3.8 Paragraaf Bestuur

Inleiding bestuur

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf beschrijft belangrijke ontwikkelingen in de uitvoering van het lokaal bestuur. Hierbij gaat het om het samenspel tussen samenleving, raad, college en organisatie. Hoe werken we samen aan de kwaliteit van de lokale gemeenschap, vanuit de verschillende rollen en verantwoordelijkheden?

Verkiezingen maart 2022

Terug naar navigatie - Verkiezingen maart 2022

In de voorbereiding op de verkiezingen in maart 2022 is er een plan gemaakt om meer mensen naar de stembus te krijgen. Hierbij is onder meer een Stemwijzer gemaakt om inwoners te helpen bij hun keuze. Ook stemhulp Steffie, speciaal voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, is ingezet. Begin 2022 is er een inwerkprogramma gemaakt voor de nieuwe raad. Verder heeft de vertrekkende raad een overdrachtsdocument opgesteld om de nieuwe raad te informeren over de belangrijke thema’s en ontwikkelingen van dat moment. 

Raadsakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Raadsakkoord 2022-2026

In maart 2022 waren er gemeenteraadsverkiezingen en is er een nieuwe raad gekozen. De nieuwe raad wil zich graag sterker en zichtbaarder laten zien aan de samenleving. Uw raad wil meer in verbinding staan met inwoners, om het vertrouwen van inwoners in de gemeente te verbeteren. Daarom heeft u in juli 2022 het eerste raadsakkoord vastgesteld met als titel: ‘Raadsakkoord Middenin Midden-Groningen 2022-2026’. Uw raad heeft in vier bijeenkomsten, waarvan één met inwoners en maatschappelijke organisaties, gesproken over de thema’s die in het raadsakkoord moeten komen. Tijdens deze bijeenkomsten is er uiteindelijk een lijst van onderwerpen opgesteld. De volgende thema's zijn gekozen: 

  1. Armoede: Door de grote zorgen over de groeiende groep in de samenleving die onder de armoedegrens leeft.
  2. Jeugdzorg: Alle jongeren in onze gemeente moeten goed kunnen opgroeien en de kans hebben om zichzelf te ontwikkelen.
  3. Energietransitie en duurzaamheid: Inzicht krijgen in hoeverre en in welke mate onze inwoners geraakt worden door de energiearmoede en hierop actie willen ondernemen.
  4. Beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen: Inzetten op de op de beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen voor diverse doelgroepen zoals starters, jongeren, ouderen en dergelijke.

Raadswerkprogramma

Terug naar navigatie - Raadswerkprogramma

De bovengenoemde thema’s uit het raadsakkoord zijn vervolgens uitgewerkt in een meer gedetailleerd raadswerkprogramma. Als we naar de vier thema’s kijken zien we een duidelijke rode draad: de sociale gevolgen van de verschillende problemen voor de verschillende doelgroepen. Hoe houd ik een dak boven mijn hoofd? Hoe zorg ik voor mijn kinderen? Uw raad wil dat de gekozen oplossingen elkaar niet bijten, maar juist aanvullen. Daarom worden de thema’s in samenhang bekeken en aangepakt. Om die reden is een integrale benadering gericht op het verbeteren van leefbaarheid en kansengelijkheid opgenomen als extra thema in het raadswerkprogramma. Dit raadswerkprogramma is op 10 november door de raad vastgesteld in de raadsvergadering over de begroting. Binnen de thema’s kunnen er nog steeds verschillen van mening zijn over de manier waarop de problemen opgelost moeten worden. Daarover gaan de partijen met elkaar in debat. Eerst worden de inwoners erbij betrokken. Dat is voor uw raad een heel belangrijke voorwaarde. 

In gesprek met de samenleving

Terug naar navigatie - In gesprek met de samenleving

Wij hebben sinds de verkiezingen een raad met veel nieuwe raadsleden en er is er veel geïnvesteerd in het inwerken van uw raad. Op de heidagen is aan de vergadercultuur gewerkt om de raad de komende jaren verder door te ontwikkelen. Dit met de focus op de verbinding met de samenleving. Hiervoor zijn er in 2022 onder andere wijkbezoeken georganiseerd. Het doel van de wijkbezoeken is om de raad kennis te laten maken met wijkinitiatieven en van de mensen te horen waar ze trots en/of minder trots op zijn in hun wijk. Ook Gast van de Raad is weer opgepakt. Zo krijgen inwoners de kans om kennis te maken met de raadsleden en een raadsvergadering bij te wonen. Verder heeft de raad meerdere werkbezoeken en bedrijfsbezoeken gehouden.

Kwaliteit van besluitvorming

Terug naar navigatie - Verkiezingen maart 2022

We willen de kwaliteit van de besluitvorming verhogen, de inwoners hierbij betrekken en daarbij steeds meer gebruik maken van digitale middelen. De raadsleden kunnen bij het
bestuurlijke werk een beroep doen op een nauwkeurige griffie die onafhankelijk en op eigen initiatief adviseert. Verder gebruiken we een Raadsinformatiesysteem waarin vergaderstukken van de openbare vergaderingen voor politiek en inwoner gemakkelijk toegankelijk zijn. Het huidige raadsinformatiesysteem is in 2021 geëvalueerd en op basis hiervan heeft in 2022 een Europese aanbesteding plaatsgevonden. In 2023 wordt een nieuw raadsinformatiesysteem geïmplementeerd. 

Rekenkamer

Terug naar navigatie - Rekenkamer Midden-Groningen

In verband met gewijzigde wetgeving is er sinds 1 januari 2022 in onze gemeente een Rekenkamer in plaats van een Rekenkamercommissie. De Rekenkamer bestaat uit een voorzitter, twee leden buiten uw raad en een ambtelijk secretaris die ondersteunt. Er is een nieuw lid benoemd, omdat één van de leden vertrok. De Rekenkamer helpt uw raad om te controleren of plannen goed worden uitgevoerd. De Rekenkamer onderzoekt hiervoor of beleid van de gemeente goed werkt en of het geld op de juiste manier wordt ingezet. Hierover wordt uw raad geïnformeerd, waarbij ook wordt aangegeven wat beter zou kunnen. Zo bent u beter in staat het gemeentebestuur te controleren en nieuw beleid te bedenken. In 2022 is er onderzoek gedaan naar de volgende onderwerpen:

  • Duurzaamheid;
  • Jeugdzorg;
  • Civiele kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en damwanden);
  • Ouderenbeleid;
  • Inkoop jeugdhulp;
  • Bedrijventerreinen.

Verder heeft de Rekenkamer twee nieuwsbrieven uitgebracht om uw raad te informeren over de voortgang van de onderzoeken. Daarnaast is de Rekenkamer enkele keren aangeschoven bij de Auditcommissie. De auditcommissie ondersteunt uw raad bij de financiële taken en verantwoordelijkheden.