2.4 Programma Dienstverlening

2.4.0 Inleiding

Terug naar navigatie - 2.4.0 Inleiding - Visie

Goede dienstverlening blijft een gezamenlijke inspanning van de gehele organisatie. Als gemeente zijn wij het eerste aanspreekpunt voor inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven op uiteenlopende leefgebieden. Wij zijn het visitekaartje van de organisatie: gastvrij, toegankelijk en vriendelijk, met oog voor de menselijke maat en inlevingsvermogen in iedere situatie.  

In 2026 zetten wij onze inspanningen voort om onze dienstverlening te verbeteren en te vernieuwen. Daarbij houden wij rekening met de gemeenteraadsverkiezingen en werken wij in samenspraak met de nieuwe raad en het college aan verdere versterking van de kwaliteit van onze dienstverlening. Voor inwoners die digitaal vaardig zijn, bieden wij zoveel mogelijk producten en diensten online aan. Voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn zorgen wij voor laagdrempelige, persoonlijke ondersteuning, zodat iedereen op een passende manier geholpen wordt.  

Daar waar het waarde toevoegt voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, passen wij nieuwe technologieën toe, waaronder kunstmatige intelligentie. Dit doen wij zorgvuldig, met als doel om processen te verbeteren en inwoners beter van dienst te zijn. Tegelijkertijd blijft persoonlijk contact, bijvoorbeeld bij de uitgifte van paspoorten, rijbewijzen, huwelijksvoltrekkingen of aangiften van geboorte en overlijden een belangrijke pijler.  

Of het nu gaat om het werk aan de balie, de telefoon, het adviesteam dienstverlening of beleidsontwikkeling: wij streven er altijd naar om het verschil te maken voor onze inwoners. Met professioneel vakmanschap, inlevingsvermogen en actieve betrokkenheid zorgen wij ervoor dat onze dienstverlening past bij wat nodig is.   

2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening

Inleiding

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Inleiding

In samenhang met de verdere ontwikkeling van onze online dienstverlening blijft ons Huis van Cultuur en Bestuur dé fysieke ontmoetingsplek met onze inwoners. Hier worden inwoners gastvrij ontvangen, stellen zij vragen en dienen zij aanvragen in. Juist in een periode waarin de (reis)documentenpiek nog volop aanwezig is en extra druk geeft op onze dienstverlening, blijft ons uitgangspunt dat inwoners op korte termijn terechtkunnen, ook al zijn onze openingstijden niet onbeperkt. 

Binnen Burgerzaken blijft onze kernopdracht het ondersteunen van inwoners bij de formele momenten in het leven: geboorte, inschrijving in de Basisregistratie Personen, het aanvragen van een paspoort of rijbewijs, partnerregistratie en overlijden. Vriendelijkheid, zorgvuldigheid en tijdigheid vormen daarbij de basis. Hoewel digitalisering steeds meer onderdeel wordt van onze manier van werken, zien we dat veel inwoners persoonlijk contact zoeken – vaak met complexere vragen die extra kennis, tijd en aandacht vergen. Voor de aanvraag van (reis)documenten blijft persoonlijk contact wettelijk verplicht vanwege de identificatieplicht. 

In 2026 bevinden we ons in het derde jaar van de (reis)documentenpiek. Het is cruciaal dat deze aanvragen, ondanks de extra druk, soepel en efficiënt verlopen. Daarnaast is fraude-alertheid een belangrijk aandachtspunt. Documenten zoals paspoorten en identiteitskaarten zijn waardevolle bewijsstukken en aantrekkelijk voor misbruik. Wij blijven alert op signalen van ondermijning, zowel aan de balie als in de achterliggende processen en nemen we preventieve maatregelen om misbruik te voorkomen. 

Tot slot bereiden wij ons in 2026 voor op de gemeenteraadsverkiezingen en investeren we in materiaal en middelen zodat we een betrouwbare en toegankelijke verkiezing organiseren.  

Ambities

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Ambities

In 2026 blijven we inzetten op een integrale aanpak en de gewenste ontwikkelingen binnen onze dienstverlening in de lijnorganisatie. De focus ligt ook dit jaar nadrukkelijk op de externe dienstverlening aan inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven. 

Daarnaast vinden in 2026 de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Wij houden bij het formuleren en uitvoeren van onze ambities daarom zorgvuldig rekening met het lokale politieke klimaat en de samenstelling van de nieuwe gemeenteraad en het College. Dit betekent dat we flexibel blijven inspelen op eventuele nieuwe beleidsaccenten en prioriteiten. 

We streven naar een hoogwaardige (online) dienstverlening die het inwoners zo gemakkelijk, efficiënt en klantvriendelijk mogelijk maakt om toegang te krijgen tot gemeentelijke diensten en producten. De ‘Visie op Dienstverlening’ blijft het fundament voor onze doelstellingen en acties. 

Daarbij blijft speciale aandacht uitgaan naar inwoners die (nog) niet digitaal vaardig zijn en zorgen we ervoor dat we de juiste doelgroepen bereiken via het juiste digitale kanaal.  

Onze aanpak kenmerkt zich door het werken vanuit het inwonersperspectief, het zijn van een betrouwbare partner en het delen van relevante gegevens binnen wettelijke kaders.  

Doelstelling

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling

a. Doorontwikkeling (online) dienstverlening Burgerzaken

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling - a. Doorontwikkeling (online) dienstverlening Burgerzaken

We breiden de digitale dienstverlening uit door te blijven investeren in onze Burgerzaken-softwaresystemen en AI-oplossingen.  Daarmee halen we zowel voor de inwoners als voor onszelf het maximale uit onze software. In deze ontwikkelingen wordt samengewerkt met de Vereniging van Burgerzaken (NVVB) en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).

Acties

b. Reisdocumenten

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling - b. Reisdocumenten

Optimale dienstverlening tijdens reisdocumentenpiek
De reisdocumentenpiek gaat in 2026 zijn derde jaar in. Vanwege het grote belang van een zorgvuldige documentafgifte kunnen wij het aanvraagproces niet versnellen. De ervaring leert inmiddels dat wij goed in staat zijn de verveelvoudiging van aanvragen efficiënt af te handelen.  

Maatregelingen nemen ter voorkoming van identiteitsfraude
Naar aanleiding van fraudegevallen in het reisdocumentenproces bij andere gemeenten worden ook door ons maatregelen genomen om het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten robuuster en veiliger te maken. Wij werken daarom nu volgens een zesogen-principe in plaats van een vierogen-principe. Elk reisdocument dat uitgereikt wordt is in drie opvolgende stappen door drie verschillende medewerkers beoordeeld en gecontroleerd. Daarnaast blijven wij alert op signalen van ondermijning, zowel aan de balie als in de achterliggende processen en nemen we preventieve maatregelen om misbruik te voorkomen.  
In het kader van VRS (Verbetering Reisdocumentenstelsel) en het aanvraagproces van reisdocumenten aan de balie, volgen we de diverse technologische ontwikkelingen.

Acties

c. Organiseren van Gemeenteraadsverkiezingen in 2026, het proces optimaliseren en door ontwikkelen

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling - c. Organiseren van Gemeenteraadsverkiezingen in 2026, het proces optimaliseren en door ontwikkelen

Op 18 maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De gemeente is dan zelf het centraal stembureau (CSB), dit is een belangrijke organisatorische rol. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 vervullen gemeenten voor het eerst de rol van CSB onder de regels van de NPVV (Nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen). De NPVV is ingevoerd om de transparantie en controleerbaarheid van het verkiezingsproces te verbeteren. De NPVV zorgt er ook voor dat er extra stappen gezet moeten worden in de vaststelling van de uitslag. Het beoogde effect van de NPVV is het vergroten van het vertrouwen in de verkiezingsuitslag, de transparantie en controleerbaarheid. 

Wij blijven ons inzetten voor verdere digitalisering van (onderdelen) van het verkiezingsproces, omdat dit wenselijk is om de benodigde vernieuwingen in het verkiezingsproces te realiseren en de kwaliteit van de uitvoering te verbeteren. 

Acties

e. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling - e. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering

Om de dienstverlening te blijven verbeteren en monitoren is het noodzakelijk de uitkomsten van onderzoeken en bevindingen te implementeren in de bedrijfsvoering. 

In 2026 bouwen we verder aan onze MijnOmgeving: één overzichtelijke plek waar inwoners snel en gemakkelijk hun zaken kunnen regelen. Van een paspoort aanvragen tot een vergunning volgen, een verhuizing of geboorte– alles op één vertrouwde plek. 

We onderzoeken of we met andere gemeenten via de VNG kunnen samenwerken. We willen daarbij mogelijk gebruikmaken van de open source-standaarden MijnServices. Zo zorgen we voor herkenbare, betrouwbare en gebruiksvriendelijke digitale diensten. Het realiseren van een volledige MijnOmgeving vraagt echter om een stevige technische basis: verschillende systemen moeten goed op elkaar aansluiten en de benodigde architectuur en koppelingen vergen tijd, afstemming, ontwikkeling en financiële investeringen. Totdat het beeld hierover en de uitvoering ervan toegankelijk en gereed is, stellen we onze bestaande portalen via de gemeentelijke website eenvoudig vindbaar en toegankelijk open. We volgen de landelijke ontwikkelingen en daar waar mogelijk passen we deze toe.  We maken de bestaande portalen zichtbaar en toegankelijk op onze gemeentelijke website.  

  • Fixi (meldingen openbare ruimte) optimaliseren  
  • Gebruik van vaste werkinstructies en standaard communicatieteksten. 
  • Opzetten van vaste analyses en rapportages om trends en resultaten te volgen. 
  • Invoering van een centraal meldpunt en coördinatie van de afhandeling. 

In juni 2025 is een coördinator gestart met het verbeterplan Fixi. Met dit plan maken we het melden van problemen in de openbare ruimte duidelijker en beter geregeld. Door duidelijke afspraken, heldere communicatie en meer inzicht in de meldingen, verbeteren we onze service en de samenwerking met inwoners. 

Acties

f. Inwoners-ervaringen

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling - f. Inwoners-ervaringen

In 2026 gaan we meer onderzoeken welke route onze inwoner doorloopt in onze brede dienstverleningsprocessen samen met team Communicatie. Het doel is om beter inzicht te krijgen in de ervaringen, behoeften en verwachtingen van onze inwoners, zodat we onze dienstverlening verder kunnen verbeteren. Hierbij trekken we gezamenlijk op en betrekken we daar waar nodig ook andere teams binnen de organisatie. Ter voorbereiding hierop volgen we in 2026 scholing op het gebied van zogeheten klant-/inwonersreizen. 

Acties

g. WMEBV en de Zorgplicht

Terug naar navigatie - 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening - Doelstelling - g. WMEBV en de Zorgplicht

We gaan de Zorgplicht vormgeven door middel van integrale samenwerking. We zorgen ervoor dat alle inwoners die digitaal niet vaardig zijn passende ondersteuning kunnen krijgen en verwijzen we inwoners actief door naar de fysieke ondersteuning op locatie(s).  

Acties

2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening

Terug naar navigatie - 2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Burgerzaken 1.658 1.760 1.889 1.977 1.995 2.033
Basisregistratie vastgoed 779 592 718 739 746 768
Lokale omroep 100 86 92 72 74 76
Bestuurlijke samenwerking 402 399 463 477 491 506
Voorlichting 56 67 61 63 65 68
Totaal Lasten 2.996 2.905 3.223 3.328 3.371 3.450
Baten
Burgerzaken 1.262 1.297 1.475 1.599 1.571 1.573
Lokale omroep 24 24 25 26 27 27
Totaal Baten 1.287 1.321 1.500 1.625 1.597 1.601
Saldo voor bestemming -1.709 -1.584 -1.723 -1.704 -1.774 -1.850

Toelichting

Terug naar navigatie - 2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening - Toelichting

Het nadelig saldo na bestemming is op het programma dienstverlening met € 139.000 toegenomen. We lichten hieronder per product de belangrijkste afwijkingen toe.

Burgerzaken

Het saldo bij Burgerzaken is met € 139.000 verbeterd.

Lasten € 129.000 nadelig: In 2026 wordt er opnieuw een toename verwacht in het aantal aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen. Dit leidt tot een hogere afdracht aan het rijk van € 71.000. Daarnaast zijn er voor € 45.000 hogere lasten aan presentiegelden ten opzichte van 2025 voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. En voor € 31.000 aan hogere lasten voor (reis)vergoedingen in verband met de nieuwe CAO. De overige plussen en minnen tellen op tot een voordeel van € 18.000.

Baten € 178.000 voordelig: In 2026 wordt er opnieuw een toename verwacht in het aantal aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen, wat aan de batenkant leidt tot een toename van € 176.000 aan extra inkomsten uit leges. Overige plussen en minnen tellen op tot een voordeel van € 2.000.

Basisregistratie vastgoed

Het saldo is met € 126.000 verslechterd.

Lasten (€ 126.000 nadelig): Door een verschuiving in de geraamde inzet van personele middelen nemen de lasten op het product Basisregistratie vastgoed toe. Dit heeft echter een positief effect op het product Belastingen in het programma bestuur en bedrijfsvoering.  

Lokale omroep

Vanwege het geringe verschil wordt dit product niet toegelicht.

Bestuurlijke samenwerking

Vanwege het geringe verschil wordt dit product niet toegelicht.

Voorlichting

Vanwege het geringe verschil wordt dit product niet toegelicht.