2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering

2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering - Inleiding

Omdat een groot deel van de hierop te nemen informatie is opgenomen in de paragrafen “Bestuur” en “Bedrijfsvoering” wordt hier volstaan met een korte toelichting op de ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, een toelichting op de budgetraming ‘Overhead’, de stand van de algemene reserve in 2026, een overzicht van de te betalen vennootschapsbelasting en een overzicht van de post onvoorzien.

Overhead

Terug naar navigatie - 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering - Overhead

Op grond van het BBV behoort in de begroting een overzicht te worden opgenomen van de ‘Overhead’ in de organisatie. Hoofdlijn begroting 2025 ’Wat direct kan worden toegerekend, wordt direct toegerekend’.

  • Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de  uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead;
  • Sturende taken, vervuld door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead;
  • De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

De overheadkosten in de meerjarenbegroting zien er als volgt uit:

Omschrijving realisatie 2024 Gewijzigde begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Saldo lasten en baten
overhead 32.575 35.765 36.633 37.617 38.549 39.655
32.575 35.765 36.633 37.617 38.549 39.655
bedragen x € 1.000

Algemene reserve

Terug naar navigatie - 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering - Algemene reserve

Voor wat betreft de specificaties van mutaties in de reserves wordt verwezen naar onderdeel 4.9 ‘Overzicht reserves en voorzieningen'. Daar vindt u ook de stand van de reserves en voorzieningen, die wij jaarlijks herijken en ziet u de toevoeging en aanwending van de reserves, die in de budgetonderdelen van de thema’s zijn verwerkt. De stand van de algemene reserve voor de begroting 2026 ziet er als volgt uit:

Omschrijving Stand 01/01/2026 storting onttrekking Stand 31/12/2026
algemene reserve (algemeen) 14.678 159 14.519
Totaal 14.678 0 159 14.519
bedragen x € 1.000

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering - Vennootschapsbelasting

De gemeente is niet aangemerkt als ondernemer door de Belastingdienst. Er wordt jaarlijks een toets uitgevoerd of er winst gemaakt wordt op niet-overhedentaken. Indien dit winstbedrag structureel is, wordt de gemeente voor die betreffende activiteit als ondernemer aangemerkt en vallen we onder de vennootschapsbelasting. Dit is naar verwachting voor de betreffende begrotingsjaren in zeer beperkte mate het geval.

Omschrijving realisatie 2024 Gewijzigde begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Saldo lasten en baten
heffing VPB 0 8 8 8 8 8
Totaal 0 8 8 8 8 8
bedragen x € 1.000

Onvoorzien

Terug naar navigatie - 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering - Onvoorzien

Voor onvoorzien is een gering vast bedrag van € 150.000 per jaar opgenomen. Dit betreft een stelpost ter dekking van tegenvallers, c.q. niet voorziene uitgaven waar gedurende het begrotingsjaar alsnog prioriteit aan toe wordt gekend. 

Omschrijving realisatie 2024 Gewijzigde begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Saldo lasten en baten
onvoorzien 0 150 150 150 150 150
Totaal 0 150 150 150 150 150
bedragen x € 1.000

2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - 2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV) - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Eenheid Peiljaar M-G Nederland
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2024 € 276 € 379
2023 € 239 € 368
2022 € 206 € 317
2021 € 188 € 290
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2025 € 1.061 € 957
2024 € 997
2023 € 954 € 860
2022 € 911 € 823
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s 2025 € 1.101 € 1.050
2024 € 1.035
2023 € 997 € 942
2022 € 952 € 905
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2025 11,6
2024 11,7
2023 11,3
2022 10,1
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2025 11,8
2024 11,2
2023 11
2022 10,4
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2025 € 601
2024 € 530
2023 € 535
2022 € 503
Externe inhuur Kosten als % van tot. loonsom + 2025 7,22%
tot. kosten inhuur extern 2024 14,80%
2023 17,40%
2022 16,20%
Overhead % van totale lasten 2025 7,55%
2024 8,40%
2023 11,20%
2022 11,00%
De gegevens over WOZ-waarde en Woonlasten zijn overgenomen van waarstaatjegemeente.nl met peildatum 30-7-2025. De indicatoren: formatie, bezetting, apparaatkosten, externe inhuur en overhead worden berekend op basis van eigen gegevens, zodoende zijn hierover bij ons geen landelijke gegevens bekend.

2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering - Bestuur en bedrijfsvoering
Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Bestuur 4.621 3.520 3.852 3.921 3.856 3.972
Bestuursondersteuning 34.192 36.649 37.554 38.396 39.337 40.453
Belastingen 1.518 1.013 998 1.022 1.038 1.067
Treasury 1.605 911 748 578 418 273
Overige baten en lasten 4.131 2.610 5.576 4.495 4.244 4.800
Totaal Lasten 46.066 44.702 48.728 48.413 48.894 50.565
Baten
Bestuur 37 0 0 0 0 0
Bestuursondersteuning 836 314 312 162 166 167
Belastingen 23.343 24.883 25.635 26.407 27.182 27.966
Treasury 2.671 2.111 1.451 951 701 575
Gemeentefonds 161.122 167.528 173.563 175.647 175.983 182.312
Overige baten en lasten 1.630 2.431 1.536 1.552 1.356 1.367
Totaal Baten 189.639 197.267 202.498 204.718 205.387 212.387
Saldo voor bestemming 143.573 152.564 153.770 156.305 156.493 161.821
Stortingen
Bestuursondersteuning 223 4 0 0 0 0
Overige baten en lasten 1.111 6 0 0 0 0
Totaal Stortingen 1.334 10 0 0 0 0
Onttrekkingen
Bestuur 15 0 0 0 0 0
Bestuursondersteuning 527 18 11 0 0 0
Belastingen 0 752 0 0 0 0
Overige baten en lasten 2.052 2.670 1.294 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 2.594 3.440 1.305 0 0 0
Totaal mutatie reserves 1.260 3.429 1.305 0 0 0

Toelichting

Terug naar navigatie - 2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering - Toelichting

Het voordelig saldo voor bestemming is op het programma bestuur en bedrijfsvoering met € 1.206.000 toegenomen. Het saldo na bestemming is met € 918.000 toegenomen. We lichten hieronder per product de belangrijkste afwijkingen toe.

Bestuur

Het saldo is ten opzichte van 2025 € 332.000 verslechterd als gevolg van hogere lasten.

Lasten (€ 332.000 nadelig): De lasten zijn in vergelijking met 2025 € 288.000 hoger.  Dit komt voornamelijk door indexatie en actualisatie van de salarissen bij Gemeenteraad (€ 81.000), College (€ 48.000) en Griffie (€ 16.000) en een toename van het wachtgeld voor wethouders (€ 68.000).  Daarnaast worden er extra kosten verwacht voor de gemeenteraad  in verband met de verkiezingen (€ 49.000).  Ook de lasten van de accountant zijn hoger (€ 44.000). Indexatie van overige budgetten leidt tot  een nadeel van € 26.000.

Bestuursondersteuning

Het saldo is ten opzichte van 2025 met € 910.000 verslechterd.

Lasten (€ 905.000 nadelig): De toename wordt veroorzaakt door hogere personeelskosten (€ 454.000). Dit komt met name door loonindexatie en verwachte extra kosten door een nieuwe regeling voor reiskostenvergoeding op basis van de CAO. De centrale personeelsbudgetten zijn nog niet functioneel geraamd terwijl dit in 2025 deels wel het geval is wat leidt tot een  toename van  de lasten op het product bestuursondersteuning van € 222.000.  Zoals bij de VJN 2025 vastgesteld is er een toename van de ICT lasten (€ 210.000) door actualisering van het softwarebudget, doorontwikkeling van AI en de doorontwikkeling van Rapportages en analyses door het datateam. De kapitaallasten van investeringen voor ICT zijn gestegen met € 109.000. Overige plussen en minnen tellen op tot een voordeel van € 90.000.

Baten (€ 2.000 nadelig).

Mutaties reserves (€ 3.000 nadelig).

Belastingen

Het saldo is ten opzichte van 2025 met € 15.000 verbeterd.

Lasten (€ 15.000 voordelig): De lasten zijn gedaald door een verschuiving in de toerekening van de geraamde personeelslasten naar het product basisregistratie onder het programma dienstverlening.

Baten (€ 752.000 voordelig): De hogere baten zijn het gevolg van indexatie van de OZB opbrengst en actualisering van het areaal.

Mutaties reserves (€ 752.000 nadelig): Bij de VJN 2025 is  de OZB-dekking vanuit de algemene reserve voor 2026 geëlimineerd. Daardoor vind er in tegenstelling tot 2025 geen onttrekking uit de reserve plaats.

Treasury

Het saldo is ten opzichte van 2025 met € 497.000 verslechterd.

Lasten (€ 163.000 voordelig): De lasten zijn lager door lagere rentelasten op langlopende geldleningen € 106.000 en toegerekende rentelasten aan de taakvelden € 57.000.

Baten (€ 660.000 voordelig): De baten zijn lager door lagere rentebaten € 660.000. door een daling van het rentepercentage welke we ontvangen op schatkistbankieren en het verwachte lagere saldo schatkistbankieren, en hoger dividend (BNG en Enexis aandelen).

Gemeentefonds

Het saldo is ten opzichte van 2025 met € 6.035.000 verbeterd als gevolg van hogere baten. De toename van de meerjarenraming houdt onder andere verband met de jaarlijkse accesontwikkeling en ontwikkeling van de uitkeringsbasis. De raming van de algemene uitkering 2026 en volgende jaren is gebaseerd op de septembercirculaire 2025.

Overige baten en lasten

Onder de overige baten en lasten worden ramingen  opgenomen inzake stelposten en nog niet bestemde uitgaven en inkomsten. Deze post fluctueert elk begrotingsjaar en is veelal het gevolg van niet afgeronde besluitvorming. Het saldo van de baten en lasten (inclusief mutaties reserves) verslechterd met € 5.321.000. De lasten zijn € 2.966.000 hoger, de baten zijn 895.000 lager en de mutatie reserve is € 1.382.000 nadelig.