2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering

2.6.0 Inleiding

Terug naar navigatie - Voorwoord

Onder het programma Bestuur en bedrijfsvoering is geen aparte visie en/of doelstelling opgenomen. Deze komen, voor zover relevant, terug in de desbetreffende paragrafen. In het programma zelf begroten wij de belangrijkste inkomstenstroom van de gemeente; de Algemene Uitkering. 

2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen
Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Saldo lasten en baten
Lokale heffingen 19.217 19.802 19.965 20.004 39 V
Algemene uitkeringen 132.055 131.280 149.271 152.100 2.828 V
Dividend 224 255 255 299 44 V
Saldo financieringsfunctie -280 324 122 113 -9 N
Overige algemene dekkingsmiddelen 0 0 0 0 0
Totaal 151.216 151.661 169.613 172.516 2.902 V
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Toelichting algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichting algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen
De lokale heffingen hebben een batig saldo ten opzichte van de begroting na wijziging van € 39.000. Dit wordt veroorzaakt door een hogere opbrengst toeristenbelasting van € 81.000. Tegenover dit voordeel staan iets hogere lasten en iets lagere opbrengst OZB van respectievelijk € 22.000 en € 20.000.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Ten opzichte van de bijgestelde raming resteert op de Algemene Uitkering een voordelig verschil van ongeveer € 2.828.000. Dit voordeel is met name het gevolg van de extra middelen die het Rijk bij de decembercirculaire 2022 beschikbaar heeft gesteld. Het betreft onder andere de compensatie voor de energietoeslag aan huishoudens met een laag inkomen (€ 1.724.000), aanvullende vergoeding door diverse taakmutaties (€ 673.000), zoals voor de bijzondere bijstand en meerkosten opvang Oekraïners. Daarnaast is de algemene uitkering voordelig bijgesteld als gevolg van actualisatie van de verdeelmaatstaven (€ 251.000) en ontvangen we € 181.000 compensatie voor inkomstenderving door corona.

Dividend
Het ontvangen dividend heeft betrekking op ons aandelenbezit van Enexis BV en BNG-bank NV. Het verschil van € 44.000 is met name een gevolg van een hogere dividenduitkering van de BNG. 

Saldo financieringsfunctie
Het saldo op de financieringsfunctie bedraagt € 9.000 nadelig. Dit wordt veroorzaakt door een iets lagere rentebate op verstrekte leningen.

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) voor gemeenten behoort een overzicht te worden opgenomen van de overhead in de organisatie. Een toelichting op de cijfers is opgenomen in paragraaf 2.6.3.

Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Saldo lasten en baten
overhead -30.813 -28.139 -28.943 -30.563 -1.620 N
Totaal -30.813 -28.139 -28.943 -30.563 -1.620 N
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Voor wat betreft mutaties en stand van alle reserves en voorzieningen wordt verwezen naar paragraaf 4.6. De stand van de algemene reserve op 31-12 is als volgt:

Omschrijving Boekwaarde 1-1-22 Storting Onttrekking Boekwaarde 31-12-22
algemene reserve (algemeen) 6.819 5.211 450 11.580
Totaal 6.819 5.211 450 11.580
bedragen x € 1.000

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Wij zijn niet aangemerkt als ondernemer door de Belastingdienst. Er wordt jaarlijks een toets uitgevoerd of er winst gemaakt wordt op de niet-overheidstaken. Indien dit winstbedrag structureel is, worden we voor die betreffende activiteiten als ondernemer aangemerkt en vallen we daarvoor onder de vennootschapsbelasting. Voor 2022 was dit niet het geval en is geen vennootschapsbelasting verrekend.

Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Saldo lasten en baten
Heffing VPB -1 0 0 0 0
Totaal -1 0 0 0 0
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In de oorspronkelijke begroting 2022 is een post onvoorzien opgenomen van € 138.000. Dit bedrag is in 2022 niet aangewend. Het resterende bedrag is vrijgevallen in het programmaresultaat.

Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Saldo lasten en baten
onvoorzien 0 -138 -138 0 138 V
Totaal 0 -138 -138 0 138 V
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Eenheid Peiljaar M-G Nederland
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2022 € 206 € 317
2021 € 188 € 290
2020 € 175 € 271
2019 € 167 € 250
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In euro’s 2022 € 911 € 823
2021 € 806 € 733
2020 € 762 € 700
2019 € 693 € 665
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In euro’s 2022 € 952 € 905
2021 € 852 € 810
2020 € 813 € 773
2019 € 732 € 735
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2022 10,1 -
2021 9,4 -
2020 9,7 -
2019 9,1 -
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2022 10,4 -
2021 9,9 -
2020 9,9 -
2019 9,0 -
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2022 € 502,80 -
2021 € 499,43 -
2020 € 445,04 -
2019 € 473,54 -
Externe inhuur Kosten als % van tot. loonsom + tot. kosten inhuur extern 2022 16,2% -
2021 15,9% -
2020 17,1% -
2019 11,7% -
Overhead % van totale lasten 2022 11,0% -
2021 12,7% -
2020 11,3% -
2019 11,7% -

2.6.3 Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht Excel
Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten
Bestuur 2.975 3.114 6.342 2.842 3.500 V
Bestuursondersteuning 30.895 27.930 29.380 31.516 -2.136 N
Belastingen 1.356 1.148 1.297 1.320 -23 N
Treasury 446 -172 54 57 -3 N
Gemeentefonds 0 0 0 0 0
Overige baten en lasten 357 3.336 7.464 787 6.677 V
Totaal lasten 36.029 35.356 44.536 36.521 8.014 V
Baten
Bestuur 382 0 2.616 229 -2.387 N
Bestuursondersteuning 567 413 375 575 200 V
Belastingen 20.280 20.649 20.961 20.942 -20 N
Treasury 389 407 431 469 38 V
Gemeentefonds 132.055 131.280 149.271 152.100 2.828 V
Overige baten en lasten 1.316 3.172 1.273 527 -747 N
Totaal baten 154.989 155.922 174.929 174.841 -88 N
Saldo voor bestemming 118.960 120.566 130.393 138.320 7.927 V
Mutatie reserves
stortingen 3.026 0 3.916 3.917 0
onttrekkingen 3.322 141 4.662 3.522 -1.140 N
Totaal mutatie reserves 296 141 745 -395 -1.140 N
Saldo na bestemming 119.256 120.707 131.138 137.925 6.786 V
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen x € 1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Bestuur
Lasten (€ 3.500.000 voordelig): € 2,6 miljoen voordeel is het gevolg van een rechtstreekse storting in de voorziening APPA wethouders en niet zoals geraamd in het product. Per 1 januari 2022 is de uitvoering van de APPA-regeling door ASR beëindigd. Het resultaat hiervan is dat de betalingen van de betreffende wethouderpensioenen terugkomen bij de gemeente en het opgebouwde kapitaal van ongeveer € 2,6 miljoen is door ASR teruggestort. Daarnaast is de beschikbare € 500.000 voor de uitvoering van het raadsprogramma niet besteed en zijn de kosten voor de huidige en voormalige wethouders € 400.000 lager.

Baten (€ 2.387.000 nadelig): Dit nadeel wordt in hoofdzaak veroorzaakt door het opgebouwde kapitaal voor de wethouderpensioenen niet op het product bestuur is verantwoord maar rechtstreeks is toegevoegd aan de voorziening APPA wethouders. Door de actualisatie van deze voorziening is er een voordeel van € 200.000.

Bestuursondersteuning
Lasten (€ 2.136.000 nadelig): De kosten van bestuursondersteuning bestaan uit beheer overige gronden en gebouwen, overhead waaronder toerekening projecten en verzelfstandiging Kielzog. Het beheer van de overige bouwen en gronden heeft een nadelig saldo van € 94.000 hetgeen een gevolg is van de afwaardering naar agrarische waarde van de gronden aan de Edsersweg. De overhead kan worden beschouwd als kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van personeel in het primaire proces. De toerekening projecten en verzelfstandiging Kielzog zijn in de overhead kosten verwerkt. De overheadkosten waren in 2022 € 30,6 miljoen. Ten opzichte van de raming (na wijziging) van € 28,9 miljoen is dat een nadeel van € 2 miljoen. Deze overschrijding leidt niet tot een begrotingsonrechtmatigheid, omdat het totaal van het programma een voordeel op de lasten kent. Ten opzichte van de realisatie in 2021 is dit echter een positieve ontwikkeling. Het nadeel in 2021 was € 3 miljoen, nu € 2 miljoen. Onderstaand volgt, op hoofdlijn, een specificatie van het nadeel van € 2 miljoen.

Lagere loonkosten personeel                         € 1,0 miljoen
Hogere kosten inhuur derden                       €  1,7 miljoen
Hogere kosten facilitair en huisvesting   €  0,5 miljoen
Lagere toerekening aan projecten             €   0,8 miljoen

De lagere loonkosten zijn een gevolg van het vacatureverloop en derhalve niet invullen van functies in een vast en/of tijdelijk dienstverband. Om de continuïteit van het primaire proces in de organisatie alsmede de beleidsuitvoering te waarborgen vindt inhuur plaats. De inhuurkosten zijn hoger dan de loonkosten in dienstverband. De overschrijding van de kosten van facilitair en huisvesting die zich in 2021 hebben voorgedaan zetten zich voort in 2022 en lijken daarmee van structurele aard te zijn. Deze constatering lijkt in iets mindere mate ook van toepassing te zijn op de toerekening naar projecten. In 2021 betrof het nadeel € 0,2 miljoen en in 2022 € 0,5 miljoen. Waar mogelijk wordt een projectadministratie ingericht waardoor de toerekening éénduidiger kan plaatsvinden. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 42.000.

Gemeentefonds (Algemene Uitkering)
Baten (€ 2.828.000 voordelig):  Dit voordeel is met name het gevolg van de extra middelen die het Rijk bij de decembercirculaire 2022 beschikbaar heeft gesteld. Het betreft onder andere de compensatie voor de energietoeslag aan huishoudens met een laag inkomen (€ 1.724.000), een aanvullende vergoeding door diverse taakmutaties (€ 673.000), zoals voor bijzondere bijstand en meerkosten opvang Oekraïners. Daarnaast is de Algemene Uitkering voordelig bijgesteld als gevolg van actualisatie van de verdeelmaatstaven (€ 251.000) en ontvangen we € 180.000 compensatie voor inkomstenderving door corona.

Overige baten en lasten
Onder het product overige baten en lasten worden ramingen opgenomen die onder andere betrekking hebben op stelposten, taakstellingen en nog niet bestemde uitgaven en inkomsten. Hierdoor fluctueren de ramingen en kunnen de werkelijke uitgaven op jaarbasis afwijken van de ramingen.

Lasten (€ 6.677.000 voordelig):

  • Het op het product overige baten en lasten nog beschikbare bedrag van € 2.461.000 voor het opvangen van het inflatierisico.
  • Van de via de algemene uitkering ontvangen middelen voor taakmutaties resteert op hert product overige baten en lasten een bedrag van € 1.951.000 dat nog niet is besteed en/of waarvan de besteding op andere producten is verantwoord. De niet bestede budgetten waarvan de uitvoering in 2023 zal plaatsvinden zijn betrokken bij de overhevelingsvoorstellen. Het betreft de ontvangen middelen voor invoering van de omgevingswet, GIDS gelden en Asiel/inburgering.
  • Lagere kosten van centraal verantwoorde personeelsbudgetten € 740.000. Het betreft o.a. de kosten voor voormalig personeel, ziektevervanging en OR. Begrote lasten coronacompensatie die niet zijn gerealiseerd € 358.000.
  • Bij de Voorjaarsnota 2021 beschikbaar gestelde middelen voor dekking van de kapitaallasten voortvloeiende uit de actualisatie van de beheerplannen zijn in afwachting van de realisatie niet ingezet € 300.000.
  • Niet aanwenden van de post onvoorzien uitgaven van € 138.000.

Baten (€ 747.000 nadelig): Het nadeel is voornamelijk een gevolg van de restant bezuinigingstaakstelling met betrekking tot de bedrijfsvoering. De taakstelling is gerealiseerd en verantwoord op de betreffende producten.

Mutaties reserves
Per saldo resteert op het product mutaties reserves een nadelig verschil van € 1.140.000. Het nadeel is in hoofdzaak het gevolg van een lagere onttrekking van € 390.000 aan de reserve financiële ruimte 2021 voor het programma Organisatieontwikkeling 2022-2026. Veel projecten zijn in de steigers gezet en gestart. De uitvoering heeft enige vertraging opgelopen waardoor de uitgaven grotendeels in 2023 worden gedaan in plaats van in 2022. Daarnaast wordt een bedrag van € 750.000 van de beschikbare coronacompensatie 2021 niet ingezet in 2022. Bij de Voorjaarsnota 2023 wordt voorgesteld het bedrag beschikbaar te stellen voor compensatie van energiebesparende maatregelen bij sportclubs, cultuurorganisaties en dorps- en wijkcentra.