Dienstverlening is een organisatie brede inspanning. Als gemeentelijke organisatie zijn we op allerlei leefgebieden het eerste aanspreekpunt voor onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Gemeentelijke dienstverlening gaat over alles wat een inwoner, maatschappelijke organisatie of bedrijf ervaart en ziet in het contact met de gemeente. We streven ernaar om de dienstverlening zo toegankelijk en klantvriendelijk mogelijk te maken. We willen nog meer aansluiten bij de wensen van inwoners en halen actief op hoe onze inwoners de betrokkenheid willen vormgeven en wat dit betekent voor de dienstverlening.
Vanaf 2024 is dienstverlening niet meer als programma, maar als taak en terugkerend thema ondergebracht binnen de lijnorganisatie. Specifiek hiervoor gaat het Adviesteam Dienstverlening in 2024 aan de slag; het adviesteam heeft de regie over (domein overstijgende) ontwikkelingen die de organisatie de komende jaren, in het kader van de dienstverlening, moet ontwikkelen of oppakken. Ook de online dienstverlening is een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening. In juli 2024 wordt naar verwachting de "Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer" ingevoerd. Hiermee krijgen inwoners het recht om ieder officieel bericht elektronisch naar de gemeente te sturen. Naast de implementatie van deze wet streven we ernaar dat het project “Online Dienstverlening” in 2024 succesvol wordt afgerond. Met de invoering van de nieuwe wet en daarnaast de resultaten van het project kunnen onze inwoners meer producten en diensten digitaal aanvragen en afhandelen. Er is steeds meer behoefte aan digitale producten en diensten en we hebben ervaren dat digitale dienstverlening prima werkt. Over het algemeen redden veel inwoners zich er goed mee. Tegelijkertijd zijn we er uiteraard voor ál onze inwoners. Niet iedereen kan digitaal goed zijn weg vinden. Die groep willen we, ter plekke, in het Huis van Cultuur en Bestuur begeleiden of helpen. Ook bezoeken we inwoners thuis wanneer zij niet in staat zijn naar het Huis van Cultuur en Bestuur te komen. Op die manier blijft dienstverlening toegankelijk voor iedereen en sluiten wij aan bij wat het beste past bij onze inwoners.