Visie Sociale veerkracht
Ieder mens telt en iedereen mag er zijn. Iedereen heeft betekenis voor zichzelf en zijn omgeving. Hier staan wij voor. Dit dragen we uit in onze visie Sociale veerkracht (2019). Deze visie gaat uit van eigenaarschap en zeggenschap van mensen over hun eigen leven en het groter maken van de kring rondom mensen. We besteden aandacht aan de veerkracht en levenslust van mensen: we richten ons op wat wél goed gaat, wat mensen zelf kunnen en wat zij samen met de mensen om hen heen kunnen doen om problemen en moeilijkheden aan te pakken. Zo ontstaan betere oplossingen. En voelen mensen zich beter en gezonder. Het samenleven met anderen in dorp of wijk lukt daardoor ook beter.
Doelstelling Sociale veerkracht
Inwoners staan centraal. Het is belangrijk dat alle inwoners kunnen meedoen. Meedoen door betaald werk, vrijwilligerswerk of zinvolle dagbesteding. We willen ongelijk investeren om gelijke kansen te creëren.
Opbouw programma Sociaal
In dit programma beschrijven we hoe we in de komende jaren werken aan de opgaven voor de gezondheid, het welzijn, het opgroeien, onderwijs en meedoen van alle inwoners. Samen met inwoners en onze maatschappelijke partners, vanuit de visie Sociale veerkracht. Daarvoor brengen we de verschillende beleidstaken in samenhang en verbinding en stellen we doelen vanuit sociale veerkracht. Als eerste willen we het eigenaarschap van inwoners stimuleren. Onze inwoners krijgen meer zeggenschap, ook in situaties waar deze onder druk staat. Denk bijvoorbeeld aan jeugdbescherming en uithuiszetting. We willen de brede kring om mensen heen aanspreken. We versterken de zelf- en samenredzaamheid, zodat we hulp en ondersteuning kunnen inzetten waar deze echt noodzakelijk is.
We houden ons aan de wetten die daarvoor zijn gemaakt: de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet. We brengen sociale veerkracht in de praktijk met de projecten van ons lokaal programma NPG. Met deze projecten investeren we in de grote verandering die we willen maken. Zo zetten we in op gelijke kansen en talentontwikkeling van alle kinderen met Tijd voor Toekomst en Jongerenwerk plus. We zetten met de projecten Ervaringsdeskundigen in armoede en uitsluiting en Jongeren met Toekomst in op de aanpak van armoede en schulden. Met volle aandacht voor eigenaarschap en zeggenschap. Het sociaal werkbedrijf (vanaf 2026 Midwerk) geeft inwoners weer perspectief op werk en hun talentontwikkeling.
Ontwikkelingen in 2026-2028
Hervormingsagenda Jeugd
De financiële uitdagingen van de jeugdhulp hadden hun weerslag op de gehele gemeentelijke begroting. Het rijk, gemeenten en zorgaanbieders zijn bezig met een hervorming van de jeugdhulp. Leidraad zijn onder andere de Hervormingsagenda jeugd en Toekomstscenario jeugd en gezin uit 2023. Daarmee committeren het rijk, gemeenten en zorgaanbieders zich aan het verbeteren van de kwaliteit van de jeugdzorg en de begrenzing van de kosten. Voor de komende jaren blijft dit een belangrijke en tegelijkertijd moeilijke opgave. Begin 2025 heeft de commissie van Ark in een evaluatie gewezen op de knelpunten in het financiële kader van de Hervormingsagenda en het rijk geadviseerd gemeenten te compenseren. Daaraan is door het kabinet deels tegemoet gekomen. Een groot deel van de maatregelen in de Hervormingsagenda moet nog verder inhoudelijk uitgewerkt worden. Dat doen we in regionaal en lokaal verband: we werken aan een andere manier van inkopen, die de transformatiedoelstellingen beter ondersteunt, en aan verbetering van onze toegang. De verwachte besparingseffecten van deze transformatie zijn deels al mee gerekend in de begrotingen vanaf 2026.
Ontwikkeling Lokale toegang jeugd
We zagen in de afgelopen jaren nog steeds een groei in het gebruik van de jeugdzorg. Dit is een landelijke trend. Die groei is bij ons vooral terug te zien in de kosten, waar het cliëntenaantal zich stabiliseert of licht daalt. Tot nu toe probeerden we vooral met beheersmaatregelen, die gericht zijn op verbeteringen binnen de huidige kaders, de kosten te beheersen. Waar we daarmee doorgaan, verleggen we tegelijkertijd het accent naar een andere manier van werken. Leidraad zijn de hierboven genoemde landelijke agenda's en regionale ontwikkelingen. In samenhang daarmee werken we aan de transformatie van onze toegang, samen met onze uitvoeringspartner Kwartier. In het 1e kwartaal 2026 legt het college de raad een voorgenomen besluit voor hoe het college deze uitvoering van de sociale teams uiterlijk januari 2028 vorm wil gaan geven.
Participatiewet in Balans
Met de komst van de Participatiewet in Balans, met een beoogde invoeringsdatum van 1 januari 2026, zal de focus veel meer komen te liggen op (individuele) toepassing van de menselijke maat in plaats van werken vanuit regelgeving. Vanuit vertrouwen en de samenwerking met onze inwoners wordt de persoonlijke situatie centraal gesteld. Deze nieuwe werkwijze past goed past bij onze visie Sociale Veerkracht en het werken met de doorbraak methode.
Nij begun met de Sociale en Economische agenda
In 2025 zijn de Sociale en Economische agenda vastgesteld door rijk en regio. Beide agenda's maken onderdeel uit van de kabinetsreactie Nij begun met 50 maatregelen, gericht op de verbetering van schadeherstel en versterking en op een beter toekomstperspectief voor Groningen en Noord-Drenthe. De Sociale agenda bevat 10 doelen met een groot aantal maatregelen die bijdragen aan het vergroten van kansengelijkheid voor kinderen en jongeren in de regio, het verbeteren van de gezondheid van alle inwoners in de regio, het versterken van de leefbaarheid en sociale samenhang, het verbeteren van het arbeidsperspectief van jongeren en inwoners met een achterstand op de arbeidsmarkt en het verminderen van armoede en schulden. De doelstellingen en de maatregelen van de Sociale agenda sluiten goed aan op bestaand beleid en bestaande programma's in de regio en in onze gemeente, zoals Tijd voor Toekomst, Kansen voor kinderen, Nij begunbanen en meer. Op basis van een convenant is de tijdelijke governance voor de Sociale agenda geregeld tot en met 2026. Binnen dit convenant wordt in 2026 verder gewerkt aan de uitwerking en uitvoering van de maatregelen in de regio.