiële problemen worden snel geholpen.
-
Blz. 200
Onderzoek naar toekomst loket zelfstandigen
-
Blz. 201
e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
-
Blz. 202
f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.
-
Blz. 203
Kinderen krijgen een plek op de gewone basisscholen
-
Blz. 204
Geven van meer Nederlandse taallessen
-
Blz. 205
Zorgen voor betere opvangplekken
-
Blz. 206
Indicatoren
-
Blz. 207
2.2.6 Schuldhulpverlening
-
Blz. 208
Inleiding
-
Blz. 209
Ambities
-
Blz. 210
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 211
Doelstellingen
-
Blz. 212
a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen
-
Blz. 213
Schuldhulpverlening voor ondernemers wordt aanbesteed aan een betrouwbare partner.
-
Blz. 214
Samen met statushouders werken wij aan hun financiële zelfredzaamheid.
-
Blz. 215
Onze website is voor iedereen toegankelijk.
-
Blz. 216
b. Wij werken samen met onze ketenpartners
-
Blz. 217
Inwoners ontvangen de best passende, minst ingrijpende vorm van financiële ondersteuning.
-
Blz. 218
c. Wij zetten de klant centraal
-
Blz. 219
Onze klanten zijn tevreden over onze hulp.
-
Blz. 220
d. Wij zetten in op een duurzame oplossing
-
Blz. 221
Onze klanten doen op hun eigen niveau mee met hun financiële administratie.
-
Blz. 222
e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!
-
Blz. 223
Wij zetten ons in om financiële educatie een vaste plek in het onderwijs te geven.
-
Blz. 224
2.2.7 Sociale teams
-
Blz. 225
Inleiding
-
Blz. 226
Ambities
-
Blz. 227
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 228
Doelstellingen
-
Blz. 229
a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
-
Blz. 230
b. De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
-
Blz. 231
c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 232
d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
-
Blz. 233
2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 234
indicatoren
-
Blz. 235
2.2.9 Financieel overzicht Sociaal
-
Blz. 236
financieel overzicht sociaal
-
Blz. 237
Toelichting
-
Blz. 238
2.3 Programma Economie
-
Blz. 239
2.3.0 Inleiding
-
Blz. 240
Opbouw programma
-
Blz. 241
2.3.1 Omgevingswet
-
Blz. 242
Inleiding
-
Blz. 243
Ambities
-
Blz. 244
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 245
Doelstellingen
-
Blz. 246
a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
-
Blz. 247
b. Vaststellen omgevingsvisie
-
Blz. 248
2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
-
Blz. 249
Inleiding
-
Blz. 250
Ambities
-
Blz. 251
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 252
Doelstellingen
-
Blz. 253
a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
-
Blz. 254
Afronden IJsbaanlokatie Sappemeer
-
Blz. 255
Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West (2)
-
Blz. 256
Drevenhof - Hoogezand
-
Blz. 257
Bedrijvenpark Rengers Kolham
-
Blz. 258
Volkshuisvestingsfonds
-
Blz. 259
Vosholen fase 2
-
Blz. 260
Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
-
Blz. 261
Wij werken verder aan Stadshart-Noord
-
Blz. 262
b. Netwerken van sterke dorpen op het platteland
-
Blz. 263
Verlengde Veenlaan Slochteren
-
Blz. 264
Tolweg Muntendam
-
Blz. 265
Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
-
Blz. 266
c. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 267
Een plan voor de dorpsontwikkeling van Muntendam
-
Blz. 268
Woonvisie vaststellen
-
Blz. 269
Wij werken de visie voor Harkstede verder uit
-
Blz. 270
Wij werken samen met de inwoners aan de gebiedsontwikkeling Slochterhaven
-
Blz. 271
Bedrijventerreinen ontwikkelen
-
Blz. 272
d. Inspelen op nieuwe wet- en regelgeving
-
Blz. 273
e. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
-
Blz. 274
2.3.3 Economie
-
Blz. 275
Inleiding
-
Blz. 276
Ambities
-
Blz. 277
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 278
Doelstellingen
-
Blz. 279
a. Wij willen een uitstekende service bieden voor ondernemers en instellingen
-
Blz. 280
Aanspreekpunt voor ondernemers
-
Blz. 281
Informatie geven
-
Blz. 282
Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
-
Blz. 283
Bedrijventerreinenvisie
-
Blz. 284
Ondernemersloket
-
Blz. 285
b. Wij willen een duurzaam perspectief voor de landbouwsector
-
Blz. 286
Landbouwagenda
-
Blz. 287
Agenda voor de Veenkoloniën
-
Blz. 288
Verbindingen leggen
-
Blz. 289
Landbouwoverleg
-
Blz. 290
Transitie Landelijk Gebied Groningen
-
Blz. 291
c. Wij willen aantrekkelijke winkelgebieden
-
Blz. 292
Wij geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
-
Blz. 293
Wij maken het platform detailhandel mogelijk
-
Blz. 294
Wij werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
-
Blz. 295
d. Wij willen een groeiende en vitale vrijetijdssector
-
Blz. 296
Wij zorgen dat de buitenruimte op orde is
-
Blz. 297
Wij zorgen voor een aantrekkelijk en beleefbaar aanbod (DNA en verhalen)
-
Blz. 298
Wij zorgen voor een toekomstbestendige vrijetijdssector
-
Blz. 299
Wij zorgen voor een goede profilering en informatievoorziening
-
Blz. 300
Wij werken samen aan de toekomst
-
Blz. 301
Indicatoren
-
Blz. 302
2.3.4 Verkeer
-
Blz. 303
Inleiding
-
Blz. 304
Ambities
-
Blz. 305
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 306
Doelstellingen
-
Blz. 307
a. Gemeentelijk mobiliteitsbeleid op orde
-
Blz. 308
1. Vaststellen mobiliteitsplan door de gemeenteraad
-
Blz. 309
2. Opstellen uitvoeringsprogramma SPV 2030
-
Blz. 310
3. Opwaarderen treinstation Hoogezand-Sappemeer
-
Blz. 311
b. Participeren plan- en beleidsvorming derden
-
Blz. 312
Indicatoren
-
Blz. 313
2.3.5 Duurzaamheid
-
Blz. 314
Inleiding
-
Blz. 315
Ambities
-
Blz. 316
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 317
Doelstellingen
-
Blz. 318
a. Bieden van ondersteuning aan individuele inwoners om te verduurzamen
-
Blz. 319
Beleid elektrische laadpalen
-
Blz. 320
Energieloket en energiecoaches
-
Blz. 321
Stimuleringslening
-
Blz. 322
SPUK en NIP
-
Blz. 323
Samenwerken om inwoners te bereiken
-
Blz. 324
b. Mogelijk maken van het produceren en gebruiken van duurzame energie
-
Blz. 325
Stimuleren Zon op dak
-
Blz. 326
Optimaliseren gebruik van elektriciteitsnet
-
Blz. 327
c. Wijken in Midden-Groningen zijn van het aardgas af.
-
Blz. 328
Gasvrij Gorecht
-
Blz. 329
Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
-
Blz. 330
Wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 331
d. De gemeente voert een duurzame bedrijfsvoering
-
Blz. 332
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 333
Verduurzamen wagenpark
-
Blz. 334
Verminderen interne afvalstromen
-
Blz. 335
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
-
Blz. 336
e. Bestrijden van droogte, hitte en wateroverlast als gevolg van het veranderd klimaat
-
Blz. 337
Uitvoeren klimaatadaptatieplan Midden-Groningen
-
Blz. 338
2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 339
Beleidsindicatoren
-
Blz. 340
2.3.7 Financieel overzicht Economie
-
Blz. 341
Economie Financieel Overzicht
-
Blz. 342
Toelichting
-
Blz. 343
2.4 Programma Dienstverlening
-
Blz. 344
2.4.0 Inleiding
-
Blz. 345
Visie
-
Blz. 346
2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening
-
Blz. 347
Inleiding
-
Blz. 348
Ambities
-
Blz. 349
Doelstellingen
-
Blz. 350
a. Doorontwikkeling online-dienstverlening Burgerzaken
-
Blz. 351
b. Optimale dienstverlening tijdens een (reis-) documentenpiek
-
Blz. 352
c. Uitvoering wet dubbele achternaam
-
Blz. 353
d. Europese verkiezingen 2024 goed, veilig en toegankelijk organiseren
-
Blz. 354
e. Implementatie van de 'Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer'
-
Blz. 355
f. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering
-
Blz. 356
2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
-
Blz. 357
Financieel overzicht
-
Blz. 358
Toelichting
-
Blz. 359
2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 360
2.5.0 Inleiding
-
Blz. 361
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 362
2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 363
Inleiding
-
Blz. 364
Ambities
-
Blz. 365
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 366
Doelstellingen
-
Blz. 367
a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk beoordelen
-
Blz. 368
b. Gebouwen waar nodig zo snel mogelijk versterken
-
Blz. 369
c. Beëindiging Gaswinning
-
Blz. 370
d. Zorgen voor goede (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken
-
Blz. 371
e. De eigenaren in batch 1588 moeten verder kunnen met hun versterkingsprojecten
-
Blz. 372
f. Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we de projecten voor het versterken en nieuwbouwen van scholen afronden
-
Blz. 373
g. Onze inwoners moeten niet de financier worden van de kosten die voortkomen uit de versterking
-
Blz. 374
h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
-
Blz. 375
2.5.2 Nationaal Programma Groningen
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Ambities
-
Blz. 378
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 379
Doelstellingen
-
Blz. 380
a. Uitvoering geven aan het lokaal Programmaplan Hart voor Midden-Groningen
-
Blz. 381
b. Aanvragen van tweede (en derde) fases van lopende projecten
-
Blz. 382
c. Voorbereiden aanvraag nieuwe projecten
-
Blz. 383
d. Uitvoering geven aan het collegeprogramma Samen aan de Slag
-
Blz. 384
e. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid van inwoners.
-
Blz. 385
f. Meten en rapporteren.
-
Blz. 386
g. Voorbereiden van de borging van de projectresultaten in het reguliere werk.
-
Blz. 387
2.5.3 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 388
Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 389
Programma gevolgen gaswinning
-
Blz. 390
Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
-
Blz. 391
2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 392
2.6.0 Inleiding
-
Blz. 393
Voorwoord
-
Blz. 394
2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds
-
Blz. 397
Overhead
-
Blz. 398
Algemene reserve
-
Blz. 399
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 400
Onvoorzien
-
Blz. 401
2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 402
Beleidsindicatoren
-
Blz. 403
2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 404
Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 405
Toelichting
-
Blz. 406
3. Paragrafen
-
Blz. 407
3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 408
De opgave voor 2024
-
Blz. 409
Opgave 2022
-
Blz. 410
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 411
Communicatie
-
Blz. 412
Human Resource Management
-
Blz. 413
HRM
-
Blz. 414
Informatisering en automatisering
-
Blz. 415
I&A
-
Blz. 416
Wij zijn in control
-
Blz. 417
Infomatisering en privacy
-
Blz. 418
Communicatie
-
Blz. 419
Facilitaire zaken
-
Blz. 420
Fraude & integriteit
-
Blz. 421
Fraude & Integriteit
-
Blz. 422
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 423
P&C
-
Blz. 424
3.2 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 425
Inleiding
-
Blz. 426
Inleiding
-
Blz. 427
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 428
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 429
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 430
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 431
Kostendekkendheid van de heffingen
-
Blz. 432
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 433
Kostendekkendheid van de rioolheffing
-
Blz. 434
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
-
Blz. 435
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 436
Recapitulatie titel 1,2 en 3
-
Blz. 437
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 438
Woonlasten
-
Blz. 439
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 440
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 441
3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Inleiding
-
Blz. 444
Integraal risicomanagement
-
Blz. 445
Integraal risicomanagement
-
Blz. 446
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 447
Weghalen
-
Blz. 448
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 449
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 450
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 451
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 452
Overzicht risico's
-
Blz. 453
Risicotabel 2022
-
Blz. 454
Overzicht risico's
-
Blz. 455
Financiële kengetallen
-
Blz. 456
Financiële kengetallen
-
Blz. 457
3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 458
Inleiding
-
Blz. 459
Inleiding
-
Blz. 460
Ambitie
-
Blz. 461
Ambitie
-
Blz. 462
Doelstellingen
-
Blz. 463
Doelstellingen
-
Blz. 464
Inzet
-
Blz. 465
Inzet
-
Blz. 466
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 467
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 468
Financieel overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 469
Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
-
Blz. 470
3.5 Paragraaf Financiering
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Inleiding
-
Blz. 473
Wettelijk kader
-
Blz. 474
Wettelijk kader
-
Blz. 475
Vermogenspositie
-
Blz. 476
Vermogenspositie
-
Blz. 477
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 478
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 479
Financieringsbeleid
-
Blz. 480
Financieringsbeleid
-
Blz. 481
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 482
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 483
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 484
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 485
Risicobeheersing
-
Blz. 486
Risicobeheersing
-
Blz. 487
Renterisico en renterisico's vaste schuld
-
Blz. 488
Kredietrisico's en interne rente
-
Blz. 489
Vervolg risicobeheersing
-
Blz. 490
3.6 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 491
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 492
Inleiding
-
Blz. 493
Verbonden partijen
-
Blz. 494
Verbonden partijen
-
Blz. 495
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 496
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 497
Openbaar lichaam
-
Blz. 498
BV & NV
-
Blz. 499
Verenigingen
-
Blz. 500
Stichtingen
-
Blz. 501
Overig
-
Blz. 502
3.7 Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 503
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 504
Inleiding
-
Blz. 505
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 506
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 507
Winst en verlies
-
Blz. 508
Winst en verlies
-
Blz. 509
Grondexploitaties
-
Blz. 510
Grondexploitaties
-
Blz. 511
Financieel
-
Blz. 512
Financieel
-
Blz. 513
Grondexploitatie
-
Blz. 514
Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
-
Blz. 515
Overige complexen
-
Blz. 516
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 517
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 518
Risico's
-
Blz. 519
Risico's
-
Blz. 520
3.8 Paragraaf Bestuur
-
Blz. 521
Inleiding bestuur
-
Blz. 522
Inleiding
-
Blz. 523
Interactieve beleidsvorming
-
Blz. 524
Gemeente en samenleving
-
Blz. 525
Raadsakkoord 2022-2026
-
Blz. 526
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 527
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 528
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 529
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 530
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 531
3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 532
Wet open overheid
-
Blz. 533
4. Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 534
4.1 Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 535
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 536
4.2 Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 537
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 538
4.3 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 539
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 540
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
-
Blz. 541
4.4 Structureel evenwicht
-
Blz. 542
Overzicht Structureel evenwicht
-
Blz. 543
4.5 Geprognosticeerde balans 2024-2027
-
Blz. 544
Geprognosticeerde balans 2022 - 2025
-
Blz. 545
4.6 EMU-saldo
-
Blz. 546
EMU saldo
-
Blz. 547
4.7 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 548
Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 549
4.8 Overzicht investeringen
-
Blz. 550
4.7 Overzicht investeringen
-
Blz. 551
4.9 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 552
Eigen vermogen
-
Blz. 553
Voorzieningen
-
Blz. 554
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
-
Blz. 555
4.10 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 556
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 557
Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 558
4.11 Subsidies
-
Blz. 559
Subsidieregister begroting 2022
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap