In 2025 is een actieplan MVOI vastgesteld. Dit plan wordt vanaf 2026 uitgevoerd. Met dit plan werken we toe naar het ‘pas-toe-of-leg-uit-principe’ dat onderdeel uitmaakt van het in 2024 vastgesteld inkoopbeleid. Onderdelen van het actieplan zijn monitoring, een aantal pilot-projecten, en een financiële verdieping. Voor onze afdeling Beheer en Openbare Ruimte (heeft een groot inkoopvolume) gaan we een proces beschrijven, en indien nodig inrichten, waarmee wij borgen dat er structureel aandacht is voor MVOI en die erin voorziet dat wij voorgesorteerd zijn op de wettelijke Milieu-Kosten-Index (MKI)-opgave die in 2027 gaat gelden. Daarnaast zetten we blijvend in op ‘bewustwording’. Als men zich bewust is van de mogelijkheden, is er meer mogelijk dan men vooraf denkt. Ofwel, de interne communicatiecampagne ‘MVOI, zo moeilijk is dat nie’, die in 2023 is gestart, wordt voortgezet.