| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Toelichting | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Programma / Omschrijving | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | |||
| Programma 1: Dorpen en Wijken | |||||||||||
| Gebiedsgericht werken | 264 | 267 | De gemeente Midden-Groningen wil het gebiedsgericht werken verder ontwikkelen. Dit doen we in de vorm van een programma voor de komende vier jaar. Hiervoor zijn incidentele gelden tot en met 2027 beschikbaar gesteld. Gebiedsgericht werken betekent dat we gaan denken vanuit de leefwereld van onze inwoners in hun buurt, wijk of dorp. Het is een werkwijze om samen met inwoners en maatschappelijke partners te werken aan opgaven in een gebied. Uiteindelijk moet dit plannen en beleid opleveren die beter aansluiten bij de behoeften van onze inwoners en die effectiever zijn. | ||||||||
| Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsplan | 145 | 120 | 120 | 120 | Voor het Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsplan zijn in de voorjaarsnota 2025 incidentele middelen aangevraagd voor diverse onderzoeken en inventarisaties. | ||||||
| Overig programma 1 | 72 | 22 | 72 | 22 | 72 | 22 | 50 | Overige totale incidentele baten en lasten. Dit betreffen lasten lager dan € 100.000, deze worden niet afzonderlijk toegelicht. | |||
| Programma 2: Sociaal | |||||||||||
| Tijdelijke huisvestingslasten nieuwbouw BWRI | 355 | Lasten die betrekking hebben op de tijdelijke huisvesting BWRI aan de Vredenburgweg. | |||||||||
| Sociaal beheer Wijkcentrum Het Punt | 129 | In november 2022 is het nieuwe kindcentrum Hoogezand-West in gebruik genomen. Het kindcentrum biedt onderdak aan drie scholen, een kinderopvang en het nieuwe wijkcentrum. Nadat het vrijwilligersbestuur van de stichting dat het (oude) wijkcentrum beheerde is gestopt, hebben we als gemeente het sociaal beheer via WerkPro georganiseerd voor het wijkcentrum. Hier was in 2023 en 2024 dekking voor, maar voor 2025 en 2026 nog niet. In de voorjaarsnota 2025 zijn incidentele gelden voor 2025 en 2026 voor het verstrekken van een subsidie beschikbaar gesteld. | |||||||||
| Implementatie transitie stichting sociale teams en welzijn | 500 | Kosten die worden gemaakt in 2026 met betrekking tot de transitie naar een gemeentelijke stichting. | |||||||||
| Sociaal programma Hoogezand-Noord | 350 | 710 | 473 | 236 | 473 | 236 | Lasten die betrekking hebben op het versterken van de sociale basis van de inwoners van het Noorderpark. Dit sluit aan bij het integraal werken aan resultaten op het gebied van gezondheid, welzijn, sport en cultuur zoals beschreven in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). | ||||
| Overig programma 2 | 15 | Overige totale incidentele lasten. Dit betreffen lasten lager dan € 100.000, deze worden niet afzonderlijk toegelicht. | |||||||||
| Programma 3: Economie | |||||||||||
| Grondexploitatie Tolweg | 205 | 115 | 113 | Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode. De winstnemingen worden gestort in de reserve Grondexploitaties. | |||||||
| Grondexploitatie Rengerspark | 1.367 | 1.512 | 548 | Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode. De winstnemingen worden gestort in de reserve Grondexploitaties. | |||||||
| Grondexploitatie vrijkomende locaties | 1.049 | 508 | 629 | 165 | Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode. De winstnemingen worden gestort in de reserve Grondexploitaties. | ||||||
| PAW Steendam Tjuchem | 468 | 468 | Voor het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) vindt er in Steendam en Tjuchem een versterkingsopgave plaats. Er is een subsidieregeling vastgesteld waarbij inwoners maximaal € 8.000 subsidie kunnen krijgen. De kosten worden gedekt met een specifieke uitkering van het Rijk. Verder worden er kosten gemaakt voor de uitvoering en kosten om een renteloze lening beschikbaar te stellen die worden gedekt vanuit de reserve PAW Steendam Tjuchem. | ||||||||
| Volkshuisvestingsfonds | 1.346 | 1.036 | De gemeente Midden-Groningen heeft geld uit het Volkshuisvestingsfonds van de landelijke overheid gekregen. Met dit geld kan de gemeente woningeigenaren in een aantal buurten van Hoogezand helpen om hun huis energiezuinig te maken. | ||||||||
| Overig programma 3 | 136 | 54 | 113 | 49 | 93 | 47 | Overige totale incidentele baten en lasten. Dit betreffen lasten lager dan € 100.000, deze worden niet afzonderlijk toegelicht. | ||||
| Programma 4: Dienstverlening | |||||||||||
| Programma 5: Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG | |||||||||||
| Lumpsum Gevolgen Gaswinning | 3.123 | 3.123 | 2.902 | 2.902 | 2.946 | 2.946 | 3.002 | 3.002 | Vanuit een regionale meerjarige begroting zijn afspraken met het Rijk gemaakt over de vergoeding voor de organisatiekosten die samenhangen met de versterkingsopgave tot en met 2024. In de toezeggingen van het Rijk die zijn opgenomen in de kabinetsreactie Nij Begun is deze Lumpsum gevolgen gaswinning verhoogd en verlengd tot en met 2028 in maatregel 18. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting. Over de Rijksbijdrage in 2029 en daarna vindt overleg plaats tussen Rijk en regio. | ||
| Leefbaarheid en wijkontwikkeling | 5.273 | 5.273 | 5.273 | 5.273 | 5.273 | 5.273 | 5.273 | 5.273 | Voor het bereiken van een kwalitatieve verbetering van de leefbaarheid van een straat, wijk of dorp dat te maken heeft (gehad) met een versterkingsopgave of problemen rondom schadeafhandeling zijn in maatregel 14 van Nij Begun extra middelen beschikbaar gesteld. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting. | ||
| Knelpuntenpot | 2.014 | 2.014 | 2.014 | 2.014 | 2.014 | 2.014 | 2.014 | 2.014 | Kabinetsmaategel 31 Nij Begun: Gemeenten krijgen extra geld om inwoners te helpen die naast de versterking van hun huis te maken hebben met sociaaleconomische-, psychosociale- of gezondheidsproblemen. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting. | ||
| Batch 1588 | 6.328 | 6.328 | 2.328 | 2.328 | 230 | 230 | 233 | 233 | Bijdrage en lasten conform inschatting verloop Batch 1588 incl de extra middelen conform maatregel 17 uit de kabinetsreactie Nij Begun. | ||
| Inpassingskosten, herstel openbare ruimte na versterking | 2.390 | 2.390 | 1.608 | 1.608 | 1.427 | 1.427 | 1.041 | 1.041 | Inpassingskosten lastenraming en bijdrage vanuit het Rijk als vergoeding inclusief de extra middelen conform maatregel 15 uit de kabinetsreactie Nij Begun. | ||
| Sociale en emotionele ondersteuning | 1.273 | 1.273 | 1.164 | 1.164 | 1.103 | 1.103 | 1.025 | 1.025 | Kabinetsmaatregel 23 Nij Begun: Voor het bieden van sociale en emotionele ondersteuning aan inwoners in het versterkingsgebied zijn extra middelen beschikbaar gesteld door het Rijk. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting. | ||
| Blok B (verbeteren sociale cohesie) | 1.390 | 1.390 | 1.390 | 1.390 | 1.230 | 1.230 | 1.230 | 1.230 | Een deel van de middelen in Blok B (verbeteren sociale cohesie) van de bestuurlijke afspraken is bedoeld voor maatwerkafspraken bij het oplossen van onuitlegbare verschillen. | ||
| NPG projecten | 8.324 | 8.324 | 7.826 | 7.826 | 6.300 | 6.300 | 3.595 | 3.595 | Voor de projecten uit het NPG programma Midden-Groningen zijn subsidies ontvangen. Deze middelen zijn budgettair neutraal verwerkt in de begroting. | ||
| Programma 6: Bestuur en bedrijfsvoering | |||||||||||
| RVU | 400 | Incidentele inzet restant middelen RVU. | |||||||||
| Overige baten en lasten: stelposten | |||||||||||
| Totale incidentele baten en lasten van de programma's: | 33.895 | 34.716 | 25.787 | 26.711 | 21.281 | 22.071 | 18.103 | 17.814 | |||
| Mutaties reserves incidenteel | |||||||||||
| PAW Steendam-Tjuchem | 7 | 8 | 1 | 1 | Onttrekking ter dekking van de lasten die voortvloeien uit het verstrekken van de renteloze lening. | ||||||
| Bestemmingsreserve beeldende kunst | 22 | Onttrekking bestemmingsreserve beeldende kunst ten behoeve van een kunstopdracht nieuwbouw BWRI. | |||||||||
| Bestemmingsreserve investeringsagenda Dorpen en Wijken | 111 | 155 | 1.300 | 227 | 1.550 | 227 | Onttrekking ter dekking van het uitvoerprogramma mobiliteitsplan en extra benodigde inzet investeringen verkeer. | ||||
| Reserve grondexploitaties | 2.675 | 86 | 2.184 | 80 | 1.290 | 82 | 165 | 36 | Onttrekkingen en stortingen bestemmingsreserve grondexploitaties voortkomend uit de MPG 2025. Dit betreft dekking rentetoevoegingen verliesvoorzieningen en de stortingen van de begrote winstnemingen. | ||
| Reserve volkshuisvestingsfonds | 284 | Onttrekking ter dekking van de lasten die voortvloeien uit het Volkshuisvestingsfonds (cofinanciering). | |||||||||
| Algemene reserve | 159 | 65 | 65 | 65 | De algemene reserve vormt een buffer om financiële tegenvallers op te vangen en wordt in dit verband gerekend tot de zogenoemde weerstandscapaciteit van de gemeente. De algemene reserve wordt gevormd uit batige rekeningsaldi. | ||||||
| Reserve financiële ruimte 2024 | 125 | 225 | 125 | 25 | Onttrekking uit de reserve financiële ruimte 2024, deze reserve is ingesteld voor de overheveling van niet bestede middelen in 2024. | ||||||
| Nieuwbouw BWRI | 360 | De onttrekkingen zijn voor dekking van de eenmalige kosten voor tijdelijke huisvesting BWRI. | |||||||||
| Afschrijvingsreserve huisvesting BWRI | 305 | 305 | 305 | De onttrekkingen zijn voor dekking van de afschrijvingslasten op het bouw deel van de investering. | |||||||
| Reserve Oekraïne | 1.200 | Onttrekking aan de reserve Oekraïne. | |||||||||
| Reserve inflatiebuffer | 139 | 107 | 0 | 0 | Onttrekking aan de reserve Inflatiebuffer in verband met indexatie beleidsplan Wegen. | ||||||
| Totale mutaties reserves incidenteel: | 2.675 | 2.493 | 2.184 | 945 | 2.590 | 805 | 1.715 | 659 | |||
| Totale incidentele baten en lasten: | 36.570 | 37.209 | 27.971 | 27.656 | 23.871 | 22.876 | 19.818 | 18.473 | |||
| Bedragen x € 1.000 | |||||||||||
4.3.1 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
Terug naar navigatie - 4.3.1 Overzicht incidentele baten en lasten per programma - Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBVIn het algemeen geldt, dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn dus de regel, incidentele lasten de uitzondering. De aard van de baten en lasten betekent dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt. Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Dit noemt men ook wel structureel bestaand beleid.
De begroting kent incidentele en structurele baten en lasten. In de toelichting op het BBV staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van een nadere invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar ook gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer is zoals gezegd een hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel; de soort of de eigenschap van een begrotingspost van het taakveld gaat altijd boven dit hulpmiddel. Zo blijft een incidentele baat of last, die vier jaar of langer geraamd wordt, gezien de soort of de eigenschap van een begrotingspost altijd incidenteel en wordt dus niet opeens structureel door deze langer dan drie jaar te ramen.