3.1 Paragraaf bedrijfsvoering

De opgave voor 2022

Een goede bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij het uitvoeren van alle activiteiten en het behalen van haar doelen.

Terug naar navigatie - Een goede bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij het uitvoeren van alle activiteiten en het behalen van haar doelen.

Informatietechnologie, HR-beleid, facilitaire ondersteuning en financiële, juridische advisering en communicatie zijn onmisbaar voor beleidsvorming en de uitvoering. We werken aan het veranderen en verbeteren van de organisatie in het programma organisatieontwikkeling. In onze organisatie houden we rekening met de behoeften die er leven bij de inwoners, organisaties en bedrijven. Naast de maatschappelijke opgaven, politiek-bestuurlijke ambities en opgaven en trends en ontwikkelingen in de samenleving geeft dit een complex werkveld. Dit vraag om een flexibele inzet van medewerkers waarbij onze rollen niet meer zo vanzelfsprekend zijn als ze ooit waren. In 2022 hebben we, op basis van de evaluatie startorganisatie, een fundament gelegd waarop we de komende jaren verder kunnen bouwen.

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Van startorganisatie in 2018...naar ontwikkelorganisatie in 2022 e.v. 

In 2022 hebben wij vervolg gegeven aan de ontwikkeling van onze organisatie door opvolging te geven aan de verbeterpunten die zijn voortgekomen uit de evaluatie van de startorganisatie:

  • We zijn begin 2022 onder andere gekomen tot een logischere portefeuilleverdeling van directie en we werken nu in domeinen;
  • We hebben een eerste slag geslagen betreft de rolduidelijkheid in de lijn. De rolduidelijkheid buiten de lijn schuift door naar 2023 en wordt meegenomen in de aanpak opgavegericht werken;
  • We hebben een nieuwe missie en visie voor de organisatie opgeleverd;
  • De contouren van het medewerker onderzoek zijn bepaald, het daadwerkelijke onderzoek voeren we uit in 2023;
  • De interne samenwerking hebben we verbeterd door te investeren in de vindbaarheid van elkaar als medewerkers;
  • Er is een aanbod gecreëerd voor medewerkers om zich te ontwikkelen in de vaardigheden van de toekomst;
  • We professionaliseren door het beschrijven van processen en door het maken van formats voor het teamplan en voor de uitwerking van het Goede Gesprek, een PRIO;
  • Er is hiermee een fundament gelegd waar we in 2023 en de jaren erna op verder kunnen bouwen. Dit om onze inwoners, bedrijven en instellingen beter te ondersteunen.

Human Resource Management

Vitaal werken met een gezonde werkbalans

Terug naar navigatie - Vitaal werken met een gezonde werkbalans

Duurzame inzetbaarheid
We willen dat onze mensen lang gezond kunnen doorwerken, veerkrachtig zijn en verandervermogen hebben en daarom gaan we in 2022 de medewerkers ondersteunen en zo mogelijk faciliteren.
Indicator: ziekteverzuim 6%

  • Ieder team heeft hieraan specifiek aandacht aan besteed, gericht op het team zelf;
  • Het management is getraind in het aangaan van het gesprek over vitaliteit en gezond blijven;
  • Er zijn maandelijks lunchbijeenkomsten georganiseerd over het thema Vitaliteit met nadruk op gezondheid en plezier in het werk;
  • Er zijn aan medewerkers trainingen aangereikt op Studytube gericht op vitaliteit (denk aan Mindfulness, werkplezier, timemanagement, werk privé-balans);
  • Medewerkers kunnen in de middagpauze gebruik maken van sportfaciliteiten;
  • Op intranet is een platform ingericht over loopbaan, energie en ontwikkelen (LEO);
  • Het verzuimcijfer over 2022 algeheel is 5,8 % en daarmee is de doelstelling gehaald. Ziekteverzuim ligt stabiel op dit niveau (2021 was het 5,6%).

Inclusief werkgeverschap
Er plaats is voor iedereen, ongeacht afkomst, beperking of geaardheid. 
Onze uitingen richting de arbeidsmarkt zijn ingericht op het inclusief werkgeverschap. Het wettelijk quotum voor het in dienst hebben van medewerkers vanuit een achterstandsituatie is gehaald.

Mobiliteitsbeleid ontwikkelen
Door de snelle veranderingen in de wereld vraagt onze organisatie om flexibele medewerkers. Hiervoor ontwikkelen wij nieuw mobiliteitsbeleid.
In 2022 hebben we het volgende gerealiseerd:

  • Het systeem van SPP is geïmplementeerd. Er zijn gesprekken gevoerd met de teamleiders over de kwaliteit en kwantiteit van het personeelsbestand in relatie tot de opgaven die er bij het team liggen en in de toekomst komen te liggen.
  • De ontwikkeling van het persoonlijk leiderschap is ondergebracht in het programma organisatieontwikkeling. Er zijn trainingen georganiseerd voor en van medewerkers via Studytube. Er is hiervoor een afzonderlijk georganiseerd voor de teamleiders.
  • Arbeidsmarktstrategie en werkgeversimago: hiervoor is een strategie ontwikkeld en geïmplementeerd.
  • Aan het verbeteren van de basis op orde is gewerkt via het vaststellen en inrichten van nieuwe werkprocessen. Er is een actualisatie geweest van de waardering van het functieboek. Ook is er opdracht gegeven tot het strikt naleven van het aanbestedingsbeleid op de externe inhuur. 

Wij werken een visie uit op flexibel werken
Wij willen goed in beeld krijgen wat het effect van het vele thuiswerken is op de arbeidsomstandigheden van de individuele medewerker. 
Er is voor het flexibel werken/thuiswerken beleid vastgesteld en geïmplementeerd.

Wij zijn een aantrekkelijke werkgever
De (gemeentelijke) overheid heeft het moeilijk in het zoeken en vinden van goed opgeleide en gekwalificeerde medewerkers. Daarom is het belangrijk om de gemeente als aantrekkelijke werkgever in deze arbeidsmarkt neer te zetten. 
Beleidsvoorbereiding is gestart. Er is een inventarisatie gemaakt van mogelijke acties voor het komen tot een aantrekkelijk werkgeverschap. In het arbeidsmarktbeleid is hieraan aandacht besteed en daarmee opgenomen in de uitingen richting de arbeidsmarkt. Het thema is opgenomen in het Programma Organisatieontwikkeling.

We ondersteunen en stimuleren aandacht voor vitaal werken.
We brengen vitaliteit actief onder de aandacht van medewerkers en teamleiders. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het inzetten van de (interne) coachpool, de vitaliteitsemmer, organisatiebijeenkomsten en de inzet van het PRIO/goede gesprek. Met het inzetten van deze verschillende middelen wordt vitaal werken gestimuleerd.

Digitalisering

Terug naar navigatie - I&A

In de I&A-visie 2020-2023 worden voor de komende paar jaar de voor ons relevante ICT-ontwikkelingen geschetst. Dat doen we door de ICT-ontwikkelingen langs zes sporen uit te werken:

  1. Goede en betrouwbare dienstverlening; 
  2. Regievoering en ketensamenwerking;
  3. De data gedreven gemeente;
  4. Doorontwikkeling bedrijfsvoering;
  5. De basis op orde; 
  6. Doorontwikkeling van de informatiefunctie.

Voor 2022-2023 wordt een nieuw I&A-plan gemaakt, waarbij de I&A-visie niet wordt aangepast. Wel worden de onderwerpen uit de zes sporen geactualiseerd.
Er is een nieuw I&A-jaarplan opgesteld waarin de belangrijkste activiteiten en projecten voor 2022 zijn benoemd:

  • E-dienstverlening (E-formulieren, self service, apps, mijnoverheid.nl); Vanaf eind 2022 is aangesloten bij de ontwikkelingen van de taakgroep dienstverlening en team online. Hierbij wordt onder andere de ontwikkeling van E-formulieren opgepakt;
  • Aanbesteding en implementatie burgerzakenapplicatie (loopt door in 2022); Deze aanbesteding is in 2022 grotendeels doorlopen en wordt begin 2023 afgerond;
  • Aanbesteding en implementatie WMO-systeem, mogelijk gecombineerd met een jeugdsysteem; Deze aanbesteding is gestart in 2022, waarbij als gevolg van de ambities op het gebied van digitale dienstverlening voor werk en inkomen ook het Werk en Inkomen systeem wordt meegenomen. De aanbesteding wordt de eerste helft 2023 afgerond, waarna de implementatie start. Voor de implementatie van het nieuwe jeugdsysteem is aangesloten bij het RIGG;
  • Aanbesteding en implementatie Raadsinformatiesysteem; De aanbesteding is afgerond en de implementatie start begin 2023;
  • Wettelijke verplichtingen, zoals de archiefwet en de Wet Open Overheid; De nieuwe archiefwet gaat later in. Het project Wet Open Overheid is gestart met een impactanalyse, die begin 2023 wordt afgerond;
  • Implementatie Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) als gevolg van het uitstel van de omgevingswet; De ICT-technische voorbereidingen voor het DSO zijn afgerond. Het wachten is op de definitieve ingangsdatum, die de afgelopen paar jaren meerdere keren met een half jaar vertraagd is;
  • Invoering Baseline informatiebeveiliging (BIO). Na het vaststellen van het Informatiebeveiligingsbeleid 2022-2024 is een jaarprogramma informatiebeveiliging opgesteld. Hierin heeft de invoering van de BIO een belangrijke rol gekregen. We hebben een nulmeting op het voldoen aan de BIO laten uitvoeren. De uitkomsten ervan geven input voor het programmajaarplan 2023. Er zijn verder veel onderwerpen uit het jaarprogramma opgepakt, zoals bewustwording, de organisatie van informatiebeveiliging en privacy, aansluiting bij de InformatieBeveiligingsDienst (IBD), gedragsregels, risicogestuurd werken, ICT-beheersmaatregelen, bedrijfscontinuïteit en cybercrisismanagement, verantwoording aan ministerie en accountant (audits).

E-HRM Digitalisering 
Dit is een speerpunt in het HRM-beleid. Ingezet wordt op stevige en actuele managementinformatiesystemen en het bieden van digitale mogelijkheden voor medewerkers en leidinggevenden. Doel is het ondersteunen van management en medewerkers bij een betere zelfredzaamheid. 
Er zijn meerdere workflows uitgewerkt binnen Youforce. Dit betreffen workflows voor het kunnen indienen van declaraties, aanvragen voor generatiepact, registratie thuiswerkdagen of reisdagen.

Wij zijn in control

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

Doelstellingen zijn verbetering van de ondersteuning naar budgethouders, efficiëntere werkprocessen en vereenvoudiging van de inrichting van het systeem.
Verplichtingen administratie verder implementeren
We voeren een verplichtingen administratie in om, op elk moment in het jaar, de prognose van de kosten beter te kunnen inschatten. In 2022 is op basis van de evaluatie bij Integraal Beheer Openbare Ruimte besloten om nog een aantal teams te benaderen voor de invoering van een verplichtingenadministratie. Dat heeft in 2022 ertoe geleid, dat meerdere teams gebruik maken van de geboden mogelijkheid. We doen dit voorlopig op basis van behoefte bij de teams, maar streven richting toekomst naar een steeds naar brede invoering.

Herinrichting van de financiële administratie 
We investeren in het herinrichten en het benutten van de functionaliteiten van het financieel systeem. 
In 2022 is de financiële administratie opnieuw ingericht en waar mogelijk vereenvoudigd. De vereenvoudigde administratie is per 1-1-2023 in gebruik genomen. Dit moet leiden naar beter gestructureerde informatievoorziening uit het financieel systeem.

Optimaliseren van de Planning & Control documenten
Tegelijk met de inrichting van het financiële systeem is ook de planning van de P&C-cyclus beter gestroomlijnd en zijn de verantwoordelijkheden van alle betrokkenen beter in beeld gebracht. Alle reguliere P&C-documenten zijn in 2022 op tijd en kwalitatief verbeterd aangeleverd aan ons gemeentebestuur en door uw raad vastgesteld.

Van adviseur naar businesspartner
We willen de afstemming tussen adviseurs en budgethouders verbeteren en structureren. De uitkomsten van het traject van adviseur naar businesspartner nemen we daarin mee. Naast de reguliere ondersteuning en advisering richten we ons op heldere advisering en ondersteuning van programma’s en projecten.
In 2022 is er aandacht besteed aan de rol van de financiële adviseurs in relatie tot de budgethouders. Er vinden periodieke gesprekken tussen beiden plaats.

Doorontwikkeling hervorming team facilitair
In 2022 is er een nieuwe basis gelegd voor de facilitaire dienstverlening. Met het leggen van de nieuwe basis staat de klant centraal en wordt er ingezet op continue verbetering van de dienstverlening. Naast de centralere rol van de klant wordt er geïnvesteerd in de relatie met onze leveranciers. Zo hebben in 2022 de eerste leveranciersgesprekken plaatsgevonden. Het doel van deze gesprekken is het toetsen en eventueel bijstellen van de afspraken om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten en de dienstverlening aan de klant te verbeteren. Uiteraard met als doel te voldoen aan de aanbestedingswet /voorkomen van onrechtmatigheid. Naast investeren in de klant en de leveranciers is er in 2022 ook geïnvesteerd in het team. Eind 2022 is een teamleider aangesteld voor zowel het team Facilitair als Gebouwenbeheer. Een overkoepelende teamleider moet de samenwerking bevorderen, maar zorgt er ook voor dat de teams zich gezamenlijk kunnen doorontwikkelen.

Bevorderen juridische kwaliteit
Juridische zaken en inkoop bevordert de juridische kwaliteit van de te leveren producten en diensten, zodat deze voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Door juridisch advies te bieden bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering wordt het bestuur en de organisatie ondersteund. Met het binnenhalen van een huisadvocaat, Yspeert Advocaten, is ingezet op een tweetal doelen. Allereerst de beheersing van de kosten voor externe juridische diensten en ten tweede het verhogen van de juridische kwaliteit in de organisatie. Na anderhalf jaar samenwerking met de huisadvocaat zien we steeds meer partnerschap ontstaan waardoor de juridische kwaliteit is verhoogd. In 2022 zijn er diverse cursussen gegeven aan de juristen om de kennis in de organisatie te verdiepen. 

Doorontwikkeling inkooporganisatie
Wij zijn in het afgelopen jaar verder gegaan met de doorontwikkeling van de inkooporganisatie. In 2022 zijn er onder andere aanbestedingsjuristen intern opgeleid en heeft ook de inkoopafdeling belangrijke stappen gezet om een professionele inkooporganisatie neer te zetten. 

Communicatie

Het ontwikkelen van externe gerichtheid

Terug naar navigatie - Het ontwikkelen van externe gerichtheid

Communicatie heeft zowel een rol naar buiten (inwoners, bedrijven en andere organisaties) als een interne rol. 
Wij zijn in gesprek met alle betrokkenen en luisteren ook echt naar wat er leeft, wij informeren onze inwoners, bedrijven en organisaties over plannen, nieuws en regelingen. Wij gebruiken hiervoor bijvoorbeeld participatietrajecten, persberichten en onze website.

Doorontwikkeling van de website 
Eind 2020 is de website vernieuwd. Vanaf dat moment voldoen wij aan de eisen van de wet. Dit is opgenomen in onze toegankelijkheidsverklaring. Hierin staat hoe we de website toegankelijk maken en houden. Deze toegankelijkheidsverklaring is een van de uitgangspunten voor het verbeteren van de website. 

Behoefte van de klant centraal
Met onze dienstverlening spelen we optimaal in op de behoeften van de klant. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de doorontwikkeling van de Newsroom. Met online tools halen we actief vragen en wensen van inwoners op, bespreken die met betrokken teams en vervolgens verwerken we de vragen en antwoorden in onze externe communicatie. Zo spelen we in op wat er leeft, halen we de buitenwereld naar binnen en voldoen we aan de klantbehoefte.

Begrijpelijke taal
Werkgroep begrijpelijke taal binnen team communicatie is erg actief. Er zijn bij alle locaties van de organisatie kaartjes met informatie over begrijpelijke taal verdeeld, alle teams van de organisatie zijn bezocht met de Begrijpelijke Taal Tour en er werd een Bitterballen B1 Pubquiz georganiseerd. Ook is er een communicatiekoffer geïntroduceerd en is er een pilot klinkende taal georganiseerd. Dit allemaal om meer te vertellen over Begrijpelijke taal en om uit te leggen dat toegankelijk schrijven voor onze inwoners én collega’s belangrijk is. 

We werken aan het versterken van de rol van de klachtbemiddelaar
Met het instellen van een klachtenbemiddelaar willen we klachten in eerste instantie op informele wijze op lossen. De klachtenbemiddelaar neemt na een klacht zo snel mogelijk contact op met de klager en de betrokken inwoner en organiseert een gesprek met de betrokkenen om het probleem informeel op te lossen. De gemeente sluit hierbij aan op de landelijke ontwikkeling van “de responsieve overheid”. Hierbinnen wordt de focus gewijzigd van proceduregericht naar proactief en oplossingsgericht. 

Sturing op vastgoed

Terug naar navigatie - Gebouwenbeheer

We zetten in op regievoeren en maken als team de transitie van uitvoering naar beheer.
In 2022 is er vooral aandacht besteed aan de organisatie van beheertaken. De regievoerder, het aanspreekpunt voor de gebruiker is hierin leidend en brengt de gebruiker op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het gebouw.

We richten contracten nog steeds slimmer in
We geven in een aanbesteding van werk beter aan hoe de aannemer zijn werk moet doen. Hierdoor kunnen we beter onze regierol uitvoeren. We geven beter aan wat het resultaat moet zijn. 
Daardoor wordt er een hogere kwaliteit van het uitgevoerde werk behaald.

Gegevensbeheer wordt een centraler onderdeel
Het gegevensbeheer is in 2022 verder geprofessionaliseerd. Dit hebben we gedaan door ons vastgoedbeheersysteem waar nodig aan te vullen. Ook hebben we de Meer jaren onderhoudsplannen voor onze gebouwen geactualiseerd. 

Verduurzaming
Vanuit het Plan van Aanpak Duurzame Bedrijfsvoering en de Duurzaamheidsvisie Midden-Groningen is er in 2022 een idee bedacht om de gebouwen van onze gemeente te verduurzamen. Tot op heden hebben we alleen nog maar gebouwen aangeboden voor gebruik (fase 1). We willen en moeten onze gebouwen ook gaan verduurzamen en op termijn energieneutraal maken (fase 2). De uitdaging is om naast gebouwen te beheren die energie neutraal zijn en geen CO2 uitstoten, ook gebouwen te beheren die juist energie opwekken. Deze energie kan dan gebruikt worden door de bewoners en organisaties (fase 3). Dit plan wordt opgezet volgens de Leidraad Verduurzamen Gemeentelijk Vastgoed van het RvO. 

Fraude & integriteit

Terug naar navigatie - P&C

Integriteit
Integer handelen is een voorwaarde om bij de overheid te kunnen werken. Via de gedragscode integriteit en een klokkenluidersregeling willen wij dit ook formeel in onze organisatie verankeren. Het beleid is vastgesteld en voor het overgrote deel ingevoerd. Invoering van het resterende deel staat gepland voor 2023. Het betreft een beleidsnotitie, een gedragscode, de klokkenluidersregeling en het afnemen van de eed en belofte. Er zijn “inhaalsessies” geweest voor medewerkers die de eed of belofte nog niet hadden afgelegd. Onze organisatie heeft een externe vertrouwenspersoon. Medewerkers melden hun nevenfuncties en financiële belangen.

Fraude 
In 2022 zijn er geen fraudes geconstateerd. Veel voorkomende risico’s op een materiële onjuistheid door fraude in de jaarrekening bij gemeenten zijn:

  1. Management beïnvloeding: het doorbreken van interne beheersmaatregelen door het management;
  2. Het risico aanbestedingen te gunnen aan bevriende partijen (corruptie);
  3. Grondverkopen tegen niet-marktconforme prijzen (corruptie);
  4. Het niet volledig of onterecht verantwoorden van opbrengsten van inkomende subsidies;
  5. Onterechte betalingen door onvoldoende beheersmaatregelen in het betaalproces.

Doordat het hele directieteam besluiten neemt, is de kans op management beïnvloeding erg klein. De prijs voor grondverkopen wordt getoetst door een extern bedrijf en vastgesteld in de MPG. of externe taxatie. Aanbestedingen vinden plaats met medewerking van het team aanbestedingen volgens het gemeentelijk inkoopbeleid. De opbrengsten van de subsidies worden verantwoord in het financiële systeem. Hierbij is de aanvrager van de subsidie niet degene die dit vastlegt. Ook vindt er een check plaats tussen de beschikking en de ontvangen subsidie. In het betaalproces zijn beheersmaatregelen genomen om fraude te voorkomen. Het betaalproces is zo ingericht dat er naast de budgethouder nog twee medewerkers van het team financiën de factuur voor betaling goedkeuren. Facturen boven de € 10.000 worden nog extra beoordeeld.

Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Juridische zaken en inkoop

De Wet open overheid is ingegaan per 1 mei 2022. Voor de invoering van deze nieuwe wet is een project gestart. Dit project heeft als doel een impactanalyse op te stellen voor de invoering van de Woo en vervolgens maken wij een implementatieplan. De impactanalyse en het implementatieplan worden de eerste helft 2023 opgeleverd waarna de implementatie in de loop van 2023 start. Bij de invoering van de Woo gaat het om twee grote veranderingen ten opzichte van de oude WOB (Wet Openbaarheid Bestuur):

  • De maximale doorlooptijd van Woo-verzoeken ten opzichte van WOB-verzoeken is verkort met twee weken naar totaal zes weken (vier weken met twee weken verlenging). Om ervoor ter zorgen dat de teams die de Woo-vragen binnen deze wettelijke termijn beantwoorden, wordt dit door de projectgroep gemonitord;
  • Het actief openbaar maken van elf informatie categorieën op een landelijk platform, genaamd PLOOI:
    1.    Bereikbaarheidsgegevens van de organisatie;
    2.    Vergaderstukken raad en college;
    3.    Convenanten;
    4.    Woo-verzoeken;
    5.    Bestuursstukken;
    6.     Wet- en regelgeving;
    7.    Adviezen van adviescolleges;
    8.    Jaarplannen en -verslagen;
    9.    Onderzoeken;
    10.    Beschikkingen;
    11.    Klachten.

De elf categorieën moeten in een periode van vijf jaar actief openbaar gemaakt worden. Het Rijk heeft de categorieën één tot en met vier aangewezen om als eerste vanaf 2023 te realiseren. De actieve openbaarmaking houdt in dat de betreffende informatie beschikbaar gesteld wordt op het landelijk portaal PLOOI, via een digitaal loket of via een technische koppeling. De ontwikkeling van PLOOI is door de centrale overheid als gevolg van grote technische problemen in december 2022 stopgezet. In de loop van 2023 moet hiervoor een eenvoudiger alternatief beschikbaar komen. Dit zal naar verwachting van invloed zijn op de verwachte ingangsdatum bij Koninklijk Besluit van de eerste vier categorieën. In de impactanalyse wordt gekeken naar de effecten van de invoering van de Woo op:

  • Burger;
  • Organisatie;
  • Beleid en richtlijnen;
  • Processen;
  • Systemen;
  • Kosten en dekking. 

Daarnaast worden de landelijke ontwikkelingen, waaronder de realisatie van PLOOI, op de voet gevolgd. Vooruitlopend op de volledige inwerkingtreding van de Woo staat het gemeenten vrij om het ambitieniveau hoger vast te stellen en meer informatie actief openbaar te maken dan waartoe de wet ons verplicht. 

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Financieel beheer

De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is uitgesteld naar 2023. Dit betekent dat het college bij de jaarrekening over het verslagjaar 2023 voor het eerst een rechtmatigheidsverantwoording zal afgeven. Vanaf dat moment toetst de accountant de getrouwheid van de lasten en baten en balansmutaties en het college de rechtmatigheid. De accountant geeft daarbij wel een oordeel over de getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheidsverantwoording. Voor het verslagjaar 2022 geldt nog de oude situatie waarbij de accountant toetst op getrouwheid en rechtmatigheid. De raad heeft de kaders met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording in juni 2021 vastgesteld. Hierbij is besloten de verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsfouten en -onduidelijkheden 3 % is en de raad zo veel mogelijk te informeren via bestaande rapportagelijnen. Ook is hierbij vastgelegd dat de organisatie werkt met het zogenaamde three lines of defence-model, waarbij teams in het primaire proces zelf eigenaar zijn en daarmee verantwoordelijk voor hun eigen processen, ook op het gebied van risicobeheersing/rechtmatigheid. De primaire teams worden hierbij ondersteund door adviseurs uit bedrijfsvoeringsteams (de tweede lijn, zoals financiën, inkoop, juridische zaken, communicatie) die ook een kader stellende rol hebben. De derde lijn, (concern)control, controleert of processen volgens de procesbeschrijving en wet- en regelgeving worden uitgevoerd en of het samenspel tussen de eerste lijn en tweede lijn soepel functioneert.

Beleid rond Misbruik en Oneigenlijk Gebruik 
In de nota Misbruik en Oneigenlijk Gebruik (nota M&O) is vastgelegd dat de organisatie in de jaarrekening rapporteert over misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen. De verantwoordelijkheid voor het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik ligt vooral bij de eerstelijns teams. Door beheersmaatregelen en interne controles in te bouwen in werkprocessen wordt rekening gehouden met het zoveel mogelijk voorkomen van de mogelijkheid voor misbruik en oneigenlijk gebruik. In 2022 is er aandacht geweest voor het versterken van de toegangscontrole bij PGB’s op grond van de Wmo en Jeugdwet. Ook houden we toezicht op de kwaliteit en rechtmatigheid van voorzieningen vanuit de Wmo en de Jeugdwet. We hebben hiervoor medewerkers toezicht in dienst die zowel signaal- als themagestuurd onderzoek uitvoeren. Verder hebben we een meldpunt Zorg geopend op onze website. Vanuit BWRI zijn, naast een aantal standaard controles, ook themacontroles gedaan gericht op het opsporen van misbruik en oneigenlijk gebruik.