2.1 Programma Dorpen en wijken

2.1.0 Inleiding

Terug naar navigatie - Visie, doelstelling en opbouw programma

Visie
Wij willen 'groots zijn in kleinschaligheid'. Onze gemeente bestaat uit vitale, lokale gemeenschappen, gevormd door de inwoners van dorpen, kernen en wijken. Onze inwoners ontmoeten elkaar op het sportveld, in de kerk, het dorpshuis en bij vrijwilligerswerk. Al deze gemeenschappen hebben hun eigen identiteit. In het ene dorp zijn de inwoners bijvoorbeeld zeer maatschappelijk actief. In het andere dorp leven inwoners meer hun eigen leven. Overal kennen mensen elkaar en voelen zij zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de leefbaarheid in hun directe omgeving. Wij zijn bondgenoot van inwoners in het vergroten van de leefbaarheid. Leefbare dorpen en kernen dragen direct bij aan het welbevinden van onze inwoners en de sociale veerkracht van de diverse lokale gemeenschappen. 

Doelstelling
Binnen het programma Dorpen en Wijken zetten wij in op zelfredzame en leefbare dorpen en kernen. Dit betekent dorpen en wijken waarin volop mogelijkheden zijn voor onze inwoners om elkaar te ontmoeten en initiatieven te ontplooien. De inwoners ervaren de omgeving als schoon, heel en veilig. Wij werken nauw samen met inwoners en organisaties om de leefbaarheid te vergroten. Dit kan op iedere plek anders vorm krijgen. Geen dorp, wijk of buurt is hetzelfde. De aanpak is dat wij de zeggenschap en het eigenaarschap van onze inwoners stimuleren en ondersteunen.

Activiteiten op het gebied van sport, cultuur, educatie en activiteiten voor specifieke doelgroepen, zoals jongeren en ouderen, dragen wezenlijk bij aan leefbaarheid in de dorpen en wijken. Ze geven kleur en identiteit en stimuleren ontmoeting en samen bezig zijn. Ontmoeting vindt vaak plaats in maatschappelijke accommodaties. 

Wij willen dan ook dat ieder dorp beschikt over een gelegenheid of voorziening om elkaar te kunnen ontmoeten. Ons streven is om de voorzieningen die van belang zijn voor het dagelijks leven, zo dicht mogelijk bij mensen te brengen of te zorgen dat deze goed bereikbaar zijn.

Ook de openbare ruimte is van belang voor de identiteit van een dorp of wijk en het woonplezier van onze inwoners. Wij vergroten de leefbaarheid door inwoners meer zeggenschap en zelfbeheer te geven over bijvoorbeeld het groen in de wijk. Wij zijn verantwoordelijk voor het afgesproken kwaliteitsniveau.


Opbouw programma Dorpen en Wijken

Het programma Dorpen en Wijken bestaat uit de volgende beleidsonderwerpen:

  1. Het versterken van de sociale cohesie;
  2. Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten;
  3. Deelname aan het maatschappelijk leven;
  4. Sport en Bewegen;
  5. Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven;
  6. Fysieke leefbaarheid.

2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Actieve inwoners die zich inzetten voor de kwaliteit van leven in hun dorp of wijk geven we invloed. Dit doen we met subsidies, samenwerking en door ze op weg te helpen met een plan of idee. Op die manier hielpen we inwoners met bewonersparticipatie. Wij deden ook mee met initiatieven van inwoners, overheidsparticipatie. We werkten samen met actieve bewoners om hun initiatief van de grond te krijgen. We gaven advies welke subsidie het beste past bij het idee en hoe je die subsidie aanvraagt. We hielpen de bewoners ook met het leggen van contacten met organisaties of personen die ze nodig hebben om verder te komen. We gaven met de dorps- en wijkbudgetten inwonersgroepen directe zeggenschap over hun leefomgeving.

We ondersteunden activiteiten die de leefbaarheid verbeteren in een dorp, buurt of straat met het leefbaarheidsfonds. Deze activiteiten zorgen ervoor dat mensen elkaar spreken, een band met elkaar opbouwen en elkaar helpen als dat nodig is. Het zijn vaak kleine activiteiten in de eigen straat en soms zijn het activiteiten die bezoekers uit de hele gemeente trekken. Met het Cofinancieringsfonds ondersteunen we grotere activiteiten die niet passen bij het Leefbaarheidsfonds. Dit doen we door het uitgeven van subsidies die gecombineerd moeten worden met een andere subsidie of financiële bijdrage. Daarmee ondersteunen we activiteiten voor een actieve, sfeervolle en levendige gemeente. Daarnaast ondersteunden we aanvragen om accommodaties openbaar toegankelijk te maken. Het gaat dan om bijvoorbeeld dorps- of wijkhuizen of een multifunctionele gebouwen. 

Het bovenstaande voeren we uit met de gebiedsregisseurs en de dorps- en wijkwethouders als eerste aanspreekpunt. We werken hierbij samen met iedereen die wat kan bijdragen. Het gaat bijvoorbeeld om samenwerking met de gebiedsbeheerder, het initiatievenloket, de opbouwwerker, de wijkagent en de jongerenwerker.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Invloed geven van inwoners op leven in dorp of wijk

Terug naar navigatie - a. Invloed geven van inwoners op leven in dorp of wijk

We zijn in 2022 gestart met de dorps- en wijkplannen in Noordbroek, Zuidbroek, Kolham, Harkstede en Boswijk. Daarna volgen de zes Schildmeer-dorpen, Kiel-Windeweer, Muntendam en Woldwijck. Zo krijgen de inwoners die meedoen meer invloed op het leven in hun eigen dorp en wijk. Deze plannen verbeteren de leefbaarheid en de sociale samenhang. We hebben gebiedsgericht werken een impuls gegeven door de gebiedsregisseurs en de dorps- en wijkwethouders opnieuw te verdelen. Iedere inwoner kan makkelijker vinden wie kan helpen bij een probleem, een vraag of een idee. We hebben inwoners geholpen om hun ideeën te realiseren en hierdoor invloed op hun leefomgeving te krijgen. Het gaat vaak om advies bij vragen, zoals: hoe pak je het aan, hoe vindt je daar subsidie voor, met wie werk je samen. 

We geven hier enkele voorbeelden:

  • We hebben inwoners geholpen met verkeersproblemen die in meerdere dorpen tegelijk spelen. Samen met Harkstede, Scharmer, Kolham, Woudbloem en Lageland werken we hier aan;
  • We hebben een wijkschouw georganiseerd in Kiel-Windeweer;
  • In Kiel-Windeweer hebben we inwoners geholpen met een plan voor een nieuw dorpshuis. 
  • In Meerwijck hebben we inwoners betrokken bij het opnieuw inrichten van de 'Meerweg';
  • We hebben meegewerkt aan een energiemarkt in Muntendam;
  • We hebben geholpen met een Haiku route in de Heemtuin;
  • In Zuidbroek hebben we samengewerkt met inwoners om kinderen uit de noodopvang de kerstboom op het plein te laten versieren. 

Acties

2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De vastgoedportefeuille van onze gemeente bestaat uit ongeveer 140 objecten. Hierbij kan gedacht worden aan het gemeentehuis, maar ook dorpshuizen, gymzalen en huisvesting voor diverse maatschappelijke organisaties. Het vastgoed is in verschillende portefeuilles verdeeld om specifiek beleid te kunnen vaststellen. De maatschappelijke activiteiten zijn niet altijd gehuisvest in gemeentelijk vastgoed. Wij hebben de taak om huisvesting voor maatschappelijke activiteiten te regelen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Beleid vaststellen omtrent voorzieningen en vastgoed

Terug naar navigatie - a. Beleid vaststellen omtrent voorzieningen en vastgoed

De vastgoedportefeuille van onze gemeente is zeer divers. Wij willen meer eenheid brengen in de verschillende vormen van ondersteuning aan de accommodaties. De huidige situatie verschilt per dorpshuis, sportaccommodatie en gebruiker. Dit varieert van zelfstandig tot volledig in gemeentelijk beheer. Ook in het (ver)huurbeleid is er sprake van enorme verschillen. We streven naar harmonisatie. 

Acties

2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Voor inwoners is het belangrijk om zich thuis te voelen in onze gemeente door sociale contacten, verbondenheid met de woonomgeving en geschiedenis. Inwoners kunnen actief deelnemen aan culturele activiteiten en ook genieten van wat er te zien en te horen is. Door het behoud van erfgoed blijven historische gebouwen onderdeel van onze gemeente. Dit versterkt de identiteit en onderlinge verbondenheid. Het grotere verhaal uit het verre verleden wordt met archeologie verteld.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode

Terug naar navigatie - a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode

In de kadernota cultuur staat wat de komende jaren voor cultuur van belang is; meer aandacht voor jongeren, iedereen kan deelnemen en de verbinding van cultuur met recreatie en toerisme. Hierbij ligt de nadruk op de sociale kant van cultuur. Naast de professionele cultuurorganisaties is er ruim aandacht voor de waarde van amateurcultuur en evenementen. Er zijn vanuit het Leefbaarheidsfonds zo'n 24 activiteiten gesubsidieerd. Voorbeelden zijn Art Carnivale, Muziek in Verpleeghuizen, Gedichten in de Heemtuin tot de Slochter Koetsentocht.

Acties

b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats

Terug naar navigatie - b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats

In 2022 is met Kielzog een nieuwe basisovereenkomst afgesloten tot en met 2025. Hierin staan afspraken over de uitvoering van het cultuurbeleid en financiële zaken. Kielzog biedt onderwijsprogramma's aan voor basis- en voortgezet onderwijs. In 2022 was er 10% meer onderwijsactiviteit. Kielzog doet samen met jongeren welzijnswerk mee aan jongerenprogramma's. Kielzog is projectleider voor het NPG-project "Jongeren Pitchen voor cultuurprojecten". Kielzog spant zich in om elke inwoner van onze gemeente te bereiken en biedt een passend onderwijs- en cultuuraanbod. Er is hierbij extra aandacht voor die inwoners of gebieden waar cultuur minder vanzelf spreekt.

Bij de muziekschool en kunstwerkplaats doen bijna 1.000 leerlingen mee aan 50 verschillende cursussen. Daarmee is het aantal leerlingen en cursisten gelijk aan voor corona. Er zijn 75 voorstellingen en concerten in het theater geweest en daarnaast zijn er 30 grote en kleine cultuurprojecten georganiseerd.

c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden

Terug naar navigatie - c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden

Biblionet organiseert activiteiten in de vestigingen in Hoogezand, Harkstede, Siddeburen, Slochteren, Noordbroek en Zuidbroek. Ook is de bibliotheek actief op basisscholen, in het voortgezet onderwijs, op consultatiebureaus en in de kinderopvang. De bibliotheek in Hoogezand is dit jaar verkozen tot de beste bieb van Nederland door zowel de vak- en publieksjury.

d. Fraeylemaborg als monumentale drager van historisch erfgoed met een actieve expositiefunctie

Terug naar navigatie - d. Fraeylemaborg als monumentale drager van historisch erfgoed met een actieve expositiefunctie

Vanuit de Fraeylemaborg worden activiteiten georganiseerd, die ook van belang zijn voor de niet-professionele musea. Deze musea hebben ook een rol op het gebied van geschiedenis en erfgoed. Het geeft inhoud aan de identiteit van onze gemeente en dit is waardevol voor recreatie en toerisme. Er zijn 4 exposities georganiseerd, zowel op het gebied van kunst als historie. Daarnaast zijn er 24 aparte evenementen georganiseerd en 3 theateravonden. Het bezoekersaantal was bijna weer op peil van voor corona met 113.785 bezoekers in het park en 36.500 in de borg en de expositieruimte. 

Acties

f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma

Terug naar navigatie - f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma

Het gebouwde erfgoed van onze gemeente bestaat uit monumenten, karakteristieke panden en beschermde dorpsgezichten. Gebouwd erfgoed zorgt voor herkenbaarheid en het thuis voelen in een gebied. We zetten ons in voor instandhouding en bescherming van gebouwd erfgoed. Het Erfgoedprogramma is ook in 2022 de leidraad geweest voor de uitgevoerde acties. Hierin hebben we aangegeven hoe we ons Groninger erfgoed willen behouden, beschermen en ontwikkelen. We richten ons hierbij op het maken van gezamenlijke afspraken over bijvoorbeeld het verbouwen en versterken van monumenten. Ook geven we subsidies aan eigenaren voor onderhoud en restauratie hiervan. We bieden ook kansen voor het verduurzamen en herbestemmen hiervan. Verder ondersteunen we eigenaren van monumenten en ander erfgoed met advies. We brengen de waarde van monumenten onder de aandacht bij een groot publiek. Hiervoor organiseren we ieder jaar een Open Monumentendag, deze trekt duizenden bezoekers. 

Acties

g. Beschermen archeologische waarden

Terug naar navigatie - g. Beschermen archeologische waarden

In de Erfgoedwet is vastgelegd dat de gemeente de taak heeft om de archeologische waarden binnen de gemeente te beschermen. De Omgevingsdienst Groningen (ODG) is toezichthouder namens de gemeente. De bewoningsgeschiedenis van onze gemeente staat beschreven in de Beleidsnota Archeologie. Op de Archeologische Beleidskaart staat aangegeven welke archeologische waarden aanwezig zijn. In de beleidsnota staat ook hoe we deze archeologische waarden willen beschermen. Er worden onderzoeksrapporten opgesteld en deze worden vastgelegd in de database ‘Onderzoekslocaties Archeologie Midden-Groningen’ en de actuele ‘Archeologische Verwachtingenkaart Midden-Groningen. We vragen aandacht voor de bewoningsgeschiedenis van onze gemeente door het organiseren van excursies en het publiceren van publieksrapportages bij opgravingen.

Acties

2.1.4 Sport en bewegen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Iedere week zijn duizenden mensen in onze gemeente actief betrokken bij sport- en beweegactiviteiten als beoefenaar, vrijwilliger of professional. We willen dat sporten en bewegen laagdrempelig, toegankelijk en vanzelfsprekend zijn. Wij willen ervoor zorgen dat alle inwoners mee kunnen doen. We geven extra aandacht aan inwoners die maatschappelijk kwetsbaar zijn, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en een betekenisvol en gelukkig leven kunnen leiden. Sport en bewegen is hierbij een belangrijk onderdeel.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt

Terug naar navigatie - a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt

We willen mogelijkheden creëren om inwoners, met of zonder beperking, in iedere levensfase aan sport en beweging te laten doen. We zetten in op het stimuleren van voldoende beweging bij de jeugd, bij ouderen en bij kwetsbare groepen.

Acties

b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen

Terug naar navigatie - b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen

We willen sportverenigingen ondersteunen bij het ontwikkelen van een passend en innovatief sportaanbod voor verschillende doelgroepen. Daarnaast helpen we verenigingen om knelpunten en zwakke plekken aan te pakken. Hiermee verbeteren we de kwaliteit van de sportverenigingen en het sportaanbod en stellen we de verenigingen in staat om bij te dragen aan het bereiken van een toename in de sportdeelname.

Acties

c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid

Terug naar navigatie - c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid

We willen de basis leggen voor het harmoniseren van het accommodatiebeleid en eerlijke en eenduidige afspraken maken met sportverenigingen. We werken toe naar een toekomstbestendige sportinfrastructuur.

Acties

2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Om onze inwoners een veilige woon- en leefomgeving te bieden werkt de gemeente samen met veiligheidspartners zoals politie, Openbaar ministerie, Veiligheidsregio en het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Daarnaast werken we samen met inwoners, (maatschappelijke) instellingen, woningbouwcorporaties en ondernemers. We richten ons daarbij op de volgende vier veiligheidsthema’s uit het Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024:

  • Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit;
  • Effectieve verbinding veiligheid en zorg;
  • Veilige woon- en leefomgeving;
  • Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit

Terug naar navigatie - a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit

We hebben een aantal belangrijke ontwikkelingen in gang gezet in de aanpak op ondermijnende criminaliteit. Zo is er een kadernota ondermijnende criminaliteit ontwikkeld en vastgesteld door de raad. Verder is het drugs- en coffeeshopbeleid aangepast aan de geldende wet- en regelgeving en is het BIBOB-beleid ontwikkeld.

  • Op 7 september 2022 is het BIBOB-beleid vastgesteld. In dit beleid worden enkele risicocategorieën genoemd waar we in beginsel de Wet BIBOB gaan toepassen. Naar aanleiding hiervan zijn we in 2022 van start gegaan met het toepassen van een BIBOB-toets bij de aanvraag van vergunningen. We zijn gestart met de exploitatievergunningen (Apv) en alcoholvergunningen. In 2022 zijn er twee BIBOB-toetsen uitgevoerd. Op deze wijze wordt voorkomen dat we strafbare feiten faciliteren en onrechtmatig verkregen voordelen gebruiken. 
  • Er wordt toezicht gehouden op de naleving van de exploitatievergunningen en alcoholwetvergunningen aan de hand van meldingen. Indien nodig handhaven we.
  • Het afgelopen jaar heeft de burgemeester zes drugspanden gesloten op grond van artikel 13b Opiumwet. Door deze sluitingen zijn de desbetreffende panden onttrokken aan het criminele circuit en maakt de burgemeester kenbaar dat we drugscriminaliteit niet tolereren.
  • De burgemeester heeft een informatieve brief over drugscriminaliteit naar ongeveer 380 verhuurders gestuurd die actief zijn in onze gemeente. In de brief staan tips hoe verhuurders signalen van drugscriminaliteit kunnen herkennen en wat ze kunnen doen om drugscriminaliteit in hun huurpanden te voorkomen.
  • Het Lokaal Informatieoverleg (LIO) is doorontwikkeld en stevig gepositioneerd. Via deze overlegvorm, wat voorheen ook als Casustafel Ondermijning werd aangeduid, hebben deelnemers de mogelijkheid nieuwe signalen van ondermijning te melden. Hierdoor kunnen we sneller handelen.
  • In het laatste kwartaal van 2022 is er nauw samengewerkt met gemeente Groningen en ketenpartners Belastingdienst, politie, Arbeidsinspectie, Omgevingsdienst Groningen en RDW( Rijksdienst voor wegverkeer) om integrale controles van autogaragebedrijven voor te bereiden. De eerste controle gaat in 2023 plaatsvinden. 
  • Er zijn stevige regionale samenwerkingsverbanden neergezet. Dit hebben we bereikt door structureel overleg, informatie- en kennisuitwisseling en de voorbereiding van gezamenlijke projecten. 
  • Vanaf 1 december 2022 werken we samen met Meld Misdaad Anoniem. Hierdoor ontvangen we relevante signalen over (ondermijnende) criminaliteit.

b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg

Terug naar navigatie - b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
  • De samenwerking en afstemming tussen veiligheid en zorg krijgt meer vorm en inhoud. Zo is er een vast aanspreekpunt voor veiligheids-en zorgvraagstukken. Vanuit het sociaal domein wordt deelgenomen aan het tactisch veiligheidsoverleg. Op inhoud vindt er gerichte samenwerking plaats in de aanpak op jeugdproblematiek en casuïstiek. Er is een bestuurlijk overleg zorg en veiligheid gestart om gezamenlijk te werken aan prioritering en beleidsontwikkeling.
  • Samen met ketenpartners is volgens de werkwijze van het ‘AVE model’ (Aanpak Voorkomen Escalatie) gewerkt aan schrijnende en complexe casuïstiek met overlast gevend en crimineel gedrag. Daarnaast is passende ondersteuning en begeleiding geboden op gebied van zorg en repressie. 
  • Door intensieve samenwerking met jeugd- en jongerenwerkers, reclassering, bureau Halt, leerplicht, politie en sociaal team is ingezet op de aanpak van problematische jeugd (groepen).

c. Veilige woon- en leefomgeving

Terug naar navigatie - c. Veilige woon- en leefomgeving
  • Het kamerverhuurbeleid wordt ontwikkeld en op het gebied van toezicht en handhaving is er extra aandacht besteed aan veiligheid.
  • Per 2022 is de veiligheidsregisseur gestart in het NPG-project Verbeteren veiligheid Midden-Groningen. Voor de NPG-projecten verwijzen we naar paragraaf 2.5.2. 
  • Er zijn diverse meldingen gedaan van huiselijk geweld. In 4 situaties is er een huisverbod opgelegd.
  • Met een gerichte multidisciplinaire voorbereiding is de jaarwisseling relatief rustig verlopen. Naast terugdringing van afvalverbranding en het verminderen van schade aan gemeentelijke eigendommen is ook ingezet op het voorkomen van overlast door jongeren.

Maatschappelijke onrust

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust

Voor het thema maatschappelijke onrust is in Noord-Nederland vanuit het Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg (RBPO) de samenwerking gezocht met universiteiten en kennisinstituten. Dit heeft geleid tot een tweetal onderzoeken:

  • Een verdiepende analyse van maatschappelijke onrust in Noord-Nederland. Het betreft een casusonderzoek naar de casus zoutwinning in de Waddenzee bij Harlingen en de casus Windmolenpark N33.
  • Het onderzoeksrapport fenomeenanalyse extremisme Noord-Nederland.

Deze onderzoeken geven gemeenten, politie en Openbaar Ministerie nader inzicht in de fenomenen en een handelingsperspectief voor bestuurders en uitvoerenden. 

  • Indien inwoners geconfronteerd worden met een (voorgenomen) besluit over hun leefomgeving, is het belangrijk om hierover in gesprek te gaan, signalen van onrust vroegtijdig op te merken en hiernaar te handelen. Dit kwam onder andere naar voren met het inrichten van opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen en de start van een noodopvanglocatie voor asielzoekers in Zuidbroek.
  • De komst van een noodopvanglocatie voor 500 asielzoekers heeft geleid tot enige maatschappelijke onrust. Dit uitte zich onder meer in diverse demonstraties die vooraf niet bekend waren. Deze waren niet gemeld en hiervoor was ook geen aanvraag ingediend. Er werd een WOM-beschikking (Wet Openbaarheid Manifestaties) uitgereikt om het demonstreren mogelijk te maken en de openbare orde en veiligheid te borgen. Met een goede voorbereiding, waaronder de beschrijving van scenario’s en een risicoanalyse en in goede samenwerking met de politie, zijn deze demonstraties op verantwoorde wijze verlopen.

2.1.6 Fysieke leefbaarheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De openbare ruimte is dé plek waar onze inwoners, ondernemers en bezoekers elkaar ontmoeten, naar het werk gaan, spelen, sporten en ontspannen. Hierin bevinden zich onze kapitaalgoederen zoals wegen, bruggen, parken, speelplaatsen, lantaarnpalen en stoplichten. Naast het dagelijks beheer en onderhoud realiseren we ook nieuwe projecten. Het gaat bijvoorbeeld om de versterkingsopgave, de wijken Gorecht en Vosholen, de te ontwikkelen zonneparken en het scholenprogramma. We blijven verbeteren, bijvoorbeeld door een volledige en actuele meerjarenonderhoudsplanning op te stellen. Hierbij kijken we naar wat op welke plek nodig is.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Afval: Wij geven uitvoer aan het vastgestelde beleidsplan.

Terug naar navigatie - a. Afval: Wij geven uitvoer aan het vastgestelde beleidsplan.

We zijn gestart met Jewel en LZP (Logistiek Zonder Papier). Jewel is een routeprogramma waarin routes samengesteld kunnen worden. Ook kunnen we de voortgang van de route volgen. Met behulp van Jewel worden routes geoptimaliseerd en kunnen we de voortgang volgen zodat we bij tegenslag extra auto’s per route kunnen inzetten. Met LZP worden vrachtbrieven digitaal samengesteld en melden we ons digitaal aan bij ontvangers van afvalstoffen.

In het voorjaar is de evaluatie van het afvalbeleid uitgevoerd. De rapportage is in het najaar aangeboden en is op 9 maart 2023 behandeld in uw raad. De uitkomsten van de evaluatie zullen de basis vormen voor nog meer efficiency. Uit de evaluatie blijkt dat de inzet van de afvalcoach een waardevolle schakel is in de afvalinzameling. Ook in 2022 hebben we ingezet op participatie en betere scheiding. We zijn gestart met een pilot om meer informatie en controle te krijgen. Hiervoor is een afvalpark ingericht achter het Huis van Cultuur en Bestuur met onder andere slimme verlichting reagerend op beweging en daaraan gekoppeld een gesproken boodschap.

Uitbestedingsonderzoek afvalinzameling Berenschot
In 2022 is opdracht gegeven aan Berenschot om een vervolgonderzoek te doen in de vorm van een marktverkenning onder andere op het taakgebied Afval. De voor- en nadelen en de kansen en risico’s van een eventuele uitbesteding zijn in kaart gebracht. De conclusie is dat een eventuele uitbesteding meer nadelen en risico’s met zich meebrengt dan voordelen en kansen. We hebben voorgesteld om de afvalinzameling en -verwerking blijvend door de eigen organisatie te laten uitvoeren. Uw raad is hierover met een brief geïnformeerd.

Acties

b. Groen en Spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen

Terug naar navigatie - b. Groen en Spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen

Uw raad heeft in 2022 € 2 miljoen euro gereserveerd voor het beheer van de openbare ruimte. Hiervan is een gedeelte bestemd voor groen. Om deze middelen daadwerkelijk te verkrijgen is een plan opgesteld. Met deze extra middelen zullen we na besluitvorming in 2023 van uw raad in staat zijn om de ambities van het vastgestelde beleid te volgen. Alle speeltoestellen zijn gekeurd en waar nodig gerepareerd. 

Acties

c. Kunstwerken en Beschoeiingen: Wij beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen

Terug naar navigatie - c. Kunstwerken en Beschoeiingen: Wij beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen

Het formuleren van het beleid kunstwerken heeft vertraging opgelopen. De inspecties voor kunstwerken en beschoeiingen zijn uitgevoerd. Na validatie wordt in 2023 het beleid opgesteld en aangeboden aan uw raad. Hierin is de wijze van het beheer en onderhoud opgenomen. We houden rekening met de uitkomsten van de meest recente inspecties. Een aantal kunstwerken hebben we vervangen/gerenoveerd. Voorbeelden hiervan zijn de Middelste Klap te Kiel-Windeweer, Groene Dijkbrug te Slochteren en Groevebrug te Overschild. Bij de Eendrachtsbrug te Hoogezand/Kiel-Windeweer zijn de werkzaamheden gestart. Ook zijn we gestart met de voorbereiding van de renovatie van het Rijksmonument Schaive Klabbe te Muntendam.

Acties

d. Openbare verlichting: Wij beheren en onderhouden de openbare verlichting conform het vastgestelde beleidsplan

Terug naar navigatie - d. Openbare verlichting: Wij beheren en onderhouden de openbare verlichting conform het vastgestelde beleidsplan

We hebben uitvoering gegeven aan de meerjarenplanning voor het onderhoud van de armaturen en verlichting. Het vervangingsplan 2021 is volledig uitgevoerd en het plan voor 2022 voor het grootste gedeelte. Hierdoor is steeds meer oude conventionele verlichting vervangen door energiezuinige Led-varianten. Om defecten aan de verlichting tijdig te signaleren zijn alle nieuwe lichtmasten verbonden met een eigen communicatienetwerk. Ook is het dagelijks beheer, afhandeling storingen, met een raamcontract voor vier jaar aanbesteed en gegund. Het onderhoudscontract is ook voor vier jaar vergund vanaf 2023. Daarnaast zijn we de voorbereidingen gestart voor het schadecontract die we in 2023 gaan aanbesteden. Het schadecontract zal ook afgesloten worden voor het afwikkelen van alle schades in de openbare ruimte.

Acties

e. Riolering/Water: Wij beheren en onderhouden het riolenstelsel conform het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan

Terug naar navigatie - e. Riolering/Water: Wij beheren en onderhouden het riolenstelsel conform het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan

In 2022 hebben we voornamelijk schades gerepareerd en obstakels verwijderd, zoals boomwortels, om de doorvoer te garanderen. Daarnaast hebben we rioolleidingen gerenoveerd die uit het plan naar voren kwamen. De straten worden, waar mogelijk, klimaatbestendig ingericht. Vanuit de beoordeling van de inspecties van gemalen hebben we 24 hoofdgemalen gerenoveerd. De uitvoeringsagenda klimaatadaptatie is voorbereid en uitgewerkt en zal in 2023 aangeboden worden aan uw raad. Het conceptbeleidsplan water hebben we in 2022 niet kunnen afronden.

Acties

f. Wegen: Wij beheren en onderhouden het areaal zoals vastgelegd in de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding

Terug naar navigatie - f. Wegen: Wij beheren en onderhouden het areaal zoals vastgelegd in de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding

We hebben de wegen, bermen, sloten en openbare verlichting onderhouden in lijn met de vastgestelde beleidsplannen. Alle wegen zijn geïnspecteerd en we hebben het beheer en onderhoud uitgevoerd op basis van prioritering.

Acties

2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De verplichte beleidsindicatoren van het programma Dorpen en Wijken zijn opgenomen in onderstaande tabel.

Naam indicator Eenheid Peiljaar M-G Nederland
Verwijzingen Halt Aantal per 1.000 jongeren 2021 8,0 8,0
2020 9,0 11,0
2019 8,0 13,0
2018 11,0 12,0
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2021 0,7 1,8
2020 0,7 2,0
2019 0,5 2,3
2018 0,9 2,2
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2021 3,3 4,3
2020 3,4 4,6
2019 4,0 4,9
2018 4,7 4,8
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2021 1,8 1,3
2020 1,0 1,8
2019 2,3 2,3
2018 1,7 2,5
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte Aantal per 1.000 inwoners 2021 5,8 6,0
2020 6,0 6,3
2019 6,1 5,9
2018 5,3 5,4
Niet-sporters % 2020 59,7% 49,3%
2016 57,9% 48,7%
Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner 2021 136 169
2020 137 170
Hernieuwbare elektriciteit % 2020 33,1% 26,8%
2019 9,7% 20,0%
2018 3,0% 17,5%
2017 2,1% 16,3%
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2021 5,4 8,9
2020 9,9 8,9
2019 1,5 9,2
2018 5 8,6

2.1.8 Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
Openbare ruimte 8.183 8.130 8.346 8.561 -215 N
Cultuur 5.886 6.044 6.452 6.261 191 V
Sport 3.878 4.527 4.691 4.396 295 V
Openbaar Groen 5.698 5.865 6.685 6.667 18 V
Riolering 4.585 4.319 4.310 4.835 -525 N
Afval 6.954 7.473 7.298 7.941 -644 N
Milieu 2.351 2.494 3.075 2.600 475 V
Begraafplaatsen 548 505 503 492 12 V
Totaal lasten 38.084 39.358 41.359 41.753 -393 N
Baten
Openbare ruimte 514 321 419 535 116 V
Cultuur 456 564 947 1.014 67 V
Sport 1.878 976 1.432 742 -690 N
Openbaar Groen 190 92 297 346 49 V
Riolering 5.640 5.649 5.667 5.897 230 V
Afval 7.929 7.683 7.535 8.027 492 V
Milieu 129 0 576 157 -419 N
Begraafplaatsen 470 423 425 400 -25 N
Totaal baten 17.206 15.707 17.298 17.117 -180 N
Saldo voor bestemming -20.878 -23.650 -24.062 -24.635 -573 N
Mutatie reserves
stortingen 358 0 0 0 0
onttrekkingen 932 148 1.230 1.014 -216 N
Totaal mutatie reserves 574 148 1.230 1.014 -216 N
Saldo na bestemming -20.304 -23.503 -22.832 -23.621 -789 N
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Openbare ruimte
Lasten (€ 215.000 nadelig): Er is € 40.000 meer uitgegeven voor gladheidsbestrijding door de extra inzet van personeel, het inmeten van gladheidsroutes en het bijplaatsen van een gladheidmeldsysteem (GMS). Daarnaast zijn er hogere lasten door schades, spoedherstelwerkzaamheden, advieskosten aanpak oevers en de inzet van extra personeel ten behoeve van bruggen, tunnels, beschoeiing en steigers van in totaal € 249.000. Ook zijn er meer lasten van € 20.000 voor ingeleend personeel door een toename in het aantal verleende vergunningen voor telecommunicatie en kabels en leidingen. Door onvoldoende capaciteit konden diverse onderhoudsprojecten (verharding) niet worden uitgevoerd hetgeen een éénmalig voordeel geeft van € 132.000. De overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 38.000. 

Baten (€ 116.000 voordelig): We hebben meer vergunningen voor telecommunicatie en kabels en leidingen verleend dan verwacht. Hierdoor zijn € 85.000 extra legesinkomsten ontvangen. De kostendekkendheid van de leges telecommunicatie en kabels en leidingen is hierdoor in 2022 verbeterd, zie paragraaf Lokale heffingen. Daarnaast hebben we door schades aan objecten in de openbare ruimte € 54.000 meer inkomsten uit de schadeverzekeringen ontvangen. De overige afwijkingen in de baten tellen op tot een nadeel van € 23.000.

Cultuur
Lasten (€ 191.000 voordelig): Er is € 63.000 minder subsidie voor coronacompensatie verstrekt aan cultuurorganisaties en wijken en dorpscentra. De duur en de effecten van coronabeperkingen zijn in 2022 beperkt gebleven. Met het ontwikkelen van een kerkenvisie om waardevolle en leegstaande kerkgebouwen een nieuwe toekomst te geven is niet gestart. Door krapte in de markt hebben we in 2022 de opdracht niet weg kunnen zetten. Het incidenteel budget van € 75.000 wat in het kader van de overhevelingsvoorstellen beschikbaar is gesteld, is niet uitgegeven. Overige afwijkingen op cultureel erfgoed en archeologie tellen op tot een voordeel van € 53.000.

Sport
Lasten (€ 295.000 voordelig): Het slopen en afboeken van twee gymlokalen heeft niet in 2022 plaatsgevonden, hierdoor ontstaat een voordeel van € 141.000. Deze kosten zouden worden gedekt door een onttrekking uit een reserve. Die onttrekking is ook niet geboekt in 2022. Daardoor heeft dit per saldo geen effect op het resultaat. De lasten voor het Lokaal Sportakkoord zijn € 59.000 lager uit gevallen vanwege een lagere realisatie op subsidieverstrekking, omdat er minder aanvragen zijn binnengekomen dan verwacht. Voor uitbestede werkzaamheden en meerjarenonderhoud aan sportaccommodaties is € 88.000 minder besteed vanwege duurzaamheidsplannen aan de gebouwen. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 7.000.

Baten (€ 690.000 nadelig): Tegenover de lagere lasten voor het Lokaal Sportakkoord, staat een lagere specifieke uitkering van € 59.000. Via de specifieke uitkering Stimulering sport wordt btw terugontvangen voor sportinvesteringen en exploitatie. Hiermee moeten we onze investeringen en budgetten verlagen. In 2022 heeft dit ook plaatsgevonden voor eerdere jaren. Dit leidt tot een nadeel van € 831.000 en tot een voordeel op de kapitaallasten in toekomstige jaren. Er is ook een voordeel van € 200.000. Dit betreft de Specifieke Uitkeringen IJsbanen & Zwembaden van voorgaand boekjaar en dit jaar zijn verantwoord.

Openbaar groen
Baten (€ 49.000 voordelig): We hebben meer inkomsten ontvangen uit de verkoop van roerende zaken tractie, uitkeringen uit schadeverzekeringen en subsidies voor groen ontvangen.

Riolering
Lasten (€ 525.000 nadelig): Er zijn hogere onderhoudskosten van € 80.000 door storingen en stormschade aan gemalen. Verder is de toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren € 45.000 hoger. Naast de nadelen zijn er ook voordelen. Het gaat om € 335.000 lagere personeelskosten en kosten van uitbestede werkzaamheden. De rioolwerkzaamheden worden kostendekkend uitgevoerd. Er ontstaat een nadeel van € 733.000 door een hogere storting in de voorziening egalisatie rioolrechten. Dit wordt veroorzaakt door het voordelig resultaat op riolering. Voor de opbouw van de kostendekkendheid wordt verwezen naar 3.2 Paragraaf lokale heffingen. Overige afwijkingen tellen per saldo op tot een nadeel van € 2.000.
 
Baten (€ 230.000 voordelig): Er zijn € 237.000 meer hogere inkomsten die met name worden veroorzaakt door een hoger aantal aansluitingen. Overige afwijkingen in de baten tellen op tot een nadeel van € 7.000.

Afval
Lasten (€ 644.000 nadelig): Het nadeel is grotendeels het gevolg van een storting van € 962.000 in de egalisatievoorziening afvalstoffen door het voordelig resultaat op afval. Deze egalisatievoorziening wordt ook op basis van kostendekkendheid bepaald, zie hiervoor 3.2 Paragraaf lokale heffingen. Daarnaast is er voor € 251.000 meer personeel ingeleend. We hebben € 69.000 meer uitgegeven aan het inzamelen van grofvuil door hogere verwerkingskosten, hogere personeelsinzet, en extra benodigde PMD-haken. De kosten van brandstof, onderhoud, huur zijn gestegen met € 63.000 als gevolg van de inflatie. Verder is er door niet ingevulde vacatureruimte een voordeel van € 332.000 op het inzamelen van afval. Er is een contractvoordeel van € 179.000 op de verwerkingskosten van GFT. De kosten voor de afvoer van hout zijn € 94.000 gedaald als gevolg van de energiecrisis. Door lagere verwerkingskosten voor het inzamelen van verpakkingen, klein gevaarlijk materiaal en glas is er een voordeel van € 81.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 15.000.
 
Baten (€ 492.000 voordelig): We hebben € 702.000 meer ontvangen voor het inzamelen van overige afvalstromen zoals grof vuil, kunststof, papier en karton, verpakkingsafval. We hebben € 56.000 meer afvalstofheffing ontvangen. Door het positief resultaat op de afvalstoffen was de begrootte onttrekking van € 261.000 niet nodig. Dit resulteert in een nadeel op de baten. Overige afwijkingen tellen per saldo op tot een nadeel van € 5.000. 

Milieu
Lasten (€ 475.000 voordelig): Er is een voordeel van € 424.000 doordat er geen uitgaven zijn geweest voor het project duurzaamheid aanpak energiearmoede. Het project wordt volledig gedekt met subsidie en is budgettair neutraal. De uitgaven worden in 2023 en 2024 verwacht. Door minder inzet van personeel is er een voordeel van € 36.000 op het duurzaamheidsbudget. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 15.000. 

Baten (€ 419.000 nadelig): Het nadeel op de baten komt, zoals bij de lasten beschreven, hoofdzakelijk doordat er geen uitgaven zijn geweest voor het project duurzaamheid aanpak energiearmoede. Het gaat om een afwijking van € 430.000, de begrote subsidie was € 6.000 hoger dan de begrote lasten. De overige afwijkingen in de baten tellen op tot een voordeel van € 11.000.

Mutaties reserves
Cultuur: Doordat we voor het opstellen van de kerkenvisie niets hebben uitgegeven is er € 75.000 minder onttrokken. Adviesbureaus hadden geen gelegenheid om de werkzaamheden uit te voeren. Het bedrag blijft in de reserve zitten om de kerkenvisie in 2023 op te stellen.

Sport: Om de kosten van het slopen en afboeken van twee gymzalen te kunnen betalen was een onttrekking van € 141.000 geraamd. De sloop heeft niet plaatsgevonden en daarom is de onttrekking uit de reserve ook niet nodig geweest. Het bedrag blijft in de reserve zitten voor het dekken van deze kosten op het moment dat de gymzalen wel worden gesloopt en afgeboekt.