Het nadelig saldo voor bestemming op het programma fysieke leefomgeving is afgenomen met € 5,1 miljoen. Het nadelig saldo na bestemming is afgenomen met € 1,8 miljoen. We lichten per product de belangrijkste wijzigingen toe.
Brandweer en openbare veiligheid
Het saldo bij het product Brandweer en openbare veiligheid na reservemutaties is ten opzichte van 2025 met € 284.000 verslechterd. De lasten zijn met € 293.000 toegenomen en de baten met € 9.000 toegenomen.
Lasten (€ 293.000 nadelig): In 2025 heeft uw raad de voorjaarsnota 2025 vastgesteld en kennisgenomen van de actualisatie begroting 2025 en concept beleidsbegroting 2026 van de Veiligheidsregio Groningen (VRG). Onderdeel hiervan is de deelnemersbijdrage aan de VRG. Het verschil tussen de geactualiseerde begroting 2025 van onze gemeente en de meerjarenraming 2026-2029 van de VRG laat een toename zien. Ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2025 zien we een lastentoename van € 167.000. Dit komt hoofdzakelijk door de toegepaste indexatie voor loon- en prijsontwikkeling. Verder leidt extra inzet personeel voor handhaving, veiligheid en toezicht en toegepaste indexatie voor loonkosten tot een nadeel van € 100.000. Daarnaast resulteert de nieuwe afgesloten overeenkomst met Dierentehuis Ter Marse voor het uitvoeren van de wettelijke verplichting op het gebied van dierennoodhulp en dierenwelzijn binnen onze gemeentegrenzen tot een hogere bijdrage. Dit leidt tot een lastentoename van € 25.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 1.000.
Baten (€ 9.000 voordelig):
Ten opzichte van de begroting 2025 verwachten we in 2026 € 7.000 meer huurinkomsten en servicekosten voor onroerende zaken vastgoed te ontvangen. Verder verwachten we meer legesinkomsten uit APV-vergunningen van € 2.000. Dit door het toepassen van de vastgestelde indexatie voor loon- en prijsontwikkeling van 3,22%.
Economische ontwikkeling
Het saldo bij het Economische ontwikkelingen na reservemutaties is ten opzichte van 2025 met € 1.913.000 verbeterd. De lasten zijn met € 4.732.000 afgenomen, de baten zijn met € 1.204.000 afgenomen. De onttrekking aan de reserve is met € 1.945.000 afgenomen en de stortingen zijn met € 330.000 afgenomen.
Lasten (€ 4.732.000 voordelig): Voor de projecten voortvloeiend uit het Volkshuisvestingsfonds en PAW Steendam-Tjuchem wijken de lasten in 2026 voordelig met € 2,959 miljoen af ten opzichte van 2025, dit hangt samen met de baten en reservemutaties. Het overige voordeel van € 1.405.000 wat ontstaat komt voort uit een subsidie die verstrekt is voor bouwen en wonen van € 413.000, een mutatie op de bijdrage aan de Regio Groningen Assen in 2026 € 214.000 en mutaties die onder andere gepaard gaan met de implementatie van de omgevingswet (€ 783.000) en handhavingsgelden (€ 363.000) welke opgeteld tot een voordeel van afgerond € 1.146. 000 leiden.
Baten (€ 1.204.000 nadelig): Voor de projecten voortvloeiend uit het Volkshuisvestingsfonds en PAW Steendam-Tjuchem wijken de baten in 2026 € 994.000 nadelig af ten opzichte van 2025. De overige nadelen bestaan uit de subsidie voor bouwen en wonen die in 2025 ontvangen is (€ 413.000) en een aantal kleine verschillen, waaronder mutaties met betrekking tot de implementatie omgevingswet welke opgeteld een voordeel van € 204.000 omvatten.
Mutaties reserves (€ 1.615.000 nadelig): Voor het investeringsfonds dorpen en wijken is bij de jaarrekening reeds de beoogde storting voor 2026 en 2027 doorgevoerd, waardoor er ten opzichte van 2025 een voordelig resultaat ontstaat van € 330.000. Omdat er voor het volkshuisvestingsfonds en PAW-Steendam-Tjuchem minder lasten worden gemaakt is er ook minder onttrekking voor de reserves voorzien (€ 1.945.000). Zie ook de baten en lasten binnen dit product.
Bedrijventerreinen
Het verschil bij product Bedrijventerreinen na reservemutaties is nihil.
De lasten en baten bij dit product betreft vrijwel geheel de grondexploitatie Rengerspark. De lasten en baten die hiermee verband houden worden in de exploitatie verantwoord en via een tegenboeking (onderhanden werk) naar de balans overgeboekt. Het verschil tussen de begrotingsjaren 2025 en 2026 komt voornamelijk door de verschillen in de faseringen bij de grondexploitaties. Voor meer informatie over de grondexploitaties verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid en de Meerjaren Prognose Grondexploitatie 2025.
Grondexploitaties
Het verschil product grondexploitaties na reservemutaties is nihil.
De lasten en baten die verband houden met grondexploitaties worden in de exploitatie verantwoord en via een tegenboeking (onderhanden werk) naar de balans overgeboekt. Het verschil tussen de begrotingsjaren 2025 en 2026 komt voornamelijk door de verschillen in de faseringen bij de grondexploitaties. Voor meer informatie over de grondexploitaties verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid en de Meerjaren Prognose Grondexploitatie 2025.
Toerisme
Het saldo bij het product Toerisme na reservemutaties is ten opzichte van 2025 met € 161.000 verbeterd. De lasten zijn met € 108.000 afgenomen, de baten zijn met € 50.000 toegenomen en de mutatie reserve is € 3.000 hoger.
Lasten (€ 108.000 voordelig): In 2025 was er aan lasten € 73.000 voor het uitvoeren van watertaken in de producten openbaar groen en openbare ruimte conform het vastgestelde beleidsbeheersplan water en oevers, welke we in 2026 niet meer hebben. De overige voordelen op de lasten omvatten een bedrag van € 35.000.
Baten (€ 50.000 voordelig): De opbrengst van de toeristenbelasting is met € 50.000 verhoogd, gebaseerd op opbrengst in vorige jaren.
Mutatie reserve (€ 3.000 voordelig): Deze geringe afwijking wordt niet toegelicht.
Openbaar vervoer
Wegens geringe afwijkingen wordt dit product niet toegelicht.