Het saldo na bestemming op het programma Sociaal is € 5.280.000 voordelig. De lasten zijn € 1.078.000 lager en de baten zijn € 4.714.000 hoger. De mutatie reserve zorgt voor een nadeel van € 512.000. We lichten hieronder per onderdeel de belangrijkste wijzigingen toe.
Inkomensregelingen
Lasten (€ 753.000 voordelig): Dit voordeel ontstaat voornamelijk omdat het aantal uitkeringsgerechtigden binnen de Participatiewet lager is dan begroot. In de huidige arbeidsmarkt slagen veel mensen erin om een betaalde baan te vinden, hierdoor is de uitstroom hoger dan de instroom. Het voordelige effect bedraagt € 753.000.
(Werk)participatie
Lasten (€ 54.000 voordelig): Dit voordeel ontstaat deels door lagere lasten die verband houden met reserves. De lasten die geraamd zijn voor de uithuisplaatsingskosten van huurders zijn € 100.000 lager dan geraamd, omdat de gesprekken met de huurders vertraging opliepen. Dit wordt een last in 2023. Daarnaast is er € 88.000 minder besteed aan personeelskosten voor het ondernemersloket. Dit zijn geraamde kosten in 2022 die voortvloeien uit de overhevelingsvoorstellen 2021. Deze kosten worden echter gemaakt over een periode van twee jaar. Tegenover de lagere uithuisplaatsingskosten en personeelskosten voor het ondernemersloket staat een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserves. Tot slot hebben we € 124.000 hogere lasten voor de tijdelijke huisvesting BWRI. Dit nadeel ontstaat omdat een deel van verbouwingskosten aan de Vredenburglaan niet waren voorzien. Overige verschillen leiden tot een nadeel van € 10.000.
Baten (€ 753.000 voordelig): De ESF REACT-EU 2020-2022 subsidie levert een voordeel van € 420.000 op. Deze subsidie loopt via de arbeidsmarkregio. Op landelijk niveau is een hoger bedrag toegekend, waardoor wij ook meer middelen ontvangen. Wij hebben hierdoor het volledig aangevraagde subsidiebedrag ontvangen, terwijl in eerste instantie slechts 75% van het totaal door de arbeidsmarktregio aangevraagde bedrag toegekend werd. Door een toename van het aantal geplaatste orders, zijn de baten van detachering groen, de kringloop en inpakwerkzaamheden € 200.000 hoger dan begroot. Daarnaast zijn de baten voortkomend uit de loonkostensubsidie ter dekking van beschut werken € 81.000 hoger dan begroot. Dit komt door een hogere instroom van jongeren in beschut werk. De afrekening van de gemeentelijke bijdrage Wedeka 2021 levert een voordeel van € 26.000 op. Dit betreft de nacalculatie op basis van het aantal fte's per gemeente binnen de gemeenschappelijke regeling Wedeka. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 26.000.
Burgerparticipatie
Lasten (€ 974.000 voordelig): De vluchtelingen uit Oekraïne zijn opgevangen in opvanglocaties in Hoogezand, Muntendam en Slochteren. De lasten zijn € 416.000 lager uitgevallen. Dit komt hoofdzakelijk door minder toegerekende kosten van personeel en minder inhuur. Daarnaast is er minder leefgeld verstrekt dan begroot. Daarnaast ontstaat een voordeel van € 123.000 door lagere lasten inburgeringsvoorzieningen, doordat er minder nieuwe inburgeraars zijn ingestroomd. In de overeenkomst met het Ministerie van Justitie en het Centraal Opvang orgaan Asielzoekers (COA) is voor de noodopvang in Zuidbroek een maandelijkse tegemoetkoming van € 100.000 ontvangen vanaf 19 september 2022. Dit geld wordt onder andere ingezet ten behoeve van de samenleving en de opvang. In 2022 is € 396.000 minder besteed dan begroot. Hiervoor is een bestedingsplan in voorbereiding. Er is € 26.000 minder besteed aan ouderenbeleid, betreft incidentele coronamiddelen welke meegenomen worden naar 2023 en in 2023 worden besteed. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 13.000.
Baten (€ 2.898.000 voordelig): Het Rijk heeft een specifieke uitkering ter beschikking gesteld voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Er is € 7.460.000 ontvangen op basis van normbedragen en aantal gerealiseerde opvangplekken is, maar € 4.500.000 begroot. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 2.960.000. We hebben een nadeel van € 62.000 op de baten voor inburgeringsvoorzieningen. Dit is lager dan het voordeel van € 123.000 bij de lasten voor het deel van de activiteiten waarvoor we een specifieke uitkering van het Rijk hebben ontvangen.
WMO Sociaal domein (nieuwe taken)
Lasten (€ 935.000 nadelig): De lasten voor beschermd wonen zijn € 956.000 hoger uitgevallen. Hier staan hogere baten tegenover (opgave centrumgemeente Groningen december 2022). Beschermd wonen is vanaf medio 2022 gedecentraliseerd en de baten en lasten waren vooraf moeilijk in te schatten omdat de cijfers van een volledig jaar ontbraken. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 21.000.
Baten (€ 1.109.000 voordelig): De baten voor beschermd wonen zijn € 1.007.000 hoger. Daarnaast is er door een incidentele bijdrage voor de Pilot take off van de gemeente Groningen € 78.000 meer ontvangen. Hier staan ook lasten tegenover. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 24.000.
Jeugd
Lasten (€ 239.000 nadelig): De lasten voor jeugdzorg zijn € 337.000 hoger. Dit komt deels door meer inzet van niet gecontracteerde zorg (€ 150.000), zorg in natura (€ 172.000) en hogere solidaire kosten (€ 15.000). Voor de projecten Welzijn op recept en Grip en Glans zijn er € 216.000 hogere lasten, hier staan baten tegenover. De lasten van ondersteuners jeugd en gezin zijn € 89.000 lager en de lasten van jeugd en opvoedhulp € 51.000. Door personeelstekorten bij beide zorgaanbieders was de dienstverlening niet volledig inzetbaar. De lasten van jeugdzorg middels PGB zijn € 77.000 lager door een verdere daling van het PGB gebruik in het laatste kwartaal van 2022. De lasten van preventie zijn € 46.000 lager door aanpassing van de dienstverleningsovereenkomst. De bijdrage JGZ is € 36.000 lager, door een btw-correctie. De lasten van lokaal preventieakkoord zijn € 40.000 lager, betreft een specifieke uitkering waarvan de uitvoering in 2023 is. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 25.000.
Baten (€ 225.000 voordelig): Het voordeel van de projecten Welzijn op recept en Grip en Glans is € 216.000. De lasten zijn eveneens hoger. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 9.000.
In het onderstaande overzicht is een nadere specificatie gegeven van de realisatie op het product Jeugd:
* Het totaal aantal jeugdigen met zorg in natura (unieke cliënten met declaratie) is 1.861 in 2022. In het jaar kunnen bij een jeugdige meerdere vormen van zorg zijn ingezet, derhalve kunnen de aantallen niet worden opgeteld tot het totaal aantal.
Onderwijs
Lasten (€ 449.000 voordelig): De lasten van de projecten 'onderwijsachterstandenbeleid', 'nationaal programma onderwijs' en 'regiodeal tijd voor toekomst' zijn € 273.000 lager, omdat een deel van de werkzaamheden in 2023 plaatsvindt. Hier staan ook lagere baten tegenover. Daarnaast worden de eenmalige lasten van het scholenprogramma onder dit product verantwoord. Dit betreft voornamelijk de sloopkosten en het afboeken van de oude schoolgebouwen, waarvan de lasten € 72.000 lager zijn dan geraamd. Deze kosten worden volledig gedekt vanuit bijdragen van het Rijk en de NAM en vanuit onttrekkingen aan reserves. Daarnaast ontstaat er een voordeel van € 66.000 doordat de lasten voor route Rubicon te hoog zijn geraamd. De route Rubicon is bedoeld voor studenten die door omstandigheden nog geen mbo-diploma hebben gehaald, maar dat alsnog willen behalen. Tot slot zijn de lasten voor leerlingenvervoer € 34.000 lager uitgevallen door lagere aantallen. Overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van € 4.000.
Baten (€ 182.000 nadelig): De baten voor het scholenprogramma zijn per saldo € 33.000 lager. De bijdragen kregen we eerst via de Algemene Uitkering en nu via een Specifieke Uitkering. Conform voorschriften mag een deel van de kosten niet meer gedekt worden uit de reserve (€ 176.000 hogere baten) en moeten we nu bijdragen in mindering brengen op de investeringen (€ 209.000 lagere baten). Daarnaast zijn er €149.000 lagere baten door de projecten onderwijsachterstandenbeleid, nationaal programma onderwijs en regiodeal tijd voor toekomst. De lasten zijn eveneens lager.
Mutatie reserves
€ 512.000 nadelig: De lagere onttrekking bij onderwijs zorgt voor een nadeel van € 248.000. Dit bestaat uit lagere lasten scholenprogramma (€72.000) en hogere baten scholenprogramma (€ 176.000). Zie toelichting, hiervoor, bij onderwijs. De lagere onttrekking bij werkparticipatie zorgt voor een nadeel van € 188.000. Er is € 100.000 minder onttrokken aan de reserve BWRI, doordat er nog geen uitplaatsingskosten van een huurder zijn gemaakt. Daarnaast is er € 88.000 minder onttrokken voor het ondernemersloket. Zie toelichting, hiervoor, bij werkparticipatie.