3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding - Inleiding

Deze paragaaf geeft de actuele stand van het weerstandsvermogen en de risico’s van de gemeente Midden-Groningen weer. De kadernota “Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen” vormt de basis voor het risicomanagement. Hierin is vastgelegd op welke wijze de benodigde weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit wordt bepaald.

De weerstandscapaciteit van onze gemeente is weergegeven in deze paragraaf. De weerstandscapaciteit geeft inzicht of er voldoende middelen beschikbaar zijn om, in het geval een risico zich voordoet, het risico op te vangen. Vervolgens zijn de risico’s die de gemeente loopt deze weergegeven en toegelicht. Tot slot zijn een aantal financiële kengetallen opgenomen. Deze financiële kengetallen geven inzicht in de financiële conditie van de gemeente.

Integraal risicomanagement

Terug naar navigatie - Integraal risicomanagement - Integraal risicomanagement

Bij integraal risicomanagement richt de organisatie zich niet alleen op financiële risico’s, maar juist ook op andere typen risico’s zoals juridische risico’s, imago- en frauderisico’s. Deze hebben niet (altijd) direct een financiële impact, maar kunnen op termijn wel grote gevolgen voor de gemeente. 
Het proces van integraal risicomanagement is cyclisch en sluit zoveel mogelijk aan op de bestaande P&C-cyclus. In de paragraaf weerstandsvermogen wordt een actueel beeld gegeven van de risico’s in de algemene dienst en het grondbedrijf.

Bij iedere begroting en jaarrekening actualiseren wij de risico’s. We gaan na of er nieuwe risico’s zijn bijgekomen en/of risico’s zijn vervallen. Van de risico’s die we lopen vindt een inschatting plaats van de omvang en van de kans dat het risico zich voordoet. Bij het bepalen van de omvang is ook van belang of het om een structureel risico gaat of een incidenteel risico. Bij risico’s met een incidenteel financieel gevolg wordt dit risicobedrag éénmaal meegenomen en bij risico’s met een structureel financieel gevolg tweemaal.  De omvang/impact van het risico wordt ingedeeld in een gevolgklasse en het kanspercentage in een kansklasse. Door de gevolgklasse te vermenigvuldigen met de kansklasse wordt de risicoscore bepaald. De risicoscore is bepalend voor de aandacht die een risico krijgt. Zie ook onderstaande tabel.

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit - Weghalen

Weerstandscapaciteit bestaat uit alle middelen waarover de gemeente beschikt om niet voorziene financiële tegenvallers te dekken. De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de componenten:

  • Algemene reserve;
  • Reserve grondexploitatie;
  • Onbenutte belastingcapaciteit.

Het doel van de reserve grondexploitaties is het opvangen van financiële risico’s bij de grondexploitaties. Deze reserve kan worden ingezet om de risico’s in de grondexploitaties af te dekken. Het meetellen van de bestemmingsreserve grondexploitatie in de beschikbare weerstandscapaciteit is daarmee gerechtvaardigd.  De benodigde weerstandscapaciteit bestaat uit de risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie.

Beschikbare weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Beschikbare weerstandscapaciteit - Beschikbare weerstandscapaciteit

In de volgende tabel is de berekening gemaakt van de beschikbare weerstandscapaciteit. Bij de bepaling of er sprake is van onbenutte belastingcapaciteit wordt het percentage redelijk peil voor toelating tot artikel 12 vergeleken met het percentage voor Midden-Groningen. Het redelijk peil voor Midden-Groningen komt uit 0,22. In de meicirculaire 2025 is het redelijk peil voor het jaar 2026 vastgesteld op 0,1648. De hogere uitkomst voor Midden-Groningen geeft aan dat er geen sprake is van onbenutte belastingcapaciteit.

Weerstandscapaciteit
2026 2027 2028 2029
Algemene Reserve 1-1 14.678 14.519 14.454 14.389
Mutaties Algemene Reserve 4.092 6.681 8.785 9.993
Onbenutte belastingcapaciteit - - - -
Beschikbare weerstandscapaciteit 18.770 21.200 23.239 24.382
Bedragen x € 1.000

Benodigde weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Benodigde weerstandscapaciteit - Beschikbare weerstandscapaciteit

In de risicoparagraaf (artikel 11 BBV) worden alleen de risico’s opgenomen waar (deels) geen beheersmaatregel tegenover staat (restrisico’s). Het totale risicobedrag voor 2026 is € 9.206.524 (zie overzicht risico’s).  Als de ratio groter is dan 1 is het weerstandsvermogen voldoende om de risico’s op te vangen. De ratio van het weerstandsvermogen (= beschikbare weerstandscapaciteit/ benodigde weerstandscapaciteit) voor de jaren 2026 t/m 2029 is hoger dan 1. Hieruit blijkt dat er voldoende weerstandscapaciteit beschikbaar is om de risico's op te vangen.

Weerstandsratio 2026- 2029
2026 2027 2028 2029
Beschikbare weerstandscapaciteit 18.770 21.200 23.239 24.382
Risico's 9.458 8.736 8.544 8.424
Weerstandsratio 2,1 2,6 2,9 3,1

Overzicht risico's

Risicotabel 2025

Terug naar navigatie - Overzicht risico's - Risicotabel 2025

De grootste risico’s voor onze gemeente zijn in beeld gebracht. De risico’s zijn beoordeeld aan de hand van de uitgangspunten zoals hiervoor benoemd.

Nr Omschrijving Max. risico S/I Effect Kans Jaarrekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
1 Grondexploitatie 2.503.399 I 2.503.399 2.503.399 1.482.146 2.503.399
2 WarmteCompagnie B.V. 8.670.000 I 10.410.000 1.635.000 1.635.000 1.635.000
3 Algemene uitkering 1.000.000 S 2.000.000 50% 1.000.000 1.000.000 1.000.000
4 Sociaal Domein Jeugd 3.245.000 I 3.245.000 62,5% 750.600 600.000 2.028.125
5 Cyberrisico's 4.400.000 S 8.800.000 5% 440.000 440.000 440.000
6 Invoering omgevingswet 500.000 I 500.000 50% 250.000 250.000 250.000
7 Beroepzaak Onderwijs 200.000 I 200.000 75% 150.000 150.000 150.000
8 Gevolgen gaswinning 1.000.000 S 2.000.000 25% 125.000 125.000 500.000
9 Btw (compensatiefonds) 12.500.000 I 12.500.000 5% 55.000 50.000 625.000
10 CO2 heffing op restafval 314.000 S 628.000 40% - - 251.200
11 Stichting Kwartier Zorg en Welzijn pm I pm pm pm pm
12 Kunstwerken en wegen - I - pm - pm
13 NPG/ Nij begun - I - - 250.000 -
14 Risico BUIG pm S pm pm pm pm
15 Effecten gasbesluit pm I pm pm pm pm
16 Vluchtelingenopvang pm pm pm - pm
17 Risico's < € 100.000 114.000 69.000 75.000
Totaal 7.022.999 6.051.146 9.457.724
Terug naar navigatie - Overzicht risico's - Overzicht risico's

Hierna worden de in het risico overzicht genoemde risico’s nader toegelicht.

1.    Grondexploitaties
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
De risico’s zijn ontleend aan de Meerjaren Prognose Grondexploitaties. De risico’s bestaan uit onvoorziene kostenstijgingen en wijzigingen van de markt. Waar de risico’s kunnen worden afgedekt door winstpotentie is het risico op € 0 gesteld. Het totaalbedrag van de risico’s grondexploitaties is € 2.503.399.

2.    WarmteCompagnie B.V.
Ongewijzigd risico t.o.v. jaarrekening 2024
De gemeente heeft samen met het Waterbedrijf Groningen Duurzaam (WBGD) een publiek warmtebedrijf, de WarmteCompagnie B.V. opgericht. 
Aan het exploiteren van een warmtenet zitten diverse risico’s. 
De gemeente staat garant voor een lening die de WarmteCompagnie B.V. is aangegaan.  
Het risico dat niet kan worden voldaan aan de betalingsverplichtingen (rente en aflossing) is daarmee voor rekening van de gemeente. 

Ook is de gemeente verantwoordelijk om extra financiering te regelen als blijkt dat de B.V. onvoldoende financiële middelen heeft om de lopende verplichtingen te financieren, aangezien WBGD heeft aangegeven om, behoudens de storting van aandelenkapitaal ad € 2000, niet te willen investeren in de B.V.
Voor het warmtenet wordt gebruik gemaakt van de restwarmte van ESKA. De afhankelijkheid van ESKA vormt een risico. 

Om het risico te beperken is een 2x 5-jarig contract afgesloten. Verder is het risico aanwezig dat de investeringen in de infrastructuur en de beheerkosten hoger uitvallen dan is voorzien. 
Daarnaast is het risico aanwezig dat het aantal aansluitingen door woningeigenaren en huurders lager uitvallen dan verwacht. Hierdoor zullen de inkomsten ook lager zijn.
Aanvullend is een risico ontstaan doordat één van de woningcorporaties zich heeft teruggetrokken van deelname. 

Dit heeft te maken met het feit dat de kosten de woningcorporatie verwacht te maken hoger lijken te worden dan eerder is voorzien. 
De overige woningcorporaties hebben inmiddels wel de exploitatieovereenkomst ondertekend. 

Op basis van de ondertekende overeenkomst heeft Lefier de voor haar noodzakelijke SAH-subsidie aangevraagd. 
Deze subsidie is inmiddels ook toegekend
Wij zijn druk bezig met oplossingsrichtingen om een sluitende businesscase te realiseren. Er is inmiddels onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor extra aansluitingen. 

Uit het onderzoek is duidelijk geworden dat er voldoende geschikte appartementen zijn die kunnen worden aangesloten op het warmtenet. 
Deze uitbreiding vraagt wel extra investeringen. Wij zijn aan het onderzoeken op welke manier deze investeringen kunnen worden gefinancierd. 
Hierbij kijken we onder andere naar de mogelijkheden voor aanvullende financiële ondersteuning via de subsidieregeling Warmtetransitie Projecten (NPG), die in april 2025 is opengesteld door Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN).

In onderstaand overzicht zijn de risico’s gekwantificeerd. In totaal is € 1.635.000 als risico opgenomen in de begroting.

Overzicht risico’s Warmtecompagnie B.V.

3.    Algemene uitkering
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Risico inschatting ongewijzigd ten opzichte van jaarrekening 2024
Het risico ten aanzien van de algemene uitkering is groot. Helaas ligt dit risico niet binnen onze invloedsfeer. De raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is gebaseerd op de mei- en septembercirculaire 2025. 

De meicirculaire 2025 laat een aanzienlijke verbetering van ons financiële beeld zien. De belangrijkste redenen voor de positieve bijstelling zijn:
•    Demping ravijnjaar;
•    Compensatie jeugdzorg op basis van advies van de Commissie van Ark;
•    Actualisatie van het accres en uitkeringsbasis. 
De positieve bijstellingen uit de meicirculaire zorgen ervoor dat 2026 in de huidige prognose sluitend is. Dit is een positieve ontwikkeling. Tegelijkertijd blijft het meerjarenbeeld vanaf 2027 zorgelijk, mede door aanhoudende onzekerheden over de structurele financiering van onder andere de jeugdzorg vanaf 2028.

De septembercirculaire 2025 is relatief beleidsarm. Zowel de algemene mutatie (vrij te besteden middelen) als de taakmutaties (middelen bestemd voor extra taken) zijn beperkt qua omvang. Wel heeft het Rijk de incidentele middelen voor compensatie jeugdzorg op basis van de Commissie van Ark voor de jaren 2023 en 2024 beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn ter dekking van tekorten in 2023 en 2024.

De algemene uitkering wordt berekend op basis van een groot aantal verdeelmaatstaven. Actualisatie en/of vaststelling van de verdeelmaatstaven (plaatselijk en landelijk) gedurende het begrotingsjaar leiden jaarlijks tot herverdeeleffecten.

Per 1 januari 2027 zal volgende stap gezet worden in ingroeipad van het nieuwe verdeelmodel van het gemeentefonds. Het effect hiervan is op dit moment niet in te schatten.

4.    Sociaal Domein Jeugd
Risico inschatting gewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
In het sociaal domein vormt jeugd blijvend een financieel risico, door de wettelijke jeugdhulpplicht en de beperkte gemeentelijke invloed. Deze financiële druk is een gegeven voor vrijwel alle gemeenten. In Midden-Groningen stabiliseert zich weliswaar het cliëntenaantal, maar tot nu stegen de zorgkosten jaarlijks, door loonkostenstijging, maar ook door beroep op duurdere zorg. In het kader van landelijke agenda's als Hervormingsagenda, Toekomstscenario jeugd en gezin en in regionaal verband werken we aan een transformatie van het zorglandschap en de lokale toegang.

De Hervormingsagenda gaat gepaard met korting van het gemeentefonds, gemotiveerd door de veronderstelde opbrengsten van de transformatie. Naar aanleiding van het advies van de Commissie-Van Ark is deze korting enigszins bijgesteld voor 2026 en 2027. De verwachte financiële effecten van de Hervormingsagenda zijn in onze meerjarenbegroting vanaf 2026 verwerkt voor een bedrag van € 1,9 miljoen in 2026 oplopend naar € 4 miljoen in 2029.

Geschat wordt dat er 62,5% kans is dat de besparing van € 1,9 miljoen 2026 niet gehaald wordt. Dit blijft een risico in het licht van het tempo van de transformatie (omvorming lokale toegang, regionaal zorglandschap) en de termijn waarop in het algemeen transformatie-effecten zich uitbetalen. 

Daarnaast hebben we conform het advies van Commissie-van Ark een volumegroei van 4,7% opgenomen in de Voorjaarsnota 2025. Zoals benoemd zagen we de afgelopen twee jaren een groei van 8%. Op basis van deze cijfers is het risico aanwezig dat de volumestijging hoger uitvalt. Voor 2026 gaan we uit van € 1.353.000 met een kans van 62,5%.

5.    Cyberrisico’s
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
We schatten de kans, op basis van de preventieve maatregelen die we zelf al hebben genomen, op een hack/ransomware aanval op 5%. De maximale schade wordt ingeschat op €4,4 miljoen voor het herstel en opbouw van nieuwe voorzieningen.

6.    Invoering omgevingswet
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Sinds de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborg laten de opbrengsten zich lastig voorspellen. Enerzijds doordat we eind 2023 een hoos aan aanvragen hebben gehad die uitgevoerd zijn in 2024 en anderzijds dat we nog onvoldoende ervaringscijfers vanuit de nieuwe wetten hebben opgebouwd. Daarnaast zijn de inkomsten sterk afhankelijk van grote bouwprojecten en zijn daarmee conjunctuurgevoelig. 
 
We gaan ervanuit met ons nieuwe VTH-systeem Rx Mission in de nabije toekomst meer data te kunnen genereren waardoor we beter in staat zijn een meer betrouwbare voorspelling te geven. 
 
Tot slot blijft er, door de combinatie van bovenstaande met de stikstofproblematiek, een reëel risico dat de geraamde opbrengsten niet worden gehaald. 

7.    Beroepszaak onderwijs
Risico inschatting gewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
De 5-jaarlijkse afrekening over de kosten voor het Openbaar Onderwijs Hoogezand-Sappemeer (OBO) over de jaren 2016-2017 moet afgerond worden. Over het tijdvak 2006-2010 zijn procedures gevoerd tot aan de Raad van State, die de gemeente in het gelijk heeft gesteld. De procedure voor de periode 2011-2015 werd ingetrokken. Getracht wordt om met het bijzonder onderwijs aan de voorkant overeenstemming te bereiken over de cijfers, maar er blijft een risico op een nieuwe vervolgprocedure.

Daarnaast speelt een tweede zaak betreffende extra gemaakte kosten voor beheer en onderhoud door de gemeente voor een aantal oude schoolgebouwen tussen 2018-2023.   

Het totale maximale risico van beide zaken samen is geraamd op € 200.000.

8.    Gevolgen gaswinning
Risico inschatting gewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Uitgangspunt is dat de kosten ten gevolge van de aardgaswinning voor 100% een budgettair neutraal effect hebben in de begroting. Er is een bedrag opgenomen voor het risico dat het effect niet budgettair neutraal is. Enerzijds is de opdracht groter en meer complexer (maatregelen Nij Begun) wat vervolgens leidt tot een groter risico. Anderzijds is er nog geen duidelijkheid over de Rijksbijdrage voor de organisatiekosten (Lumpsum) na 2028. Ook is er geen zekerheid over de toereikendheid van de Rijksbijdrage voor de herstelmaatregelen in de openbare ruimte (inpassingskosten) aangezien het begrip “koste wat kost” niet verankerd is in de wet.

9.    Fiscale risico’s
Risico inschatting gewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Dit betreffen risico’s ten aanzien van de btw en hebben onder andere betrekking op de wijze van inrichting van de btw-administratie. De afrekening van het btw-compensatiefonds vindt jaarlijks achteraf plaats. Het risico is hoger doordat in 2024 veel minder btw is afgedragen ten opzichte van de ontvangen btw-compensatie dan in de afgelopen paar jaar.

10. CO2-heffing op restafval
Nieuw risico in 2025
De CO2-heffing op restafval is een van de maatregelen uit de voorjaarsnota van het kabinet. Afvalinstallaties zullen de hogere heffing doorberekenen aan gemeenten. Deze heffing is tijdelijk opgeschort. Het risico is aanwezig dat als we het aandeel restafval niet weten terug te dringen door het nemen van aanvullende maatregelen de kosten voor het verwerken van restafval fors toenemen. De vraag is of deze kosten via tariefstijging volledig kan worden neergelegd bij de inwoners. 

11. Stichting Kwartier Zorg en Welzijn
Risico inschatting gewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
In deze begroting 2026-2029 is een bedrag van € 500.000 opgenomen voor implementatiekosten en eventuele frictiekosten in 2026, welke nodig zijn voor de voorgenomen omvorming van de huidige stichting naar een gemeentelijke stichting per 1 januari 2027. Gezien de business case nog niet is vastgesteld en uitvoering daarna plaats zal vinden, kunnen aanvullende financiële risico’s naar voren komen. 

 De overdracht van de stichting naar de gemeentelijke vorm vraagt om expliciete aandacht voor de financiële afrekening en sturing hierop van de accountant. Verder is mogelijke sprake van initiële investering en extra structurele kosten voor de gemeentelijke stichting. De stichting maakt gebruik van de gemeentelijke ondersteuningsstructuur, dit kan effect hebben op de benodigde capaciteit en middelen bij de gemeentelijke afdelingen die de ondersteuning bieden.

12. Kunstwerken en wegen
Risico inschatting is ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Het risico is aanwezig dat na de planperiode onvoldoende middelen beschikbaar zijn.

13.    NPG/ Nij Begun
Risico inschatting is ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Jaarlijks worden alle bestaande projectbegrotingen herijkt. Het Rijk heeft voor deze projecten indexatiemiddelen toegekend. Daarnaast zijn er enkele projecten met een financieel overschot afgesloten. Ook hebben we bijna € 900.000 als reserve aangehouden binnen onze trekkingsrechten.
Daardoor zijn de financiële risico’s voldoende afgedekt en hoeft hiervoor niets te worden opgenomen binnen de benodigde weerstandscapaciteit.

14.    Risico BUIG 
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Er wordt actief ingezet om inwoners te helpen om (weer) mee te doen aan de samenleving met betaald werk. Het risico is aanwezig dat deze doelstelling niet volledig wordt gehaald waardoor de BUIG uitkeringen hoger uitvallen dan verwacht.

15.    Effecten gasbesluit
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
De gaswinning in Groningen is inmiddels volledig gestopt. Onduidelijk is wat de neveneffecten zijn voor de gemeente Midden-Groningen.

16. Vluchtelingenopvang
Risico inschatting ongewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
De opvanglocatie in Muntendam gaat dicht. Er wordt gekeken naar een nieuwe locatie. We onderzoeken diverse scenario’s waaronder het bouwen op eigen grond, het huren en verbouwen van een bestaande locatie en het aankopen en verbouwen van een bestaand pand. In het geval van zelf bouwen of het aankopen van een bestaand pand moeten hiervoor investeringen worden gedaan. 
De daarmee gepaard gaande transitiekosten worden vergoed door het rijk. De kapitaallasten voortvloeiende uit de investeringen worden vergoed door het rijk voor de periode van de opvang. Onduidelijk is hoelang de opvang nodig is. Het risico is aanwezig dat in het geval dat de opvanglocatie sluit er geen dekking is voor de kapitaallasten tot een herbestemming is gevonden.

17.  Restrisico’s < € 100.000
Risico inschatting gewijzigd t.o.v. jaarrekening 2024
Risico’s kleiner dan € 100.000 zijn niet meer afzonderlijk opgenomen in de risicoparagraaf. Voor de vergelijkende cijfers zijn ze nog wel in een totaalbedrag meegenomen.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen - Financiële kengetallen

Het doel van het opnemen van kengetallen is om uw raad een beter inzicht te geven over het oordeel van het structureel en reëel sluitend zijn van de begroting. De kengetallen worden hierna kort toegelicht.

  • De netto schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen) geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft zodoende een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. In de VNG-handreiking “Houdbare gemeentefinanciën” is aangegeven dat wanneer de schuld lager is dan het begrotingstotaal (< 100%) dit als voldoende kan worden bestempeld. Onze netto schuldquote valt in de categorie voldoende.
  • De gecorrigeerde netto schuldquote laat zien wat het aandeel is van de verstrekte leningen en wat dit betekent voor de schuldenlast;
  • De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. In de VNG-handreiking “Houdbare gemeentefinanciën” is aangegeven dat wanneer een solvabiliteitsratio hoger is dan 30% dit als voldoende kan worden bestempeld. De ratio voor Midden-Groningen is laag en betekent dat wij als gemeente een relatief groot deel hebben gefinancierd met vreemd vermogen. De oorsprong hiervoor is al te vinden voor de herindeling. In meerjarenperspectief is de verwachting dat de solvabiliteit verder afneemt door de begrote exploitatietekorten vanwege de nadelige effecten van de nieuwe verdeling van het gemeentefonds.
  • De structurele exploitatieruimte is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte een gemeente of provincie heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Een positief getal geeft aan dat er meer structurele baten dan lasten zijn (houdbare financiën). De ratio is, vanwege begrote exploitatietekorten, negatief vanaf begrotingsjaar 2027.
  • De grondexploitatie geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten en in hoeverre de begroting beïnvloed kan worden door waardeontwikkelingen van de grondexploitatie. Hoe lager de ratio, hoe minder sprake er is van afhankelijkheid van de waardeontwikkeling. De ratio van Midden-Groningen is laag te noemen.
  •  De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk in de gemeenten zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde.
Begroting 2026 Verloop van de kengetallen
Kengetallen: Verslag 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028 Begroot 2029
Netto schuldquote 43,5% 67,0% 66,6% 68,5% 67,2% 61,6%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 39,4% 62,2% 62,9% 64,6% 63,3% 57,8%
Solvabiliteitsratio 15,6% 14,2% 13,6% 13,7% 13,2% 13,3%
Structurele exploitatieruimte 1,5% 0,6% 0,6% -1,0% -2,9% -4,1%
Grondexploitatie 0,6% 0,0% 0,3% 0,0% 0,0% 0,0%
Belastingcapaciteit 102,2% 102,2% 102,8% 102,8% 102,8% 102,8%