2.2 Programma Sociaal

2.2.0 Inleiding

Terug naar navigatie - Visie, doelstelling en opbouw programma

Visie Sociale veerkracht
Ieder mens telt en mag er zijn. Iedereen heeft betekenis voor zichzelf en zijn omgeving. Hier staan wij voor. We hebben in 2019 de strategische visie Sociale veerkracht in de praktijk vastgesteld. We noemen dit stuk vanaf nu Sociale veerkracht. Deze visie gaat uit van eigenaarschap en zeggenschap van mensen over hun eigen leven en het groter maken van de kring rondom mensen. We besteden aandacht aan de veerkracht en levenslust van mensen: we richten ons op wat wél goed gaat, wat mensen zelf kunnen en wat zij samen met de mensen om hen heen kunnen doen om problemen en moeilijkheden aan te pakken. Zo ontstaan betere oplossingen en voelen mensen zich beter en gezonder. Het samenleven met anderen in dorp of wijk lukt hierdoor ook beter. 

Doelstelling
Binnen het programma Sociaal staan onze opgaven centraal voor de gezondheid, het welzijn, het opgroeien, onderwijs en meedoen van alle inwoners. We willen de problemen van onze inwoners effectief aanpakken en oplossen door samenhang aan te brengen. We hebben hiervoor in de strategische visie prioriteiten gesteld. We willen veerkracht en eigenaarschap van inwoners bevorderen. Onze inwoners krijgen meer zeggenschap, ook in situaties waar deze onder druk staat. Denk bijvoorbeeld aan jeugdbescherming en uithuiszetting. We willen de brede kring om mensen heen aanspreken. Ook willen we toewerken naar minder zorg en ondersteuning en meer normalisering. We blijven hierbij aansluiten op de inwoner met inzet van maatwerk. We houden ons aan de wettelijke verplichtingen.

 

Lokaal programma NPG: investeren in sociale veerkracht
In 2022 voerden we de volgende 10 sociaal-maatschappelijke projecten uit binnen het lokaal programma NPG (Nationaal Programma Groningen):

  • Tijd voor Toekomst;
  • Jongerenwerk plus;
  • Jongeren met Toekomst;
  • JIM aanpak;
  • Moeders voor Midden-Groningen.
  • Bevorderen sociale veerkracht;
  • Ervaringsdeskundigen armoede en sociale uitsluiting;
  • De IJsberg;
  • Hulpteam Overschild;
  • Ontwikkelbedrijf.

Met deze projecten investeren we in meer sociale veerkracht, eigenaarschap en normalisering. Voor de NPG-projecten verwijzen we naar paragraaf 2.5.2. 

Opbouw programma Sociaal
Het programma Sociaal bestaat uit de volgende beleidsonderwerpen:

  • Gezondheid;
  • Welzijn;
  • Wmo;
  • Jeugd;
  • Onderwijs en onderwijshuisvesting;
  • Participatiewet;
  • Schuldhulpverlening;
  • Sociale teams.

Per beleidsonderwerp geven we aan wat we wilden bereiken in 2022 en hoe we daaraan uitvoering hebben gegeven. 

2.2.1 Gezondheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De strategische visie 'Sociale veerkracht in de praktijk' vormt de basis voor ons sociaal beleid. Deze visie geeft het gezondheidsbeleid focus. Met de positieve gezondheidsmethode versterkt het gezondheidsbeleid sociale veerkracht in de samenleving. Hierbij is het belangrijk dat de leefomgeving zo kansrijk mogelijk is. Dit kan via school, ouders, buurt en voorzieningen. Wij voelen de verantwoordelijkheid om alle inwoners een gezonde basis te geven om verder op te kunnen bouwen. We hebben aandacht voor het individu én de hele sociale-, fysieke- en werkomgeving. In het nieuwe lokale Gezondheidsbeleid 2022 - 2025 focussen wij ons daarom op de volgende thema's:

  • individuele leefstijl;
  • gezamenlijke leefstijl;
  • fysieke leefomgeving; én
  • de invloed van de coronacrisis.

Ambities
We geven al onze inwoners een sterke basis voor gezondheid door (preventieve) zorg en passende voorzieningen. Op deze manier verkleinen we (het risico op) fysieke en mentale gezondheidsproblemen.

Van zorg naar preventie
Ongezond gedrag is de oorzaak van leefstijl gerelateerde ziekten en dit is bijna 20% van de ziektelast. Het gaat dan om roken, alcoholgebruik, slechte voeding en te weinig bewegen. Wij willen gezonde keuzes stimuleren om latere zorg te voorkomen. Vaak zit er meer achter de gezonde of ongezonde keuzes die mensen maken. Om gezondheidsproblematiek te bestrijden is een bredere, integrale aanpak nodig voor (nog) betere resultaten. Deze trend wordt ondersteund vanuit onze eigen strategische visie en ook door de Landelijke nota gezondheidsbeleid 2020 - 2024.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Een grotere bereikbaarheid van AED's binnen de gemeente

Terug naar navigatie - a. Een grotere bereikbaarheid van AED's binnen de gemeente

We verstrekken subsidies aan verenigingen en non-profit instellingen die een Automatische Externe Defibrillator (AED) met buitenkast aan willen schaffen.

Acties

b. Gezondheidsbeleid vindt zijn plek in andere beleidsterreinen en andersom

Terug naar navigatie - b. Gezondheidsbeleid vindt zijn plek in andere beleidsterreinen en andersom

Iemands gezondheid is van veel factoren afhankelijk. Daarom is integrale samenwerking belangrijk om een succesvol, efficiënt gezondheidsbeleid te bereiken. We hebben te maken met landelijk beleid via de Landelijke Nota Gezondheidsbeleid, het Nationaal Sportakkoord en het Nationaal Preventieakkoord. We voeren lokale programma's uit die hieraan bijdragen: NPG Zorg nabij, Gezond in de Stad (GIDS), de Rookvrije Generatie, de Gecombineerde Leefstijl Interventie, Kansrijke Start, Gezonde School, Hartveilig. Wij vergroten de samenwerking en slagkracht om de gezondheid van onze inwoners te stimuleren.

Acties

c. Het terugdringen van het percentage inwoners dat rookt en begint met roken

Terug naar navigatie - c. Het terugdringen van het percentage inwoners dat rookt en begint met roken

Het percentage rokende volwassenen is van 23% naar 18% gedaald. We willen blijven investeren om deze dalende trend voort te zetten. Nog steeds komt 63% van de jongeren in aanraking met roken. Om te stoppen met een verslaving is nieuw positief gedrag nodig, daarom combineren we ons hulpaanbod. Dit doen we door het reguliere aanbod van VNN, de Gezonde School en de GLI te verbinden en ook door nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan. Zo wordt gezond gedrag verder gestimuleerd. We kunnen dit beter monitoren met behulp van de positieve gezondheidsmethode.

Acties

d. Het terugdringen van het percentage inwoners met overgewicht

Terug naar navigatie - d. Het terugdringen van het percentage inwoners met overgewicht

Het is nodig om het beleid om overgewicht tegen te gaan te versterken. In onze gemeente is het aantal inwoners dat te maken heeft met overgewicht gestegen van 55% (2016) naar 61% (2020). Het provinciale percentage ligt stabiel op 50%. Voor volwassenen met een laag opleidingsniveau is het percentage zelfs 67%. Dit komt onder andere doordat onze inwoners beduidend minder bewegen dan landelijk gemiddeld. De financiële situatie, kennis van inwoners, maar ook de laagdrempeligheid van activiteiten spelen hierbij een grote rol. We zullen hier steviger op inzetten binnen Lokaal preventieakkoord, als JOGG-gemeente en ons reguliere beleid.

Acties

e. Terugdringen problematisch alcohol en middelengebruik bij onze inwoners

Terug naar navigatie - e. Terugdringen problematisch alcohol en middelengebruik bij onze inwoners

We willen de samenwerking voor de aanpak van problematisch alcohol -en middelengebruik verbeteren. Hiervoor sluit het gezondheidsbeleid aan bij het gemeentelijk Preventie- en Handhavingsplan Alcohol. Problemen worden hierin vooral samen met de betrokken inwoner aangepakt en met de mensen die willen dat het goed gaat met hem of haar (de primaire groep). De persoon, zijn fysieke en sociale omgeving en het overheidsbeleid vormen samen een systeem dat uiteindelijk het gedrag van de gebruiker bepaalt. Om die reden kan alcoholpreventie niet alleen op het individu gericht zijn. Het meest succesvol zijn strategieën die vooral de omgeving van de drinker beïnvloeden.

Acties

2.2.2 Welzijn

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Welzijn gaat over hoe tevreden onze inwoners zijn over hun leven. Hoe we ons voelen en hoe tevreden we zijn hangt af van verschillende factoren. We willen er samen voor zorgen dat onze inwoners zich fysiek, emotioneel en sociaal zo sterk mogelijk voelen. Het gaat dan vooral om:

  • Mee kunnen doen in de samenleving (werk, hobby, activiteiten);
  • Zingeving (van betekenis zijn, er toe doen);
  • Mentaal Welbevinden (de mate waarin iemand zich goed voelt).

We willen dat onze inwoners mee kunnen doen naar eigen kunnen en zelf de leefbaarheid van hun omgeving verbeteren. Door de inzet van het brede welzijnswerk (mantelzorgondersteuning, vrijwilligerswerk, maatschappelijke activering en opbouwwerk) helpen wij hierbij. Ook werken we samen met vrijwilligersorganisaties en eerstelijnszorgorganisaties.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten

Terug naar navigatie - a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten

Een slechte gezondheid en niet goed in je vel zitten hebben lang niet altijd een medische oorzaak. Een groot aantal inwoners komt regelmatig bij de huisarts met psychosociale problemen. In de praktijk worden patiënten nog vaak doorverwezen naar medische of psychologische zorg terwijl dit niet altijd nodig is. Mensen hebben in deze situatie meer aan mogelijkheden om zich weer lekkerder in hun vel te voelen en om sociaal actiever te zijn. Wij willen deze inwoners helpen om weer een positief uitzicht te krijgen en een betekenisvol leven te kunnen leiden.

Acties

b. Mantelzorgers in Midden-Groningen krijgen adequate hulp en ondersteuning

Terug naar navigatie - b. Mantelzorgers in Midden-Groningen krijgen adequate hulp en ondersteuning

Voor het voorkomen van overbelasting bij mantelzorgers is het steunpunt Mantelzorg actief. Het steunpunt biedt het volgende aan: informatie en advies, emotionele ondersteuning, praktische hulp, respijtzorg, waardering en voorlichting en scholing.

Acties

d. Terugdringen van eenzaamheid

Terug naar navigatie - d. Terugdringen van eenzaamheid

Kwartier Zorg & Welzijn heeft maatschappelijke activeerders. Deze helpen inwoners onder andere met het doorbreken van sociaal isolement. Dit doen zij door één-op-één contact en ook door het organiseren van activiteiten voor groepen. In de week van de eenzaamheid (in oktober) zijn verschillende activiteiten georganiseerd. Voorbeelden zijn: een inloop voor nieuwkomers bij DIG050 en voorlichting over het thema eenzaamheid. 

e. Versterken van de informele ondersteuning

Terug naar navigatie - e. Versterken van de informele ondersteuning

Vrijwilligers en mantelzorgers vormen de informele ondersteuning. Wij helpen ze door de informatieverstrekking te verbeteren. Daarnaast kunnen ze terecht bij de Vrijwilligerscentrale en het Steunpunt Mantelzorg voor vragen over hun vrijwilligerswerk. 

Acties

2.2.3 Wmo

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met de uitvoering van de Wmo ondersteunen we inwoners met een beperking, chronische, psychische of psychosociale problemen bij hun zelfredzaamheid en meedoen. Dit organiseren we zoveel mogelijk in de eigen thuissituatie en leefomgeving. We willen dat onze inwoners zelfstandig kunnen wonen. Waar dit niet kan, bieden we tijdelijk opvang. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet

Terug naar navigatie - a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezien op de kwaliteit en rechtmatigheid van de geleverde ondersteuning door zorgaanbieders. We willen dat onze inwoners passende en kwalitatief goede ondersteuning (Wmo & Jeugd) ontvangen en dat de beschikbare middelen op de juiste plek terecht komen (rechtmatigheid).

Acties

c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden

Terug naar navigatie - c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden

We willen met onze ondersteuning inwoners helpen, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en deel kunnen nemen aan de maatschappij. 

Acties

d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)

Terug naar navigatie - d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)

We willen een inclusieve gemeente zijn waar mensen met een beperking zonder moeite kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Daarvoor is makkelijke toegang tot openbare gebouwen, makkelijk verplaatsen in de openbare ruimte en toegankelijke (digitale) informatie vanuit de overheid nodig. Samen met partners in het maatschappelijk veld nemen we de verantwoordelijkheid voor het geleidelijk zetten van stappen in het toegankelijker maken van onze gemeente.

Acties

2.2.4 Jeugd

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Er wonen ongeveer 12.000 kinderen in onze gemeente. We willen dat al deze kinderen zich positief, veilig en gezond kunnen ontwikkelen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning

Terug naar navigatie - a. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning

Opvoeden en opgroeien zijn niet altijd makkelijk. We zorgen dat kinderen en hun ouders ondersteuning krijgen waar nodig. We willen voorkomen dat kleine problemen groot worden en maken problemen niet groter dan ze zijn. We gaan uit van de krachten en talenten van ouders en kinderen.

Acties

b. Ontwikkelen van een aanpak rondom huiselijk geweld en kindermishandeling

Terug naar navigatie - b. Ontwikkelen van een aanpak rondom huiselijk geweld en kindermishandeling

We willen dat kinderen veilig kunnen opgroeien. We willen voorkomen dat kinderen thuis geslagen of verwaarloosd worden. We zorgen dat er aandacht is voor het onderwerp door bijvoorbeeld voorlichting te geven aan onze inwoners en jeugdhulpmedewerkers trainingen te geven. Alle acties dragen bij aan veilig opgroeien in onze gemeente.

Acties

c. Verbeteren van de jeugdhulp

Terug naar navigatie - c. Verbeteren van de jeugdhulp

De meeste gezinnen redden zich goed. Gezinnen die wat extra hulp nodig hebben kunnen bij ons terecht. Wij organiseren jeugdhulp. We vragen de sociale teams en jeugdhulpaanbieders om onze gezinnen te helpen. We organiseren jeugdhulp voor kinderen die dat nodig hebben. We leren van de praktijk en op sommige punten kunnen we het beter doen. We kijken wat we kunnen doen om de samenwerking tussen gezinnen en hulpverleners te verbeteren.

Acties

2.2.5 Onderwijs en onderwijshuisvesting

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In eerste instantie is het verzorgen van onderwijs in Nederland de verantwoordelijkheid van schoolbesturen. We hebben een aantal wettelijke onderwijstaken: zorgen voor huisvesting, leerlingenvervoer en toezien op naleving van de leerplicht. We zorgen voor een goede samenwerking in de omgeving van leerlingen, ook in het kader van onze verantwoordelijkheid voor de jeugdhulp. In het onderwijs willen we iedereen zoveel mogelijk gelijke kansen bieden. Achterstanden proberen we al op jonge leeftijd te voorkomen. We willen dat alle peuters met een goede start aan het basisonderwijs beginnen en bieden ze een stimuleren aanbod. Dit doen we samen met onze peutervoorzieningen. Samen met peuteropvang en schoolbesturen werken we aan opvang en onderwijs dat goed op elkaar aansluit en bij de kinderen. We willen kinderen en jongeren optimaal uitdagen om talenten te ontwikkelen en ter voorbereiding op de toekomst. We verbinden onderwijs met andere maatschappelijke activiteiten en voorzieningen om de kansen te vergroten. Hierbij kan gedacht worden aan de verbinding met sport, cultuur, (preventieve) ondersteuning, jeugdhulp en Wmo. Een veilige en stimulerende omgeving is belangrijk in het onderwijs. Daarnaast bieden we de mogelijkheid aan volwassenen om zich te blijven ontwikkelen door middel van onze aanpak laaggeletterdheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Kinderen maken een goede start in het onderwijs

Terug naar navigatie - a. Kinderen maken een goede start in het onderwijs

We willen dat alle kinderen een goede start hebben in het (basis)onderwijs. Kinderen die een risico op achterstand lopen kunnen meedoen aan een stimulerend programma in de peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie (vve). We zorgen ervoor dat dit programma van goede kwaliteit is. De jeugdgezondheidszorg volgt de ontwikkeling van jonge kinderen en zorgt ervoor dat (taal)achterstanden snel worden herkend. Ook vinden we het belangrijk dat ouders betrokken zijn bij het programma. 

Acties

b. Vergroten van kansengelijkheid en toegankelijkheid

Terug naar navigatie - b. Vergroten van kansengelijkheid en toegankelijkheid

Kinderen moeten de kans hebben om onderwijs te volgen dat bij ze past. Voor sommige kinderen is er extra ondersteuning nodig om naar school te kunnen gaan en zich goed te ontwikkelen. Het onderwijs zorg voor een goed onderwijsaanbod voor alle kinderen. Wij zorgen voor extra ondersteuning zoals leerlingenvervoer en extra activiteiten (bijv. "Tijd voor Toekomst").

Acties

c. Onderwijs/opvang, zorg, welzijn en cultuur werken samen voor een optimale (talent)ontwikkeling van elk kind

Terug naar navigatie - c. Onderwijs/opvang, zorg, welzijn en cultuur werken samen voor een optimale (talent)ontwikkeling van elk kind

Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen zonder belemmering. Ook wanneer ze de stap maken naar een volgende school of als het even niet zo goed met ze gaat. Daarom vinden we het belangrijk dat de samenwerking tussen opvang, school en zorg goed is. Het is belangrijk dat de ondersteuning goed en snel bereikbaar is. Jongerenwerk, sport en cultuur leveren een bijdrage aan de talentontwikkeling van kinderen. Dit kan ook helpen bij het vergroten van het zelfvertrouwen of de weerbaarheid. 

Acties

d. Jongeren verlaten de school met minimaal een startkwalificatie

Terug naar navigatie - d. Jongeren verlaten de school met minimaal een startkwalificatie

In het schooljaar 2021/2022 waren er 127 jongeren die zonder diploma school verlieten. Dit is hoger dan in het vorige schooljaar. Landelijk stoppen ook steeds meer jongeren zonder diploma. De belangrijkste redenen voor schooluitval zijn persoonlijke problemen of een verkeerde studiekeuze. 

Acties

e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn

Terug naar navigatie - e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn

Iedereen moet mee kunnen doen in de samenleving. We zien dat te veel inwoners moeite hebben met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. Dit zijn echter wel vaardigheden die je nodig hebt om mee te kunnen doen. Vanuit WEB-middelen en extra gelden via centrumgemeente Groningen zetten we in op de aanpak laaggeletterdheid voor volwassenen. Bij de doelstellingen over vve en onderwijs is omschreven op welke manier we investeren in leesbevordering bij kinderen.

Acties

f. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw

Terug naar navigatie - f. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw

Gemeentes hebben een wettelijke zorgplicht voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs. Dit houdt in dat wij verantwoordelijk zijn voor nieuwbouw, uitbreiding, renovatie, herstel van constructiefouten en herstel en vervanging in verband door schades van de schoolgebouwen.

Acties

2.2.6 Participatiewet

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De Participatiewet heeft tot doel om zoveel mogelijk mensen, met en zonder arbeidsbeperking, aan de arbeidsmarkt deel te laten nemen. Wij zijn verantwoordelijk voor het begeleiden en ondersteunen van mensen naar een baan. Werken is cruciaal voor sociaal, maatschappelijk en economisch welzijn. Dit draagt bij aan een verhoging van het besteedbaar inkomen en daarmee aan de financiële weerbaarheid. Het Bedrijf voor Werk, Re-integratie en Inkomen (BWRI) is uitvoerder van de Participatiewet. BWRI is dé organisatie voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt en ondersteunt inwoners om werk te vinden en te behouden. Als werken niet tot de mogelijkheden behoort, is participatie het doel. Aan inwoners, die niet in staat zijn om zelfstandig in hun inkomen te voorzien, bieden we (tijdelijk) inkomensondersteuning. BWRI staat voor een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt. We laten niemand aan de kant staan en iedereen werkt naar vermogen. BWRI werkte volgens het re-integratiebeleid 2020-2023 en de daarin opgenomen indicatoren. Naast de reguliere werkzaamheden hebben we in 2022 aan ruim 5000 huishoudens de energietoeslag uitgekeerd. Ook hebben we aan vluchtelingen uit Oekraïne leefgeld verstrekt vanaf het moment dat ze in onze gemeente verbleven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Inwoners hebben voldoende financiële mogelijkheden om volwaardig mee te doen

Terug naar navigatie - a. Inwoners hebben voldoende financiële mogelijkheden om volwaardig mee te doen

2022 was een moeilijk jaar voor gezinnen met een laag inkomen. De hoge energielasten en de stijgende prijzen maakten dat veel gezinnen moeite hadden om alle noodzakelijke kosten te kunnen betalen. Hieronder geven we aan wat we hebben gedaan om gezinnen te helpen. 

Acties

b. Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking kunnen hun eigen inkomen verdienen

Terug naar navigatie - b. Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking kunnen hun eigen inkomen verdienen

Door een handicap is het voor sommige inwoners lastig om een betaalde baan te vinden. Door de handicap is het bijvoorbeeld zo dat de inwoner langzamer werkt, meer uitleg nodig heeft of alleen in een beschermde omgeving kan werken. Wij hebben deze inwoners geholpen bij het vinden en houden van een betaalde baan.

Acties

c. Nieuwkomers kunnen snel en volwaardig meedoen

Terug naar navigatie - c. Nieuwkomers kunnen snel en volwaardig meedoen

Vanaf 1 januari 2022 is er een nieuwe inburgeringswet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de inburgering. We geven hieronder aan wat wij hebben gedaan om nieuwkomers te ondersteunen.

Acties

d. Zoveel mogelijk inwoners participeren via betaald werk of een eigen bedrijf. Alleen als dit niet lukt dan is maatschappelijke participatie het doel

Terug naar navigatie - d. Zoveel mogelijk inwoners participeren via betaald werk of een eigen bedrijf. Alleen als dit niet lukt dan is maatschappelijke participatie het doel

Wij helpen inwoners maatschappelijk te participeren. 

 

Acties

2.2.7 Schuldhulpverlening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De Kredietbank Midden-Groningen voert de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) uit. In 2022 heeft uw raad ingestemd met het beleidsplan 'Samen zorgen voor rust in je geldzaken'. Wij zijn in 2022 gestart met het uitvoeren van de plannen uit dit beleidsplan. Onze samenleving kwam dit jaar weer op gang na de coronacrisis. We liepen ook tegen nieuwe problemen aan: het dagelijks leven werd flink duurder. Wij hebben ons daarom ingezet om inwoners met (beginnende) geldzorgen zo snel mogelijk te bereiken. Dit doen wij door contact op te nemen met inwoners met betalingsachterstanden. Maar ook ons nieuwe communicatieplan draagt hieraan bij. De Kredietbank Midden-Groningen neemt contact op met inwoners met beginnende betalingsachterstanden (vroegsignalering). Ook nemen wij contact op met inwoners met grote schulden in hun zorgverzekering (laatsignalering). De collega's van vroeg- en laatsignalering werkten in de praktijk veel samen. Daarom zijn zij in 2022 samengaan tot één team: Team Eropaf. De vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK) heeft ons in 2022 weer gecontroleerd. Deze controle hebben wij goed afgerond en wij hebben hier opnieuw een bewijs van ontvangen. Iedere twee jaar voeren wij een klanttevredenheidsonderzoek uit. Eind 2022 hebben wij hiervan de resultaten ontvangen. Met het rapportcijfers dat wij kregen, een 8,6, zijn wij erg tevreden!

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. De inwoners van Midden-Groningen ontvangen financiële ondersteuning die het beste past bij hun persoonlijke situatie

Terug naar navigatie - a. De inwoners van Midden-Groningen ontvangen financiële ondersteuning die het beste past bij hun persoonlijke situatie

De Kredietbank Midden-Groningen zet zich in om inwoners de best passende, minst ingrijpende maatregel te bieden. Sommige inwoners staan onder bewind. Een bewindvoerder regelt de financiële zaken van deze inwoner. Deze bewindvoerder wordt door de rechter aangewezen. Ook in 2022 hebben wij met beschermingsbewindvoerders samengewerkt. Met de vijf grootste beschermingsbewindkantoren zijn afspraken gemaakt. Deze afspraken hebben wij vastgelegd in een document (convenant). Dit convenant is op 1 januari 2022 getekend. Hierbij vinden we het belangrijk dat het beschermingsbewind niet langer duurt dan nodig is. 

Acties

b. Minder problematische schulden onder de inwoners van de gemeente Midden-Groningen

Terug naar navigatie - b. Minder problematische schulden onder de inwoners van de gemeente Midden-Groningen

In onze gemeente zijn veel inwoners met (verborgen) geldzorgen. Geldzorgen veroorzaken stress en onnodige gezondheidsproblemen. Dit hebben wij geprobeerd te voorkomen door samen met onze inwoners te werken aan een oplossing. Inwoners met grote geldzorgen en schulden bij de zorgverzekeraar worden geholpen vanuit het NPG-project 'De IJsberg'. Dit project is ook bekend onder de term 'laatsignalering'. Voor de NPG-projecten verwijzen we naar paragraaf 2.5.2.

c. Ondernemers vinden de route naar gemeentelijke schuldhulpverlening op maat

Terug naar navigatie - c. Ondernemers vinden de route naar gemeentelijke schuldhulpverlening op maat

Wij weten van ondernemers dat zij het moeilijk vinden om hulp te zoeken bij schulden. Daarom is het belangrijk dat ondernemers weten dat ze bij de gemeente terecht kunnen voor hulp. De Kredietbank Midden-Groningen werkt veel samen met de afdeling die bijstand aan zelfstandigen biedt, de BBZ. Samen hebben wij ons ingezet om ondernemers met schulden te bereiken. Daarnaast onderhouden wij contacten met gemeenten en kredietbanken in de regio. Wij delen kennis en proberen van elkaars ervaringen te leren. 

Acties

d. Wij bevorderen de financiële redzaamheid van onze klanten

Terug naar navigatie - d. Wij bevorderen de financiële redzaamheid van onze klanten

Wij hebben een plan gemaakt waarin wij onze klanten eerder betrekken bij hun persoonlijke financiële situatie. In 2022 hebben wij met dit plan een proef gedaan. Deze proef wordt begin 2023 besproken. Daarna gaan alle medewerkers van de Kredietbank volgens dit plan werken. Eerst gaan we met de klant in gesprek over de schulden. Als hier een oplossing voor is gevonden gaan we in gesprek over financiële redzaamheid. Samen met de klant werken we aan het zelfstandig en op een gezonde manier omgaan met geldzaken. Zo willen we voorkomen dat onze klanten opnieuw schulden krijgen. Ook maken ze hierdoor niet voor (te) lange tijd gebruik van onze hulp. De hulp van de Kredietbank duurt 'zo kort als mogelijk, maar zo lang als nodig’.

Acties

f. Wij werken volgens de NVVK belofte

Terug naar navigatie - f. Wij werken volgens de NVVK belofte

In 2022 zijn wij gaan werken volgens de NVVK-belofte. Hierin wordt onze werkwijze beschreven door 6 beloftes aan de inwoner:

  1. Aanmelding zonder drempels; 
  2. Hulp op basis van vertrouwen; 
  3. Duidelijkheid waar je aan toe bent; 
  4. Geen klanten buiten de boot; 
  5. De druk van de schuldeiser verlagen; 
  6. De klant zo goed mogelijk schuldenzorgvrij krijgen en houden. 

Door te werken volgens deze belofte zorgen wij ervoor dat de aangeboden hulp van goede kwaliteit is. In 2023 nemen wij deel aan een klantenbelevingsonderzoek van de NVVK. Hierin wordt onderzocht hoe deze belofte in de praktijk wordt uitgevoerd. Ook oud-klanten van de Kredietbank worden voor dit onderzoek uitgenodigd. De resultaten worden medio 2023 verwacht.

Acties

h. Zoveel mogelijk inwoners met beginnende betalingsachterstanden ontvangen een passend hulpaanbod

Terug naar navigatie - h. Zoveel mogelijk inwoners met beginnende betalingsachterstanden ontvangen een passend hulpaanbod

Wij nemen contact op met inwoners met beginnende betalingsachterstanden (vroegsignalering). Zo proberen wij het ontstaan van grote schulden te voorkomen. Wij komen in contact met inwoners door het sturen van brieven, bellen en huisbezoeken. 

Acties

2.2.8 Sociale teams

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De sociale teams vervullen een belangrijke functie in het sociaal domein. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor inwoners die ondersteuning vragen. De sociale teams verzorgen de toegang en bieden lichte ondersteuning aan inwoners. Ze voeren wettelijke taken uit op het gebied van de Jeugdwet en de Wmo en zijn belangrijk voor de verbinding met het welzijnswerk in onze gemeente. De sociale teams zijn ondergebracht bij Kwartier Zorg & Welzijn. De sociale teams zijn de voorlopers van de transformatie. Het bevorderen van de sociale veerkracht staat centraal binnen de werkzaamheden van de sociale teams.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. De sociale teams verzorgen met vier teams de integrale toegang tot zorg en werken verder aan de transformatie

Terug naar navigatie - a. De sociale teams verzorgen met vier teams de integrale toegang tot zorg en werken verder aan de transformatie

Binnen de strategische visie sociaal domein is er een belangrijke rol weggelegd voor de sociale teams. We hebben samen met de sociale teams de visie verwerkt in de toegang.

Acties

b. De sociale teams werken aan de voorkant meer samen met de welzijnsdiensten

Terug naar navigatie - b. De sociale teams werken aan de voorkant meer samen met de welzijnsdiensten

Om aan te sluiten bij de gebieden van de sociale teams is welzijn ook gestart met het werken in de vier gebieden. In gebied Oost is er een aanmeldteam gestart waarin medewerkers van welzijn en de sociale teams zitten.

Acties

e. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen

Terug naar navigatie - e. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen

De sociale teams werken gebiedsgericht. Jeugdwerkers, OGGz- en opbouwmedewerkers gaan de wijk in. Hierdoor zien ze wat er in de wijken nodig is.

Acties

2.2.9 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

indicatoren

Terug naar navigatie - indicatoren

De verplichte beleidsindicatoren van het programma Sociaal zijn opgenomen in onderstaande tabel.

Naam Indicator Eenheid Peiljaar M-G Nederland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2021 1,5 2,7
2020 2,3 2,7
2019 2,1 2,4
2018 1,6 2,1
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2021 27 20
2020 20 20
2019 27 25
2018 34 25
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2021 2,3% 1,9%
2020 2,1% 1,7%
2019 1,9% 2,0%
2018 1,9% 1,9%
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar 2021 611,9 805,5
2020 580,7 794,4
2019 580,2 796,2
2018 557,5 777,7
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen 2020 1,0% 1,0%
2019 1,0% 1,0%
2018 1,0% 1,0%
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar 2021 8,0% 6,0%
2020 8,0% 6,0%
2019 8,0% 6,0%
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbev. t.o.v. van de beroepsbev. 2021 67,2% 70,4%
2020 65,2% 69,6%
2019 66,1% 70,0%
2018 65,4% 69,1%
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen 2021 2,0% 2,0%
2020 3,0% 2,0%
2019 3,0% 2,0%
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners 2021 486,9 431,2
2020 547,1 459,7
2019 470,1 381,7
2018 486,6 401,1
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar 2020 506,1 202
2019 655,1 207,0
2018 1009,6 305,2
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2022 13,5% 10,7%
2021 16,3% 13,2%
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2022 1,3% 1,1%
2021 1,6% 1,2%
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar 2022 0,3% 0,3%
2021 0,4% 0,3%
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners 2022 800 640
2021 870
2020 850 700
2019 820 680
Demografische druk % 2022 75,6% 70,3%
Toelichting: Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. 2021 75,6% 70,1%
2020 75,3% 70,0%
2019 74,8% 69,8%

2.2.10 Financieel overzicht Sociaal

Terug naar navigatie - Financieel overzicht Excel
Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
Inkomensregelingen 35.614 37.555 41.993 41.240 753 V
(Werk)Participatie 17.957 18.426 20.491 20.437 54 V
Burgerparticipatie 2.984 3.002 8.333 7.358 974 V
WMO (oude taken) 8.005 8.347 8.345 8.338 7 V
WMO Sociaal Domein (nieuwe taken) 14.250 13.216 16.099 17.034 -935 N
Accommodaties 1.329 1.081 1.234 1.220 14 V
Jeugd 31.365 30.707 32.982 33.221 -239 N
Onderwijs 11.211 13.441 14.409 13.960 449 V
Totaal lasten 122.715 125.776 143.886 142.808 1.078 V
Baten
Inkomensregelingen 31.914 30.262 30.528 30.511 -16 N
(Werk)Participatie 2.805 2.771 2.911 3.664 753 V
Burgerparticipatie 175 90 5.154 8.052 2.898 V
WMO (oude taken) 597 637 648 620 -28 N
WMO Sociaal Domein (nieuwe taken) 3.747 598 5.252 6.361 1.109 V
Accommodaties 102 219 149 105 -44 N
Jeugd 174 5 91 316 225 V
Onderwijs 3.475 3.467 3.545 3.362 -182 N
Totaal baten 42.988 38.048 48.278 52.992 4.714 V
Saldo voor bestemming -79.727 -87.728 -95.607 -89.816 5.792 V
Mutatie reserves
stortingen 4.671 1.027 130 130 0
onttrekkingen 5.651 3.621 6.494 5.982 -512 N
Totaal mutatie reserves 980 2.595 6.364 5.852 -512 N
Saldo na bestemming -78.747 -85.133 -89.243 -83.963 5.280 V
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het saldo na bestemming op het programma Sociaal is € 5.280.000 voordelig. De lasten zijn € 1.078.000 lager en de baten zijn € 4.714.000 hoger. De mutatie reserve zorgt voor een nadeel van € 512.000. We lichten hieronder per onderdeel de belangrijkste wijzigingen toe.

Inkomensregelingen
Lasten (€ 753.000 voordelig): Dit voordeel ontstaat voornamelijk omdat het aantal uitkeringsgerechtigden binnen de Participatiewet lager is dan begroot. In de huidige arbeidsmarkt slagen veel mensen erin om een betaalde baan te vinden, hierdoor is de uitstroom hoger dan de instroom. Het voordelige effect bedraagt € 753.000.

(Werk)participatie
Lasten (€ 54.000 voordelig): Dit voordeel ontstaat deels door lagere lasten die verband houden met reserves. De lasten die geraamd zijn voor de uithuisplaatsingskosten van huurders zijn € 100.000 lager dan geraamd, omdat de gesprekken met de huurders vertraging opliepen. Dit wordt een last in 2023. Daarnaast is er € 88.000 minder besteed aan personeelskosten voor het ondernemersloket. Dit zijn geraamde kosten in 2022 die voortvloeien uit de overhevelingsvoorstellen 2021. Deze kosten worden echter gemaakt over een periode van twee jaar. Tegenover de lagere uithuisplaatsingskosten en personeelskosten voor het ondernemersloket staat een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserves. Tot slot hebben we € 124.000 hogere lasten voor de tijdelijke huisvesting BWRI. Dit nadeel ontstaat omdat een deel van verbouwingskosten aan de Vredenburglaan niet waren voorzien. Overige verschillen leiden tot een nadeel van € 10.000.

Baten (€ 753.000 voordelig): De ESF REACT-EU 2020-2022 subsidie levert een voordeel van € 420.000 op. Deze subsidie loopt via de arbeidsmarkregio. Op landelijk niveau is een hoger bedrag toegekend, waardoor wij ook meer middelen ontvangen. Wij hebben hierdoor het volledig aangevraagde subsidiebedrag ontvangen, terwijl in eerste instantie slechts 75% van het totaal door de arbeidsmarktregio aangevraagde bedrag toegekend werd. Door een toename van het aantal geplaatste orders, zijn de baten van detachering groen, de kringloop en inpakwerkzaamheden € 200.000 hoger dan begroot. Daarnaast zijn de baten voortkomend uit de loonkostensubsidie ter dekking van beschut werken € 81.000 hoger dan begroot. Dit komt door een hogere instroom van jongeren in beschut werk. De afrekening van de gemeentelijke bijdrage Wedeka 2021 levert een voordeel van € 26.000 op. Dit betreft de nacalculatie op basis van het aantal fte's per gemeente binnen de gemeenschappelijke regeling Wedeka. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 26.000.

Burgerparticipatie
Lasten (€ 974.000 voordelig): De vluchtelingen uit Oekraïne zijn opgevangen in opvanglocaties in Hoogezand, Muntendam en Slochteren. De lasten zijn € 416.000 lager uitgevallen. Dit komt hoofdzakelijk door minder toegerekende kosten van personeel en minder inhuur. Daarnaast is er minder leefgeld verstrekt dan begroot. Daarnaast ontstaat een voordeel van € 123.000 door lagere lasten inburgeringsvoorzieningen, doordat er minder nieuwe inburgeraars zijn ingestroomd. In de overeenkomst met het Ministerie van Justitie en het Centraal Opvang orgaan Asielzoekers (COA) is voor de noodopvang in Zuidbroek een maandelijkse tegemoetkoming van € 100.000 ontvangen vanaf 19 september 2022. Dit geld wordt onder andere ingezet ten behoeve van de samenleving en de opvang. In 2022 is € 396.000 minder besteed dan begroot. Hiervoor is een bestedingsplan in voorbereiding. Er is € 26.000 minder besteed aan ouderenbeleid, betreft incidentele coronamiddelen welke meegenomen worden naar 2023 en in 2023 worden besteed. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 13.000.

Baten (€ 2.898.000 voordelig): Het Rijk heeft een specifieke uitkering ter beschikking gesteld voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Er is € 7.460.000 ontvangen op basis van normbedragen en aantal gerealiseerde opvangplekken is, maar € 4.500.000 begroot. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 2.960.000. We hebben een nadeel van € 62.000 op de baten voor inburgeringsvoorzieningen. Dit is lager dan het voordeel van € 123.000 bij de lasten voor het deel van de activiteiten waarvoor we een specifieke uitkering van het Rijk hebben ontvangen.

WMO Sociaal domein (nieuwe taken)
Lasten (€ 935.000 nadelig): De lasten voor beschermd wonen zijn € 956.000 hoger uitgevallen. Hier staan hogere baten tegenover (opgave centrumgemeente Groningen december 2022). Beschermd wonen is vanaf medio 2022 gedecentraliseerd en de baten en lasten waren vooraf moeilijk in te schatten omdat de cijfers van een volledig jaar ontbraken. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 21.000.

Baten (€ 1.109.000 voordelig): De baten voor beschermd wonen zijn € 1.007.000 hoger. Daarnaast is er door een incidentele bijdrage voor de Pilot take off van de gemeente Groningen € 78.000 meer ontvangen. Hier staan ook lasten tegenover. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 24.000. 

Jeugd
Lasten (€ 239.000 nadelig): De lasten voor jeugdzorg zijn € 337.000 hoger. Dit komt deels door meer inzet van niet gecontracteerde zorg (€ 150.000), zorg in natura (€ 172.000) en hogere solidaire kosten (€ 15.000). Voor de projecten Welzijn op recept en Grip en Glans zijn er € 216.000 hogere lasten, hier staan baten tegenover. De lasten van ondersteuners jeugd en gezin zijn € 89.000 lager en de lasten van jeugd en opvoedhulp € 51.000. Door personeelstekorten bij beide zorgaanbieders was de dienstverlening niet volledig inzetbaar. De lasten van jeugdzorg middels PGB zijn € 77.000 lager door een verdere daling van het PGB gebruik in het laatste kwartaal van 2022. De lasten van preventie zijn € 46.000 lager door aanpassing van de dienstverleningsovereenkomst. De bijdrage JGZ is € 36.000 lager, door een btw-correctie. De lasten van lokaal preventieakkoord zijn € 40.000 lager, betreft een specifieke uitkering waarvan de uitvoering in 2023 is. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 25.000.

Baten (€ 225.000 voordelig): Het voordeel van de projecten Welzijn op recept en Grip en Glans is € 216.000. De lasten zijn eveneens hoger. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 9.000.

In het onderstaande overzicht is een nadere specificatie gegeven van de realisatie op het product Jeugd:

* Het totaal aantal jeugdigen met zorg in natura (unieke cliënten met declaratie) is 1.861 in 2022. In het jaar kunnen bij een jeugdige meerdere vormen van zorg zijn ingezet, derhalve kunnen de aantallen niet worden opgeteld tot het totaal aantal. 

Onderwijs
Lasten (€ 449.000 voordelig): De lasten van de projecten 'onderwijsachterstandenbeleid', 'nationaal programma onderwijs' en 'regiodeal tijd voor toekomst' zijn € 273.000 lager, omdat een deel van de werkzaamheden in 2023 plaatsvindt. Hier staan ook lagere baten tegenover. Daarnaast worden de eenmalige lasten van het scholenprogramma onder dit product verantwoord. Dit betreft voornamelijk de sloopkosten en het afboeken van de oude schoolgebouwen, waarvan de lasten € 72.000 lager zijn dan geraamd. Deze kosten worden volledig gedekt vanuit bijdragen van het Rijk en de NAM en vanuit onttrekkingen aan reserves. Daarnaast ontstaat er een voordeel van € 66.000 doordat de lasten voor route Rubicon te hoog zijn geraamd. De route Rubicon is bedoeld voor studenten die door omstandigheden nog geen mbo-diploma hebben gehaald, maar dat alsnog willen behalen. Tot slot zijn de lasten voor leerlingenvervoer € 34.000 lager uitgevallen door lagere aantallen. Overige afwijkingen tellen op tot een voordeel van € 4.000.

Baten (€ 182.000 nadelig): De baten voor het scholenprogramma zijn per saldo € 33.000 lager. De bijdragen kregen we eerst via de Algemene Uitkering en nu via een Specifieke Uitkering. Conform voorschriften mag een deel van de kosten niet meer gedekt worden uit de reserve (€ 176.000 hogere baten) en moeten we nu bijdragen in mindering brengen op de investeringen (€ 209.000 lagere baten). Daarnaast zijn er €149.000 lagere baten door de projecten onderwijsachterstandenbeleid, nationaal programma onderwijs en regiodeal tijd voor toekomst. De lasten zijn eveneens lager.

Mutatie reserves
€ 512.000 nadelig: De lagere onttrekking bij onderwijs zorgt voor een nadeel van € 248.000. Dit bestaat uit lagere lasten scholenprogramma (€72.000) en hogere baten scholenprogramma (€ 176.000). Zie toelichting, hiervoor, bij onderwijs. De lagere onttrekking bij werkparticipatie zorgt voor een nadeel van € 188.000. Er is € 100.000 minder onttrokken aan de reserve BWRI, doordat er nog geen uitplaatsingskosten van een huurder zijn gemaakt. Daarnaast is er € 88.000 minder onttrokken voor het ondernemersloket. Zie toelichting, hiervoor, bij werkparticipatie.