4.3.1 Overzicht incidentele baten en lasten per programma

2026 2027 2028 2029 Toelichting
Programma / Omschrijving Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Programma 1: Dorpen en Wijken
Gebiedsgericht werken 264 267 De gemeente Midden-Groningen wil het gebiedsgericht werken verder ontwikkelen. Dit doen we in de vorm van een programma voor de komende vier jaar. Hiervoor zijn incidentele gelden tot en met 2027 beschikbaar gesteld. Gebiedsgericht werken betekent dat we gaan denken vanuit de leefwereld van onze inwoners in hun buurt, wijk of dorp. Het is een werkwijze om samen met inwoners en maatschappelijke partners te werken aan opgaven in een gebied. Uiteindelijk moet dit plannen en beleid opleveren die beter aansluiten bij de behoeften van onze inwoners en die effectiever zijn.
Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsplan 145 120 120 120 Voor het Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsplan zijn in de voorjaarsnota 2025 incidentele middelen aangevraagd voor diverse onderzoeken en inventarisaties.
Overig programma 1 72 22 72 22 72 22 50 Overige totale incidentele baten en lasten. Dit betreffen lasten lager dan € 100.000, deze worden niet afzonderlijk toegelicht.
Programma 2: Sociaal
Tijdelijke huisvestingslasten nieuwbouw BWRI 355 Lasten die betrekking hebben op de tijdelijke huisvesting BWRI aan de Vredenburgweg.
Sociaal beheer Wijkcentrum Het Punt 129 In november 2022 is het nieuwe kindcentrum Hoogezand-West in gebruik genomen. Het kindcentrum biedt onderdak aan drie scholen, een kinderopvang en het nieuwe wijkcentrum. Nadat het vrijwilligersbestuur van de stichting dat het (oude) wijkcentrum beheerde is gestopt, hebben we als gemeente het sociaal beheer via WerkPro georganiseerd voor het wijkcentrum. Hier was in 2023 en 2024 dekking voor, maar voor 2025 en 2026 nog niet. In de voorjaarsnota 2025 zijn incidentele gelden voor 2025 en 2026 voor het verstrekken van een subsidie beschikbaar gesteld.
Implementatie transitie stichting sociale teams en welzijn 500 Kosten die worden gemaakt in 2026 met betrekking tot de transitie naar een gemeentelijke stichting.
Sociaal programma Hoogezand-Noord 350 710 473 236 473 236 Lasten die betrekking hebben op het versterken van de sociale basis van de inwoners van het Noorderpark. Dit sluit aan bij het integraal werken aan resultaten op het gebied van gezondheid, welzijn, sport en cultuur zoals beschreven in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).
Overig programma 2 15 Overige totale incidentele lasten. Dit betreffen lasten lager dan € 100.000, deze worden niet afzonderlijk toegelicht.
Programma 3: Economie
Grondexploitatie Tolweg 205 115 113 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode. De winstnemingen worden gestort in de reserve Grondexploitaties.
Grondexploitatie Rengerspark 1.367 1.512 548 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode. De winstnemingen worden gestort in de reserve Grondexploitaties.
Grondexploitatie vrijkomende locaties 1.049 508 629 165 Dit betreft door de BBV verplichte tussentijdse winstneming bij winstgevende projecten. De winstnemingen zijn berekend met de Percentage of Completion (PoC) methode. De winstnemingen worden gestort in de reserve Grondexploitaties.
PAW Steendam Tjuchem 468 468 Voor het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) vindt er in Steendam en Tjuchem een versterkingsopgave plaats. Er is een subsidieregeling vastgesteld waarbij inwoners maximaal € 8.000 subsidie kunnen krijgen. De kosten worden gedekt met een specifieke uitkering van het Rijk. Verder worden er kosten gemaakt voor de uitvoering en kosten om een renteloze lening beschikbaar te stellen die worden gedekt vanuit de reserve PAW Steendam Tjuchem.
Volkshuisvestingsfonds 1.346 1.036 De gemeente Midden-Groningen heeft geld uit het Volkshuisvestingsfonds van de landelijke overheid gekregen. Met dit geld kan de gemeente woningeigenaren in een aantal buurten van Hoogezand helpen om hun huis energiezuinig te maken.
Overig programma 3 136 54 113 49 93 47 Overige totale incidentele baten en lasten. Dit betreffen lasten lager dan € 100.000, deze worden niet afzonderlijk toegelicht.
Programma 4: Dienstverlening
Programma 5: Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
Lumpsum Gevolgen Gaswinning 3.123 3.123 2.902 2.902 2.946 2.946 3.002 3.002 Vanuit een regionale meerjarige begroting zijn afspraken met het Rijk gemaakt over de vergoeding voor de organisatiekosten die samenhangen met de versterkingsopgave tot en met 2024. In de toezeggingen van het Rijk die zijn opgenomen in de kabinetsreactie Nij Begun is deze Lumpsum gevolgen gaswinning verhoogd en verlengd tot en met 2028 in maatregel 18. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting. Over de Rijksbijdrage in 2029 en daarna vindt overleg plaats tussen Rijk en regio.
Leefbaarheid en wijkontwikkeling 5.273 5.273 5.273 5.273 5.273 5.273 5.273 5.273 Voor het bereiken van een kwalitatieve verbetering van de leefbaarheid van een straat, wijk of dorp dat te maken heeft (gehad) met een versterkingsopgave of problemen rondom schadeafhandeling zijn in maatregel 14 van Nij Begun extra middelen beschikbaar gesteld. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting.
Knelpuntenpot 2.014 2.014 2.014 2.014 2.014 2.014 2.014 2.014 Kabinetsmaategel 31 Nij Begun: Gemeenten krijgen extra geld om inwoners te helpen die naast de versterking van hun huis te maken hebben met sociaaleconomische-, psychosociale- of gezondheidsproblemen. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting.
Batch 1588 6.328 6.328 2.328 2.328 230 230 233 233 Bijdrage en lasten conform inschatting verloop Batch 1588 incl de extra middelen conform maatregel 17 uit de kabinetsreactie Nij Begun.
Inpassingskosten, herstel openbare ruimte na versterking 2.390 2.390 1.608 1.608 1.427 1.427 1.041 1.041 Inpassingskosten lastenraming en bijdrage vanuit het Rijk als vergoeding inclusief de extra middelen conform maatregel 15 uit de kabinetsreactie Nij Begun.
Sociale en emotionele ondersteuning 1.273 1.273 1.164 1.164 1.103 1.103 1.025 1.025 Kabinetsmaatregel 23 Nij Begun: Voor het bieden van sociale en emotionele ondersteuning aan inwoners in het versterkingsgebied zijn extra middelen beschikbaar gesteld door het Rijk. Dit is budgettair neutraal verwerkt in de begroting.
Blok B (verbeteren sociale cohesie) 1.390 1.390 1.390 1.390 1.230 1.230 1.230 1.230 Een deel van de middelen in Blok B (verbeteren sociale cohesie) van de bestuurlijke afspraken is bedoeld voor maatwerkafspraken bij het oplossen van onuitlegbare verschillen.
NPG projecten 8.324 8.324 7.826 7.826 6.300 6.300 3.595 3.595 Voor de projecten uit het NPG programma Midden-Groningen zijn subsidies ontvangen. Deze middelen zijn budgettair neutraal verwerkt in de begroting.
Programma 6: Bestuur en bedrijfsvoering
RVU 400 Incidentele inzet restant middelen RVU.
Overige baten en lasten: stelposten
Totale incidentele baten en lasten van de programma's: 33.895 34.716 25.787 26.711 21.281 22.071 18.103 17.814
Mutaties reserves incidenteel
PAW Steendam-Tjuchem 7 8 1 1 Onttrekking ter dekking van de lasten die voortvloeien uit het verstrekken van de renteloze lening.
Bestemmingsreserve beeldende kunst 22 Onttrekking bestemmingsreserve beeldende kunst ten behoeve van een kunstopdracht nieuwbouw BWRI.
Bestemmingsreserve investeringsagenda Dorpen en Wijken 111 155 1.300 227 1.550 227 Onttrekking ter dekking van het uitvoerprogramma mobiliteitsplan en extra benodigde inzet investeringen verkeer.
Reserve grondexploitaties 2.675 86 2.184 80 1.290 82 165 36 Onttrekkingen en stortingen bestemmingsreserve grondexploitaties voortkomend uit de MPG 2025. Dit betreft dekking rentetoevoegingen verliesvoorzieningen en de stortingen van de begrote winstnemingen.
Reserve volkshuisvestingsfonds 284 Onttrekking ter dekking van de lasten die voortvloeien uit het Volkshuisvestingsfonds (cofinanciering).
Algemene reserve 159 65 65 65 De algemene reserve vormt een buffer om financiële tegenvallers op te vangen en wordt in dit verband gerekend tot de zogenoemde weerstandscapaciteit van de gemeente. De algemene reserve wordt gevormd uit batige rekeningsaldi.
Reserve financiële ruimte 2024 125 225 125 25 Onttrekking uit de reserve financiële ruimte 2024, deze reserve is ingesteld voor de overheveling van niet bestede middelen in 2024.
Nieuwbouw BWRI 360 De onttrekkingen zijn voor dekking van de eenmalige kosten voor tijdelijke huisvesting BWRI.
Afschrijvingsreserve huisvesting BWRI 305 305 305 De onttrekkingen zijn voor dekking van de afschrijvingslasten op het bouw deel van de investering.
Reserve Oekraïne 1.200 Onttrekking aan de reserve Oekraïne.
Reserve inflatiebuffer 139 107 0 0 Onttrekking aan de reserve Inflatiebuffer in verband met indexatie beleidsplan Wegen.
Totale mutaties reserves incidenteel: 2.675 2.493 2.184 945 2.590 805 1.715 659
Totale incidentele baten en lasten: 36.570 37.209 27.971 27.656 23.871 22.876 19.818 18.473
Bedragen x € 1.000

Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV

Terug naar navigatie - 4.3.1 Overzicht incidentele baten en lasten per programma - Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV

In het algemeen geldt, dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn dus de regel, incidentele lasten de uitzondering. De aard van de baten en lasten betekent dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt. Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Dit noemt men ook wel structureel bestaand beleid.

De begroting kent incidentele en structurele baten en lasten. In de toelichting op het BBV staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van een nadere invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar ook gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer is zoals gezegd een hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel; de soort of de eigenschap van een begrotingspost van het taakveld gaat altijd boven dit hulpmiddel. Zo blijft een incidentele baat of last, die vier jaar of langer geraamd wordt, gezien de soort of de eigenschap van een begrotingspost altijd incidenteel en wordt dus niet opeens structureel door deze langer dan drie jaar te ramen.