3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)

De Wet Open Overheid (hierna Woo genoemd) is ingegaan per 1 mei 2022. Het doel van de Wet open overheid (Woo) is:

  1. Een transparanter en actief openbaar makende overheid
  2. Het dienen van het belang van openbaarheid
  3. Publieke informatie openbaar maken.

Dit versterkt de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en de economische ontwikkeling. Bij de invoering van de WOO gaat het om 3 grote veranderingen t.o.v. de oude WOB (Wet Openbaarheid Bestuur):

1.   De maximale doorlooptijd van WOO-verzoeken t.o.v. WOB-verzoeken is verkort van 4 weken met 4 weken verlenging (totaal 8 weken) naar 4 weken met 2 weken verlenging (totaal 6 weken).
Dit vraagt extra aandacht om ervoor ter zorgen dat de teams die de WOO-vragen moeten beantwoorden dit binnen de wettelijke termijn van maximaal 6 weken doen. Dit wordt door de projectgroep gemonitord.

2.   Het actief openbaar maken van 11 informatiecategorieën op een landelijk platform d.m.v. een verwijsindex:
•    Bereikbaarheidsgegevens van de organisatie;
•    Vergaderstukken raad;
•    Convenanten;
•    WOO-verzoeken;
•    Bestuursstukken (college van B&W);
•     Wet- en regelgeving;
•    Adviezen van adviescolleges;
•    Jaarplannen en -verslagen;
•    Onderzoeken;
•    Beschikkingen;
•    Klachten.
De 11 categorieën moeten in een periode van 5 jaar actief openbaar gemaakt worden.  

Vanaf november 2024 is het bij Koninklijk Besluit verplicht de volgende informatie openbaar te maken:

  1. Wetten en algemeen verbindende voorschriften (artikel 3.3, eerste lid onder a, van de Woo)
  2. Overige besluiten van algemene strekking (artikel 3.3, eerste lid, onder b, van de Woo)
  3. Organisatie en werkwijze (artikel 3.3, eerste lid, onder d, van de Woo)
  4. Bereikbaarheidsgegevens (artikel 3.3, eerste lid, onder e, van de Woo)
  5. Vergaderstukken Staten-Generaal (artikel 3.3, tweede lid, onder b, van de Woo) 

Het college heeft besloten ook de convenanten en Woo-verzoeken te publiceren, dus onze gemeente publiceert nu ook  die categorieën. De verwachting is dat publicatie van de overige informatiecategorieën - of een deel ervan - in 2026 verplicht wordt.  De gemeente richt zich dus op de voorbereiding daarvan.

3.   Het op orde brengen van de informatiehuishouding van het bestuursorgaan
De VNG heeft dat vertaald naar eisen voor het duurzaam toegankelijk maken van informatie. Daaronder vallen onder andere: het goed archiveren van Email- en whatsapp-berichten en van data in vakapplicaties, het duurzaam archiveren van zaken in een e-Depot (een digitale archief voor de lange termijn), het opstellen van een informatiebeheersplan en een kwaliteitssysteem.

In 2026 zetten we de volgende stappen:

  1. Het invoeren van de archivering van Email- en tekstberichten (o.a. WhatsApp) van data in vakapplicaties;
  2. Het invoeren van een predepot waarmee informatie tijdelijk voor een langere periode wordt gearchiveerd. 

Deze stappen worden projectmatig opgepakt door 2 projectgroepen, één voor de stappen 1 en 2 (project Woo) en één voor stap 3 (project digitale bewaarstrategie).