Openbare ruimte
Lasten (€ 215.000 nadelig): Er is € 40.000 meer uitgegeven voor gladheidsbestrijding door de extra inzet van personeel, het inmeten van gladheidsroutes en het bijplaatsen van een gladheidmeldsysteem (GMS). Daarnaast zijn er hogere lasten door schades, spoedherstelwerkzaamheden, advieskosten aanpak oevers en de inzet van extra personeel ten behoeve van bruggen, tunnels, beschoeiing en steigers van in totaal € 249.000. Ook zijn er meer lasten van € 20.000 voor ingeleend personeel door een toename in het aantal verleende vergunningen voor telecommunicatie en kabels en leidingen. Door onvoldoende capaciteit konden diverse onderhoudsprojecten (verharding) niet worden uitgevoerd hetgeen een éénmalig voordeel geeft van € 132.000. De overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een nadeel van € 38.000.
Baten (€ 116.000 voordelig): We hebben meer vergunningen voor telecommunicatie en kabels en leidingen verleend dan verwacht. Hierdoor zijn € 85.000 extra legesinkomsten ontvangen. De kostendekkendheid van de leges telecommunicatie en kabels en leidingen is hierdoor in 2022 verbeterd, zie paragraaf Lokale heffingen. Daarnaast hebben we door schades aan objecten in de openbare ruimte € 54.000 meer inkomsten uit de schadeverzekeringen ontvangen. De overige afwijkingen in de baten tellen op tot een nadeel van € 23.000.
Cultuur
Lasten (€ 191.000 voordelig): Er is € 63.000 minder subsidie voor coronacompensatie verstrekt aan cultuurorganisaties en wijken en dorpscentra. De duur en de effecten van coronabeperkingen zijn in 2022 beperkt gebleven. Met het ontwikkelen van een kerkenvisie om waardevolle en leegstaande kerkgebouwen een nieuwe toekomst te geven is niet gestart. Door krapte in de markt hebben we in 2022 de opdracht niet weg kunnen zetten. Het incidenteel budget van € 75.000 wat in het kader van de overhevelingsvoorstellen beschikbaar is gesteld, is niet uitgegeven. Overige afwijkingen op cultureel erfgoed en archeologie tellen op tot een voordeel van € 53.000.
Sport
Lasten (€ 295.000 voordelig): Het slopen en afboeken van twee gymlokalen heeft niet in 2022 plaatsgevonden, hierdoor ontstaat een voordeel van € 141.000. Deze kosten zouden worden gedekt door een onttrekking uit een reserve. Die onttrekking is ook niet geboekt in 2022. Daardoor heeft dit per saldo geen effect op het resultaat. De lasten voor het Lokaal Sportakkoord zijn € 59.000 lager uit gevallen vanwege een lagere realisatie op subsidieverstrekking, omdat er minder aanvragen zijn binnengekomen dan verwacht. Voor uitbestede werkzaamheden en meerjarenonderhoud aan sportaccommodaties is € 88.000 minder besteed vanwege duurzaamheidsplannen aan de gebouwen. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 7.000.
Baten (€ 690.000 nadelig): Tegenover de lagere lasten voor het Lokaal Sportakkoord, staat een lagere specifieke uitkering van € 59.000. Via de specifieke uitkering Stimulering sport wordt btw terugontvangen voor sportinvesteringen en exploitatie. Hiermee moeten we onze investeringen en budgetten verlagen. In 2022 heeft dit ook plaatsgevonden voor eerdere jaren. Dit leidt tot een nadeel van € 831.000 en tot een voordeel op de kapitaallasten in toekomstige jaren. Er is ook een voordeel van € 200.000. Dit betreft de Specifieke Uitkeringen IJsbanen & Zwembaden van voorgaand boekjaar en dit jaar zijn verantwoord.
Openbaar groen
Baten (€ 49.000 voordelig): We hebben meer inkomsten ontvangen uit de verkoop van roerende zaken tractie, uitkeringen uit schadeverzekeringen en subsidies voor groen ontvangen.
Riolering
Lasten (€ 525.000 nadelig): Er zijn hogere onderhoudskosten van € 80.000 door storingen en stormschade aan gemalen. Verder is de toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren € 45.000 hoger. Naast de nadelen zijn er ook voordelen. Het gaat om € 335.000 lagere personeelskosten en kosten van uitbestede werkzaamheden. De rioolwerkzaamheden worden kostendekkend uitgevoerd. Er ontstaat een nadeel van € 733.000 door een hogere storting in de voorziening egalisatie rioolrechten. Dit wordt veroorzaakt door het voordelig resultaat op riolering. Voor de opbouw van de kostendekkendheid wordt verwezen naar 3.2 Paragraaf lokale heffingen. Overige afwijkingen tellen per saldo op tot een nadeel van € 2.000.
Baten (€ 230.000 voordelig): Er zijn € 237.000 meer hogere inkomsten die met name worden veroorzaakt door een hoger aantal aansluitingen. Overige afwijkingen in de baten tellen op tot een nadeel van € 7.000.
Afval
Lasten (€ 644.000 nadelig): Het nadeel is grotendeels het gevolg van een storting van € 962.000 in de egalisatievoorziening afvalstoffen door het voordelig resultaat op afval. Deze egalisatievoorziening wordt ook op basis van kostendekkendheid bepaald, zie hiervoor 3.2 Paragraaf lokale heffingen. Daarnaast is er voor € 251.000 meer personeel ingeleend. We hebben € 69.000 meer uitgegeven aan het inzamelen van grofvuil door hogere verwerkingskosten, hogere personeelsinzet, en extra benodigde PMD-haken. De kosten van brandstof, onderhoud, huur zijn gestegen met € 63.000 als gevolg van de inflatie. Verder is er door niet ingevulde vacatureruimte een voordeel van € 332.000 op het inzamelen van afval. Er is een contractvoordeel van € 179.000 op de verwerkingskosten van GFT. De kosten voor de afvoer van hout zijn € 94.000 gedaald als gevolg van de energiecrisis. Door lagere verwerkingskosten voor het inzamelen van verpakkingen, klein gevaarlijk materiaal en glas is er een voordeel van € 81.000. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 15.000.
Baten (€ 492.000 voordelig): We hebben € 702.000 meer ontvangen voor het inzamelen van overige afvalstromen zoals grof vuil, kunststof, papier en karton, verpakkingsafval. We hebben € 56.000 meer afvalstofheffing ontvangen. Door het positief resultaat op de afvalstoffen was de begrootte onttrekking van € 261.000 niet nodig. Dit resulteert in een nadeel op de baten. Overige afwijkingen tellen per saldo op tot een nadeel van € 5.000.
Milieu
Lasten (€ 475.000 voordelig): Er is een voordeel van € 424.000 doordat er geen uitgaven zijn geweest voor het project duurzaamheid aanpak energiearmoede. Het project wordt volledig gedekt met subsidie en is budgettair neutraal. De uitgaven worden in 2023 en 2024 verwacht. Door minder inzet van personeel is er een voordeel van € 36.000 op het duurzaamheidsbudget. Overige afwijkingen in de lasten tellen op tot een voordeel van € 15.000.
Baten (€ 419.000 nadelig): Het nadeel op de baten komt, zoals bij de lasten beschreven, hoofdzakelijk doordat er geen uitgaven zijn geweest voor het project duurzaamheid aanpak energiearmoede. Het gaat om een afwijking van € 430.000, de begrote subsidie was € 6.000 hoger dan de begrote lasten. De overige afwijkingen in de baten tellen op tot een voordeel van € 11.000.
Mutaties reserves
Cultuur: Doordat we voor het opstellen van de kerkenvisie niets hebben uitgegeven is er € 75.000 minder onttrokken. Adviesbureaus hadden geen gelegenheid om de werkzaamheden uit te voeren. Het bedrag blijft in de reserve zitten om de kerkenvisie in 2023 op te stellen.
Sport: Om de kosten van het slopen en afboeken van twee gymzalen te kunnen betalen was een onttrekking van € 141.000 geraamd. De sloop heeft niet plaatsgevonden en daarom is de onttrekking uit de reserve ook niet nodig geweest. Het bedrag blijft in de reserve zitten voor het dekken van deze kosten op het moment dat de gymzalen wel worden gesloopt en afgeboekt.