4.3 Overzicht incidentele baten en lasten per programma

Overzicht incidentele baten en lasten
2024 2025 2026 2027 Toelichting
Programma / Omschrijving Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Programma 1: Dorpen en Wijken
Groen, achterstanden onderhoud en compensatie bezuiniging pensionado's 562 296 296 Om achterstanden in het onderhoud groen weg te werken is incidenteel t/m 2024 € 266.000 beschikbaar. Verder is ter compensatie bezuiniging personeel pensionado's in 2023 incidenteel € 243.000 en voor 2024, 2025 en 2026 incidenteel € 296.000 opgenomen.
Sanering werf Zuidbroek 125 Dit betreft de sanering van de voormalig zoutopslag op gemeentewerf Zuidbroek. Na goedkeuring van het plan van aanpak door de controlerende instantie wordt de sanering in 2024 uitgevoerd. De sanering is verplicht i.v.m. naleving milieuregelgeving.
Reinigen gevelbeplating Kalkwijck 20 Aan de Kalkwijck is het reinigen van de gevelbeplating noodzakelijk. Dit is geen onderdeel van het lang cyclisch onderhoud en betreft een incidentele uitgave.
Programma 2: Sociaal
NPO Kind-ouder ondersteuners 517 517 Nationaal programma onderwijs - Inzet Kind-ouder ondersteuners. Naast de geplande activiteiten voor onderwijs zal er extra worden ingezet op het bestrijden van achterstanden die zijn ontstaan door de coronamaatregelen. Het ministerie van OC&W heeft middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van een Nationaal Programma Onderwijs. Hierin wordt aangegeven welke maatregelen en middelen het onderwijs en gemeenten kunnen verwachten om deze achterstanden te bestrijden. Het grootste deel van de middelen gaat naar de scholen en een deel naar de gemeenten. De uitvoering vindt plaats in periode 2021-2024.
OAB Onderwijs Achterstanden Beleid 2.376 2.376 2.376 2.376 2.376 2.376 Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) 2023-2026. Een specifieke uitkering met als doel het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden in de Nederlandse taal, het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie.
Eenmalige lasten Scholenprogramma 451 Voor het slopen en het afboeken van de restant boekwaarden van oude schoolgebouwen is in 2024 incidenteel € 451.000 budget geraamd, dit wordt volledig gedekt vanuit de onttrekking uit de reserve Scholenprogramma.
Vrijvallende huisvestingslasten nieuwbouw BWRI 306 133
Tijdelijke huisvestingslasten nieuwbouw BWRI en kosten AGW 403 161 Lasten die betrekking hebben op de tijdelijke huisvesting BWRI aan de Vredenburgweg en implementatie AGW.
Subsidies Jeugdfonds en Voedselbank 14 Verhoging voor subsidies Jeugdfonds en Voedselbank.
Welzijn op recept 153 145 Welzijn op Recept (WoR) is een aanpak waarbij de huisarts patiënten, met psychosociale klachten door sociaal maatschappelijke problemen, naar de welzijnscoach verwijst. De welzijnscoach gaat samen met de patiënt op zoek naar een activiteit waardoor iemand weer kleur en zin in het leven krijgt en weer sociale contacten aangaat. Hierdoor voelt iemand zich beter en hoeft hij niet meer naar de huisarts. Bijna bij iedere huisartsenpraktijk in onze gemeente is een welzijnscoach aanwezig.
Tijdelijke externe capaciteit toezicht Wmo en jeugd 80 We kunnen momenteel geen geschikte medewerkers aantrekken voor de afbouw van de externe inzet. Hierdoor hebben we nog externe inzet nodig voor de uitvoering, begeleiding en opleiding in 2024
Subsidie 2024 kindcentrum Spokie 100 In november 2022 is het nieuwe kindcentrum Hoogezand-West in gebruik genomen. Het kindcentrum biedt onderdak aan drie scholen, een kinderopvang en het nieuwe wijkcentrum. Nadat het vrijwilligersbestuur van de stichting dat het (oude) wijkcentrum beheerde is gestopt, hebben we voor 2 jaar sociaal beheer via WerkPro georganiseerd voor het wijkcentrum. Om het wijkcentrum een nieuwe, stevige plek in de wijk te geven en te bouwen aan een eventueel nieuw stichtingsbestuur is een tweede jaar sociaal beheer nodig.
Programma 3: Economie
Grondexploitatie Tolweg 167 178 81 58 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode.
Grondexploitatie Rengerspark 502 115 140 128 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode.
Grondexploitatie Vosholen II deelplan 1a en 1b 78 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode.
Grondexploitatie Vosholen II deelplan 2 25 203 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode.
Grondexploitatie Drevenhof 151 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode.
Mutaties verliesvoorzieningen diverse grondexploitaties 143 59 52 53 Stortingen in verliesvoorzieningen grondexploitaties
Extra deelnemersbijdrage veiligheidsregio 242 Extra deelnemersbijdrage Veiligheidsregio i.v.m. voorziening FLO.
Omgevingsdienst omgevingswet en arbeidsmarkt 116 Extra deelnemersbijdrage Omgevingsdienst m.b.t extra inzet in 2023 en 2024 voor omgevingswet en krapte arbeidsmarkt
Afbouw herverdeeleffecten nieuw financieringsmodel Omgevingsdienst 52 Het nieuwe financieringsmodel van de Omgevingsdienst leidt tot herverdeeleffecten. Gekozen is voor een zachte landing waarbij de afbouw van die herverdeeleffecten in 3 jaar wordt gerealiseerd. Als voordeelgemeente betalen we nog 3 jaar een extra bedrag. Dit heeft zowel betrekking op programma 1 als programma 3, hier is het totale bedrag vermeld.
PAW Steendam Tjuchem 1.040 928 219 180 40 42 Voor het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) vindt er in Steendam en Tjuchem een versterkingsopgave plaats. Er is een subsidieregeling vastgesteld waarbij inwoners maximaal € 8.000 subsidie kunnen krijgen. Verder worden er kosten gemaakt voor de uitvoering en kosten om een renteloze lening beschikbaar te stellen. De kosten worden gedekt met een specifieke uitkering van het Rijk.
Aanpak energiearmoede 874 381 Het project aanpak energiearmoede heeft als doel om energiearmoede bij zowel huurders als woningeigenaren in Midden-Groningen te verminderen. Er wordt ingezet op een significante vermindering van het energieverbruik van de doelgroep en hiermee het verlagen van de energielasten. Dit project wordt gedekt met SPUK van het Rijk en een eigen bijdrage van de gemeente.
Programma 4: Dienstverlening
Programma 5: Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
Lumpsum Gevolgen Gaswinning 2.395 2.395 2.340 2.340 2.269 2.269 2.207 2.207 Vanuit een regionale meerjarige begroting zijn afspraken met het Rijk gemaakt over de vergoeding voor de organisatiekosten die samenhangen met de versterkingsopgave tot en met 2024. In de toezeggingen van het Rijk die zijn opgenomen in de kabinetsreactie Nij Begun is deze Lumpsum gevolgen gaswinning verhoogd en verlengd tot en met 2028. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting.
Batch 1588 5.628 5.628 1.639 1.639 1.639 1.639 1.639 1.639 Bijdrage en lasten conform inschatting verloop Batch 1588.
Inpassingskosten 1.373 1.373 905 905 939 939 974 974 Inpassingskosten lastenraming en bijdrage vanuit het Rijk als vergoeding.
Blok B 300 300 300 300 300 300 300 300 Een deel van de middelen in Blok B (oplossen onuitlegbare verschillen) van de bestuurlijke afspraken is bedoeld voor maatwerkafspraken bij het oplossen van knelpunten.
NPG projecten 1.834 1.834 1.285 1.285 881 880 Het betreft de 13 NPG projecten uit de 1e tranche, raadsbesluit 29 april 2021. De NPG projecten uit de 2e tranche: Moeders van Midden Groningen, Toekomstig Cultureel Erfgoed en Verbeteren Veiligheid Midden-Groningen (raad september 2021).
Programma 6: Bestuur en bedrijfsvoering
Uitwerken raadsprogramma 500 500 Het raadsakkoord "Midden in Midden-Groningen" is vastgesteld en hiervoor is tot en met 2025 jaarlijks € 500.000 beschikbaar.
Overige baten en lasten: stelposten
Extra storting onderhoudsvoorziening gebouwen 330 Deze storting is noodzakelijk om al het geplande groot onderhoud aan de gebouwen te kunnen uitvoeren.
Totale incidentele baten en lasten van de programma's: 19.628 16.936 10.225 9.451 8.792 8.649 5.215 5.509
Mutaties reserves incidenteel
PAW Steendam-Tjuchem 112 39 40 42 Onttrekking ter dekking van de lasten die voortvloeien uit het verstrekken van de renteloze lening.
Dekking eenmalige lasten Scholenprogramma 451 Onttrekking reserve Scholenprogramma ter dekking van de eenmalige lasten onder programma 2.
Reserve grondexploitaties 458 170 182 208 Onttrekking reserve grondexploitaties ter dekking van het meerjarig negatief resultaat voortkomend uit de MPG 2023.
Nieuwbouw BWRI 306 403 133 161 De onttrekkingen zijn voor dekking van de eenmalige kosten voor tijdelijke huisvesting BWRI en implementatie AGW. De stortingen bestaan uit de vrijvallende huisvestingslasten.
Totale mutaties reserves incidenteel: 306 1.424 133 370 0 222 0 250
Totale incidentele baten en lasten: 19.934 18.360 10.358 9.821 8.792 8.871 5.215 5.759

Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV

Terug naar navigatie - Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV

In het algemeen geldt, dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn dus de regel, incidentele lasten de uitzondering. De aard van de baten en lasten betekent dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt. Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Dit noemt men ook wel structureel bestaand beleid.

De begroting kent incidentele en structurele baten en lasten. In de toelichting op het BBV staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van een nadere invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar ook gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer is zoals gezegd een hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel; de soort of de eigenschap van een begrotingspost van het taakveld gaat altijd boven dit hulpmiddel. Zo blijft een incidentele baat of last, die vier jaar of langer geraamd wordt, gezien de soort of de eigenschap van een begrotingspost altijd incidenteel en wordt dus niet opeens structureel door deze langer dan drie jaar te ramen.