Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2026
    2. Blz. 3 1. Algemeen en 2. Programma's
      1. Blz. 4 1. Algemeen
        1. Blz. 5 1.1 Inleiding
          1. Blz. 6 Inleiding
          2. Blz. 7 Financieel beeld in een notendop
        2. Blz. 8 1.2 Begroting in één oogopslag
          1. Blz. 9 Begroting in één oogopslag
        3. Blz. 10 1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
          1. Blz. 11 Samenstelling College
          2. Blz. 12 Portefeuilleverdeling
          3. Blz. 13 Samenstelling Gemeenteraad
      2. Blz. 14 2.1 Programma Dorpen en wijken
        1. Blz. 15 2.1.0 Inleiding
          1. Blz. 16 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 17 2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
          1. Blz. 18 Inleiding
          2. Blz. 19 Ambities
          3. Blz. 20 Trends en ontwikkeling
          4. Blz. 21 Doelstelling
            1. Blz. 22 Inwoners hebben meer invloed op hun leefomgeving en voelen zich betrokken bij maatschappelijke vraagstukken
              1. Blz. 23 Door een diversiteit aan acties de betrokkenheid van onze inwoners stimuleren bij ontwikkelingen in hun leefomgeving, dorp, wijk, buurt, straat
        3. Blz. 24 2.1.2 Deelname aan het maatschappelijk leven
          1. Blz. 25 Inleiding
          2. Blz. 26 Ambities
          3. Blz. 27 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 28 Doelstellingen
            1. Blz. 29 a. Cultuurvisie verder uitvoeren de komende beleidsperiode
              1. Blz. 30 Uitvoeringsprogramma & nieuwe subsidieregeling cultuur
            2. Blz. 31 b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
            3. Blz. 32 c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
              1. Blz. 33 Taalbevordering en ontwikkelen leesplezier van kinderen van 0 t/m 18 jaar
              2. Blz. 34 Werken aan geletterdheid van volwassenen
              3. Blz. 35 Meedoen in de samenleving door het ontwikkelen van digitale vaardigheden van inwoners
            4. Blz. 36 d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen
            5. Blz. 37 e. Beeldende kunst en gedenktekens/monumenten onderhouden en realiseren
              1. Blz. 38 In 2026 wordt een aantal kunstwerken en gedenktekens opgeknapt en onderhouden
              2. Blz. 39 In 2026 wordt er een kunstwerk voor de nieuwbouw van Midwerk gemaakt en onthuld
            6. Blz. 40 f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
              1. Blz. 41 We maken voor monumenten die versterkt moeten worden een voorbereidend advies om zo sneller een erfgoed-gedragen omgevingsvergunning te kunnen verlenen
              2. Blz. 42 We kijken vanaf de start mee bij de versterking van karakteristieke panden om tot een zorgvuldig versterkingsbesluit te komen
              3. Blz. 43 We laten de gemeentelijke erfgoedcommissie advies uitbrengen over omgevingsvergunningen monument
              4. Blz. 44 We maken erfgoedbeleid met als doel deze cultuurhistorisch waardevolle gebouwen te behouden voor de generaties na ons
              5. Blz. 45 We communiceren over erfgoed via het Erfgoedloket (ondergebracht bij Libau). Het loket ondersteunt en adviseert monumenteneigenaren en eigenaren van karakteristieke panden
              6. Blz. 46 Organiseren jaarlijks samen met het lokale comité een Open Monumenten Dag
            7. Blz. 47 g. Beschermen archeologische waarden
              1. Blz. 48 Beoordelen noodzaak archeologisch onderzoek
              2. Blz. 49 Beoordelen archeologische onderzoeken en het nemen van besluiten hierover
              3. Blz. 50 Informatie over archeologische waarden in de gemeente actueel houden (onderzoeksresultaten verwerken op de archeologische waardenkaart en in de bijbehorende database)
              4. Blz. 51 Informatieverstrekking archeologie intern en extern
          5. Blz. 52 Indicatoren
        4. Blz. 53 2.1.3 Sport en bewegen
          1. Blz. 54 Inleiding
          2. Blz. 55 Ambities
          3. Blz. 56 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 57 Doelstelling
            1. Blz. 58 a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
              1. Blz. 59 In 2026 vinden verbeteringen plaats op het vlak van fysieke en sociale toegankelijkheid van speel- en beweegplekken in de openbare ruimte
            2. Blz. 60 b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
              1. Blz. 61 Faciliteren en stimuleren van het verenigingsleven binnen de sport
            3. Blz. 62 c. Harmonisatie buitensportverenigingen
              1. Blz. 63 Gelijke basis voor sportverenigingen realiseren
              2. Blz. 64 Kwaliteitsimpuls sportpark 'Onder de Juffer'
          5. Blz. 65 Indicatoren
        5. Blz. 66 2.1.4 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
          1. Blz. 67 Inleiding
          2. Blz. 68 Ambities
          3. Blz. 69 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 70 Doelstelling
            1. Blz. 71 a. Aanpak (internationale) georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
              1. Blz. 72 Onze gemeente minder aantrekkelijk maken voor (internationale) georganiseerde criminaliteit
              2. Blz. 73 Een gerichte aanpak op brancheniveau
              3. Blz. 74 Het vergroten van de weerbaarheid van bestuur en organisatie
              4. Blz. 75 Interne- en externe samenwerking continueren en waar mogelijk versterken
            2. Blz. 76 b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
              1. Blz. 77 Door een diversiteit aan acties werken aan een effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg door gezamenlijk te werken aan beleidsontwikkeling, prioriteiten te bepalen, en het uitwisselen van kennis en expertise
            3. Blz. 78 c. Veilige woon- en leefomgeving
              1. Blz. 79 Door een diversiteit aan acties de veiligheid in dorpen en wijken op peil houden, en waar nodig vergroten.
            4. Blz. 80 d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
              1. Blz. 81 Door een diversiteit aan acties maatschappelijke onrust zoveel als mogelijk voorkomen en verminderen
        6. Blz. 82 2.1.5 Fysieke leefbaarheid
          1. Blz. 83 Inleiding
          2. Blz. 84 Ambitie: Een goed onderhouden buitenruimte draagt bij aan leefbaarheid
          3. Blz. 85 Trends en indicatoren
          4. Blz. 86 Doelstelling
            1. Blz. 87 a. Voorkomen bijplaatsingen
              1. Blz. 88 Voorlichting, communicatie en handhaving voor het voorkomen van bijplaatsingen
            2. Blz. 89 b. Verminderen van restafval
              1. Blz. 90 Door inzet van afvalcoaches, educatie en ondersteuning afvalscheiding verbeteren
            3. Blz. 91 c. Afval: Versterken van bewustwording en gedragsverandering
              1. Blz. 92 Investeren in educatieprogramma's op scholen en campagnes in de wijken
            4. Blz. 93 d. Verbeteren van de kwaliteit van grondstoffen
              1. Blz. 94 Gerichte communicatie en educatie inzetten voor bewustwording over het belang van schone grondstoffen
            5. Blz. 95 e. Groen en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde beleids(beheer)plannen
              1. Blz. 96 Uitvoering geven aan Beheerplan Groen
              2. Blz. 97 Schouw openbare ruimte (in zijn algemeenheid) op basis van CROW-maatlatten
              3. Blz. 98 Speelbeleid actualiseren
              4. Blz. 99 Starten opstellen 'Nota Gemeentelijke Bomen'
              5. Blz. 100 Vastleggen "contouren" houtopstanden
            6. Blz. 101 f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
              1. Blz. 102 Een diversiteit aan beheer- en onderhoudswerkzaamheden aan wegen, fiets- en voetpaden
              2. Blz. 103 Evalueren huidig gladheidsbestrijdingplan
            7. Blz. 104 g. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
              1. Blz. 105 Afronden van projecten in 2026
              2. Blz. 106 Opstarten / realiseren van projecten in 2026
            8. Blz. 107 h. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
              1. Blz. 108 Minder verlichting binnen en buiten de bebouwde kom
            9. Blz. 109 i. We beheren en onderhouden de kunstwerken, het water en de beschoeiingen
              1. Blz. 110 Een diversiteit aan beheer- en onderhoudswerkzaamheden op het gebied van civieltechnische kunstwerken, watergangen en beschoeiingen voorbereiden, uitvoeren en opleveren
        7. Blz. 111 2.1.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 112 Indicatoren
        8. Blz. 113 2.1.7 Financieel overzicht Dorpen en wijken
          1. Blz. 114 Financieel overzicht
          2. Blz. 115 Toelichting
      3. Blz. 116 2.2 Programma Sociaal
        1. Blz. 117 2.2.0 Inleiding
          1. Blz. 118 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 119 2.2.1 Gezondheid
          1. Blz. 120 Inleiding
          2. Blz. 121 Ambities
          3. Blz. 122 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 123 Doelstelling
            1. Blz. 124 a. Alle betrokkenen werken intensief samen
              1. Blz. 125 Bevorderen van integraal samenwerken
            2. Blz. 126 b. Stimuleren van gezonde leefstijl
              1. Blz. 127 Uitvoering geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord
          5. Blz. 128 Indicatoren
        3. Blz. 129 2.2.2 Welzijn
          1. Blz. 130 Inleiding
          2. Blz. 131 Ambities
          3. Blz. 132 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 133 Doelstelling
            1. Blz. 134 a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
              1. Blz. 135 Uitvoeren van Welzijn op Recept en Grip en Glans
              2. Blz. 136 Sociaal-emotionele ondersteuning bieden voor inwoners in het aardbevingsgebied
            2. Blz. 137 b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (65+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
              1. Blz. 138 Bevorderen van de vitaliteit onder ouderen
              2. Blz. 139 Inzetten op een dementievriendelijke gemeente
              3. Blz. 140 Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
              4. Blz. 141 Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
            3. Blz. 142 c. Versterken van de informele ondersteuning
          5. Blz. 143 Indicatoren
        4. Blz. 144 2.2.3 Wmo
          1. Blz. 145 Inleiding
          2. Blz. 146 Ambities
          3. Blz. 147 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 148 Doelstelling
            1. Blz. 149 a. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
              1. Blz. 150 Ontwikkelen van nieuwe vorm voor inwonersparticipatie
              2. Blz. 151 Uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek
            2. Blz. 152 b. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
              1. Blz. 153 Het inzetten van ondersteuning in de thuissituatie
              2. Blz. 154 Onderzoek naar en herziening van Wmo-verstrekkingen voor vervoersvoorzieningen
              3. Blz. 155 Ontwikkelen algemene voorzieningen
              4. Blz. 156 Samenwerken met andere zorgdomeinen
              5. Blz. 157 Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
              6. Blz. 158 Continueren aanbesteding Doelgroepenvervoer
              7. Blz. 159 Uitvoering geven aan plan van aanpak Bestuursopdracht Integrale aanpak van inwoners met gestapelde problematiek
          5. Blz. 160 Indicatoren
        5. Blz. 161 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs
          1. Blz. 162 Inleiding
          2. Blz. 163 Ambities
          3. Blz. 164 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 165 Doelstelling
            1. Blz. 166 a. Jeugdigen en gezinnen met ondersteuningsvragen kunnen rekenen op passende ondersteuning
              1. Blz. 167 Kwalitatief verbeteren van de gemeentelijke toegang
              2. Blz. 168 Voorbereiden lokaal aanbod basishulp jeugd en gezin ('lokale inkoop')
              3. Blz. 169 Zorgdragen voor kostenbeheersing jeugdhulp
            2. Blz. 170 b. Jeugdigen en ouders kunnen rekenen op kwalitatief goede kinderopvang en op een rechtmatige en doelmatige inzet van jeugdhulp
              1. Blz. 171 Verder ontwikkelen van toezicht jeugd
              2. Blz. 172 Verder ontwikkelen toezicht op kinderopvang
            3. Blz. 173 c. Kinderen krijgen gelijke kansen in het onderwijs
              1. Blz. 174 We voeren het onderwijskansenakkoord uit
              2. Blz. 175 We versterken de kwaliteit van de voorschoolse educatie
              3. Blz. 176 We voeren het NPG-project Tijd voor Toekomst uit
              4. Blz. 177 We zetten kind-ouder ondersteuners in
            4. Blz. 178 d. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
              1. Blz. 179 Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan
              2. Blz. 180 Uitvoeren van het Programma en Overzicht
            5. Blz. 181 e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
              1. Blz. 182 We bieden volwasseneneducatie aan
              2. Blz. 183 We investeren in de leesbevordering van kinderen en hun ouders
              3. Blz. 184 We bevorderen de betrokkenheid en inzet van werkgevers
              4. Blz. 185 We vergroten de bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
          5. Blz. 186 Indicatoren
        6. Blz. 187 2.2.5 Participatiewet
          1. Blz. 188 Inleiding
          2. Blz. 189 Ambities
          3. Blz. 190 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 191 Doelstelling
            1. Blz. 192 a. De financiële hulp past goed bij wat onze inwoners met een laag inkomen nodig hebben
              1. Blz. 193 We voeren de aanbevelingen uit van het minimabeleid
            2. Blz. 194 b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
              1. Blz. 195 We geven uitvoering aan het in 2024 vastgestelde re-integratiebeleid
            3. Blz. 196 c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen
              1. Blz. 197 We nemen initiatief bij het matchen van inwoners
            4. Blz. 198 d. Ondernemers krijgen snel hulp, met begrip voor hun uitdagingen
              1. Blz. 199 We investeren in de ondersteuning van zelfstandige ondernemers
            5. Blz. 200 e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
              1. Blz. 201 We helpen nieuwkomers tijdens het inburgeringstraject
            6. Blz. 202 f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.
              1. Blz. 203 We geven financiële hulp aan vluchtelingen uit Oekraïne
          5. Blz. 204 Indicatoren
        7. Blz. 205 2.2.6 Schuldhulpverlening
          1. Blz. 206 Inleiding
          2. Blz. 207 Ambities
          3. Blz. 208 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 209 Doelstelling
            1. Blz. 210 a. Het percentage inwoners met geregistreerde problematische schulden is gelijk aan of lager dan het landelijk gemiddelde
              1. Blz. 211 Wij vergroten ons bereik en onze bekendheid onder onze inwoners. Dit doen wij door het inzetten van de volgende, meetbare, instrumenten:
            2. Blz. 212 b. Wij bieden maatwerk aan verschillende doelgroepen, zo kort als het kan, zo lang als nodig
              1. Blz. 213 De budgetcoach statushouders werkt met statushouders aan financiële zelfredzaamheid
              2. Blz. 214 In 2026 breiden wij het aantal convenantpartners uit
              3. Blz. 215 Om huizenbezitters te kunnen helpen houden wij onze kennis up-to-date
              4. Blz. 216 We evalueren de aanbesteding van de schuldhulpverlening voor ondernemers en bepalen de vervolgactie
            3. Blz. 217 c. Wij werken met onze klanten aan financiële zelfredzaamheid. Het aantal klanten met budgetbeheer daalt met 30% ten opzichte van 2022.
              1. Blz. 218 Klanten die kunnen uitstromen wordt een traject ‘duurzame uitstroom’ aangeboden
        8. Blz. 219 2.2.7 Sociale teams
          1. Blz. 220 Inleiding
          2. Blz. 221 Ambities
          3. Blz. 222 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 223 Doelstelling
            1. Blz. 224 a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
              1. Blz. 225 We implementeren en gaan verder met het ontwikkelen van Bevorderen Sociale Veerkracht
              2. Blz. 226 We voeren het NPG-project Inzet Ervaringsdeskundigen Armoede en Sociale Uitsluiting uit
              3. Blz. 227 We voeren vroegsignalering van armoede en schulden integraal uit binnen de sociale teams
            2. Blz. 228 b. De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
              1. Blz. 229 We investeren in de samenwerking tussen sociale teams en welzijnsdiensten
              2. Blz. 230 We versterken de samenwerking tussen de sociale teams en jongerenwerk.
            3. Blz. 231 c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
              1. Blz. 232 We geven uitvoering aan de beheersmaatregelen en eventuele opvolging daarvan
              2. Blz. 233 We zetten in op het voorkomen van wachtlijsten
            4. Blz. 234 d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
              1. Blz. 235 We geven periodiek samen met de sociale teams duiding aan de cijfers en ontwikkelingen in de indicatoren
              2. Blz. 236 We werken in 2026 aan het implementeren van de gebiedsanalyses
        9. Blz. 237 2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 238 indicatoren
        10. Blz. 239 2.2.9 Financieel overzicht Sociaal
          1. Blz. 240 financieel overzicht sociaal
          2. Blz. 241 Toelichting
      4. Blz. 242 2.3 Programma Fysieke leefomgeving
        1. Blz. 243 2.3.0 Inleiding
          1. Blz. 244 Opbouw programma
        2. Blz. 245 2.3.1 Ruimtelijke ontwikkeling en kwaliteit
          1. Blz. 246 Inleiding
          2. Blz. 247 Ambities
          3. Blz. 248 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 249 Doelstelling
            1. Blz. 250 a. Het stedelijk gebied van Hoogezand en Sappemeer versterken
              1. Blz. 251 Masterplan Regiocentra
            2. Blz. 252 b. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
              1. Blz. 253 Actualisatie omgevingsvisie
              2. Blz. 254 Gebiedsontwikkeling Nedersaksenlijn
            3. Blz. 255 c. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
            4. Blz. 256 d. Werken onder de Omgevingswet
              1. Blz. 257 Uitvoeren transitieplan omgevingsplan
            5. Blz. 258 e. Verdere verbetering van de mobiliteit
              1. Blz. 259 De ruimte voor langzaam verkeer verbeteren
              2. Blz. 260 Aanpakken van onveilige locaties
              3. Blz. 261 Opstellen beheer- en onderhoudsplan voor OV-haltes
              4. Blz. 262 Stimuleren gebruik fiets en OV
              5. Blz. 263 Inrichting en doorstroming van wegen
            6. Blz. 264 f. Behartigen van onze belangen in plan- en beleidsvorming van derden
          5. Blz. 265 Indicatoren
        3. Blz. 266 2.3.2 Wonen
          1. Blz. 267 Inleiding
          2. Blz. 268 Ambities
          3. Blz. 269 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 270 Doelstelling
            1. Blz. 271 a. Versnellen woningbouw
              1. Blz. 272 Benutten van hulpmiddelen
              2. Blz. 273 Versterken samenwerking met marktpartijen
              3. Blz. 274 Snelle afweging van nieuwe woningbouwinitiatieven
            2. Blz. 275 b. Goed wonen in de dorpen
              1. Blz. 276 Verdere uitwerking centrumplan Muntendam
              2. Blz. 277 Doorgaan met de gebiedsgerichte aanpak Muntendam
              3. Blz. 278 In de markt zetten vrijkomende schoollocaties in de dorpen
              4. Blz. 279 Aandacht voor lokale woonvraagstukken
            3. Blz. 280 c. Zorgen dat de kwaliteitsslag in het stedelijk gebied zichtbaar wordt
              1. Blz. 281 We starten met de nieuwbouw van woningen in de Vosholen fase 2
              2. Blz. 282 Verdere uitwerking plannen Hoogezand-Noord (Zeeheldenbuurt-West)
              3. Blz. 283 In de markt zetten van vrijkomende schoollocaties
            4. Blz. 284 d. Goed en betaalbaar wonen
              1. Blz. 285 We stellen nieuwe meerjarige afspraken met Lefier, Groninger Huis, Woonzorg Nederland en hun huurdersorganisaties vast
              2. Blz. 286 We maken concrete prestatieafspraken voor het jaar 2026
              3. Blz. 287 Doorgaan met leningen SVN
            5. Blz. 288 e. Speciale aandacht voor groepen die dat nodig hebben
              1. Blz. 289 We stellen een woonzorgvisie vast
              2. Blz. 290 We onderzoeken de mogelijkheden voor goede huisvesting voor arbeidsmigranten
              3. Blz. 291 We voeren kamerverhuurbeleid in
          5. Blz. 292 Indicatoren
        4. Blz. 293 2.3.3 Werken
          1. Blz. 294 Inleiding
          2. Blz. 295 Ambities
          3. Blz. 296 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 297 Doelstelling
            1. Blz. 298 a. Wij willen een goede en eenduidige publieke dienstverlening aan ondernemers bieden
              1. Blz. 299 Lokale economische agenda
              2. Blz. 300 Aanspreekpunt voor ondernemers
              3. Blz. 301 Uitvoeringsagenda bedrijventerreinenvisie
              4. Blz. 302 Informatie geven
              5. Blz. 303 Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
            2. Blz. 304 b. Wij de landbouwsector bijstaan in de ingezette transitie van het landelijk gebied
              1. Blz. 305 Het buitengebied in beeld
              2. Blz. 306 Oog voor elkaar
              3. Blz. 307 Groenblauwe dooradering (GBDA)
              4. Blz. 308 Vernieuwing en verduurzaming
            3. Blz. 309 c. Wij willen aantrekkelijke winkelgebieden
              1. Blz. 310 Wij geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
              2. Blz. 311 Wij maken het platform detailhandel mogelijk
              3. Blz. 312 Wij werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
            4. Blz. 313 d. Wij willen een groeiende en vitale vrijetijdssector
              1. Blz. 314 Afronding uitvoeringsagenda 2023-2026
              2. Blz. 315 Uitvoeringsagenda 2027-2030
          5. Blz. 316 Indicatoren
        5. Blz. 317 2.3.4 Energie en duurzaamheid
          1. Blz. 318 Inleiding
          2. Blz. 319 Ambities
          3. Blz. 320 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 321 Doelstelling
            1. Blz. 322 a. Bieden van ondersteuning aan individuele inwoners om te verduurzamen
              1. Blz. 323 Beleid elektrische laadpalen
              2. Blz. 324 Energieloket, energiecoaches en bespaarcoach
              3. Blz. 325 SPUK Energiearmoede en Nationaal Isolatie Programma
              4. Blz. 326 Maatregel 29 en Volkshuisvestingsfonds
            2. Blz. 327 b. Productie en gebruik van duurzame energie
              1. Blz. 328 Optimaliseren gebruik van het elektriciteitsnet
            3. Blz. 329 c. Aardgasvrije wijken
              1. Blz. 330 Gasvrij Gorecht
              2. Blz. 331 Aardgasvrij Steendam Tjuchem
              3. Blz. 332 Overige wijkinitiatieven
              4. Blz. 333 Versnellingsaanpakken
            4. Blz. 334 d. De gemeente voert een duurzame bedrijfsvoering
              1. Blz. 335 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
              2. Blz. 336 Verduurzaming wagenpark
              3. Blz. 337 Verminderen interne afvalstromen
              4. Blz. 338 Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
            5. Blz. 339 e. Bestrijden van droogte, hitte en wateroverlast als gevolg van het veranderd klimaat
              1. Blz. 340 Uitvoeren klimaatadaptatieplan Midden-Groningen
              2. Blz. 341 Regionale samenwerking
            6. Blz. 342 f. Circulaire economie/ duurzaam ondernemen
        6. Blz. 343 2.3.5 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 344 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 345 2.3.6 Financieel overzicht Fysieke leefomgeving
          1. Blz. 346 Economie Financieel Overzicht
          2. Blz. 347 Toelichting
      5. Blz. 348 2.4 Programma Dienstverlening
        1. Blz. 349 2.4.0 Inleiding
          1. Blz. 350 Visie
        2. Blz. 351 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening
          1. Blz. 352 Inleiding
          2. Blz. 353 Ambities
          3. Blz. 354 Doelstelling
            1. Blz. 355 a. Doorontwikkeling (online) dienstverlening Burgerzaken
              1. Blz. 356 Gebruik maken van tweede klant scherm bij afhandeling burgerzaken producten
              2. Blz. 357 Scanapparatuur gebruiken voor sneller inlezen persoonsgegevens
            2. Blz. 358 b. Reisdocumenten
              1. Blz. 359 Inwoners tijdig een herinneringsbrief sturen over vernieuwing reisdocument
              2. Blz. 360 Inzet van extra (goed opgeleide) medewerkers
              3. Blz. 361 Aanpassing van openingstijden tijdens grootste piekdrukte indien noodzakelijk
              4. Blz. 362 In de komende jaren het ReIS Aanvraag Portaal (RAP) implementeren en het RAAS (Reisdocumenten aanvraag- en afgifte station) uitfaseren.
              5. Blz. 363 Onderzoek naar technologische ontwikkeling van live-enrolment
            3. Blz. 364 c. Organiseren van Gemeenteraadsverkiezingen in 2026, het proces optimaliseren en door ontwikkelen
              1. Blz. 365 Organiseren van Gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026
              2. Blz. 366 Ons inzetten voor een transparant, controleerbaar en uitvoerbaar verkiezingsproces
              3. Blz. 367 Ons inzetten voor toegankelijkheid van alle stembureaus voor alle kiesgerechtigden
            4. Blz. 368 d. Digitale identiteit: volgen Europese ontwikkelingen en aanbieden EU digitale ID-wallet
              1. Blz. 369 Volgen van Europese ontwikkelingen en tijdig aanbieden EU digitale ID-wallet
            5. Blz. 370 e. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering
              1. Blz. 371 Afspraken voor zaaksysteem Djuma onder aandacht blijven brengen; bereikbaarheid en servicetermijnen
            6. Blz. 372 f. Inwoners-ervaringen
              1. Blz. 373 In 2026 worden minimaal drie inwonersreizen uitgevoerd
            7. Blz. 374 g. WMEBV en de Zorgplicht
              1. Blz. 375 Structurele aanwezigheid van ondersteuning op diverse locaties
              2. Blz. 376 Inrichten van een proces voor centrale verzending van formulieren door Contactplein
              3. Blz. 377 Jaarlijkse evaluatie van de inzet en het bereik
        3. Blz. 378 2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
          1. Blz. 379 Financieel overzicht
          2. Blz. 380 Toelichting
      6. Blz. 381 2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
        1. Blz. 382 2.5.0 Inleiding
          1. Blz. 383 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 384 2.5.1 Herstelagenda
          1. Blz. 385 Inleiding
          2. Blz. 386 Trends en ontwikkelingen
          3. Blz. 387 Doelstelling
            1. Blz. 388 a. De versterking mensgericht en gebiedsgericht uitvoeren; Bewoners de baas over herstel en versterking
              1. Blz. 389 De voortgang van de versterkingsopgave van NCG in onze gemeente monitoren
              2. Blz. 390 Beoordelen en toekennen van aanvragen voor de Batch 1588
              3. Blz. 391 Bewoners ondersteunen in afhandeling schade
              4. Blz. 392 Aanpakken van knelpunten die niet binnen de reguliere kaders opgelost kunnen worden
              5. Blz. 393 Scholenprogramma: Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we het resterende project afronden
              6. Blz. 394 Meer aandacht voor mentale gezondheid
            2. Blz. 395 b. Herstel en versterking van de leefbaarheid in dorpen
              1. Blz. 396 Toekennen budgetten per dorp
              2. Blz. 397 Samen met dorpen prioriteiten vaststellen vanuit bestaande plannen
              3. Blz. 398 Organiseren van aanvullende participatie waar nodig
              4. Blz. 399 Realisatie combineren met andere werkzaamheden om efficiëntie en samenhang te bevorderen
            3. Blz. 400 c. Verbetering van de leefomgeving via bovenlokale investeringen
              1. Blz. 401 Investeren in kwaliteit en inrichting van openbare ruimte (wegen, paden, groen, verlichting)
              2. Blz. 402 Moderniseren en verduurzamen van sportvoorzieningen
              3. Blz. 403 Realiseren van recreatievoorzieningen die ontmoeting, beweging en verblijf bevorderen
            4. Blz. 404 d. Stimuleren van innovatieve en strategische initiatieven
              1. Blz. 405 Financiering van innovatieve of integrale gebiedsontwikkelingen
              2. Blz. 406 Ondersteunen van strategische planvorming richting de economische agenda
        3. Blz. 407 2.5.2 Duurzaamheidsmaatregelen Nij Begun: alle woningen in 2035 geïsoleerd
          1. Blz. 408 Inleiding
          2. Blz. 409 Ambities
          3. Blz. 410 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 411 Doelstelling
            1. Blz. 412 a. Woningen met matige en slechte energie labels willen we zodanig isoleren dat ze in 2035 van het aardgas af kunnen
        4. Blz. 413 2.5.3 Sociale en Economische Agenda
          1. Blz. 414 Inleiding
          2. Blz. 415 Doelstelling
            1. Blz. 416 a. De brede welvaart in onze regio binnen één generatie op het landelijk gemiddelde brengen
              1. Blz. 417 Inzetten op een passende organisatievorm voor de uitvoering van de Sociale Agenda
              2. Blz. 418 Uitvoeren van de maatregel ‘Versterken financiële weerbaarheid’
              3. Blz. 419 Uitvoeren van de maatregel ‘Welzijn op Recept’
        5. Blz. 420 2.5.4 Nationaal Programma Groningen (NPG) - lokaal programma Hart voor Midden-Groningen
          1. Blz. 421 Inleiding
          2. Blz. 422 Ambities
          3. Blz. 423 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 424 Doelstelling
            1. Blz. 425 a. Lang en gelukkig leven waar je hart ligt
              1. Blz. 426 Resultaten en effecten van lopende projecten binnen de pijler lang en gelukkig leven waar je hart ligt monitoren en bijsturen waar nodig
              2. Blz. 427 Afronden en borgen van het project 'Ervaringsdeskundigen'
            2. Blz. 428 b. Open je hart voor Midden-Groningen
              1. Blz. 429 Starten met de uitvoering van 'Versterking Landschap & Natuur'
              2. Blz. 430 Afronden en borgen van het project 'Jongeren pitchen cultuurprojecten'
              3. Blz. 431 Resultaten en effecten van 'Midden-Groningen op de kaart ' monitoren en bijsturen waar nodig
            3. Blz. 432 c. Hart voor de jeugd
              1. Blz. 433 Resultaten en effecten van lopende projecten binnen de pijler Hart voor de jeugd monitoren en bijsturen waar nodig
              2. Blz. 434 De tweede fase starten voor het project Moeders van Midden-Groningen
              3. Blz. 435 Afronden en borgen van het project 'Jongerenwerk+'
            4. Blz. 436 d. Hart voor werk
              1. Blz. 437 Starten met de uitvoering van 'Bedrijvig en Leefbaar'
            5. Blz. 438 e. Veiligheid
              1. Blz. 439 Resultaten en effecten van 'Verbeteren Veiligheid' monitoren en bijsturen waar nodig
        6. Blz. 440 2.5.5 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
          1. Blz. 441 Gevolgen gas- en zoutwinning
          2. Blz. 442 Programma gevolgen gaswinning
          3. Blz. 443 Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
      7. Blz. 444 2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 445 2.6.0 Inleiding
          1. Blz. 446 Voorwoord
        2. Blz. 447 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 448 Inleiding
          2. Blz. 449 Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds
          3. Blz. 450 Overhead
          4. Blz. 451 Algemene reserve
          5. Blz. 452 Vennootschapsbelasting
          6. Blz. 453 Onvoorzien
        3. Blz. 454 2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 455 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 456 2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 457 Bestuur en bedrijfsvoering
          2. Blz. 458 Toelichting
    3. Blz. 459 3. Paragrafen
      1. Blz. 460 3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 461 De opgave voor 2026
          1. Blz. 462 Opgave 2022
        2. Blz. 463 HRM & Organisatieontwikkeling
          1. Blz. 464 Communicatie
          2. Blz. 465 Opbouw ambtelijke organisatie
        3. Blz. 466 Informatisering en automatisering
          1. Blz. 467 I&A
        4. Blz. 468 Wij zijn in control
          1. Blz. 469 Infomatisering en privacy
        5. Blz. 470 Communicatie
          1. Blz. 471 Facilitaire zaken
        6. Blz. 472 Fraude & integriteit
          1. Blz. 473 Fraude & Integriteit
        7. Blz. 474 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 475 P&C
      2. Blz. 476 3.2 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 477 Inleiding
          1. Blz. 478 Inleiding
        2. Blz. 479 Inkomsten lokale heffingen
          1. Blz. 480 Inkomsten lokale heffingen
        3. Blz. 481 Beleid lokale heffingen
          1. Blz. 482 Beleid lokale heffingen
        4. Blz. 483 Kostendekkendheid van de heffingen
          1. Blz. 484 Kostendekking van de heffingen
          2. Blz. 485 Kostendekkendheid van de rioolheffing
          3. Blz. 486 Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
          4. Blz. 487 Kostendekkendheid leges
          5. Blz. 488 Recapitulatie titel 1,2 en 3
        5. Blz. 489 Belastingdruk (woonlasten)
          1. Blz. 490 Woonlasten
          2. Blz. 491 Indicatie lastendruk
        6. Blz. 492 Kwijtscheldingsbeleid
          1. Blz. 493 Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 494 3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 495 Inleiding
          1. Blz. 496 Inleiding
        2. Blz. 497 Integraal risicomanagement
          1. Blz. 498 Integraal risicomanagement
        3. Blz. 499 Weerstandscapaciteit
          1. Blz. 500 Weghalen
        4. Blz. 501 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 502 Beschikbare weerstandscapaciteit
        5. Blz. 503 Benodigde weerstandscapaciteit
          1. Blz. 504 Beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 505 Overzicht risico's
          1. Blz. 506 Risicotabel 2025
          2. Blz. 507 Overzicht risico's
        7. Blz. 508 Financiële kengetallen
          1. Blz. 509 Financiële kengetallen
      4. Blz. 510 3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 511 Inleiding
          1. Blz. 512 Inleiding
        2. Blz. 513 Ambitie
          1. Blz. 514 Ambitie
        3. Blz. 515 Doelstellingen
          1. Blz. 516 Doelstellingen
        4. Blz. 517 Inzet
          1. Blz. 518 Inzet
        5. Blz. 519 Kerncijfers kapitaalgoederen
          1. Blz. 520 Kerncijfers kapitaalgoederen
        6. Blz. 521 Financieel overzicht kapitaalgoederen
          1. Blz. 522 Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
      5. Blz. 523 3.5 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 524 Inleiding
          1. Blz. 525 Inleiding
        2. Blz. 526 Wettelijk kader
          1. Blz. 527 Wettelijk kader
        3. Blz. 528 Vermogenspositie
          1. Blz. 529 Vermogenspositie
        4. Blz. 530 Herfinanciering en aanvullende financiering
          1. Blz. 531 Herfinanciering en aanvullende financiering
        5. Blz. 532 Financieringsbeleid
          1. Blz. 533 Financieringsbeleid
        6. Blz. 534 Liquiditeitenbeheer
          1. Blz. 535 Liquiditeitenbeheer
        7. Blz. 536 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
          1. Blz. 537 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
        8. Blz. 538 Risicobeheersing
          1. Blz. 539 Risicobeheersing
          2. Blz. 540 Renterisico en renterisico's vaste schuld
          3. Blz. 541 Kredietrisico's en interne rente
          4. Blz. 542 Vervolg risicobeheersing
      6. Blz. 543 3.6 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 544 Inleiding verbonden partijen
          1. Blz. 545 Inleiding
        2. Blz. 546 Verbonden partijen
          1. Blz. 547 Verbonden partijen
        3. Blz. 548 Informatie per verbonden partijen
          1. Blz. 549 Informatie per verbonden partijen
      7. Blz. 550 3.7 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 551 Inleiding Grondbeleid
          1. Blz. 552 Inleiding
        2. Blz. 553 Herziening grondexploitaties
          1. Blz. 554 Herziening grondexploitaties
        3. Blz. 555 Winst en verlies
          1. Blz. 556 Winst en verlies
        4. Blz. 557 Grondexploitaties
          1. Blz. 558 Grondexploitaties
        5. Blz. 559 Financieel
          1. Blz. 560 Financieel
          2. Blz. 561 Grondexploitatie
        6. Blz. 562 Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
          1. Blz. 563 Overige complexen
        7. Blz. 564 Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
          1. Blz. 565 Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
        8. Blz. 566 Risico's
          1. Blz. 567 Risico's
      8. Blz. 568 3.8 Paragraaf Bestuur
        1. Blz. 569 Inleiding bestuur
          1. Blz. 570 Inleiding
        2. Blz. 571 Interactieve beleidsvorming
          1. Blz. 572 Gemeente en samenleving
          2. Blz. 573 Raadsakkoord 2022-2026
          3. Blz. 574 Evaluatie raadsakkoord
        3. Blz. 575 In gesprek met de samenleving
          1. Blz. 576 In gesprek met de samenleving
          2. Blz. 577 Passende vergadercultuur voor de raad
          3. Blz. 578 Opkomstbevordering
          4. Blz. 579 Inwerkprogramma nieuwe gemeenteraad
        4. Blz. 580 Rekenkamer Midden-Groningen
          1. Blz. 581 Rekenkamer Midden-Groningen
      9. Blz. 582 3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
        1. Blz. 583 Wet open overheid
    4. Blz. 584 4. Uiteenzetting financiële positie
      1. Blz. 585 4.1 Overzicht baten en lasten per programma
        1. Blz. 586 Excel
      2. Blz. 587 4.2 Overzicht baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 588 Excel
      3. Blz. 589 4.3.1 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 590 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 591 Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
      4. Blz. 592 4.3.2 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
        1. Blz. 593 Overzicht
      5. Blz. 594 4.4 Structureel evenwicht
        1. Blz. 595 Overzicht Structureel evenwicht
      6. Blz. 596 4.5 Geprognosticeerde balans 2026-2029
        1. Blz. 597 Geprognosticeerde balans 2026-2029
      7. Blz. 598 4.6 EMU-saldo
        1. Blz. 599 EMU saldo
      8. Blz. 600 4.7 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
        1. Blz. 601 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
      9. Blz. 602 4.8 Overzicht investeringen
        1. Blz. 603 4.7 Overzicht investeringen
      10. Blz. 604 4.9 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 605 Eigen vermogen
        2. Blz. 606 Voorzieningen
        3. Blz. 607 Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
      11. Blz. 608 4.10 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 609 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 610 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
      12. Blz. 611 4.11 Subsidies
        1. Blz. 612 Subsidieregister begroting 2022
    5. Acties
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap