3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)

De Wet Open Overheid (hierna Woo genoemd) is ingegaan per 1 mei 2022.
Voor de invoering van deze nieuwe wet is een project gestart. Het project heeft in 2023 een impactanalyse voor de invoering opgesteld.
In de impactanalyse is gekeken naar de effecten van de invoering van de WOO op onze inwoners, de organisatie, beleid en richtlijnen, de processen, systemen, kosten en dekking. 
Daarna is een implementatieplan opgesteld en is de implementatie gestart.

Drie grote veranderingen
Bij de invoering van de WOO gaat het om 3 grote veranderingen t.o.v. de oude WOB (Wet Openbaarheid Bestuur):
1    De maximale doorlooptijd van WOO-verzoeken t.o.v. WOB-verzoeken is verkort van 4 weken met 4 weken verlenging (totaal 8 weken) naar 4 weken met 2 weken verlenging (totaal 6 weken). Dat vraagt extra aandacht om ervoor ter zorgen dat de teams die de WOO-vragen moeten beantwoorden dit binnen de wettelijke termijn van maximaal 6 weken doen. Dit wordt door de projectgroep gemonitord.

2    Het actief openbaar maken van 11 informatiecategoriën op een landelijk platform d.m.v. een verwijsindex:

  • Bereikbaarheidsgegevens van de organisatie;
  • Vergaderstukken raad;
  • Convenanten;
  • WOO-verzoeken;
  • Bestuursstukken (college van B&W);
  •  Wet- en regelgeving;
  • Adviezen van adviescolleges;
  • Jaarplannen en -verslagen;
  • Onderzoeken;
  • Beschikkingen;
  • Klachten.

De 11 categoriën moeten in een periode van 5 jaar actief openbaar gemaakt worden. De overheid heeft de eerste 4 categoriën van de 11 aangewezen om als eerste vanaf 2023 te realiseren. Het college van Midden-Groningen heeft in 2023 besloten om als ambitieniveau ‘Basis’ te kiezen. Dit houdt in dat alleen de door overheid aangewezen 11 categoriën beschikbaar gesteld worden en géén extra informatie. Tevens is besloten het ambitieniveau jaarlijks te herijken.

3    Het op orde brengen van de informatiehuishouding van het bestuursorgaan
De VNG heeft dat vertaald naar eisen voor het duurzaam toegankelijk maken van informatie. Daaronder vallen onder andere: het goed archiveren van Email- en whatsapp-berichten en van data in vakapplicaties, het duurzaam archiveren van zaken in een e-Depot (een digitale archief voor de lange termijn), het opstellen van een informatiebeheersplan en een kwaliteitssysteem.

In 2024  zetten we de volgende stappen:
1.    Het actief openbaar maken van de eerste 4 categorieën voor zover die nog niet in 2023 gerealiseerd zijn;
2.    Het actief openbaar maken van nieuwe categorieën die door de centrale overheid worden aangegeven;
3.    Het inrichten van de organisatie (capaciteit, processen en systemen) om de actieve openbaarmaking zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen;
4.    Het op orde brengen van de informatiehuishouding: 1 het invoeren van de archivering van Email- en whatsapp-berichten en van data in vakapplicaties, 2 vervolgstappen voor de digitale archivering van zaken in een e-Depot.