-
Blz. 1
Programmabegroting 2026
-
Blz. 2
Programmabegroting 2026
-
Blz. 3
1. Algemeen en 2. Programma's
-
Blz. 4
1. Algemeen
-
Blz. 5
1.1 Inleiding
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Financieel beeld in een notendop
-
Blz. 8
1.2 Begroting in één oogopslag
-
Blz. 9
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 10
1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
-
Blz. 11
Samenstelling College
-
Blz. 12
Portefeuilleverdeling
-
Blz. 13
Samenstelling Gemeenteraad
-
Blz. 14
2.1 Programma Dorpen en wijken
-
Blz. 15
2.1.0 Inleiding
-
Blz. 16
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 17
2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
-
Blz. 18
Inleiding
-
Blz. 19
Ambities
-
Blz. 20
Trends en ontwikkeling
-
Blz. 21
Doelstelling
-
Blz. 22
Inwoners hebben meer invloed op hun leefomgeving en voelen zich betrokken bij maatschappelijke vraagstukken
-
Blz. 23
Door een diversiteit aan acties de betrokkenheid van onze inwoners stimuleren bij ontwikkelingen in hun leefomgeving, dorp, wijk, buurt, straat
-
Blz. 24
2.1.2 Deelname aan het maatschappelijk leven
-
Blz. 25
Inleiding
-
Blz. 26
Ambities
-
Blz. 27
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 28
Doelstellingen
-
Blz. 29
a. Cultuurvisie verder uitvoeren de komende beleidsperiode
-
Blz. 30
Uitvoeringsprogramma & nieuwe subsidieregeling cultuur
-
Blz. 31
b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
-
Blz. 32
c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
-
Blz. 33
Taalbevordering en ontwikkelen leesplezier van kinderen van 0 t/m 18 jaar
-
Blz. 34
Werken aan geletterdheid van volwassenen
-
Blz. 35
Meedoen in de samenleving door het ontwikkelen van digitale vaardigheden van inwoners
-
Blz. 36
d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen
-
Blz. 37
e. Beeldende kunst en gedenktekens/monumenten onderhouden en realiseren
-
Blz. 38
In 2026 wordt een aantal kunstwerken en gedenktekens opgeknapt en onderhouden
-
Blz. 39
In 2026 wordt er een kunstwerk voor de nieuwbouw van Midwerk gemaakt en onthuld
-
Blz. 40
f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
-
Blz. 41
We maken voor monumenten die versterkt moeten worden een voorbereidend advies om zo sneller een erfgoed-gedragen omgevingsvergunning te kunnen verlenen
-
Blz. 42
We kijken vanaf de start mee bij de versterking van karakteristieke panden om tot een zorgvuldig versterkingsbesluit te komen
-
Blz. 43
We laten de gemeentelijke erfgoedcommissie advies uitbrengen over omgevingsvergunningen monument
-
Blz. 44
We maken erfgoedbeleid met als doel deze cultuurhistorisch waardevolle gebouwen te behouden voor de generaties na ons
-
Blz. 45
We communiceren over erfgoed via het Erfgoedloket (ondergebracht bij Libau). Het loket ondersteunt en adviseert monumenteneigenaren en eigenaren van karakteristieke panden
-
Blz. 46
Organiseren jaarlijks samen met het lokale comité een Open Monumenten Dag
-
Blz. 47
g. Beschermen archeologische waarden
-
Blz. 48
Beoordelen noodzaak archeologisch onderzoek
-
Blz. 49
Beoordelen archeologische onderzoeken en het nemen van besluiten hierover
-
Blz. 50
Informatie over archeologische waarden in de gemeente actueel houden (onderzoeksresultaten verwerken op de archeologische waardenkaart en in de bijbehorende database)
-
Blz. 51
Informatieverstrekking archeologie intern en extern
-
Blz. 52
Indicatoren
-
Blz. 53
2.1.3 Sport en bewegen
-
Blz. 54
Inleiding
-
Blz. 55
Ambities
-
Blz. 56
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 57
Doelstelling
-
Blz. 58
a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
-
Blz. 59
In 2026 vinden verbeteringen plaats op het vlak van fysieke en sociale toegankelijkheid van speel- en beweegplekken in de openbare ruimte
-
Blz. 60
b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 61
Faciliteren en stimuleren van het verenigingsleven binnen de sport
-
Blz. 62
c. Harmonisatie buitensportverenigingen
-
Blz. 63
Gelijke basis voor sportverenigingen realiseren
-
Blz. 64
Kwaliteitsimpuls sportpark 'Onder de Juffer'
-
Blz. 65
Indicatoren
-
Blz. 66
2.1.4 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
-
Blz. 67
Inleiding
-
Blz. 68
Ambities
-
Blz. 69
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 70
Doelstelling
-
Blz. 71
a. Aanpak (internationale) georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 72
Onze gemeente minder aantrekkelijk maken voor (internationale) georganiseerde criminaliteit
-
Blz. 73
Een gerichte aanpak op brancheniveau
-
Blz. 74
Het vergroten van de weerbaarheid van bestuur en organisatie
-
Blz. 75
Interne- en externe samenwerking continueren en waar mogelijk versterken
-
Blz. 76
b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
-
Blz. 77
Door een diversiteit aan acties werken aan een effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg door gezamenlijk te werken aan beleidsontwikkeling, prioriteiten te bepalen, en het uitwisselen van kennis en expertise
-
Blz. 78
c. Veilige woon- en leefomgeving
-
Blz. 79
Door een diversiteit aan acties de veiligheid in dorpen en wijken op peil houden, en waar nodig vergroten.
-
Blz. 80
d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
-
Blz. 81
Door een diversiteit aan acties maatschappelijke onrust zoveel als mogelijk voorkomen en verminderen
-
Blz. 82
2.1.5 Fysieke leefbaarheid
-
Blz. 83
Inleiding
-
Blz. 84
Ambitie: Een goed onderhouden buitenruimte draagt bij aan leefbaarheid
-
Blz. 85
Trends en indicatoren
-
Blz. 86
Doelstelling
-
Blz. 87
a. Voorkomen bijplaatsingen
-
Blz. 88
Voorlichting, communicatie en handhaving voor het voorkomen van bijplaatsingen
-
Blz. 89
b. Verminderen van restafval
-
Blz. 90
Door inzet van afvalcoaches, educatie en ondersteuning afvalscheiding verbeteren
-
Blz. 91
c. Afval: Versterken van bewustwording en gedragsverandering
-
Blz. 92
Investeren in educatieprogramma's op scholen en campagnes in de wijken
-
Blz. 93
d. Verbeteren van de kwaliteit van grondstoffen
-
Blz. 94
Gerichte communicatie en educatie inzetten voor bewustwording over het belang van schone grondstoffen
-
Blz. 95
e. Groen en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde beleids(beheer)plannen
-
Blz. 96
Uitvoering geven aan Beheerplan Groen
-
Blz. 97
Schouw openbare ruimte (in zijn algemeenheid) op basis van CROW-maatlatten
-
Blz. 98
Speelbeleid actualiseren
-
Blz. 99
Starten opstellen 'Nota Gemeentelijke Bomen'
-
Blz. 100
Vastleggen "contouren" houtopstanden
-
Blz. 101
f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
-
Blz. 102
Een diversiteit aan beheer- en onderhoudswerkzaamheden aan wegen, fiets- en voetpaden
-
Blz. 103
Evalueren huidig gladheidsbestrijdingplan
-
Blz. 104
g. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
-
Blz. 105
Afronden van projecten in 2026
-
Blz. 106
Opstarten / realiseren van projecten in 2026
-
Blz. 107
h. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 108
Minder verlichting binnen en buiten de bebouwde kom
-
Blz. 109
i. We beheren en onderhouden de kunstwerken, het water en de beschoeiingen
-
Blz. 110
Een diversiteit aan beheer- en onderhoudswerkzaamheden op het gebied van civieltechnische kunstwerken, watergangen en beschoeiingen voorbereiden, uitvoeren en opleveren
-
Blz. 111
2.1.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 112
Indicatoren
-
Blz. 113
2.1.7 Financieel overzicht Dorpen en wijken
-
Blz. 114
Financieel overzicht
-
Blz. 115
Toelichting
-
Blz. 116
2.2 Programma Sociaal
-
Blz. 117
2.2.0 Inleiding
-
Blz. 118
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 119
2.2.1 Gezondheid
-
Blz. 120
Inleiding
-
Blz. 121
Ambities
-
Blz. 122
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 123
Doelstelling
-
Blz. 124
a. Alle betrokkenen werken intensief samen
-
Blz. 125
Bevorderen van integraal samenwerken
-
Blz. 126
b. Stimuleren van gezonde leefstijl
-
Blz. 127
Uitvoering geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord
-
Blz. 128
Indicatoren
-
Blz. 129
2.2.2 Welzijn
-
Blz. 130
Inleiding
-
Blz. 131
Ambities
-
Blz. 132
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 133
Doelstelling
-
Blz. 134
a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
-
Blz. 135
Uitvoeren van Welzijn op Recept en Grip en Glans
-
Blz. 136
Sociaal-emotionele ondersteuning bieden voor inwoners in het aardbevingsgebied
-
Blz. 137
b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (65+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
-
Blz. 138
Bevorderen van de vitaliteit onder ouderen
-
Blz. 139
Inzetten op een dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 140
Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
-
Blz. 141
Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
-
Blz. 142
c. Versterken van de informele ondersteuning
-
Blz. 143
Indicatoren
-
Blz. 144
2.2.3 Wmo
-
Blz. 145
Inleiding
-
Blz. 146
Ambities
-
Blz. 147
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 148
Doelstelling
-
Blz. 149
a. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 150
Ontwikkelen van nieuwe vorm voor inwonersparticipatie
-
Blz. 151
Uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek
-
Blz. 152
b. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
-
Blz. 153
Het inzetten van ondersteuning in de thuissituatie
-
Blz. 154
Onderzoek naar en herziening van Wmo-verstrekkingen voor vervoersvoorzieningen
-
Blz. 155
Ontwikkelen algemene voorzieningen
-
Blz. 156
Samenwerken met andere zorgdomeinen
-
Blz. 157
Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
-
Blz. 158
Continueren aanbesteding Doelgroepenvervoer
-
Blz. 159
Uitvoering geven aan plan van aanpak Bestuursopdracht Integrale aanpak van inwoners met gestapelde problematiek
-
Blz. 160
Indicatoren
-
Blz. 161
2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs
-
Blz. 162
Inleiding
-
Blz. 163
Ambities
-
Blz. 164
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 165
Doelstelling
-
Blz. 166
a. Jeugdigen en gezinnen met ondersteuningsvragen kunnen rekenen op passende ondersteuning
-
Blz. 167
Kwalitatief verbeteren van de gemeentelijke toegang
-
Blz. 168
Voorbereiden lokaal aanbod basishulp jeugd en gezin ('lokale inkoop')
-
Blz. 169
Zorgdragen voor kostenbeheersing jeugdhulp
-
Blz. 170
b. Jeugdigen en ouders kunnen rekenen op kwalitatief goede kinderopvang en op een rechtmatige en doelmatige inzet van jeugdhulp
-
Blz. 171
Verder ontwikkelen van toezicht jeugd
-
Blz. 172
Verder ontwikkelen toezicht op kinderopvang
-
Blz. 173
c. Kinderen krijgen gelijke kansen in het onderwijs
-
Blz. 174
We voeren het onderwijskansenakkoord uit
-
Blz. 175
We versterken de kwaliteit van de voorschoolse educatie
-
Blz. 176
We voeren het NPG-project Tijd voor Toekomst uit
-
Blz. 177
We zetten kind-ouder ondersteuners in
-
Blz. 178
d. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
-
Blz. 179
Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan
-
Blz. 180
Uitvoeren van het Programma en Overzicht
-
Blz. 181
e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
-
Blz. 182
We bieden volwasseneneducatie aan
-
Blz. 183
We investeren in de leesbevordering van kinderen en hun ouders
-
Blz. 184
We bevorderen de betrokkenheid en inzet van werkgevers
-
Blz. 185
We vergroten de bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
-
Blz. 186
Indicatoren
-
Blz. 187
2.2.5 Participatiewet
-
Blz. 188
Inleiding
-
Blz. 189
Ambities
-
Blz. 190
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 191
Doelstelling
-
Blz. 192
a. De financiële hulp past goed bij wat onze inwoners met een laag inkomen nodig hebben
-
Blz. 193
We voeren de aanbevelingen uit van het minimabeleid
-
Blz. 194
b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
-
Blz. 195
We geven uitvoering aan het in 2024 vastgestelde re-integratiebeleid
-
Blz. 196
c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen
-
Blz. 197
We nemen initiatief bij het matchen van inwoners
-
Blz. 198
d. Ondernemers krijgen snel hulp, met begrip voor hun uitdagingen
-
Blz. 199
We investeren in de ondersteuning van zelfstandige ondernemers
-
Blz. 200
e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
-
Blz. 201
We helpen nieuwkomers tijdens het inburgeringstraject
-
Blz. 202
f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.
-
Blz. 203
We geven financiële hulp aan vluchtelingen uit Oekraïne
-
Blz. 204
Indicatoren
-
Blz. 205
2.2.6 Schuldhulpverlening
-
Blz. 206
Inleiding
-
Blz. 207
Ambities
-
Blz. 208
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 209
Doelstelling
-
Blz. 210
a. Het percentage inwoners met geregistreerde problematische schulden is gelijk aan of lager dan het landelijk gemiddelde
-
Blz. 211
Wij vergroten ons bereik en onze bekendheid onder onze inwoners. Dit doen wij door het inzetten van de volgende, meetbare, instrumenten:
-
Blz. 212
b. Wij bieden maatwerk aan verschillende doelgroepen, zo kort als het kan, zo lang als nodig
-
Blz. 213
De budgetcoach statushouders werkt met statushouders aan financiële zelfredzaamheid
-
Blz. 214
In 2026 breiden wij het aantal convenantpartners uit
-
Blz. 215
Om huizenbezitters te kunnen helpen houden wij onze kennis up-to-date
-
Blz. 216
We evalueren de aanbesteding van de schuldhulpverlening voor ondernemers en bepalen de vervolgactie
-
Blz. 217
c. Wij werken met onze klanten aan financiële zelfredzaamheid. Het aantal klanten met budgetbeheer daalt met 30% ten opzichte van 2022.
-
Blz. 218
Klanten die kunnen uitstromen wordt een traject ‘duurzame uitstroom’ aangeboden
-
Blz. 219
2.2.7 Sociale teams
-
Blz. 220
Inleiding
-
Blz. 221
Ambities
-
Blz. 222
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 223
Doelstelling
-
Blz. 224
a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
-
Blz. 225
We implementeren en gaan verder met het ontwikkelen van Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 226
We voeren het NPG-project Inzet Ervaringsdeskundigen Armoede en Sociale Uitsluiting uit
-
Blz. 227
We voeren vroegsignalering van armoede en schulden integraal uit binnen de sociale teams
-
Blz. 228
b. De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
-
Blz. 229
We investeren in de samenwerking tussen sociale teams en welzijnsdiensten
-
Blz. 230
We versterken de samenwerking tussen de sociale teams en jongerenwerk.
-
Blz. 231
c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 232
We geven uitvoering aan de beheersmaatregelen en eventuele opvolging daarvan
-
Blz. 233
We zetten in op het voorkomen van wachtlijsten
-
Blz. 234
d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
-
Blz. 235
We geven periodiek samen met de sociale teams duiding aan de cijfers en ontwikkelingen in de indicatoren
-
Blz. 236
We werken in 2026 aan het implementeren van de gebiedsanalyses
-
Blz. 237
2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 238
indicatoren
-
Blz. 239
2.2.9 Financieel overzicht Sociaal
-
Blz. 240
financieel overzicht sociaal
-
Blz. 241
Toelichting
-
Blz. 242
2.3 Programma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 243
2.3.0 Inleiding
-
Blz. 244
Opbouw programma
-
Blz. 245
2.3.1 Ruimtelijke ontwikkeling en kwaliteit
-
Blz. 246
Inleiding
-
Blz. 247
Ambities
-
Blz. 248
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 249
Doelstelling
-
Blz. 250
a. Het stedelijk gebied van Hoogezand en Sappemeer versterken
-
Blz. 251
Masterplan Regiocentra
-
Blz. 252
b. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 253
Actualisatie omgevingsvisie
-
Blz. 254
Gebiedsontwikkeling Nedersaksenlijn
-
Blz. 255
c. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
-
Blz. 256
d. Werken onder de Omgevingswet
-
Blz. 257
Uitvoeren transitieplan omgevingsplan
-
Blz. 258
e. Verdere verbetering van de mobiliteit
-
Blz. 259
De ruimte voor langzaam verkeer verbeteren
-
Blz. 260
Aanpakken van onveilige locaties
-
Blz. 261
Opstellen beheer- en onderhoudsplan voor OV-haltes
-
Blz. 262
Stimuleren gebruik fiets en OV
-
Blz. 263
Inrichting en doorstroming van wegen
-
Blz. 264
f. Behartigen van onze belangen in plan- en beleidsvorming van derden
-
Blz. 265
Indicatoren
-
Blz. 266
2.3.2 Wonen
-
Blz. 267
Inleiding
-
Blz. 268
Ambities
-
Blz. 269
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 270
Doelstelling
-
Blz. 271
a. Versnellen woningbouw
-
Blz. 272
Benutten van hulpmiddelen
-
Blz. 273
Versterken samenwerking met marktpartijen
-
Blz. 274
Snelle afweging van nieuwe woningbouwinitiatieven
-
Blz. 275
b. Goed wonen in de dorpen
-
Blz. 276
Verdere uitwerking centrumplan Muntendam
-
Blz. 277
Doorgaan met de gebiedsgerichte aanpak Muntendam
-
Blz. 278
In de markt zetten vrijkomende schoollocaties in de dorpen
-
Blz. 279
Aandacht voor lokale woonvraagstukken
-
Blz. 280
c. Zorgen dat de kwaliteitsslag in het stedelijk gebied zichtbaar wordt
-
Blz. 281
We starten met de nieuwbouw van woningen in de Vosholen fase 2
-
Blz. 282
Verdere uitwerking plannen Hoogezand-Noord (Zeeheldenbuurt-West)
-
Blz. 283
In de markt zetten van vrijkomende schoollocaties
-
Blz. 284
d. Goed en betaalbaar wonen
-
Blz. 285
We stellen nieuwe meerjarige afspraken met Lefier, Groninger Huis, Woonzorg Nederland en hun huurdersorganisaties vast
-
Blz. 286
We maken concrete prestatieafspraken voor het jaar 2026
-
Blz. 287
Doorgaan met leningen SVN
-
Blz. 288
e. Speciale aandacht voor groepen die dat nodig hebben
-
Blz. 289
We stellen een woonzorgvisie vast
-
Blz. 290
We onderzoeken de mogelijkheden voor goede huisvesting voor arbeidsmigranten
-
Blz. 291
We voeren kamerverhuurbeleid in
-
Blz. 292
Indicatoren
-
Blz. 293
2.3.3 Werken
-
Blz. 294
Inleiding
-
Blz. 295
Ambities
-
Blz. 296
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 297
Doelstelling
-
Blz. 298
a. Wij willen een goede en eenduidige publieke dienstverlening aan ondernemers bieden
-
Blz. 299
Lokale economische agenda
-
Blz. 300
Aanspreekpunt voor ondernemers
-
Blz. 301
Uitvoeringsagenda bedrijventerreinenvisie
-
Blz. 302
Informatie geven
-
Blz. 303
Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
-
Blz. 304
b. Wij de landbouwsector bijstaan in de ingezette transitie van het landelijk gebied
-
Blz. 305
Het buitengebied in beeld
-
Blz. 306
Oog voor elkaar
-
Blz. 307
Groenblauwe dooradering (GBDA)
-
Blz. 308
Vernieuwing en verduurzaming
-
Blz. 309
c. Wij willen aantrekkelijke winkelgebieden
-
Blz. 310
Wij geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
-
Blz. 311
Wij maken het platform detailhandel mogelijk
-
Blz. 312
Wij werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
-
Blz. 313
d. Wij willen een groeiende en vitale vrijetijdssector
-
Blz. 314
Afronding uitvoeringsagenda 2023-2026
-
Blz. 315
Uitvoeringsagenda 2027-2030
-
Blz. 316
Indicatoren
-
Blz. 317
2.3.4 Energie en duurzaamheid
-
Blz. 318
Inleiding
-
Blz. 319
Ambities
-
Blz. 320
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 321
Doelstelling
-
Blz. 322
a. Bieden van ondersteuning aan individuele inwoners om te verduurzamen
-
Blz. 323
Beleid elektrische laadpalen
-
Blz. 324
Energieloket, energiecoaches en bespaarcoach
-
Blz. 325
SPUK Energiearmoede en Nationaal Isolatie Programma
-
Blz. 326
Maatregel 29 en Volkshuisvestingsfonds
-
Blz. 327
b. Productie en gebruik van duurzame energie
-
Blz. 328
Optimaliseren gebruik van het elektriciteitsnet
-
Blz. 329
c. Aardgasvrije wijken
-
Blz. 330
Gasvrij Gorecht
-
Blz. 331
Aardgasvrij Steendam Tjuchem
-
Blz. 332
Overige wijkinitiatieven
-
Blz. 333
Versnellingsaanpakken
-
Blz. 334
d. De gemeente voert een duurzame bedrijfsvoering
-
Blz. 335
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 336
Verduurzaming wagenpark
-
Blz. 337
Verminderen interne afvalstromen
-
Blz. 338
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
-
Blz. 339
e. Bestrijden van droogte, hitte en wateroverlast als gevolg van het veranderd klimaat
-
Blz. 340
Uitvoeren klimaatadaptatieplan Midden-Groningen
-
Blz. 341
Regionale samenwerking
-
Blz. 342
f. Circulaire economie/ duurzaam ondernemen
-
Blz. 343
2.3.5 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 344
Beleidsindicatoren
-
Blz. 345
2.3.6 Financieel overzicht Fysieke leefomgeving
-
Blz. 346
Economie Financieel Overzicht
-
Blz. 347
Toelichting
-
Blz. 348
2.4 Programma Dienstverlening
-
Blz. 349
2.4.0 Inleiding
-
Blz. 350
Visie
-
Blz. 351
2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening
-
Blz. 352
Inleiding
-
Blz. 353
Ambities
-
Blz. 354
Doelstelling
-
Blz. 355
a. Doorontwikkeling (online) dienstverlening Burgerzaken
-
Blz. 356
Gebruik maken van tweede klant scherm bij afhandeling burgerzaken producten
-
Blz. 357
Scanapparatuur gebruiken voor sneller inlezen persoonsgegevens
-
Blz. 358
b. Reisdocumenten
-
Blz. 359
Inwoners tijdig een herinneringsbrief sturen over vernieuwing reisdocument
-
Blz. 360
Inzet van extra (goed opgeleide) medewerkers
-
Blz. 361
Aanpassing van openingstijden tijdens grootste piekdrukte indien noodzakelijk
-
Blz. 362
In de komende jaren het ReIS Aanvraag Portaal (RAP) implementeren en het RAAS (Reisdocumenten aanvraag- en afgifte station) uitfaseren.
-
Blz. 363
Onderzoek naar technologische ontwikkeling van live-enrolment
-
Blz. 364
c. Organiseren van Gemeenteraadsverkiezingen in 2026, het proces optimaliseren en door ontwikkelen
-
Blz. 365
Organiseren van Gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026
-
Blz. 366
Ons inzetten voor een transparant, controleerbaar en uitvoerbaar verkiezingsproces
-
Blz. 367
Ons inzetten voor toegankelijkheid van alle stembureaus voor alle kiesgerechtigden
-
Blz. 368
d. Digitale identiteit: volgen Europese ontwikkelingen en aanbieden EU digitale ID-wallet
-
Blz. 369
Volgen van Europese ontwikkelingen en tijdig aanbieden EU digitale ID-wallet
-
Blz. 370
e. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering
-
Blz. 371
Afspraken voor zaaksysteem Djuma onder aandacht blijven brengen; bereikbaarheid en servicetermijnen
-
Blz. 372
f. Inwoners-ervaringen
-
Blz. 373
In 2026 worden minimaal drie inwonersreizen uitgevoerd
-
Blz. 374
g. WMEBV en de Zorgplicht
-
Blz. 375
Structurele aanwezigheid van ondersteuning op diverse locaties
-
Blz. 376
Inrichten van een proces voor centrale verzending van formulieren door Contactplein
-
Blz. 377
Jaarlijkse evaluatie van de inzet en het bereik
-
Blz. 378
2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
-
Blz. 379
Financieel overzicht
-
Blz. 380
Toelichting
-
Blz. 381
2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 382
2.5.0 Inleiding
-
Blz. 383
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 384
2.5.1 Herstelagenda
-
Blz. 385
Inleiding
-
Blz. 386
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 387
Doelstelling
-
Blz. 388
a. De versterking mensgericht en gebiedsgericht uitvoeren; Bewoners de baas over herstel en versterking
-
Blz. 389
De voortgang van de versterkingsopgave van NCG in onze gemeente monitoren
-
Blz. 390
Beoordelen en toekennen van aanvragen voor de Batch 1588
-
Blz. 391
Bewoners ondersteunen in afhandeling schade
-
Blz. 392
Aanpakken van knelpunten die niet binnen de reguliere kaders opgelost kunnen worden
-
Blz. 393
Scholenprogramma: Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we het resterende project afronden
-
Blz. 394
Meer aandacht voor mentale gezondheid
-
Blz. 395
b. Herstel en versterking van de leefbaarheid in dorpen
-
Blz. 396
Toekennen budgetten per dorp
-
Blz. 397
Samen met dorpen prioriteiten vaststellen vanuit bestaande plannen
-
Blz. 398
Organiseren van aanvullende participatie waar nodig
-
Blz. 399
Realisatie combineren met andere werkzaamheden om efficiëntie en samenhang te bevorderen
-
Blz. 400
c. Verbetering van de leefomgeving via bovenlokale investeringen
-
Blz. 401
Investeren in kwaliteit en inrichting van openbare ruimte (wegen, paden, groen, verlichting)
-
Blz. 402
Moderniseren en verduurzamen van sportvoorzieningen
-
Blz. 403
Realiseren van recreatievoorzieningen die ontmoeting, beweging en verblijf bevorderen
-
Blz. 404
d. Stimuleren van innovatieve en strategische initiatieven
-
Blz. 405
Financiering van innovatieve of integrale gebiedsontwikkelingen
-
Blz. 406
Ondersteunen van strategische planvorming richting de economische agenda
-
Blz. 407
2.5.2 Duurzaamheidsmaatregelen Nij Begun: alle woningen in 2035 geïsoleerd
-
Blz. 408
Inleiding
-
Blz. 409
Ambities
-
Blz. 410
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 411
Doelstelling
-
Blz. 412
a. Woningen met matige en slechte energie labels willen we zodanig isoleren dat ze in 2035 van het aardgas af kunnen
-
Blz. 413
2.5.3 Sociale en Economische Agenda
-
Blz. 414
Inleiding
-
Blz. 415
Doelstelling
-
Blz. 416
a. De brede welvaart in onze regio binnen één generatie op het landelijk gemiddelde brengen
-
Blz. 417
Inzetten op een passende organisatievorm voor de uitvoering van de Sociale Agenda
-
Blz. 418
Uitvoeren van de maatregel ‘Versterken financiële weerbaarheid’
-
Blz. 419
Uitvoeren van de maatregel ‘Welzijn op Recept’
-
Blz. 420
2.5.4 Nationaal Programma Groningen (NPG) - lokaal programma Hart voor Midden-Groningen
-
Blz. 421
Inleiding
-
Blz. 422
Ambities
-
Blz. 423
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 424
Doelstelling
-
Blz. 425
a. Lang en gelukkig leven waar je hart ligt
-
Blz. 426
Resultaten en effecten van lopende projecten binnen de pijler lang en gelukkig leven waar je hart ligt monitoren en bijsturen waar nodig
-
Blz. 427
Afronden en borgen van het project 'Ervaringsdeskundigen'
-
Blz. 428
b. Open je hart voor Midden-Groningen
-
Blz. 429
Starten met de uitvoering van 'Versterking Landschap & Natuur'
-
Blz. 430
Afronden en borgen van het project 'Jongeren pitchen cultuurprojecten'
-
Blz. 431
Resultaten en effecten van 'Midden-Groningen op de kaart ' monitoren en bijsturen waar nodig
-
Blz. 432
c. Hart voor de jeugd
-
Blz. 433
Resultaten en effecten van lopende projecten binnen de pijler Hart voor de jeugd monitoren en bijsturen waar nodig
-
Blz. 434
De tweede fase starten voor het project Moeders van Midden-Groningen
-
Blz. 435
Afronden en borgen van het project 'Jongerenwerk+'
-
Blz. 436
d. Hart voor werk
-
Blz. 437
Starten met de uitvoering van 'Bedrijvig en Leefbaar'
-
Blz. 438
e. Veiligheid
-
Blz. 439
Resultaten en effecten van 'Verbeteren Veiligheid' monitoren en bijsturen waar nodig
-
Blz. 440
2.5.5 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 441
Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 442
Programma gevolgen gaswinning
-
Blz. 443
Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
-
Blz. 444
2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 445
2.6.0 Inleiding
-
Blz. 446
Voorwoord
-
Blz. 447
2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 448
Inleiding
-
Blz. 449
Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds
-
Blz. 450
Overhead
-
Blz. 451
Algemene reserve
-
Blz. 452
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 453
Onvoorzien
-
Blz. 454
2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 455
Beleidsindicatoren
-
Blz. 456
2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 457
Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 458
Toelichting
-
Blz. 459
3. Paragrafen
-
Blz. 460
3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 461
De opgave voor 2026
-
Blz. 462
Opgave 2022
-
Blz. 463
HRM & Organisatieontwikkeling
-
Blz. 464
Communicatie
-
Blz. 465
Opbouw ambtelijke organisatie
-
Blz. 466
Informatisering en automatisering
-
Blz. 467
I&A
-
Blz. 468
Wij zijn in control
-
Blz. 469
Infomatisering en privacy
-
Blz. 470
Communicatie
-
Blz. 471
Facilitaire zaken
-
Blz. 472
Fraude & integriteit
-
Blz. 473
Fraude & Integriteit
-
Blz. 474
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 475
P&C
-
Blz. 476
3.2 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 477
Inleiding
-
Blz. 478
Inleiding
-
Blz. 479
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 480
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 481
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 482
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 483
Kostendekkendheid van de heffingen
-
Blz. 484
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 485
Kostendekkendheid van de rioolheffing
-
Blz. 486
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
-
Blz. 487
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 488
Recapitulatie titel 1,2 en 3
-
Blz. 489
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 490
Woonlasten
-
Blz. 491
Indicatie lastendruk
-
Blz. 492
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 493
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 494
3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 495
Inleiding
-
Blz. 496
Inleiding
-
Blz. 497
Integraal risicomanagement
-
Blz. 498
Integraal risicomanagement
-
Blz. 499
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 500
Weghalen
-
Blz. 501
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 502
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 503
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 504
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 505
Overzicht risico's
-
Blz. 506
Risicotabel 2025
-
Blz. 507
Overzicht risico's
-
Blz. 508
Financiële kengetallen
-
Blz. 509
Financiële kengetallen
-
Blz. 510
3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 511
Inleiding
-
Blz. 512
Inleiding
-
Blz. 513
Ambitie
-
Blz. 514
Ambitie
-
Blz. 515
Doelstellingen
-
Blz. 516
Doelstellingen
-
Blz. 517
Inzet
-
Blz. 518
Inzet
-
Blz. 519
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 520
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 521
Financieel overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 522
Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
-
Blz. 523
3.5 Paragraaf Financiering
-
Blz. 524
Inleiding
-
Blz. 525
Inleiding
-
Blz. 526
Wettelijk kader
-
Blz. 527
Wettelijk kader
-
Blz. 528
Vermogenspositie
-
Blz. 529
Vermogenspositie
-
Blz. 530
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 531
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 532
Financieringsbeleid
-
Blz. 533
Financieringsbeleid
-
Blz. 534
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 535
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 536
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 537
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 538
Risicobeheersing
-
Blz. 539
Risicobeheersing
-
Blz. 540
Renterisico en renterisico's vaste schuld
-
Blz. 541
Kredietrisico's en interne rente
-
Blz. 542
Vervolg risicobeheersing
-
Blz. 543
3.6 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 544
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 545
Inleiding
-
Blz. 546
Verbonden partijen
-
Blz. 547
Verbonden partijen
-
Blz. 548
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 549
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 550
3.7 Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 551
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 552
Inleiding
-
Blz. 553
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 554
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 555
Winst en verlies
-
Blz. 556
Winst en verlies
-
Blz. 557
Grondexploitaties
-
Blz. 558
Grondexploitaties
-
Blz. 559
Financieel
-
Blz. 560
Financieel
-
Blz. 561
Grondexploitatie
-
Blz. 562
Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
-
Blz. 563
Overige complexen
-
Blz. 564
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 565
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 566
Risico's
-
Blz. 567
Risico's
-
Blz. 568
3.8 Paragraaf Bestuur
-
Blz. 569
Inleiding bestuur
-
Blz. 570
Inleiding
-
Blz. 571
Interactieve beleidsvorming
-
Blz. 572
Gemeente en samenleving
-
Blz. 573
Raadsakkoord 2022-2026
-
Blz. 574
Evaluatie raadsakkoord
-
Blz. 575
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 576
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 577
Passende vergadercultuur voor de raad
-
Blz. 578
Opkomstbevordering
-
Blz. 579
Inwerkprogramma nieuwe gemeenteraad
-
Blz. 580
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 581
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 582
3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 583
Wet open overheid
-
Blz. 584
4. Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 585
4.1 Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 586
Excel
-
Blz. 587
4.2 Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 588
Excel
-
Blz. 589
4.3.1 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 590
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 591
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
-
Blz. 592
4.3.2 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 593
Overzicht
-
Blz. 594
4.4 Structureel evenwicht
-
Blz. 595
Overzicht Structureel evenwicht
-
Blz. 596
4.5 Geprognosticeerde balans 2026-2029
-
Blz. 597
Geprognosticeerde balans 2026-2029
-
Blz. 598
4.6 EMU-saldo
-
Blz. 599
EMU saldo
-
Blz. 600
4.7 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 601
Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 602
4.8 Overzicht investeringen
-
Blz. 603
4.7 Overzicht investeringen
-
Blz. 604
4.9 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 605
Eigen vermogen
-
Blz. 606
Voorzieningen
-
Blz. 607
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
-
Blz. 608
4.10 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 609
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 610
Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 611
4.11 Subsidies
-
Blz. 612
Subsidieregister begroting 2022
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap