3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding - Inleiding

We hebben een grote openbare ruimte in beheer. In deze openbare ruimte vinden allerlei activiteiten plaats zoals wonen, werken, vervoer en recreatie. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een groot aantal kapitaalgoederen zoals wegen, rioleringen, civiele kunstwerken, water, openbaar groen en gebouwen. Gemeentelijke programmadoelen kunnen nauwelijks worden gerealiseerd zonder kapitaalgoederen. Zo zijn water, wegen en bruggen onontbeerlijk voor de economische ontwikkeling en leveren straatlantaarns en de inrichting van het openbaar groen een belangrijke bijdrage aan de sociale veiligheid. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van deze openbare ruimte en de daarin aanwezige kapitaalgoederen.

Kernportefeuille vastgoed
Onze vastgoedportefeuille bestaat uit ongeveer 120 objecten in actief beheer. Dit verschilt per kwartaal doordat er gebouwen worden "terug geleverd” en ook worden afgestoten. Dit zijn naast het Huis van Cultuur en Bestuur bijvoorbeeld ook gemalen, sportcentrum de Kalkwijck, gemeentewerven, dorpshuizen, gymzalen en strategische aankopen. De portefeuille is onderverdeeld in deelportefeuilles om specifiek beleid te kunnen vormen. 

 

Een van de belangrijkste deelportefeuilles is het maatschappelijk vastgoed. In de onderstaande grafiek worden de belangrijkste deelportefeuilles weergegeven.

 
Het uitgangspunt voor onze kernportefeuille is dat een gebouw geen doel op zich is. Een gebouw heeft een maatschappelijke waarde door de activiteiten die erin plaatsvinden. En die activiteiten worden doorgaans door de gebruikers georganiseerd. De gemeente kan die activiteiten ondersteunen door middel van onder andere subsidies. De activiteiten vinden uiteraard niet altijd plaats in vastgoed van de gemeente.

Beleid vastgoed
De kernportefeuille van onze gemeente is zeer divers en er wordt op heel veel verschillende manieren mee omgegaan. Er is, mede door de herindeling, een groot verschil in exploitatie, subsidiëring en andere vormen van ondersteuning van deze accommodaties. Wij zijn bezig hier meer eenheid in aanbrengen. De huidige situatie verschilt per dorpshuis, sportaccommodatie en gebruiker en varieert van volledig verzelfstandigd tot volledig in gemeentelijk beheer. Ook het (ver)huurbeleid vertoont enorme verschillen. Een kostprijs dekkende huur komt (bijna) niet voor. Vaak is er sprake van indirecte subsidiëring, doordat de gemeente inzet van professionals en/of activiteiten en/of (groot) onderhoud bekostigt.

De huidige maatschappij gaat steeds meer uit van eigen verantwoordelijkheid en versterking van de zelfredzaamheid van de inwoners mede ingegeven door rijks bezuinigingen. Los van de financiële component is het goed dat inwoners medeverantwoordelijk zijn voor de leefbaarheid, waardoor het draagvlak toeneemt. Gemeente en inwoners worden zo steeds meer gelijkwaardige partners. Op 14 februari 2019 heeft uw raad het rekenkameronderzoek naar het gemeentelijk vastgoed en het vastgoedbeleid vastgesteld. Op basis van de uitkomsten heeft de rekenkamer aanbevelingen gedaan om het beleid en het beheer van vastgoed te verbeteren. Het opvolgingsonderzoek van de rekenkamercommissie uit 2020 bevestigt dat vrijwel alle aanbevelingen zijn opgepakt of in uitvoering zijn.

In het rekenkameronderzoek is geconstateerd dat de beleidsmatige borging van de inzet van vastgoed ontbreekt. De rekenkamer heeft aanbevolen beleid omtrent voorzieningen en vastgoed te ontwikkelen en vast te stellen. We hebben de volgende doelen gesteld:

1.    Meer grip op het vastgoed te krijgen (eigendom van de gemeente);
2.    Te komen tot een effectieve(re) en efficiënte(re) en kostendekkende inzet van vastgoed;
3.    Het ontwikkelen van een Voorzieningen- en accommodatiebeleid. 

Met de ‘aanbevelingen 1 en 2’ is in 2021 een start gemaakt en hebben in de jaren hierna een vervolg gekregen. Het gaat hierbij vooral om het formuleren van inhoudelijk beleid en het maken van duidelijke keuzes in ondersteuning van (gebruikers van) voorzieningen.

 De volgende stap in het proces is het uitwerken van het beleid, van vastgoednota (portefeuillevisie en -strategie) naar vastgoedbeleid (portefeuille- en accommodatieplan). Daarnaast zijn er ook nog deelprojecten waarin we de consequenties van het beleid per accommodatie en/of voorziening in beeld brengen. We doen dit in samenwerking met de gebruikers en uw raad.

De kadernota uit 2021 was de eerste stap naar de vorming van beleid. De input van uw raad dient als een van de handvatten voor de uitwerking op projectniveau. Ook worden de gebruikers betrokken. Hiervoor is bijvoorbeeld een klankbordgroep in het leven geroepen, bestaande uit een afvaardiging van bestuurders van de dorps- en wijkcentra. De deelprojecten worden in 2025 en 2026 verder uitgewerkt, ter besluitvorming aan uw raad aangeboden en in uitvoering gebracht. Zoals bijvoorbeeld de overdracht van kleedaccommodaties aan voetbalverenigingen.

In beweging: De vastgoedportefeuille van onze gemeente is volop in beweging. Diverse projecten en programma’s hebben als gevolg dat er door vervangende huisvesting vastgoed vrijvalt en buitengebruik raakt. Het betreft hier voornamelijk schoolgebouwen die door realisatie van multifunctionele accommodaties en kind centra hun functie verliezen. In 2021 is het traject voor sloop en locatieontwikkeling voor een aantal gebouwen ingezet. Er hebben onder andere in Zuidbroek, Siddeburen, Westerbroek en Hoogezand met verschillende bewonersorganisaties en omwonenden gesprekken plaatsgevonden over de ontwikkeling van de locaties. In 2025 en 2026 worden de gesprekken voortgezet en concrete plannen gemaakt. Uiteindelijk worden plannen aan uw raad aangeboden.

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie - Ambitie

Het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen wordt toekomstbestendig en efficiënt uitgevoerd. Hierbij voldoen we aan maatschappelijke en wettelijke eisen. Het onderhoud en beheer dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en toekomstbestendige leefomgeving. We geven hierbij inwoners steeds meer eigen verantwoordelijkheid en zeggenschap over hun leefomgeving en willen op die manier de eigenheid en vitaliteit in de dorpen en wijken te behouden.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen - Doelstellingen

We streven naar:

  • Het in standhouden van een adequaat wegenstelsel en bijbehorende openbare verlichting;
  • Goed beheer van de afvalwaterketen en het oppervlaktewater. U kunt hierbij denken en de kwaliteit en hoeveelheid van grond-, hemel- en oppervlaktewater;
  • Het waarborgen van de veiligheid door civieltechnische kunstwerken te onderhouden;
  • Het zodanig beheren van openbaar groen dat het een optimale bijdrage kan leveren aan de leefbaarheid en aan zijn functie als drager van de ecologie;
  • Efficiënt, duurzaam en toekomstbestendig onderhoud van gemeentelijke gebouwen, waarbij een veilige en gebruiksvriendelijke inzet wordt gewaarborgd;
  • Realisatie van een evenwichtige vastgoedportefeuille die een bijdrage levert aan de ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen.

Inzet

Terug naar navigatie - Inzet - Inzet

Omschrijving (toelichting)

Beheer en onderhoud
We beheren en onderhouden de openbare ruimte binnen de beschikbare middelen. We hechten waarde aan een goed onderhouden buitenruimte en stellen hiervoor meer middelen ter beschikking.

Wegen
We voeren het vastgestelde beleidsplan wegen uit. We beheren en onderhouden ons areaal zodat deze veilig is. In het gebied waar de versterkingsoperatie actief is passen we onze inzet aan. Dit kan tot vertraging leiden van onze eigen projecten. Daarnaast zullen we wegen die door droogte beschadigd zijn herstellen.

Openbare verlichting
We verlichten “bewust”. Dat betekent, we beheren en onderhouden de openbare verlichting daar waar licht nodig is. En als we verlichten doen we dat op een zo efficiënt en duurzaam mogelijke manier volgens het vastgesteld Beleidsplan Openbare Verlichting 2025-2029. Dit leidt tot minder lichtvervuiling, meer donkerte, energiebesparing en daarmee minder uitstoot van CO2.

Riolering en (hemel)water
We voeren het vastgestelde Water- en Rioolprogramma 2024-2028 voor onze riolen uit. We werken samen met diverse gemeenten, waterbedrijven en waterschappen op het gebied van duurzaam waterbeheer.

Civieltechnische Kunstwerken, Water en beschoeiingen
We voeren de vastgestelde beleidsplannen voor onze civieltechnische Kunstwerken en Water en Oevers uit. Voor de civieltechnische Kunstwerken zijn twee raamcontracten Europees aanbesteed voor maximaal 6 jaar, één voor beweegbare bruggen en één voor vaste kunstwerken, deze gaan in het najaar 2025 van start. De uitwerking van het beleidsplan Water en Oevers is reeds gestart en daarvan zullen de eerste werken (baggeren en beschoeiing) in het najaar 2025 starten.

Openbaar groen
We geven uitvoering aan het beleidsplan “Mien toen, mien stee”. Voor het boombeheer en onderhoud stellen wij de nota gemeentelijke bomen op.
Om tot een eenduidiger uitvoering van ons beleid te komen stellen wij komend jaar beheerplannen en uitvoeringsplannen op voor de diverse beheergroepen binnen het groen.  

Speelvoorzieningen
Het in 2019 vastgestelde beleid zijn wij aan het actualiseren. We voeren jaarlijkse inspecties uit en bepalen op basis hiervan het benodigde onderhoud. 
In 2025 stellen wij een onderhoud en beheerplan op voor spelen. Dit om tot een areaal speeltoestellen te komen die voldoen aan de gestelde eisen. Dit beheerplan wordt aan de raad voorgelegd. 

Gebouwen
We geven verder invulling aan het beleid rondom het maatschappelijk vastgoed, zoals opgenomen in onderstaande vastgestelde beleidsbeheerplannen.

 

Beleidsbeheerplan Voor periode Vastgesteld op
Openbare verlichting 2025-2029 30-1-2025
Wegen Beleid 10 jaar, financieel 2024-2027 21-12-2023
Kunstwerken (civiele) Beleid 10 jaar, financieel 2024-2027 21-12-2023
Groen ''Mien toen, Mien stee'' 2024-2027 6-4-2023
Water en Oevers 2025-2030 24-10-2024
Buitenspeelruimte “Iedereen mag spelen” Geen 28-11-2019
Water- en Riool Programma 2024-2028 1-2-2024
Gemeentelijk Vastgoed 2024-2028 19-12-2024

Kerncijfers kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Kerncijfers kapitaalgoederen - Kerncijfers kapitaalgoederen
Onderdeel Eenheid Q2 2025
Wegen Open verharding m2 2.062.300
Halfverharding m2 275.100
Gesloten verharding m2 2.797.700
Bermen 1e meter naast de weg buiten de bebouwde kom m2 600.000
Openbare verlichting Masten st 16.318
Kunstwerken, Water en Beschoeiing Kunstwerken (volledig gemeentelijk) st 217
Kunstwerken (EBO's met derden) st 33
Waterpartijen/vijvers ha 240
Oevers/beschoeiing km 140
Duikers (inclusief bermsloten) km 32
Stuwen st 34
Steigers st 123
Boothellingen st 2
Stranden st 4
Riolering Vrijverval riolering km 512
Persleiding km 140
Installaties/gemalen st 620
Iba-systeem st 451
Kolken st 29.000
Groen Openbaar groen ha 913
Bermen m2 3.568.677
Schouw-/overige sloten km 500
Spelen Speelvoorzieningen st 1.150

Financieel overzicht kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Financieel overzicht kapitaalgoederen - Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten

In het onderstaande overzicht zijn de onderhoudsbudgetten voor de komende jaren, zoals deze zijn opgenomen in de verschillende programma’s, weergegeven.

Onderdeel 2026 2027 2028 2029
Openbare verlichting 402 414 427 440
Wegen, bebording, vri en abri 5.373 5.442 5.521 5.602
Bruggen, tunnels en duikers 1.001 1.016 1.047 1.078
Groen 2.004 2.102 2.158 2.216
Water en beschoeiingen 228 235 241 248
Speelplaatsen 132 133 137 141
Riolering 2.176 2.242 2.309 2.379
Gebouwen 2.275 1.879 1.919 1.989
Totaal 13.591 13.463 13.758 14.092
Bedragen x € 1.000