2.4 Programma Dienstverlening

2.4.0 Inleiding

Terug naar navigatie - Visie

Voor onze inwoners is op het gebied van dienstverlening een belangrijke verandering zichtbaar geworden: centrale dienstverlening vanuit het nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand. Een locatie die ons de mogelijkheid biedt om de inwoners beter van dienst te kunnen zijn. We kunnen de dienstverlening kwalitatief beter en efficiënter leveren en we zijn fysiek goed bereikbaar met ruimere openingstijden, toegankelijk en klantvriendelijk. Er is ook tijd en ruimte om nog meer van onze producten en diensten digitaal aan te bieden, zodat inwoners daar zo veel mogelijk gebruik van kunnen maken. In 2022 hebben we de eerste ervaringen rondom onze dienstverlening (producten en diensten) en bereikbaarheid (aangepaste openingstijden en gastheerschap) gemonitord en geïnventariseerd. De resultaten en ervaringen worden in 2023 met uw raad gedeeld. 

Mede door de invloeden van de coronapandemie is het belang van digitale dienstverlening extra benadrukt. Er is meer behoefte aan digitale producten en diensten en we hebben ervaren dat digitale dienstverlening prima werkt. Over het algemeen redden veel inwoners zich er goed mee. Waar mogelijk willen we verder investeren in digitalisering. Tegelijkertijd zijn we er uiteraard voor al onze inwoners. Niet iedereen kan digitaal goed zijn weg vinden. Die groep willen we, ter plekke, in het Huis van Cultuur en Bestuur begeleiden of helpen. Ook bezoeken we inwoners thuis wanneer zij niet in staat zijn naar het Huis van Cultuur en Bestuur te komen. Op deze manier blijft dienstverlening toegankelijk voor iedereen en sluiten wij aan bij wat het beste past bij onze inwoners.

2.4.1 Programmaplan Dienstverlening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Sinds 2018 heeft het Programma Dienstverlening een bijdrage geleverd aan het implementeren van het dienstverleningsconcept door middel van een viertal deelprojecten:

  • Van buiten naar binnen;
  • Van binnen naar binnen;
  • Doorontwikkeling Contactplein; én
  • E-dienstverlening.

Hiermee is een basis gelegd voor de verdere doorontwikkeling van onze dienstverlening en is het programma Dienstverlening ten einde gekomen. Vanaf 1 januari 2023 wordt deze doorontwikkeling in de lijnorganisatie verder opgepakt. Voor de centrale regie hierop is het nieuw gevormde adviesteam Dienstverlening verantwoordelijk.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Democratie en dialoog (E-Dienstverlening/E-Democratie)

Terug naar navigatie - a. Democratie en dialoog (E-Dienstverlening/E-Democratie)

In 2022 zijn de eerste stappen gezet om een online-organisatie in te richten. Dit vergt meer tijd en voorbereiding dan gedacht. E-dienstverlening wordt in deze ontwikkelingen meegenomen en onderdeel van de uitwerking. In samenspraak met de adviseurs wordt nu onderzocht op welke manier de e-dienstverlening goed geborgd kan worden en waar het in de organisatie het beste tot zijn recht komt.

Acties

b. Gastheerschap in Huis van Cultuur en Bestuur

Terug naar navigatie - b. Gastheerschap in Huis van Cultuur en Bestuur

Vanaf juli 2021 is de centrale baliedienstverlening gehuisvest in het Huis van Cultuur en Bestuur. Voor een deel van onze inwoners is dit een nieuwe ontwikkeling waarin onder andere de dienstverlening voor het aanvragen van reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels en de aangifte van verhuizing centraal wordt aangeboden. Aan het besluit tot centrale dienstverlening lag een aantal argumenten ten grondslag, zoals een efficiëntere en betere dienstverlening en meer ruimte voor verdere digitalisering. Om de ervaringen van inwoners en de interne organisatie in beeld te brengen zijn er diverse gesprekken gevoerd en is er eind 2022 een enquête uitgezet onder onze bezoekers. Deze meningen en ervaringen worden momenteel uitgewerkt tot een raadsbrief. De positieve respons is hoog. Hieruit blijkt dat de keuze voor de centrale dienstverlening vanuit het Huis van Cultuur en Bestuur de juiste is geweest. 

c. Gemeenteraadsverkiezingen 2022 goed, veilig en toegankelijk

Terug naar navigatie - c. Gemeenteraadsverkiezingen 2022 goed, veilig en toegankelijk

Op woensdag 16 maart 2022 vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Op maandag 14 en dinsdag 15 maart kon in een aantal stemlokalen al worden gestemd (vervroegd stemmen). Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen was de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 (Twv) van kracht. In die wet staan maatregelen om verkiezingen in coronatijd veilig te laten verlopen. Ten opzichte van de verkiezingen in 2021 is het briefstemmen voor kiezers van 70 jaar en ouder komen te vervallen. Kort voor de gemeenteraadsverkiezingen, op 15 februari 2022, werden door het kabinet versoepelingen van de coronamaatregelen aangekondigd. Daardoor gold tijdens de gemeenteraadsverkiezingen nog maar een beperkt aantal maatregelen in verband met covid-19. Het was bijvoorbeeld niet langer nodig om 1,5 meter afstand te houden of een mondkapje te dragen in publieke binnenruimten zoals stemlokalen.

De opkomst bij onze gemeenteraadsverkiezingen was 46%, circa 18.000 stemmen. Dit was circa 5% lager dan het landelijke gemiddelde. Van de kiezers die hebben gestemd heeft bijna één op de vijf op maandag of dinsdag gestemd. Ongeveer 11% van de kiezers heeft deze verkiezing per volmacht gestemd. Dit percentage ligt hoger dan bij voorgaande verkiezingen. Uit landelijk onderzoek onder kiezers komt naar voren dat kiezers vooral iemand hebben gemachtigd vanwege coronagerelateerde redenen (29%) of vanwege tijdgebrek (17%).

Hoewel ten tijde van de verkiezingen weinig coronamaatregelen van kracht waren, was het coronavirus niet weg. Sommige kiezers en stembureauleden hechtten nog altijd waarde aan het dragen van een mondkapje en het houden van afstand. Om te zorgen dat ook die kiezers en stembureauleden zich veilig voelden om hun stem uit te brengen of onderdeel te zijn van een stembureau, heeft onze gemeente de stemlokalen volledig coronaproof ingericht zodat het houden van 1,5 meter afstand mogelijk was en waren alle beschermingsmiddelen ruimschoots aanwezig. 

d. Open Data

Terug naar navigatie - d. Open Data

Door de nieuwe Wet open overheid (Woo) is toegang tot publieke informatie een recht van burgers. De Woo is in 2022 in werking getreden. Op het gebied van actieve openbaarmaking van Open Data is er nog veel werk te verrichten. Meer informatie is te vinden in paragraaf 3.1.

e. Strategie online

Terug naar navigatie - e. Strategie online

Vanuit de gedachte 'Werken aan Digitale Dienstverlening 2.0’ is een project opgestart om gedurende een periode van zes maanden te werken aan de verbetering van onlinedienstverlening en het bepalen van een goede kanalenstrategie. Vanuit diverse teams zal er aansluiting worden gezocht om gezamenlijk tot een inrichting te komen. De eerste contouren zijn eind 2022 vastgesteld en in 2023 wordt hier een vervolg aan gegeven.

Acties

2.4.2 Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht Excel
Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
Burgerzaken 1.311 1.196 1.278 1.218 60 V
Basisregistratie vastgoed 911 889 883 910 -27 N
Lokale omroep 52 52 52 57 -5 N
Bestuurlijke samenwerking 1.053 280 333 335 -2 N
Voorlichting 38 74 74 46 28 V
Totaal lasten 3.365 2.491 2.620 2.567 53 V
Baten
Burgerzaken 703 706 706 747 41 V
Basisregistratie vastgoed 0 0 0 0 0
Lokale omroep 12 9 9 13 4 V
Bestuurlijke samenwerking 38 0 0 0 0
Voorlichting 0 0 0 1 1 V
Totaal baten 754 715 715 761 46 V
Saldo voor bestemming -2.611 -1.776 -1.905 -1.806 99 V
Mutatie reserves
stortingen 0 0 0 0 0
onttrekkingen 0 0 0 0 0
Totaal mutatie reserves 0 0 0 0 0
Saldo na bestemming -2.611 -1.776 -1.905 -1.806 99 V
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Op geen van de producten in het programma dienstverlening is er sprake van een afwijking boven € 100.000. De verschillen tellen op tot een voordeel van € 53.000 in de lasten en € 46.000 in de baten.