-
Blz. 1
Jaarrekening 2022
-
Blz. 2
Jaarrekening 2022
-
Blz. 3
1. Algemeen en 2. Programma's
-
Blz. 4
1 . Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Financiële analyse in een notendop
-
Blz. 8
Belangrijkste afwijkingen
-
Blz. 9
Resultaatbestemming
-
Blz. 10
1.1 Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 11
Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 12
1.2 Samenstelling College en gemeenteraad
-
Blz. 13
Samenstelling College
-
Blz. 14
Portefeuilleverdeling
-
Blz. 15
Samenstelling Gemeenteraad
-
Blz. 16
2.1 Programma Dorpen en wijken
-
Blz. 17
2.1.0 Inleiding
-
Blz. 18
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 19
2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
-
Blz. 20
Algemeen
-
Blz. 21
Doelstellingen
-
Blz. 22
a. Invloed geven van inwoners op leven in dorp of wijk
-
Blz. 23
Invloed geven aan actieve bewonersgroepen
-
Blz. 24
2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten
-
Blz. 25
Algemeen
-
Blz. 26
Doelstellingen
-
Blz. 27
a. Beleid vaststellen omtrent voorzieningen en vastgoed
-
Blz. 28
Uitwerken van beleid
-
Blz. 29
2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven
-
Blz. 30
Algemeen
-
Blz. 31
Doelstellingen
-
Blz. 32
a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
-
Blz. 33
Met NPG-projecten het cultuurveld versterken op gebied van jongerencultuur en cultuureducatie.
-
Blz. 34
b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
-
Blz. 35
c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
-
Blz. 36
d. Fraeylemaborg als monumentale drager van historisch erfgoed met een actieve expositiefunctie
-
Blz. 37
Met Stichting Fraeylemaborg meerjarige subsidie-afspraken maken zoals die in de Kadernota Cultuur zijn verwoord.
-
Blz. 38
e. Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
-
Blz. 39
Onderhoud en restauratie beeldende kunst en monumenten
-
Blz. 40
f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
-
Blz. 41
Uitvoering geven aan lokaal NPG erfgoed project Toekomstbestendig Cultureel Erfgoed
-
Blz. 42
Verlenen van onderhouds- en restauratiesubsidies
-
Blz. 43
g. Beschermen archeologische waarden
-
Blz. 44
Uitvoeren archeologische toets
-
Blz. 45
2.1.4 Sport en bewegen
-
Blz. 46
Algemeen
-
Blz. 47
Doelstellingen
-
Blz. 48
a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
-
Blz. 49
Vanuit het lokaal sportakkoord maken we een kennismaking met verschillende sporten en cultuur mogelijk.
-
Blz. 50
Wij organiseren en ondersteunen wandelgroepen in meerdere dorpen als toegankelijk beweegaanbod voor ouderen en kwetsbare doelgroepen.
-
Blz. 51
Wij zetten buurtsportcoaches om sport en bewegen onder te jeugd te stimuleren.
-
Blz. 52
b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 53
Samen met sportverenigingen en andere partijen geven wij uitvoering aan het lokaal sportakkoord en ontplooien we initiatieven om verenigingen te versterken.
-
Blz. 54
Vanuit het lokaal sportakkoord zetten we een subsidieregeling op om (samenwerkings-)initiatieven van sportverenigingen te stimuleren.
-
Blz. 55
Wij ondersteunen sportaanbieders bij het ontwikkelen van voldoende bestuurlijk en sporttechnisch kader door middel van de inzet van een verenigingsondersteuner.
-
Blz. 56
c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
-
Blz. 57
Wij gaan afspraken met binnen- en buitensportverenigingen over eigendom, beheer en onderhoud van accommodaties verder harmoniseren in goed overleg met de verenigingen.
-
Blz. 58
Wij voeren innovaties door om onze sportaccommodaties te verbeteren en aantrekkelijker te maken.
-
Blz. 59
2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
-
Blz. 60
Algemeen
-
Blz. 61
Doelstellingen
-
Blz. 62
a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 63
b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
-
Blz. 64
c. Veilige woon- en leefomgeving
-
Blz. 65
Maatschappelijke onrust
-
Blz. 66
2.1.6 Fysieke leefbaarheid
-
Blz. 67
Algemeen
-
Blz. 68
Doelstellingen
-
Blz. 69
a. Afval: Wij geven uitvoer aan het vastgestelde beleidsplan.
-
Blz. 70
Evalueren van het afvalbeleid
-
Blz. 71
Implementeren van een aangepaste en efficiëntere afvalinzameling
-
Blz. 72
Stimuleren afvalscheiding onder andere met behulp van de afvalcoaches
-
Blz. 73
Uitwerken van de conclusies en aanbevelingen vanuit de evaluatie van het afvalbeleid
-
Blz. 74
b. Groen en Spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
-
Blz. 75
Uitvoeren inspecties beeldkwaliteit
-
Blz. 76
Uitvoeren inspecties speeltoestellen
-
Blz. 77
Uitvoering geven aan projecten zoals Oosterpark, Drevenbos en Dorpspark de Akkers
-
Blz. 78
c. Kunstwerken en Beschoeiingen: Wij beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
-
Blz. 79
Onderhouden van onze kunstwerken zodat deze veilig blijven
-
Blz. 80
Opstellen van een integrale meerjaren onderhoudsplanning/beheerplan
-
Blz. 81
Uitwerken van het vastgestelde beleid
-
Blz. 82
d. Openbare verlichting: Wij beheren en onderhouden de openbare verlichting conform het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 83
Opstellen nieuw onderhoudsbestek
-
Blz. 84
e. Riolering/Water: Wij beheren en onderhouden het riolenstelsel conform het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
-
Blz. 85
Afsluiten van raamovereenkomsten renovatie, reiniging en inspectie
-
Blz. 86
Opstellen beheerplan kolken en vegen
-
Blz. 87
Opstellen beleidsplan Water
-
Blz. 88
Opstellen uitvoeringsagenda klimaatadaptatie
-
Blz. 89
Opzetten van risicogericht beheer
-
Blz. 90
f. Wegen: Wij beheren en onderhouden het areaal zoals vastgelegd in de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
-
Blz. 91
Het afsluiten van een raamovereenkomst groot onderhoud asfalt
-
Blz. 92
Het afsluiten van een raamovereenkomst groot onderhoud elementen verharding;
-
Blz. 93
Het opstellen van een meerjaren onderhoudsplanning
-
Blz. 94
Het uitvoeren van een inspectie naar hoe onze wegen er op het eerste gezicht uitzien
-
Blz. 95
Het uitvoeren van een onderzoek naar hoe lang onze wegen nog goed zijn
-
Blz. 96
Het uitwerken inspecties halfverharding (zoals grind) naar een beheerplan.
-
Blz. 97
2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 98
Indicatoren
-
Blz. 99
2.1.8 Financieel overzicht
-
Blz. 100
Financieel overzicht
-
Blz. 101
Toelichting
-
Blz. 102
2.2 Programma Sociaal
-
Blz. 103
2.2.0 Inleiding
-
Blz. 104
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 105
2.2.1 Gezondheid
-
Blz. 106
Algemeen
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
a. Een grotere bereikbaarheid van AED's binnen de gemeente
-
Blz. 109
Onderzoek naar de huidige spreiding van en behoefte aan AED's en welk budget en strategie passend is voor uitbreiding
-
Blz. 110
b. Gezondheidsbeleid vindt zijn plek in andere beleidsterreinen en andersom
-
Blz. 111
Het preventieve aanbod dat gaat over het gebruik van diverse verslavingsgevoelige middelen en producten, d.m.v. voorlichting binnen het onderwijs vergroten.
-
Blz. 112
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
-
Blz. 113
Stakeholders en beleidscollega's betrekken en aansluiting zoeken bij de beleidsterreinen Sport, Jeugd, Ouderen, Cultuur, Welzijn en Groen.
-
Blz. 114
c. Het terugdringen van het percentage inwoners dat rookt en begint met roken
-
Blz. 115
Het stimuleren van voorlichting op scholen
-
Blz. 116
Het uitbreiden van rookvrije zones in de gemeente
-
Blz. 117
Het vaker betrekken en inzetten van welzijnscoaches en buurtsportcoaches bij de hulpverlening door VNN
-
Blz. 118
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
-
Blz. 119
d. Het terugdringen van het percentage inwoners met overgewicht
-
Blz. 120
Betrekken van buurtsportcoaches en gebiedsregisseurs bij subsidieaanvragen voor GIDS (Gezond In De Stad)
-
Blz. 121
Door middel van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) wordt de doelgroep met een minimum inkomen en overgewicht, geholpen richting een gezondere leefstijl
-
Blz. 122
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
-
Blz. 123
Voorlichting stimuleren op scholen
-
Blz. 124
e. Terugdringen problematisch alcohol en middelengebruik bij onze inwoners
-
Blz. 125
Alcohol en middelenmisbruik (nog) beter integreren in de verschillende voorlichtingstrajecten zoals Gezonde school, Kansrijke start en de GLI.
-
Blz. 126
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
-
Blz. 127
2.2.2 Welzijn
-
Blz. 128
Algemeen
-
Blz. 129
Doelstellingen
-
Blz. 130
a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
-
Blz. 131
Continueren en borgen programmaonderdelen Zorg Nabij
-
Blz. 132
Doorontwikkelen cursus Grip&Glans specifiek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 133
Groter bereik Welzijn Op Recept
-
Blz. 134
Sociaal-emotionele ondersteuning voor inwoners in het aardbevingsgebied
-
Blz. 135
b. Mantelzorgers in Midden-Groningen krijgen adequate hulp en ondersteuning
-
Blz. 136
Organiseren van activiteiten voor jonge mantelzorgers
-
Blz. 137
Uitbreiding van steunpunten mantelzorg
-
Blz. 138
Werving van vrijwilligers voor respijtzorg voor mantelzorgers
-
Blz. 139
c. Ontwikkelen van sterke samenwerkingsverbanden tussen gemeente, welzijn en vrijwilligersorganisaties
-
Blz. 140
Organiseren van vrij toegankelijke informatie- en adviespunten
-
Blz. 141
Vormen van een samenwerkingsnetwerk voor kennisdeling en informatie-uitwisseling
-
Blz. 142
d. Terugdringen van eenzaamheid
-
Blz. 143
e. Versterken van de informele ondersteuning
-
Blz. 144
Er is een goed werkende matchingsmethode voor hulpvragen en vrijwilligersaanbod
-
Blz. 145
Opstellen van beleidsnotitie Informele ondersteuning
-
Blz. 146
2.2.3 Wmo
-
Blz. 147
Algemeen
-
Blz. 148
Doelstellingen
-
Blz. 149
a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
-
Blz. 150
Doorontwikkeling van het toezicht
-
Blz. 151
Inzet toezichthouders
-
Blz. 152
Preventie aan de poort
-
Blz. 153
b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 154
Adviesraad Sociaal Domein
-
Blz. 155
Onafhankelijke cliëntondersteuning
-
Blz. 156
c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
-
Blz. 157
Bieden van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 158
Bieden van ondersteuning aan inwoners die tot de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz) doelgroep behoren
-
Blz. 159
Bieden van Vervoer voor mensen die niet in staat zijn op eigen kracht te reizen
-
Blz. 160
Bieden van voorzieningen die algemeen toegankelijk zijn
-
Blz. 161
Maken van afspraken met woningcorporatie en huurdersorganisaties
-
Blz. 162
We passen de omgekeerde toets toe
-
Blz. 163
We voeren alle verkennende onderzoeken in het kader van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) uit binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 164
d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
-
Blz. 165
Opstellen van een Lokale Inclusie Agenda
-
Blz. 166
2.2.4 Jeugd
-
Blz. 167
Algemeen
-
Blz. 168
Doelstellingen
-
Blz. 169
a. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning
-
Blz. 170
We concretiseren de doelen van de lokale coalitie Kansrijke Start Midden-Groningen
-
Blz. 171
We continueren de inzet Ondersteuning Jeugd en Gezin
-
Blz. 172
We nemen aanvullende diensten af van de GGD rondom jeugd
-
Blz. 173
We voeren het NPG-project Moeders van Midden-Groningen uit
-
Blz. 174
We voeren het project Jongerenwerk+ uit en ontwikkelen het regulier jongerenwerk door de koppeling met dit project
-
Blz. 175
b. Ontwikkelen van een aanpak rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 176
We bevorderen de deskundigheid van de professionals in de sociale teams
-
Blz. 177
We geven voorlichting aan inwoners over huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 178
We ontwikkelen een duidelijke opdracht voor de sociale teams rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 179
We ontwikkelen een gezamenlijke gemeentelijke visie op huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 180
We verbeteren de samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 181
We voeren het NPG-project JIM uit
-
Blz. 182
We zorgen voor voldoende passend hulpaanbod voor betrokkenen rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 183
c. Verbeteren van de jeugdhulp
-
Blz. 184
Onderzoeken van andere mogelijkheden voor verdergaande ontschotting
-
Blz. 185
We maken ruimte in budgetten voor transformatiedoeleinden
-
Blz. 186
We ontwikkelen het toezicht op jeugdhulp
-
Blz. 187
We organiseren een deel van de jeugdhulp lokaal
-
Blz. 188
We passen de omgekeerde toets toe
-
Blz. 189
We verfijnen de monitoringstool en gebruiken deze als basis voor datagedreven werken
-
Blz. 190
We versterken de verbinding onderwijs en zorg
-
Blz. 191
We werken samen met alle Groninger gemeenten aan een dekkend landschap van (hoog-specialistische) jeugdhulp
-
Blz. 192
We zorgen dat de gezinsverzorging structureel ingebed is in het beschikbare hulpaanbod
-
Blz. 193
2.2.5 Onderwijs en onderwijshuisvesting
-
Blz. 194
Algemeen
-
Blz. 195
Doelstellingen
-
Blz. 196
a. Kinderen maken een goede start in het onderwijs
-
Blz. 197
We houden toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 198
We meten de resultaten en het effect van voorschoolse educatie
-
Blz. 199
We verbeteren de kwaliteit van voorschoolse educatie
-
Blz. 200
We vergroten het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie
-
Blz. 201
We vergroten ouderbetrokkenheid bij voorschoolse educatie
-
Blz. 202
We voeren een stimulerend taal-en leesaanbod uit voor kinderen van 0-12 jaar
-
Blz. 203
b. Vergroten van kansengelijkheid en toegankelijkheid
-
Blz. 204
We bieden leerlingenvervoer
-
Blz. 205
We gaan de extra maatregelen om onderwijskansen te vergroten uitwerken en uitvoeren
-
Blz. 206
We ondersteunen de taalschool voor kinderen met een migratieachtergrond
-
Blz. 207
We voeren het project Tijd voor Toekomst uit
-
Blz. 208
c. Onderwijs/opvang, zorg, welzijn en cultuur werken samen voor een optimale (talent)ontwikkeling van elk kind
-
Blz. 209
We versterken de samenwerking tussen onderwijs en zorg
-
Blz. 210
We zorgen voor een goede overdracht van peuteropvang naar basisschool
-
Blz. 211
d. Jongeren verlaten de school met minimaal een startkwalificatie
-
Blz. 212
Casemanagers Jeugd bieden op de MBO scholen voorlichting en preventieve ondersteuning aan studenten
-
Blz. 213
Samen met Noorderpoort bieden wij op het Werkbedrijf BWRI de Route Rubicon aan voor voortijdige schoolverlaters
-
Blz. 214
We werken samen in de Regio RMC03 aan de aanpak van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 215
We zetten extra in op het voorkomen langdurige uitval (thuiszitten)
-
Blz. 216
e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
-
Blz. 217
Inwoners kunnen volwasseneneducatie volgen om hun basisvaardigheden te verbeteren.
-
Blz. 218
We investeren in leesbevordering van kinderen en ouders
-
Blz. 219
We vergroten bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
-
Blz. 220
We zetten in op betrokkenheid en inzet van werkgevers
-
Blz. 221
f. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
-
Blz. 222
Opstellen programma en overzicht
-
Blz. 223
Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 224
2.2.6 Participatiewet
-
Blz. 225
Algemeen
-
Blz. 226
Doelstellingen
-
Blz. 227
a. Inwoners hebben voldoende financiële mogelijkheden om volwaardig mee te doen
-
Blz. 228
We geven financiële ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen
-
Blz. 229
We gaan ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting opleiden
-
Blz. 230
We gaan onze dienstverlening voor inwoners met armoede verbeteren
-
Blz. 231
We hebben een maatwerkbudget voor kinderen
-
Blz. 232
We ondersteunen het Armoedepact
-
Blz. 233
We passen de omgekeerde toets toe
-
Blz. 234
We verstrekken algemene bijstand als inwoners onvoldoende inkomen of vermogen hebben om van te leven
-
Blz. 235
We werken samen met sociale organisaties om inwoners in armoede te bereiken en te helpen.
-
Blz. 236
b. Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking kunnen hun eigen inkomen verdienen
-
Blz. 237
We begeleiden kwetsbare jongeren die uitstromen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs of Praktijkonderwijs bij hun vervolgstap naar werk of dagbesteding
-
Blz. 238
We maken gebruik van het instrument afspraakbaan zodat inwoners met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever aan de slag kunnen
-
Blz. 239
We organiseren beschutte werkplekken binnen het Werkbedrijf BWRI
-
Blz. 240
We zorgen voor aangepaste werkplekken voor inwoners met een WSW-dienstverband
-
Blz. 241
c. Nieuwkomers kunnen snel en volwaardig meedoen
-
Blz. 242
Nieuwkomers krijgen minimaal 6 maanden financiële ontzorging
-
Blz. 243
We bieden maatschappelijke begeleiding aan nieuwkomers
-
Blz. 244
We ondersteunen nieuwkomers tijdens hun inburgeringstraject
-
Blz. 245
We ondersteunen ook de nieuwkomers die onder het oude inburgeringsregime vallen bij hun inburgering en participatie
-
Blz. 246
d. Zoveel mogelijk inwoners participeren via betaald werk of een eigen bedrijf. Alleen als dit niet lukt dan is maatschappelijke participatie het doel
-
Blz. 247
We bevorderen de maatschappelijke participatie van Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 248
We gaan een Werk-Leerbedrijf BWRI opzetten
-
Blz. 249
We gaan minimaal 200 bijstandsgerechtigden laten uitstromen naar betaald werk
-
Blz. 250
We hebben het Hulpteam Overschild
-
Blz. 251
We ondersteunen zelfstandige ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis bij hun keuzes voor de toekomst
-
Blz. 252
We treffen maatregelen om de armoedeval te verzachten
-
Blz. 253
We verkleinen de afstand tot de arbeidsmarkt voor bijstandsgerechtigden via scholing en omscholing in een kansrijk beroep
-
Blz. 254
2.2.7 Schuldhulpverlening
-
Blz. 255
Algemeen
-
Blz. 256
Doelstellingen
-
Blz. 257
a. De inwoners van Midden-Groningen ontvangen financiële ondersteuning die het beste past bij hun persoonlijke situatie
-
Blz. 258
Beschermingsbewindvoerders leiden klanten sneller door naar schuldhulpverlening en bevorderen financiële redzaamheid van klanten
-
Blz. 259
Wij onderhouden intensief contact met beschermingsbewindvoerders
-
Blz. 260
b. Minder problematische schulden onder de inwoners van de gemeente Midden-Groningen
-
Blz. 261
c. Ondernemers vinden de route naar gemeentelijke schuldhulpverlening op maat
-
Blz. 262
De Kredietbank Midden-Groningen werkt actief mee aan het loket zelfstandigen in coronatijd
-
Blz. 263
Wij breiden onze onlinedienstverlening uit door een lidmaatschap op 155.nl. Daarnaast gaat onze dienstverlening aan ondernemers deel uitmaken van ons communicatieplan.
-
Blz. 264
Wij werken samen met onze ketenpartners
-
Blz. 265
Wij zoeken actief contact met lokale ondernemersverenigingen
-
Blz. 266
d. Wij bevorderen de financiële redzaamheid van onze klanten
-
Blz. 267
Wij sluiten ons aan bij het 'collectief schuldenregelen' en 'schuldenknooppunt' van de NVVK.
-
Blz. 268
e. Wij ontwikkelen een werkwijze voor jongeren met schulden of financiële problematiek
-
Blz. 269
f. Wij werken volgens de NVVK belofte
-
Blz. 270
Na afronding van een schuldhulpverleningstraject zijn onze klanten financieel zelfredzaam
-
Blz. 271
Wij sluiten geen klanten uit van schuldhulpverlening
-
Blz. 272
g. Wij zorgen voor een brede bekendheid van de mogelijkheden van de kredietbank
-
Blz. 273
Wij implementeren ons communicatieplan
-
Blz. 274
Wij zetten in op financiële bewustwording van jong tot oud in de gemeente Midden-Groningen
-
Blz. 275
h. Zoveel mogelijk inwoners met beginnende betalingsachterstanden ontvangen een passend hulpaanbod
-
Blz. 276
Wij communiceren duidelijk wanneer wij langskomen en waarom wij langskomen
-
Blz. 277
Wij doen een hulpaanbod aan iedere inwoner waarvan wij een signaal van een betalingsachterstand ontvangen
-
Blz. 278
Wij monitoren de manier waarop wij onze hulp aanbieden
-
Blz. 279
2.2.8 Sociale teams
-
Blz. 280
Algemeen
-
Blz. 281
Doelstellingen
-
Blz. 282
a. De sociale teams verzorgen met vier teams de integrale toegang tot zorg en werken verder aan de transformatie
-
Blz. 283
We voeren het NPG-project Bevorderen Sociale Veerkracht uit
-
Blz. 284
We voeren het NPG-project Inzet Ervaringsdeskundigen Armoede en Sociale Uitsluiting uit
-
Blz. 285
We voeren vroegsignalering van armoede en schulden integraal uit binnen de sociale teams
-
Blz. 286
b. De sociale teams werken aan de voorkant meer samen met de welzijnsdiensten
-
Blz. 287
We investeren in de samenwerking tussen de sociale teams en maatschappelijk activeerders
-
Blz. 288
We versterken de samenwerking tussen de sociale teams en jongerenwerk
-
Blz. 289
c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 290
We onderzoeken mogelijkheden om de sociale teams goed te kunnen laten inspelen op fluctuaties in instroom en uitstroom
-
Blz. 291
We zetten extra capaciteit in om de druk op de toegang te verlagen
-
Blz. 292
We zetten in op het versterken van de samenwerking tussen de sociale teams en het welzijnswerk
-
Blz. 293
d. Inwoners zijn tevreden over de hulpverlening en ondersteuning vanuit het sociale team
-
Blz. 294
We evalueren de ingezette hulp door de sociale teams op periodieke basis
-
Blz. 295
We meten steekproefsgewijs de tevredenheid van inwoners over de dienstverlening van de sociale teams
-
Blz. 296
e. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
-
Blz. 297
We geven periodiek samen met de sociale teams duiding aan de cijfers en ontwikkelingen in de indicatoren
-
Blz. 298
We ontwikkelen een set aan passende indicatoren voor de werkzaamheden van de sociale teams
-
Blz. 299
2.2.9 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 300
indicatoren
-
Blz. 301
2.2.10 Financieel overzicht Sociaal
-
Blz. 302
Financieel overzicht Excel
-
Blz. 303
Toelichting
-
Blz. 304
2.3 Programma Economie
-
Blz. 305
2.3.0 Inleiding
-
Blz. 306
Opbouw programma
-
Blz. 307
2.3.1 Omgevingswet
-
Blz. 308
Algemeen
-
Blz. 309
Doelstellingen
-
Blz. 310
a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
-
Blz. 311
Bestaande verordeningsregels op het gebied van de fysieke leefomgeving, die in het omgevingsplan kunnen dan wel moeten worden opgenomen, worden geïnventariseerd
-
Blz. 312
De bestemmingsplannen worden op orde gebracht, zodat alles opgenomen kan worden in het tijdelijk omgevingsplan
-
Blz. 313
Er wordt gestart met het anders werken (integraal en extern gericht) dat nodig is voor het werken met de Omgevingswet
-
Blz. 314
We oefenen met het opstellen van een (deel)omgevingsplan
-
Blz. 315
Wij bestuderen de Bruidsschat en toetsen aan wenselijkheid en bruikbaarheid, zodat alleen datgene overgenomen wordt wat de gemeente nodig vindt
-
Blz. 316
Wij richten het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in
-
Blz. 317
Wij stellen toepasbare regels op
-
Blz. 318
b. We starten met het opstellen van een omgevingsvisie
-
Blz. 319
Het maken van een strategisch ontwikkeldocument omgevingsvisie
-
Blz. 320
In gesprek gaan met de samenleving over de omgevingsvisie
-
Blz. 321
Opstellen en vaststellen van de Omgevingsvisie Midden-Groningen
-
Blz. 322
2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
-
Blz. 323
Algemeen
-
Blz. 324
Doelstellingen
-
Blz. 325
a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
-
Blz. 326
Afronden IJsbaanlocatie Sappemeer
-
Blz. 327
Ontwikkelen Vosholen fase 2
-
Blz. 328
Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West
-
Blz. 329
Verder werken aan het project Stadshart-Noord
-
Blz. 330
b. Netwerken van sterke dorpen
-
Blz. 331
Faciliteren van particuliere woningbouwontwikkelingen
-
Blz. 332
Ontwikkeling Tolweg Muntendam
-
Blz. 333
Ontwikkeling Verlengde Veenlaan Slochteren
-
Blz. 334
Vrijkomende gemeentelijke locaties ontwikkelen
-
Blz. 335
c. Fysieke NPG-projecten faciliteren
-
Blz. 336
d. Kaders opstellen voor ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 337
Actualiseren woonvisie
-
Blz. 338
Opstellen van een visie voor Martenshoek
-
Blz. 339
Opstellen van een visie voor Meerstad-Harkstede
-
Blz. 340
Opstellen verordening nadeelcompensatie
-
Blz. 341
Vervolg geven op de ruimtelijk-economische visies voor de A7-corridor
-
Blz. 342
e. Juridisch-planologische knelpunten oplossen
-
Blz. 343
Opkoopbescherming
-
Blz. 344
Opstellen partiële herziening bestemmingplan Woongebieden Hoogezand-Sappemeer
-
Blz. 345
f. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
-
Blz. 346
Volkshuisvestingsfonds
-
Blz. 347
2.3.3 Economie
-
Blz. 348
Algemeen
-
Blz. 349
Doelstellingen
-
Blz. 350
a. We willen een excellente dienstverlener zijn voor ondernemers en instellingen
-
Blz. 351
Vervolg geven op de ruimtelijk-economische visies voor de A7-corridor
-
Blz. 352
We bieden een aanspreekpunt en onderhouden contacten met het bedrijfsleven
-
Blz. 353
We communiceren actief over ontwikkelingen en regelingen
-
Blz. 354
We zetten in op een duurzame aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van met name industrie, bouw en zorg
-
Blz. 355
b. We willen meer regionale waarde voor de landbouwsector
-
Blz. 356
We participeren in de regionale samenwerking Agenda voor de Veenkoloniën
-
Blz. 357
c. We concentreren de detailhandel tot compacte centra
-
Blz. 358
We begrenzen de winkelgebieden in de gemeente
-
Blz. 359
We faciliteren het platform detailhandel
-
Blz. 360
We faciliteren winkeleigenaren om de detailhandelsfunctie te veranderen naar een andere passende bestemming
-
Blz. 361
We inventariseren de detailhandel buiten de winkelgebieden
-
Blz. 362
d. We positioneren Midden-Groningen als een recreatiebestemming waar het voor iedereen goed toeven is
-
Blz. 363
We ontwikkelen een visie vrijetijdseconomie
-
Blz. 364
We stimuleren dag - en verblijfrecreatie door het project 'Midden-Groningen op de kaart' in het lokale programma Nationaal Programma Groningen
-
Blz. 365
2.3.4 Verkeer
-
Blz. 366
Algemeen
-
Blz. 367
Doelstellingen
-
Blz. 368
a. Verkeersveilig bewegen
-
Blz. 369
Financiering
-
Blz. 370
Monitoring
-
Blz. 371
Permanente verkeerseducatie
-
Blz. 372
b. Sociaal inclusief
-
Blz. 373
We doen mee aan het landelijke fietsproject ‘Doortrappen’
-
Blz. 374
c. Duurzaam verplaatsen
-
Blz. 375
We proberen subsidies binnen te halen om het fietsnetwerk te verbeteren
-
Blz. 376
d. Bereikbaar platteland
-
Blz. 377
We ondersteunen het uitbreiden en verbeteren van de voorzieningen bij de treinstations en de Hub’s
-
Blz. 378
We overleggen met Provincie Groningen, Regio Groningen-Assen en OV-Bureau over ontwikkelingen op het terrein van openbaar vervoer
-
Blz. 379
e. Economische dynamiek
-
Blz. 380
De plannen voor het project Knijpsbrug worden in 2022 uitgevoerd
-
Blz. 381
We participeren actief in het project N33, dat is gericht op het verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 382
2.3.5 Duurzaamheid
-
Blz. 383
Algemeen
-
Blz. 384
Doelstellingen
-
Blz. 385
a. De gemeente biedt individuele inwoners die duurzaam willen handelen hier de mogelijkheden voor
-
Blz. 386
Beleid elektrische laadpalen
-
Blz. 387
Duurzaamheidslening
-
Blz. 388
Energieloket
-
Blz. 389
Ondersteunen individuele burgers
-
Blz. 390
RREW en SPUK
-
Blz. 391
b. Inwoners van de gemeente Midden-Groningen zijn betrokken bij en profiteren van de ontwikkeling van duurzame energieprojecten
-
Blz. 392
Afstemmen bij profiteren ontwikkeling duurzame energie projecten
-
Blz. 393
Beleid Midden-Groningen
-
Blz. 394
Taken binnen de RES
-
Blz. 395
c. De gemeente Midden-Groningen maakt het mogelijk dat duurzame energieprojecten worden gerealiseerd
-
Blz. 396
Beleid Duurzame Energie Midden-Groningen
-
Blz. 397
Netwerkcapaciteit
-
Blz. 398
RES-uitgangspunten
-
Blz. 399
Zon-op-dak
-
Blz. 400
d. Een aantal wijken in de gemeente Midden-Groningen is in 2030 van het aardgas af
-
Blz. 401
Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
-
Blz. 402
Belanghebbenden TVW WUPs
-
Blz. 403
Gasvrij Gorecht
-
Blz. 404
Kosten
-
Blz. 405
Nieuwe Aardgasvrije Wijken
-
Blz. 406
Samenwerken van het aardgas af
-
Blz. 407
Wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 408
e. De gemeente ondersteunt bij initiatieven van inwoners, bewonersorganisaties, energiecoöperaties en andere belanghebbenden in onze gemeente
-
Blz. 409
Afstemming rollen
-
Blz. 410
Betrekken jeugd
-
Blz. 411
Fairtrade/ Global goals
-
Blz. 412
f. De gemeente Midden-Groningen voert een duurzame bedrijfsvoering
-
Blz. 413
Duurzaam gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 414
Duurzaam meerjaren onderhoudsplan
-
Blz. 415
Duurzaam wagenpark
-
Blz. 416
Interne afvalstromen
-
Blz. 417
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
-
Blz. 418
2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 419
Beleidsindicatoren
-
Blz. 420
2.3.7 Financieel overzicht
-
Blz. 421
Financieel overzicht Excel
-
Blz. 422
Toelichting
-
Blz. 423
2.4 Programma Dienstverlening
-
Blz. 424
2.4.0 Inleiding
-
Blz. 425
Visie
-
Blz. 426
2.4.1 Programmaplan Dienstverlening
-
Blz. 427
Algemeen
-
Blz. 428
Doelstellingen
-
Blz. 429
a. Democratie en dialoog (E-Dienstverlening/E-Democratie)
-
Blz. 430
Een onlineorganisatie inrichten binnen de gemeente
-
Blz. 431
Samen met de (lijn)organisatie promoten we Consul en helpen we met het inrichten van participatievraagstukken
-
Blz. 432
b. Gastheerschap in Huis van Cultuur en Bestuur
-
Blz. 433
c. Gemeenteraadsverkiezingen 2022 goed, veilig en toegankelijk
-
Blz. 434
d. Open Data
-
Blz. 435
e. Strategie online
-
Blz. 436
Deelname aan het project Digitale Aanvraag Rijbewijs waardoor het rijbewijs rechtstreeks digitaal bij de RDW kan worden aangevraagd
-
Blz. 437
Dienstverlening verbeteren door Word- en PDF-formulieren om te zetten naar digitale aanvraagformulieren
-
Blz. 438
Het uitwerken van onze digitale communicatiestrategie.
-
Blz. 439
Verdere implementatie I-Burgerzaken (zoveel mogelijk digitaal werken)
-
Blz. 440
2.4.2 Financieel overzicht
-
Blz. 441
Financieel overzicht Excel
-
Blz. 442
Toelichting
-
Blz. 443
2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 444
2.5.0 Inleiding
-
Blz. 445
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 446
2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 447
Algemeen
-
Blz. 448
Doelstellingen
-
Blz. 449
a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk beoordelen
-
Blz. 450
In het Lokaal Plan van Aanpak 2023 staat het programma voor opname en beoordelen voor 2023. Dit is de opdracht aan NCG voor die periode.
-
Blz. 451
b. Gebouwen waar nodig zo snel mogelijk versterken
-
Blz. 452
Ruimte creëren zodat er meer adressen gelijktijdig kunnen worden versterkt
-
Blz. 453
c. Zorgen voor goede (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken
-
Blz. 454
Aanpassen ruimtelijke kaders en maken plannen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie
-
Blz. 455
d. De eigenaren in batch 1588 moeten verder kunnen met hun versterkingsprojecten
-
Blz. 456
Oplossen individuele problemen binnen batch 1588
-
Blz. 457
e. Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we de projecten voor het versterken en nieuwbouwen van scholen afronden
-
Blz. 458
Afronden lopende projecten van het Scholenprogramma
-
Blz. 459
f. Onze inwoners moeten niet de financier worden van de kosten die voortkomen uit de versterking
-
Blz. 460
Monitoring van de uitgaven en afstemming met het Rijk over de hoogte van de Rijksbijdragen
-
Blz. 461
g. Funderingsproblematiek moet niet de nieuwe pauzeknop worden in de versterkingsaanpak
-
Blz. 462
Agenderen van het probleem van de funderingen bij NCG, IMG en het Rijk
-
Blz. 463
h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
-
Blz. 464
Monitoren beroepsprocedure zoutwinning en in gang zetten eventuele verdere acties
-
Blz. 465
2.5.2 Hart voor Midden-Groningen, Lokaal programma NPG
-
Blz. 466
Algemeen
-
Blz. 467
Doelstellingen
-
Blz. 468
a. De resterende projecten uit de eerste tranche indienen
-
Blz. 469
b. De voorbereidingen starten om te komen tot een selectiedocument voor de tweede tranche projecten
-
Blz. 470
c. Een plan van aanpak opstellen voor het amendement inzake de 5%
-
Blz. 471
d. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid
-
Blz. 472
e. Uitvoering geven aan de goedgekeurde projecten
-
Blz. 473
e. Uitvoering geven aan de goedgekeurde projecten (informatie per project)
-
Blz. 474
2.5.3 Financieel overzicht
-
Blz. 475
Financieel overzicht Excel
-
Blz. 476
Programma gevolgen gaswinning
-
Blz. 477
Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
-
Blz. 478
2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 479
2.6.0 Inleiding
-
Blz. 480
Voorwoord
-
Blz. 481
2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 482
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 483
Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 484
Overhead
-
Blz. 485
Algemene reserve
-
Blz. 486
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 487
Onvoorzien
-
Blz. 488
2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 489
Beleidsindicatoren
-
Blz. 490
2.6.3 Financieel overzicht
-
Blz. 491
Financieel overzicht Excel
-
Blz. 492
Toelichting
-
Blz. 493
3. Paragrafen
-
Blz. 494
3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 495
De opgave voor 2022
-
Blz. 496
Een goede bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij het uitvoeren van alle activiteiten en het behalen van haar doelen.
-
Blz. 497
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 498
Dienstverlening
-
Blz. 499
Human Resource Management
-
Blz. 500
Vitaal werken met een gezonde werkbalans
-
Blz. 501
Digitalisering
-
Blz. 502
I&A
-
Blz. 503
Wij zijn in control
-
Blz. 504
Facilitaire zaken
-
Blz. 505
Communicatie
-
Blz. 506
Het ontwikkelen van externe gerichtheid
-
Blz. 507
Sturing op vastgoed
-
Blz. 508
Gebouwenbeheer
-
Blz. 509
Fraude & integriteit
-
Blz. 510
P&C
-
Blz. 511
Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 512
Juridische zaken en inkoop
-
Blz. 513
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 514
Financieel beheer
-
Blz. 515
3.2 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 516
Inleiding
-
Blz. 517
Inleiding
-
Blz. 518
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 519
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 520
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 521
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 522
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 523
Kostenverdeelstaat
-
Blz. 524
Kostendekkendheid van de rioolheffing
-
Blz. 525
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
-
Blz. 526
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 527
Recapitulatie titel 1,2 en 3
-
Blz. 528
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 529
Woonlasten
-
Blz. 530
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 531
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 532
3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 533
Inleiding
-
Blz. 534
Inleiding
-
Blz. 535
Risico versus onzekerheden
-
Blz. 536
Risico versus onzekerheden
-
Blz. 537
Risico-kwalificatie
-
Blz. 538
Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
-
Blz. 539
Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
-
Blz. 540
Risicomanagement
-
Blz. 541
Risicomanagement
-
Blz. 542
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 543
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 544
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 545
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 546
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 547
Overzicht risico's
-
Blz. 548
Risicotabel 2022
-
Blz. 549
Overzicht risico's
-
Blz. 550
Financiële kengetallen
-
Blz. 551
Financiële kengetallen
-
Blz. 552
Kengetallen
-
Blz. 553
3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 554
Inleiding
-
Blz. 555
Inleiding
-
Blz. 556
Ambitie
-
Blz. 557
Ambitie
-
Blz. 558
Doelstellingen
-
Blz. 559
Doelstellingen
-
Blz. 560
Inzet
-
Blz. 561
Inzet
-
Blz. 562
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 563
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 564
Financieel overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 565
Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
-
Blz. 566
3.5 Paragraaf Financiering
-
Blz. 567
Inleiding
-
Blz. 568
Inleiding
-
Blz. 569
Wettelijk kader
-
Blz. 570
Wettelijk kader
-
Blz. 571
Vermogenspositie
-
Blz. 572
Vermogenspositie langlopende geldleningen
-
Blz. 573
Financieringsbeleid
-
Blz. 574
Financieringsbeleid
-
Blz. 575
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 576
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 577
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 578
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 579
Risicobeheersing
-
Blz. 580
Risicobeheersing
-
Blz. 581
Renterisico en renterisico's vaste schuld
-
Blz. 582
Kredietrisico's
-
Blz. 583
Vervolg risicobeheersing
-
Blz. 584
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 585
Specificatie gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 586
Rentetoerekening
-
Blz. 587
Schatkistbankieren
-
Blz. 588
3.6 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 589
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 590
Inleiding
-
Blz. 591
Verbonden partijen
-
Blz. 592
Verbonden partijen
-
Blz. 593
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 594
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 595
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 596
Openbaar lichaam
-
Blz. 597
BV & NV
-
Blz. 598
Verenigingen
-
Blz. 599
Stichtingen
-
Blz. 600
Overig
-
Blz. 601
3.7 Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 602
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 603
Inleiding
-
Blz. 604
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 605
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 606
Winst en verlies
-
Blz. 607
Winst en verlies
-
Blz. 608
Grondexploitaties
-
Blz. 609
Grondexploitaties
-
Blz. 610
Overige bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 611
Overige bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 612
Financieel
-
Blz. 613
Financieel
-
Blz. 614
Resultaat grondexploitaties 2022
-
Blz. 615
Voorzieningen
-
Blz. 616
Boekwaarde grondexploitatie
-
Blz. 617
Winstnemingen
-
Blz. 618
Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
-
Blz. 619
Overige complexen
-
Blz. 620
Risico's
-
Blz. 621
Risico's
-
Blz. 622
3.8 Paragraaf Bestuur
-
Blz. 623
Inleiding bestuur
-
Blz. 624
Inleiding
-
Blz. 625
Verkiezingen maart 2022
-
Blz. 626
Verkiezingen maart 2022
-
Blz. 627
Raadsakkoord 2022-2026
-
Blz. 628
Raadsakkoord 2022-2026
-
Blz. 629
Raadswerkprogramma
-
Blz. 630
Raadswerkprogramma
-
Blz. 631
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 632
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 633
Kwaliteit van besluitvorming
-
Blz. 634
Verkiezingen maart 2022
-
Blz. 635
Rekenkamer
-
Blz. 636
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 637
3.9 Paragraaf Taakstelling
-
Blz. 638
Paragraaf taakstelling
-
Blz. 639
4. Jaarrekening
-
Blz. 640
4.1 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 641
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 642
4.2 Toelichting op baten en lasten
-
Blz. 643
4.2.1. Analyse afwijkingen
-
Blz. 644
Analyse afwijkingen
-
Blz. 645
4.2.2 Analyse begrotingswijzigingen en begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 646
Inleiding
-
Blz. 647
Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 648
Conclusie
-
Blz. 649
4.2.3 Overzicht aanwending onvoorzien
-
Blz. 650
Overzicht aanwending voorziening
-
Blz. 651
4.2.4 Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 652
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 653
4.2.5 Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
-
Blz. 654
Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
-
Blz. 655
4.3 Balans
-
Blz. 656
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 657
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
-
Blz. 658
Gewaarborgde geldleningen en garantstellingen
-
Blz. 659
4.4 Toelichting balans
-
Blz. 660
4.4.1 Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 661
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 662
4.4.2 Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
-
Blz. 663
Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
-
Blz. 664
4.4.3 Toelichting op activa
-
Blz. 665
Immateriële vaste activa
-
Blz. 666
Toelichting immateriële vaste activa
-
Blz. 667
Materiële vaste activa
-
Blz. 668
Toelichting materiële vaste activa
-
Blz. 669
Financiële vaste activa
-
Blz. 670
Toelichting financiële vaste activa
-
Blz. 671
Voorraden
-
Blz. 672
Toelichting voorraden
-
Blz. 673
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
-
Blz. 674
Verloop risicovoorzieningen
-
Blz. 675
Liquide middelen
-
Blz. 676
Overlopende activa
-
Blz. 677
4.4.4 Toelichting op passiva
-
Blz. 678
Eigen vermogen
-
Blz. 679
Toelichting eigen vermogen
-
Blz. 680
Voorzieningen
-
Blz. 681
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 682
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar
-
Blz. 683
Toelichting vaste schulden > 1 jaar
-
Blz. 684
Vlottende schulden
-
Blz. 685
Overlopende passiva
-
Blz. 686
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 687
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 688
Contractuele verplichtingen
-
Blz. 689
Verlofuren
-
Blz. 690
4.5 Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 691
Geprognosticeerde balans 2022 - 2025
-
Blz. 692
4.6 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 693
4.6.1 Reserves
-
Blz. 694
Overzicht reserves
-
Blz. 695
4.6.2 Voorzieningen
-
Blz. 696
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 697
Voorzieningen activa
-
Blz. 698
4.7 Overzicht investeringen
-
Blz. 699
Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 700
Doorlopende investeringskredieten
-
Blz. 701
In 2022 gereed gemelde investeringen
-
Blz. 702
4.8 Overzicht verantwoording specifieke uitkeringen (SiSa)
-
Blz. 703
Doorlopende investeringskredieten
-
Blz. 704
4.9 Wet normering topinkomens
-
Blz. 705
WNT
-
Blz. 706
4.10 Controleverklaring accountant
-
Blz. 707
Algemene dekkingsmiddelen
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap