3.6 Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding verbonden partijen

Terug naar navigatie - Inleiding verbonden partijen - Inleiding

In deze paragraaf zijn de verbonden partijen van onze gemeente opgenomen. Het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) vereist dat er inzicht is in welke verbonden partijen er zijn en wat het bestuurlijk en financieel belang is.

Het BBV definieert een verbonden partij als een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. De verbonden partij moet een zelfstandige organisatie zijn. Financieel belang en bestuurlijk belang omschrijft het BBV als volgt:

• Financieel belang: “Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

• Bestuurlijk belang: “Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het
bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Verbonden partijen

In de tabel ‘Verbonden partijen’ is de informatie opgenomen zoals BBV deze vereist.  De tabel geeft inzicht in de vorm van belang, bestuurlijk belang, financiële bijdrage, eigen- en vreemd vermogen, verwacht resultaat en risico's.  Hieronder is per verbonden partij de vereiste informatie opgenomen voor zover deze beschikbaar is (NB = niet beschikbaar).

 

Informatie per verbonden partijen

Terug naar navigatie - Informatie per verbonden partijen - Informatie per verbonden partijen
Verbonden partij Programma Vorm van belang 1 Bestuurlijk belang Financiële bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Verwacht resultaat Risico's
Omschrijving bestuurlijk belang 2 Omvang belang Verwachte omvang per 01-01-2026 Verwachte omvang per 31-12-2026 Verwachte omvang per 01-01-2026 Verwachte omvang per 31-12-2026
Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost Groningen Dorpen en wijken - Afval GR AB 38% 17 0 0 13 13 Kostendekkend Laag
Veiligheidsregio Groningen Fysieke leefomgeving - Brandweer/openbare veiligheid GR AB en DB 9% 4.961 9.775 10.332 38.312 45.045 Positief Hoog*
Omgevingsdienst Groningen Dorpen en wijken - Milieu GR AB 12% 2.170 428 428 4.875 4.875 Kostendekkend Middel
GGD Groningen Sociaal - Jeugd/WMO GR AB en DB 10% 2.152 141 206 6.475 6.475 Positief Laag
Centrumregeling Jeugdregio Groningen Sociaal - Jeugd GR Nvt 12% NB NB NB NB NB NB Middel
Wedeka Bedrijven Sociaal - Werkparticipatie GR AB en DB 7% 265 8.966 8.766 6.667 7.586 Licht negatief Laag
Publiek Vervoer Groningen Drenthe Sociaal - Jeugd/WMO GR Geen zitting in bestuur 5% 60 286 NB 10 NB Licht negatief Laag
Openbaar Lichaam Eems Dollar Regio Dienstverlening - bestuurlijke samenwerking OL AB NB 7 NB NB NB NB NB Laag
Bank Nederlandse Gemeenten Nvt NV Aandeelhouder 89.973 aandelen Nvt NB NB NB NB NB Laag
Waterbedrijf Groningen Nvt NV Aandeelhouder 27 aandelen Nvt NB NB NB NB NB Laag
Enexis Holding Nvt NV Aandeelhouder 142.116 aandelen Nvt NB NB NB NB NB Laag
Ontwikkelingsmaatschappij de Gouden Driehoek Nvt BV Aandeelhouder 40 aandelen Nvt NB NB NB NB NB Laag
Vereniging Nederlandse Gemeenten Dienstverlening - bestuurlijke samenwerking Vereniging Geen zitting in bestuur NB 108 NB NB NB NB NB Laag
Vereniging Groninger Gemeenten Dienstverlening - bestuurlijke samenwerking Vereniging AB en DB NB 63 NB NB NB NB NB Laag
Stichting Exploitatie Maatschappij Golfbaan Duurswold Nvt Stichting Nvt NB 1.775 (lening) NB NB NB NB NB Middel
Regio Groningen-Assen Fysieke leefomgeving - economische ontwikkeling Convenant** DB en stuurgroep 0,05 200 NB NB NB NB Negatief Laag
Toelichting *:
* De risico’s voor uitvoering van de veiligheidsregio-taken worden conform vastgesteld beleid gemonitord in het kader van de P&C-cyclus. In de kaderbrief 2026-2029 en de beleidsbegroting 2026 van de VRG zijn risico's benoemd. Deze hebben betrekking op: - Hogere lasten huisvesting nieuwbouw stedelijk gebied Groningen (Sontweg) door vertraging nieuwbouw - Hogere lasten Huisvesting brandweerkazernes - Hogere lasten functioneel leeftijdsontslag (voorziening) door cao stijging en hogere werkgeversbijdragen - Dreigende korting brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR). Deze risico’s zijn in de beleidsbegroting en de kaderbrief als PM post opgenomen. In de nota risicomanagement en weerstandsvermogen is het uitgangspunt gehanteerd dat VRG zelf weerstandscapaciteit opbouwt om potentiële financiële calamiteiten op te kunnen vangen. De algemene reserve van de VRG wordt tot de beschikbare weerstandscapaciteit gerekend. De algemene reserve is vanaf 2024 weer positief (€ 3,8 miljoen). De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt ruim € 6,4 miljoen. Op het moment dat de benodigde weerstandscapaciteit hoger is dan het aanwezige weerstandsvermogen, moet de VRG zich beroepen op de deelnemende gemeenten.
** Formeel gezien is Regiovisie Groningen-Assen 2030 geen verbonden partij. Gezien er geen rechtsvorm (publiek of privaat) is, kan Regiovisie Groningen-Assen niet gezien worden als verbonden partij. Gezien de financiële belangen en het bestuurlijk belang is deze partij toch opgenomen in deze tabel.
Voetnoot:
1 GR = Gemeenschappelijke regeling, NV = Naamloze vennootschap, BV = Besloten vennootschap, OL = Openbaar lichaam
2 AB = Algemeen bestuur, DB = Dagelijks bestuur
Bedragen x €1.000