Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarrekening 2022
    1. Blz. 2 Jaarrekening 2022
    2. Blz. 3 1. Algemeen en 2. Programma's
      1. Blz. 4 1 . Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
          1. Blz. 6 Inleiding
          2. Blz. 7 Financiële analyse in een notendop
          3. Blz. 8 Belangrijkste afwijkingen
          4. Blz. 9 Resultaatbestemming
        2. Blz. 10 1.1 Jaarrekening in één oogopslag
          1. Blz. 11 Jaarrekening in één oogopslag
        3. Blz. 12 1.2 Samenstelling College en gemeenteraad
          1. Blz. 13 Samenstelling College
          2. Blz. 14 Portefeuilleverdeling
          3. Blz. 15 Samenstelling Gemeenteraad
      2. Blz. 16 2.1 Programma Dorpen en wijken
        1. Blz. 17 2.1.0 Inleiding
          1. Blz. 18 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 19 2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
          1. Blz. 20 Algemeen
          2. Blz. 21 Doelstellingen
            1. Blz. 22 a. Invloed geven van inwoners op leven in dorp of wijk
              1. Blz. 23 Invloed geven aan actieve bewonersgroepen
        3. Blz. 24 2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten
          1. Blz. 25 Algemeen
          2. Blz. 26 Doelstellingen
            1. Blz. 27 a. Beleid vaststellen omtrent voorzieningen en vastgoed
              1. Blz. 28 Uitwerken van beleid
        4. Blz. 29 2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven
          1. Blz. 30 Algemeen
          2. Blz. 31 Doelstellingen
            1. Blz. 32 a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
              1. Blz. 33 Met NPG-projecten het cultuurveld versterken op gebied van jongerencultuur en cultuureducatie.
            2. Blz. 34 b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
            3. Blz. 35 c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
            4. Blz. 36 d. Fraeylemaborg als monumentale drager van historisch erfgoed met een actieve expositiefunctie
              1. Blz. 37 Met Stichting Fraeylemaborg meerjarige subsidie-afspraken maken zoals die in de Kadernota Cultuur zijn verwoord.
            5. Blz. 38 e. Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
              1. Blz. 39 Onderhoud en restauratie beeldende kunst en monumenten
            6. Blz. 40 f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
              1. Blz. 41 Uitvoering geven aan lokaal NPG erfgoed project Toekomstbestendig Cultureel Erfgoed
              2. Blz. 42 Verlenen van onderhouds- en restauratiesubsidies
            7. Blz. 43 g. Beschermen archeologische waarden
              1. Blz. 44 Uitvoeren archeologische toets
        5. Blz. 45 2.1.4 Sport en bewegen
          1. Blz. 46 Algemeen
          2. Blz. 47 Doelstellingen
            1. Blz. 48 a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
              1. Blz. 49 Vanuit het lokaal sportakkoord maken we een kennismaking met verschillende sporten en cultuur mogelijk.
              2. Blz. 50 Wij organiseren en ondersteunen wandelgroepen in meerdere dorpen als toegankelijk beweegaanbod voor ouderen en kwetsbare doelgroepen.
              3. Blz. 51 Wij zetten buurtsportcoaches om sport en bewegen onder te jeugd te stimuleren.
            2. Blz. 52 b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
              1. Blz. 53 Samen met sportverenigingen en andere partijen geven wij uitvoering aan het lokaal sportakkoord en ontplooien we initiatieven om verenigingen te versterken.
              2. Blz. 54 Vanuit het lokaal sportakkoord zetten we een subsidieregeling op om (samenwerkings-)initiatieven van sportverenigingen te stimuleren.
              3. Blz. 55 Wij ondersteunen sportaanbieders bij het ontwikkelen van voldoende bestuurlijk en sporttechnisch kader door middel van de inzet van een verenigingsondersteuner.
            3. Blz. 56 c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
              1. Blz. 57 Wij gaan afspraken met binnen- en buitensportverenigingen over eigendom, beheer en onderhoud van accommodaties verder harmoniseren in goed overleg met de verenigingen.
              2. Blz. 58 Wij voeren innovaties door om onze sportaccommodaties te verbeteren en aantrekkelijker te maken.
        6. Blz. 59 2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
          1. Blz. 60 Algemeen
          2. Blz. 61 Doelstellingen
            1. Blz. 62 a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
            2. Blz. 63 b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
            3. Blz. 64 c. Veilige woon- en leefomgeving
            4. Blz. 65 Maatschappelijke onrust
        7. Blz. 66 2.1.6 Fysieke leefbaarheid
          1. Blz. 67 Algemeen
          2. Blz. 68 Doelstellingen
            1. Blz. 69 a. Afval: Wij geven uitvoer aan het vastgestelde beleidsplan.
              1. Blz. 70 Evalueren van het afvalbeleid
              2. Blz. 71 Implementeren van een aangepaste en efficiëntere afvalinzameling
              3. Blz. 72 Stimuleren afvalscheiding onder andere met behulp van de afvalcoaches
              4. Blz. 73 Uitwerken van de conclusies en aanbevelingen vanuit de evaluatie van het afvalbeleid
            2. Blz. 74 b. Groen en Spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
              1. Blz. 75 Uitvoeren inspecties beeldkwaliteit
              2. Blz. 76 Uitvoeren inspecties speeltoestellen
              3. Blz. 77 Uitvoering geven aan projecten zoals Oosterpark, Drevenbos en Dorpspark de Akkers
            3. Blz. 78 c. Kunstwerken en Beschoeiingen: Wij beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
              1. Blz. 79 Onderhouden van onze kunstwerken zodat deze veilig blijven
              2. Blz. 80 Opstellen van een integrale meerjaren onderhoudsplanning/beheerplan
              3. Blz. 81 Uitwerken van het vastgestelde beleid
            4. Blz. 82 d. Openbare verlichting: Wij beheren en onderhouden de openbare verlichting conform het vastgestelde beleidsplan
              1. Blz. 83 Opstellen nieuw onderhoudsbestek
            5. Blz. 84 e. Riolering/Water: Wij beheren en onderhouden het riolenstelsel conform het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
              1. Blz. 85 Afsluiten van raamovereenkomsten renovatie, reiniging en inspectie
              2. Blz. 86 Opstellen beheerplan kolken en vegen
              3. Blz. 87 Opstellen beleidsplan Water
              4. Blz. 88 Opstellen uitvoeringsagenda klimaatadaptatie
              5. Blz. 89 Opzetten van risicogericht beheer
            6. Blz. 90 f. Wegen: Wij beheren en onderhouden het areaal zoals vastgelegd in de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
              1. Blz. 91 Het afsluiten van een raamovereenkomst groot onderhoud asfalt
              2. Blz. 92 Het afsluiten van een raamovereenkomst groot onderhoud elementen verharding;
              3. Blz. 93 Het opstellen van een meerjaren onderhoudsplanning
              4. Blz. 94 Het uitvoeren van een inspectie naar hoe onze wegen er op het eerste gezicht uitzien
              5. Blz. 95 Het uitvoeren van een onderzoek naar hoe lang onze wegen nog goed zijn
              6. Blz. 96 Het uitwerken inspecties halfverharding (zoals grind) naar een beheerplan.
        8. Blz. 97 2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 98 Indicatoren
        9. Blz. 99 2.1.8 Financieel overzicht
          1. Blz. 100 Financieel overzicht
          2. Blz. 101 Toelichting
      3. Blz. 102 2.2 Programma Sociaal
        1. Blz. 103 2.2.0 Inleiding
          1. Blz. 104 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 105 2.2.1 Gezondheid
          1. Blz. 106 Algemeen
          2. Blz. 107 Doelstellingen
            1. Blz. 108 a. Een grotere bereikbaarheid van AED's binnen de gemeente
              1. Blz. 109 Onderzoek naar de huidige spreiding van en behoefte aan AED's en welk budget en strategie passend is voor uitbreiding
            2. Blz. 110 b. Gezondheidsbeleid vindt zijn plek in andere beleidsterreinen en andersom
              1. Blz. 111 Het preventieve aanbod dat gaat over het gebruik van diverse verslavingsgevoelige middelen en producten, d.m.v. voorlichting binnen het onderwijs vergroten.
              2. Blz. 112 Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
              3. Blz. 113 Stakeholders en beleidscollega's betrekken en aansluiting zoeken bij de beleidsterreinen Sport, Jeugd, Ouderen, Cultuur, Welzijn en Groen.
            3. Blz. 114 c. Het terugdringen van het percentage inwoners dat rookt en begint met roken
              1. Blz. 115 Het stimuleren van voorlichting op scholen
              2. Blz. 116 Het uitbreiden van rookvrije zones in de gemeente
              3. Blz. 117 Het vaker betrekken en inzetten van welzijnscoaches en buurtsportcoaches bij de hulpverlening door VNN
              4. Blz. 118 Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
            4. Blz. 119 d. Het terugdringen van het percentage inwoners met overgewicht
              1. Blz. 120 Betrekken van buurtsportcoaches en gebiedsregisseurs bij subsidieaanvragen voor GIDS (Gezond In De Stad)
              2. Blz. 121 Door middel van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) wordt de doelgroep met een minimum inkomen en overgewicht, geholpen richting een gezondere leefstijl
              3. Blz. 122 Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
              4. Blz. 123 Voorlichting stimuleren op scholen
            5. Blz. 124 e. Terugdringen problematisch alcohol en middelengebruik bij onze inwoners
              1. Blz. 125 Alcohol en middelenmisbruik (nog) beter integreren in de verschillende voorlichtingstrajecten zoals Gezonde school, Kansrijke start en de GLI.
              2. Blz. 126 Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord
        3. Blz. 127 2.2.2 Welzijn
          1. Blz. 128 Algemeen
          2. Blz. 129 Doelstellingen
            1. Blz. 130 a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
              1. Blz. 131 Continueren en borgen programmaonderdelen Zorg Nabij
              2. Blz. 132 Doorontwikkelen cursus Grip&Glans specifiek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
              3. Blz. 133 Groter bereik Welzijn Op Recept
              4. Blz. 134 Sociaal-emotionele ondersteuning voor inwoners in het aardbevingsgebied
            2. Blz. 135 b. Mantelzorgers in Midden-Groningen krijgen adequate hulp en ondersteuning
              1. Blz. 136 Organiseren van activiteiten voor jonge mantelzorgers
              2. Blz. 137 Uitbreiding van steunpunten mantelzorg
              3. Blz. 138 Werving van vrijwilligers voor respijtzorg voor mantelzorgers
            3. Blz. 139 c. Ontwikkelen van sterke samenwerkingsverbanden tussen gemeente, welzijn en vrijwilligersorganisaties
              1. Blz. 140 Organiseren van vrij toegankelijke informatie- en adviespunten
              2. Blz. 141 Vormen van een samenwerkingsnetwerk voor kennisdeling en informatie-uitwisseling
            4. Blz. 142 d. Terugdringen van eenzaamheid
            5. Blz. 143 e. Versterken van de informele ondersteuning
              1. Blz. 144 Er is een goed werkende matchingsmethode voor hulpvragen en vrijwilligersaanbod
              2. Blz. 145 Opstellen van beleidsnotitie Informele ondersteuning
        4. Blz. 146 2.2.3 Wmo
          1. Blz. 147 Algemeen
          2. Blz. 148 Doelstellingen
            1. Blz. 149 a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
              1. Blz. 150 Doorontwikkeling van het toezicht
              2. Blz. 151 Inzet toezichthouders
              3. Blz. 152 Preventie aan de poort
            2. Blz. 153 b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
              1. Blz. 154 Adviesraad Sociaal Domein
              2. Blz. 155 Onafhankelijke cliëntondersteuning
            3. Blz. 156 c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
              1. Blz. 157 Bieden van maatwerkvoorzieningen
              2. Blz. 158 Bieden van ondersteuning aan inwoners die tot de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz) doelgroep behoren
              3. Blz. 159 Bieden van Vervoer voor mensen die niet in staat zijn op eigen kracht te reizen
              4. Blz. 160 Bieden van voorzieningen die algemeen toegankelijk zijn
              5. Blz. 161 Maken van afspraken met woningcorporatie en huurdersorganisaties
              6. Blz. 162 We passen de omgekeerde toets toe
              7. Blz. 163 We voeren alle verkennende onderzoeken in het kader van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) uit binnen de wettelijke termijnen
            4. Blz. 164 d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
              1. Blz. 165 Opstellen van een Lokale Inclusie Agenda
        5. Blz. 166 2.2.4 Jeugd
          1. Blz. 167 Algemeen
          2. Blz. 168 Doelstellingen
            1. Blz. 169 a. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning
              1. Blz. 170 We concretiseren de doelen van de lokale coalitie Kansrijke Start Midden-Groningen
              2. Blz. 171 We continueren de inzet Ondersteuning Jeugd en Gezin
              3. Blz. 172 We nemen aanvullende diensten af van de GGD rondom jeugd
              4. Blz. 173 We voeren het NPG-project Moeders van Midden-Groningen uit
              5. Blz. 174 We voeren het project Jongerenwerk+ uit en ontwikkelen het regulier jongerenwerk door de koppeling met dit project
            2. Blz. 175 b. Ontwikkelen van een aanpak rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
              1. Blz. 176 We bevorderen de deskundigheid van de professionals in de sociale teams
              2. Blz. 177 We geven voorlichting aan inwoners over huiselijk geweld en kindermishandeling
              3. Blz. 178 We ontwikkelen een duidelijke opdracht voor de sociale teams rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
              4. Blz. 179 We ontwikkelen een gezamenlijke gemeentelijke visie op huiselijk geweld en kindermishandeling
              5. Blz. 180 We verbeteren de samenwerking met ketenpartners
              6. Blz. 181 We voeren het NPG-project JIM uit
              7. Blz. 182 We zorgen voor voldoende passend hulpaanbod voor betrokkenen rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
            3. Blz. 183 c. Verbeteren van de jeugdhulp
              1. Blz. 184 Onderzoeken van andere mogelijkheden voor verdergaande ontschotting
              2. Blz. 185 We maken ruimte in budgetten voor transformatiedoeleinden
              3. Blz. 186 We ontwikkelen het toezicht op jeugdhulp
              4. Blz. 187 We organiseren een deel van de jeugdhulp lokaal
              5. Blz. 188 We passen de omgekeerde toets toe
              6. Blz. 189 We verfijnen de monitoringstool en gebruiken deze als basis voor datagedreven werken
              7. Blz. 190 We versterken de verbinding onderwijs en zorg
              8. Blz. 191 We werken samen met alle Groninger gemeenten aan een dekkend landschap van (hoog-specialistische) jeugdhulp
              9. Blz. 192 We zorgen dat de gezinsverzorging structureel ingebed is in het beschikbare hulpaanbod
        6. Blz. 193 2.2.5 Onderwijs en onderwijshuisvesting
          1. Blz. 194 Algemeen
          2. Blz. 195 Doelstellingen
            1. Blz. 196 a. Kinderen maken een goede start in het onderwijs
              1. Blz. 197 We houden toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
              2. Blz. 198 We meten de resultaten en het effect van voorschoolse educatie
              3. Blz. 199 We verbeteren de kwaliteit van voorschoolse educatie
              4. Blz. 200 We vergroten het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie
              5. Blz. 201 We vergroten ouderbetrokkenheid bij voorschoolse educatie
              6. Blz. 202 We voeren een stimulerend taal-en leesaanbod uit voor kinderen van 0-12 jaar
            2. Blz. 203 b. Vergroten van kansengelijkheid en toegankelijkheid
              1. Blz. 204 We bieden leerlingenvervoer
              2. Blz. 205 We gaan de extra maatregelen om onderwijskansen te vergroten uitwerken en uitvoeren
              3. Blz. 206 We ondersteunen de taalschool voor kinderen met een migratieachtergrond
              4. Blz. 207 We voeren het project Tijd voor Toekomst uit
            3. Blz. 208 c. Onderwijs/opvang, zorg, welzijn en cultuur werken samen voor een optimale (talent)ontwikkeling van elk kind
              1. Blz. 209 We versterken de samenwerking tussen onderwijs en zorg
              2. Blz. 210 We zorgen voor een goede overdracht van peuteropvang naar basisschool
            4. Blz. 211 d. Jongeren verlaten de school met minimaal een startkwalificatie
              1. Blz. 212 Casemanagers Jeugd bieden op de MBO scholen voorlichting en preventieve ondersteuning aan studenten
              2. Blz. 213 Samen met Noorderpoort bieden wij op het Werkbedrijf BWRI de Route Rubicon aan voor voortijdige schoolverlaters
              3. Blz. 214 We werken samen in de Regio RMC03 aan de aanpak van voortijdig schoolverlaten
              4. Blz. 215 We zetten extra in op het voorkomen langdurige uitval (thuiszitten)
            5. Blz. 216 e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
              1. Blz. 217 Inwoners kunnen volwasseneneducatie volgen om hun basisvaardigheden te verbeteren.
              2. Blz. 218 We investeren in leesbevordering van kinderen en ouders
              3. Blz. 219 We vergroten bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
              4. Blz. 220 We zetten in op betrokkenheid en inzet van werkgevers
            6. Blz. 221 f. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
              1. Blz. 222 Opstellen programma en overzicht
              2. Blz. 223 Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
        7. Blz. 224 2.2.6 Participatiewet
          1. Blz. 225 Algemeen
          2. Blz. 226 Doelstellingen
            1. Blz. 227 a. Inwoners hebben voldoende financiële mogelijkheden om volwaardig mee te doen
              1. Blz. 228 We geven financiële ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen
              2. Blz. 229 We gaan ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting opleiden
              3. Blz. 230 We gaan onze dienstverlening voor inwoners met armoede verbeteren
              4. Blz. 231 We hebben een maatwerkbudget voor kinderen
              5. Blz. 232 We ondersteunen het Armoedepact
              6. Blz. 233 We passen de omgekeerde toets toe
              7. Blz. 234 We verstrekken algemene bijstand als inwoners onvoldoende inkomen of vermogen hebben om van te leven
              8. Blz. 235 We werken samen met sociale organisaties om inwoners in armoede te bereiken en te helpen.
            2. Blz. 236 b. Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking kunnen hun eigen inkomen verdienen
              1. Blz. 237 We begeleiden kwetsbare jongeren die uitstromen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs of Praktijkonderwijs bij hun vervolgstap naar werk of dagbesteding
              2. Blz. 238 We maken gebruik van het instrument afspraakbaan zodat inwoners met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever aan de slag kunnen
              3. Blz. 239 We organiseren beschutte werkplekken binnen het Werkbedrijf BWRI
              4. Blz. 240 We zorgen voor aangepaste werkplekken voor inwoners met een WSW-dienstverband
            3. Blz. 241 c. Nieuwkomers kunnen snel en volwaardig meedoen
              1. Blz. 242 Nieuwkomers krijgen minimaal 6 maanden financiële ontzorging
              2. Blz. 243 We bieden maatschappelijke begeleiding aan nieuwkomers
              3. Blz. 244 We ondersteunen nieuwkomers tijdens hun inburgeringstraject
              4. Blz. 245 We ondersteunen ook de nieuwkomers die onder het oude inburgeringsregime vallen bij hun inburgering en participatie
            4. Blz. 246 d. Zoveel mogelijk inwoners participeren via betaald werk of een eigen bedrijf. Alleen als dit niet lukt dan is maatschappelijke participatie het doel
              1. Blz. 247 We bevorderen de maatschappelijke participatie van Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
              2. Blz. 248 We gaan een Werk-Leerbedrijf BWRI opzetten
              3. Blz. 249 We gaan minimaal 200 bijstandsgerechtigden laten uitstromen naar betaald werk
              4. Blz. 250 We hebben het Hulpteam Overschild
              5. Blz. 251 We ondersteunen zelfstandige ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis bij hun keuzes voor de toekomst
              6. Blz. 252 We treffen maatregelen om de armoedeval te verzachten
              7. Blz. 253 We verkleinen de afstand tot de arbeidsmarkt voor bijstandsgerechtigden via scholing en omscholing in een kansrijk beroep
        8. Blz. 254 2.2.7 Schuldhulpverlening
          1. Blz. 255 Algemeen
          2. Blz. 256 Doelstellingen
            1. Blz. 257 a. De inwoners van Midden-Groningen ontvangen financiële ondersteuning die het beste past bij hun persoonlijke situatie
              1. Blz. 258 Beschermingsbewindvoerders leiden klanten sneller door naar schuldhulpverlening en bevorderen financiële redzaamheid van klanten
              2. Blz. 259 Wij onderhouden intensief contact met beschermingsbewindvoerders
            2. Blz. 260 b. Minder problematische schulden onder de inwoners van de gemeente Midden-Groningen
            3. Blz. 261 c. Ondernemers vinden de route naar gemeentelijke schuldhulpverlening op maat
              1. Blz. 262 De Kredietbank Midden-Groningen werkt actief mee aan het loket zelfstandigen in coronatijd
              2. Blz. 263 Wij breiden onze onlinedienstverlening uit door een lidmaatschap op 155.nl. Daarnaast gaat onze dienstverlening aan ondernemers deel uitmaken van ons communicatieplan.
              3. Blz. 264 Wij werken samen met onze ketenpartners
              4. Blz. 265 Wij zoeken actief contact met lokale ondernemersverenigingen
            4. Blz. 266 d. Wij bevorderen de financiële redzaamheid van onze klanten
              1. Blz. 267 Wij sluiten ons aan bij het 'collectief schuldenregelen' en 'schuldenknooppunt' van de NVVK.
            5. Blz. 268 e. Wij ontwikkelen een werkwijze voor jongeren met schulden of financiële problematiek
            6. Blz. 269 f. Wij werken volgens de NVVK belofte
              1. Blz. 270 Na afronding van een schuldhulpverleningstraject zijn onze klanten financieel zelfredzaam
              2. Blz. 271 Wij sluiten geen klanten uit van schuldhulpverlening
            7. Blz. 272 g. Wij zorgen voor een brede bekendheid van de mogelijkheden van de kredietbank
              1. Blz. 273 Wij implementeren ons communicatieplan
              2. Blz. 274 Wij zetten in op financiële bewustwording van jong tot oud in de gemeente Midden-Groningen
            8. Blz. 275 h. Zoveel mogelijk inwoners met beginnende betalingsachterstanden ontvangen een passend hulpaanbod
              1. Blz. 276 Wij communiceren duidelijk wanneer wij langskomen en waarom wij langskomen
              2. Blz. 277 Wij doen een hulpaanbod aan iedere inwoner waarvan wij een signaal van een betalingsachterstand ontvangen
              3. Blz. 278 Wij monitoren de manier waarop wij onze hulp aanbieden
        9. Blz. 279 2.2.8 Sociale teams
          1. Blz. 280 Algemeen
          2. Blz. 281 Doelstellingen
            1. Blz. 282 a. De sociale teams verzorgen met vier teams de integrale toegang tot zorg en werken verder aan de transformatie
              1. Blz. 283 We voeren het NPG-project Bevorderen Sociale Veerkracht uit
              2. Blz. 284 We voeren het NPG-project Inzet Ervaringsdeskundigen Armoede en Sociale Uitsluiting uit
              3. Blz. 285 We voeren vroegsignalering van armoede en schulden integraal uit binnen de sociale teams
            2. Blz. 286 b. De sociale teams werken aan de voorkant meer samen met de welzijnsdiensten
              1. Blz. 287 We investeren in de samenwerking tussen de sociale teams en maatschappelijk activeerders
              2. Blz. 288 We versterken de samenwerking tussen de sociale teams en jongerenwerk
            3. Blz. 289 c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
              1. Blz. 290 We onderzoeken mogelijkheden om de sociale teams goed te kunnen laten inspelen op fluctuaties in instroom en uitstroom
              2. Blz. 291 We zetten extra capaciteit in om de druk op de toegang te verlagen
              3. Blz. 292 We zetten in op het versterken van de samenwerking tussen de sociale teams en het welzijnswerk
            4. Blz. 293 d. Inwoners zijn tevreden over de hulpverlening en ondersteuning vanuit het sociale team
              1. Blz. 294 We evalueren de ingezette hulp door de sociale teams op periodieke basis
              2. Blz. 295 We meten steekproefsgewijs de tevredenheid van inwoners over de dienstverlening van de sociale teams
            5. Blz. 296 e. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
              1. Blz. 297 We geven periodiek samen met de sociale teams duiding aan de cijfers en ontwikkelingen in de indicatoren
              2. Blz. 298 We ontwikkelen een set aan passende indicatoren voor de werkzaamheden van de sociale teams
        10. Blz. 299 2.2.9 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 300 indicatoren
        11. Blz. 301 2.2.10 Financieel overzicht Sociaal
          1. Blz. 302 Financieel overzicht Excel
          2. Blz. 303 Toelichting
      4. Blz. 304 2.3 Programma Economie
        1. Blz. 305 2.3.0 Inleiding
          1. Blz. 306 Opbouw programma
        2. Blz. 307 2.3.1 Omgevingswet
          1. Blz. 308 Algemeen
          2. Blz. 309 Doelstellingen
            1. Blz. 310 a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
              1. Blz. 311 Bestaande verordeningsregels op het gebied van de fysieke leefomgeving, die in het omgevingsplan kunnen dan wel moeten worden opgenomen, worden geïnventariseerd
              2. Blz. 312 De bestemmingsplannen worden op orde gebracht, zodat alles opgenomen kan worden in het tijdelijk omgevingsplan
              3. Blz. 313 Er wordt gestart met het anders werken (integraal en extern gericht) dat nodig is voor het werken met de Omgevingswet
              4. Blz. 314 We oefenen met het opstellen van een (deel)omgevingsplan
              5. Blz. 315 Wij bestuderen de Bruidsschat en toetsen aan wenselijkheid en bruikbaarheid, zodat alleen datgene overgenomen wordt wat de gemeente nodig vindt
              6. Blz. 316 Wij richten het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in
              7. Blz. 317 Wij stellen toepasbare regels op
            2. Blz. 318 b. We starten met het opstellen van een omgevingsvisie
              1. Blz. 319 Het maken van een strategisch ontwikkeldocument omgevingsvisie
              2. Blz. 320 In gesprek gaan met de samenleving over de omgevingsvisie
              3. Blz. 321 Opstellen en vaststellen van de Omgevingsvisie Midden-Groningen
        3. Blz. 322 2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
          1. Blz. 323 Algemeen
          2. Blz. 324 Doelstellingen
            1. Blz. 325 a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
              1. Blz. 326 Afronden IJsbaanlocatie Sappemeer
              2. Blz. 327 Ontwikkelen Vosholen fase 2
              3. Blz. 328 Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West
              4. Blz. 329 Verder werken aan het project Stadshart-Noord
            2. Blz. 330 b. Netwerken van sterke dorpen
              1. Blz. 331 Faciliteren van particuliere woningbouwontwikkelingen
              2. Blz. 332 Ontwikkeling Tolweg Muntendam
              3. Blz. 333 Ontwikkeling Verlengde Veenlaan Slochteren
              4. Blz. 334 Vrijkomende gemeentelijke locaties ontwikkelen
            3. Blz. 335 c. Fysieke NPG-projecten faciliteren
            4. Blz. 336 d. Kaders opstellen voor ruimtelijke ontwikkelingen
              1. Blz. 337 Actualiseren woonvisie
              2. Blz. 338 Opstellen van een visie voor Martenshoek
              3. Blz. 339 Opstellen van een visie voor Meerstad-Harkstede
              4. Blz. 340 Opstellen verordening nadeelcompensatie
              5. Blz. 341 Vervolg geven op de ruimtelijk-economische visies voor de A7-corridor
            5. Blz. 342 e. Juridisch-planologische knelpunten oplossen
              1. Blz. 343 Opkoopbescherming
              2. Blz. 344 Opstellen partiële herziening bestemmingplan Woongebieden Hoogezand-Sappemeer
            6. Blz. 345 f. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
            7. Blz. 346 Volkshuisvestingsfonds
        4. Blz. 347 2.3.3 Economie
          1. Blz. 348 Algemeen
          2. Blz. 349 Doelstellingen
            1. Blz. 350 a. We willen een excellente dienstverlener zijn voor ondernemers en instellingen
              1. Blz. 351 Vervolg geven op de ruimtelijk-economische visies voor de A7-corridor
              2. Blz. 352 We bieden een aanspreekpunt en onderhouden contacten met het bedrijfsleven
              3. Blz. 353 We communiceren actief over ontwikkelingen en regelingen
              4. Blz. 354 We zetten in op een duurzame aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van met name industrie, bouw en zorg
            2. Blz. 355 b. We willen meer regionale waarde voor de landbouwsector
              1. Blz. 356 We participeren in de regionale samenwerking Agenda voor de Veenkoloniën
            3. Blz. 357 c. We concentreren de detailhandel tot compacte centra
              1. Blz. 358 We begrenzen de winkelgebieden in de gemeente
              2. Blz. 359 We faciliteren het platform detailhandel
              3. Blz. 360 We faciliteren winkeleigenaren om de detailhandelsfunctie te veranderen naar een andere passende bestemming
              4. Blz. 361 We inventariseren de detailhandel buiten de winkelgebieden
            4. Blz. 362 d. We positioneren Midden-Groningen als een recreatiebestemming waar het voor iedereen goed toeven is
              1. Blz. 363 We ontwikkelen een visie vrijetijdseconomie
              2. Blz. 364 We stimuleren dag - en verblijfrecreatie door het project 'Midden-Groningen op de kaart' in het lokale programma Nationaal Programma Groningen
        5. Blz. 365 2.3.4 Verkeer
          1. Blz. 366 Algemeen
          2. Blz. 367 Doelstellingen
            1. Blz. 368 a. Verkeersveilig bewegen
              1. Blz. 369 Financiering
              2. Blz. 370 Monitoring
              3. Blz. 371 Permanente verkeerseducatie
            2. Blz. 372 b. Sociaal inclusief
              1. Blz. 373 We doen mee aan het landelijke fietsproject ‘Doortrappen’
            3. Blz. 374 c. Duurzaam verplaatsen
              1. Blz. 375 We proberen subsidies binnen te halen om het fietsnetwerk te verbeteren
            4. Blz. 376 d. Bereikbaar platteland
              1. Blz. 377 We ondersteunen het uitbreiden en verbeteren van de voorzieningen bij de treinstations en de Hub’s
              2. Blz. 378 We overleggen met Provincie Groningen, Regio Groningen-Assen en OV-Bureau over ontwikkelingen op het terrein van openbaar vervoer
            5. Blz. 379 e. Economische dynamiek
              1. Blz. 380 De plannen voor het project Knijpsbrug worden in 2022 uitgevoerd
              2. Blz. 381 We participeren actief in het project N33, dat is gericht op het verbeteren van de doorstroming
        6. Blz. 382 2.3.5 Duurzaamheid
          1. Blz. 383 Algemeen
          2. Blz. 384 Doelstellingen
            1. Blz. 385 a. De gemeente biedt individuele inwoners die duurzaam willen handelen hier de mogelijkheden voor
              1. Blz. 386 Beleid elektrische laadpalen
              2. Blz. 387 Duurzaamheidslening
              3. Blz. 388 Energieloket
              4. Blz. 389 Ondersteunen individuele burgers
              5. Blz. 390 RREW en SPUK
            2. Blz. 391 b. Inwoners van de gemeente Midden-Groningen zijn betrokken bij en profiteren van de ontwikkeling van duurzame energieprojecten
              1. Blz. 392 Afstemmen bij profiteren ontwikkeling duurzame energie projecten
              2. Blz. 393 Beleid Midden-Groningen
              3. Blz. 394 Taken binnen de RES
            3. Blz. 395 c. De gemeente Midden-Groningen maakt het mogelijk dat duurzame energieprojecten worden gerealiseerd
              1. Blz. 396 Beleid Duurzame Energie Midden-Groningen
              2. Blz. 397 Netwerkcapaciteit
              3. Blz. 398 RES-uitgangspunten
              4. Blz. 399 Zon-op-dak
            4. Blz. 400 d. Een aantal wijken in de gemeente Midden-Groningen is in 2030 van het aardgas af
              1. Blz. 401 Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
              2. Blz. 402 Belanghebbenden TVW WUPs
              3. Blz. 403 Gasvrij Gorecht
              4. Blz. 404 Kosten
              5. Blz. 405 Nieuwe Aardgasvrije Wijken
              6. Blz. 406 Samenwerken van het aardgas af
              7. Blz. 407 Wijkuitvoeringsplannen
            5. Blz. 408 e. De gemeente ondersteunt bij initiatieven van inwoners, bewonersorganisaties, energiecoöperaties en andere belanghebbenden in onze gemeente
              1. Blz. 409 Afstemming rollen
              2. Blz. 410 Betrekken jeugd
              3. Blz. 411 Fairtrade/ Global goals
            6. Blz. 412 f. De gemeente Midden-Groningen voert een duurzame bedrijfsvoering
              1. Blz. 413 Duurzaam gemeentelijk vastgoed
              2. Blz. 414 Duurzaam meerjaren onderhoudsplan
              3. Blz. 415 Duurzaam wagenpark
              4. Blz. 416 Interne afvalstromen
              5. Blz. 417 Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
        7. Blz. 418 2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 419 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 420 2.3.7 Financieel overzicht
          1. Blz. 421 Financieel overzicht Excel
          2. Blz. 422 Toelichting
      5. Blz. 423 2.4 Programma Dienstverlening
        1. Blz. 424 2.4.0 Inleiding
          1. Blz. 425 Visie
        2. Blz. 426 2.4.1 Programmaplan Dienstverlening
          1. Blz. 427 Algemeen
          2. Blz. 428 Doelstellingen
            1. Blz. 429 a. Democratie en dialoog (E-Dienstverlening/E-Democratie)
              1. Blz. 430 Een onlineorganisatie inrichten binnen de gemeente
              2. Blz. 431 Samen met de (lijn)organisatie promoten we Consul en helpen we met het inrichten van participatievraagstukken
            2. Blz. 432 b. Gastheerschap in Huis van Cultuur en Bestuur
            3. Blz. 433 c. Gemeenteraadsverkiezingen 2022 goed, veilig en toegankelijk
            4. Blz. 434 d. Open Data
            5. Blz. 435 e. Strategie online
              1. Blz. 436 Deelname aan het project Digitale Aanvraag Rijbewijs waardoor het rijbewijs rechtstreeks digitaal bij de RDW kan worden aangevraagd
              2. Blz. 437 Dienstverlening verbeteren door Word- en PDF-formulieren om te zetten naar digitale aanvraagformulieren
              3. Blz. 438 Het uitwerken van onze digitale communicatiestrategie.
              4. Blz. 439 Verdere implementatie I-Burgerzaken (zoveel mogelijk digitaal werken)
        3. Blz. 440 2.4.2 Financieel overzicht
          1. Blz. 441 Financieel overzicht Excel
          2. Blz. 442 Toelichting
      6. Blz. 443 2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
        1. Blz. 444 2.5.0 Inleiding
          1. Blz. 445 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 446 2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
          1. Blz. 447 Algemeen
          2. Blz. 448 Doelstellingen
            1. Blz. 449 a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk beoordelen
              1. Blz. 450 In het Lokaal Plan van Aanpak 2023 staat het programma voor opname en beoordelen voor 2023. Dit is de opdracht aan NCG voor die periode.
            2. Blz. 451 b. Gebouwen waar nodig zo snel mogelijk versterken
              1. Blz. 452 Ruimte creëren zodat er meer adressen gelijktijdig kunnen worden versterkt
            3. Blz. 453 c. Zorgen voor goede (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken
              1. Blz. 454 Aanpassen ruimtelijke kaders en maken plannen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie
            4. Blz. 455 d. De eigenaren in batch 1588 moeten verder kunnen met hun versterkingsprojecten
              1. Blz. 456 Oplossen individuele problemen binnen batch 1588
            5. Blz. 457 e. Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we de projecten voor het versterken en nieuwbouwen van scholen afronden
              1. Blz. 458 Afronden lopende projecten van het Scholenprogramma
            6. Blz. 459 f. Onze inwoners moeten niet de financier worden van de kosten die voortkomen uit de versterking
              1. Blz. 460 Monitoring van de uitgaven en afstemming met het Rijk over de hoogte van de Rijksbijdragen
            7. Blz. 461 g. Funderingsproblematiek moet niet de nieuwe pauzeknop worden in de versterkingsaanpak
              1. Blz. 462 Agenderen van het probleem van de funderingen bij NCG, IMG en het Rijk
            8. Blz. 463 h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
              1. Blz. 464 Monitoren beroepsprocedure zoutwinning en in gang zetten eventuele verdere acties
        3. Blz. 465 2.5.2 Hart voor Midden-Groningen, Lokaal programma NPG
          1. Blz. 466 Algemeen
          2. Blz. 467 Doelstellingen
            1. Blz. 468 a. De resterende projecten uit de eerste tranche indienen
            2. Blz. 469 b. De voorbereidingen starten om te komen tot een selectiedocument voor de tweede tranche projecten
            3. Blz. 470 c. Een plan van aanpak opstellen voor het amendement inzake de 5%
            4. Blz. 471 d. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid
            5. Blz. 472 e. Uitvoering geven aan de goedgekeurde projecten
            6. Blz. 473 e. Uitvoering geven aan de goedgekeurde projecten (informatie per project)
        4. Blz. 474 2.5.3 Financieel overzicht
          1. Blz. 475 Financieel overzicht Excel
          2. Blz. 476 Programma gevolgen gaswinning
          3. Blz. 477 Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
      7. Blz. 478 2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 479 2.6.0 Inleiding
          1. Blz. 480 Voorwoord
        2. Blz. 481 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 482 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 483 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
          3. Blz. 484 Overhead
          4. Blz. 485 Algemene reserve
          5. Blz. 486 Vennootschapsbelasting
          6. Blz. 487 Onvoorzien
        3. Blz. 488 2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 489 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 490 2.6.3 Financieel overzicht
          1. Blz. 491 Financieel overzicht Excel
          2. Blz. 492 Toelichting
    3. Blz. 493 3. Paragrafen
      1. Blz. 494 3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 495 De opgave voor 2022
          1. Blz. 496 Een goede bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij het uitvoeren van alle activiteiten en het behalen van haar doelen.
        2. Blz. 497 Organisatieontwikkeling
          1. Blz. 498 Dienstverlening
        3. Blz. 499 Human Resource Management
          1. Blz. 500 Vitaal werken met een gezonde werkbalans
        4. Blz. 501 Digitalisering
          1. Blz. 502 I&A
        5. Blz. 503 Wij zijn in control
          1. Blz. 504 Facilitaire zaken
        6. Blz. 505 Communicatie
          1. Blz. 506 Het ontwikkelen van externe gerichtheid
        7. Blz. 507 Sturing op vastgoed
          1. Blz. 508 Gebouwenbeheer
        8. Blz. 509 Fraude & integriteit
          1. Blz. 510 P&C
        9. Blz. 511 Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 512 Juridische zaken en inkoop
        10. Blz. 513 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 514 Financieel beheer
      2. Blz. 515 3.2 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 516 Inleiding
          1. Blz. 517 Inleiding
        2. Blz. 518 Inkomsten lokale heffingen
          1. Blz. 519 Inkomsten lokale heffingen
        3. Blz. 520 Beleid lokale heffingen
          1. Blz. 521 Beleid lokale heffingen
        4. Blz. 522 Kostendekking van de heffingen
          1. Blz. 523 Kostenverdeelstaat
          2. Blz. 524 Kostendekkendheid van de rioolheffing
          3. Blz. 525 Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
          4. Blz. 526 Kostendekkendheid leges
          5. Blz. 527 Recapitulatie titel 1,2 en 3
        5. Blz. 528 Belastingdruk (woonlasten)
          1. Blz. 529 Woonlasten
        6. Blz. 530 Kwijtscheldingsbeleid
          1. Blz. 531 Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 532 3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 533 Inleiding
          1. Blz. 534 Inleiding
        2. Blz. 535 Risico versus onzekerheden
          1. Blz. 536 Risico versus onzekerheden
          2. Blz. 537 Risico-kwalificatie
        3. Blz. 538 Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
          1. Blz. 539 Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
        4. Blz. 540 Risicomanagement
          1. Blz. 541 Risicomanagement
        5. Blz. 542 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 543 Beschikbare weerstandscapaciteit
          2. Blz. 544 Weerstandscapaciteit
        6. Blz. 545 Benodigde weerstandscapaciteit
          1. Blz. 546 Benodigde weerstandscapaciteit
        7. Blz. 547 Overzicht risico's
          1. Blz. 548 Risicotabel 2022
          2. Blz. 549 Overzicht risico's
        8. Blz. 550 Financiële kengetallen
          1. Blz. 551 Financiële kengetallen
          2. Blz. 552 Kengetallen
      4. Blz. 553 3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 554 Inleiding
          1. Blz. 555 Inleiding
        2. Blz. 556 Ambitie
          1. Blz. 557 Ambitie
        3. Blz. 558 Doelstellingen
          1. Blz. 559 Doelstellingen
        4. Blz. 560 Inzet
          1. Blz. 561 Inzet
        5. Blz. 562 Kerncijfers kapitaalgoederen
          1. Blz. 563 Kerncijfers kapitaalgoederen
        6. Blz. 564 Financieel overzicht kapitaalgoederen
          1. Blz. 565 Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
      5. Blz. 566 3.5 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 567 Inleiding
          1. Blz. 568 Inleiding
        2. Blz. 569 Wettelijk kader
          1. Blz. 570 Wettelijk kader
        3. Blz. 571 Vermogenspositie
          1. Blz. 572 Vermogenspositie langlopende geldleningen
        4. Blz. 573 Financieringsbeleid
          1. Blz. 574 Financieringsbeleid
        5. Blz. 575 Liquiditeitenbeheer
          1. Blz. 576 Liquiditeitenbeheer
        6. Blz. 577 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
          1. Blz. 578 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
        7. Blz. 579 Risicobeheersing
          1. Blz. 580 Risicobeheersing
          2. Blz. 581 Renterisico en renterisico's vaste schuld
          3. Blz. 582 Kredietrisico's
          4. Blz. 583 Vervolg risicobeheersing
          5. Blz. 584 Gewaarborgde geldleningen
          6. Blz. 585 Specificatie gewaarborgde geldleningen
          7. Blz. 586 Rentetoerekening
          8. Blz. 587 Schatkistbankieren
      6. Blz. 588 3.6 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 589 Inleiding verbonden partijen
          1. Blz. 590 Inleiding
        2. Blz. 591 Verbonden partijen
          1. Blz. 592 Verbonden partijen
        3. Blz. 593 Informatie per verbonden partijen
          1. Blz. 594 Informatie per verbonden partijen
          2. Blz. 595 Gemeenschappelijke regelingen
          3. Blz. 596 Openbaar lichaam
          4. Blz. 597 BV & NV
          5. Blz. 598 Verenigingen
          6. Blz. 599 Stichtingen
          7. Blz. 600 Overig
      7. Blz. 601 3.7 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 602 Inleiding Grondbeleid
          1. Blz. 603 Inleiding
        2. Blz. 604 Herziening grondexploitaties
          1. Blz. 605 Herziening grondexploitaties
        3. Blz. 606 Winst en verlies
          1. Blz. 607 Winst en verlies
        4. Blz. 608 Grondexploitaties
          1. Blz. 609 Grondexploitaties
        5. Blz. 610 Overige bouwgronden in exploitatie
          1. Blz. 611 Overige bouwgronden in exploitatie
        6. Blz. 612 Financieel
          1. Blz. 613 Financieel
          2. Blz. 614 Resultaat grondexploitaties 2022
          3. Blz. 615 Voorzieningen
          4. Blz. 616 Boekwaarde grondexploitatie
          5. Blz. 617 Winstnemingen
        7. Blz. 618 Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
          1. Blz. 619 Overige complexen
        8. Blz. 620 Risico's
          1. Blz. 621 Risico's
      8. Blz. 622 3.8 Paragraaf Bestuur
        1. Blz. 623 Inleiding bestuur
          1. Blz. 624 Inleiding
        2. Blz. 625 Verkiezingen maart 2022
          1. Blz. 626 Verkiezingen maart 2022
        3. Blz. 627 Raadsakkoord 2022-2026
          1. Blz. 628 Raadsakkoord 2022-2026
        4. Blz. 629 Raadswerkprogramma
          1. Blz. 630 Raadswerkprogramma
        5. Blz. 631 In gesprek met de samenleving
          1. Blz. 632 In gesprek met de samenleving
        6. Blz. 633 Kwaliteit van besluitvorming
          1. Blz. 634 Verkiezingen maart 2022
        7. Blz. 635 Rekenkamer
          1. Blz. 636 Rekenkamer Midden-Groningen
      9. Blz. 637 3.9 Paragraaf Taakstelling
        1. Blz. 638 Paragraaf taakstelling
    4. Blz. 639 4. Jaarrekening
      1. Blz. 640 4.1 Overzicht baten en lasten
        1. Blz. 641 Overzicht baten en lasten
      2. Blz. 642 4.2 Toelichting op baten en lasten
        1. Blz. 643 4.2.1. Analyse afwijkingen
          1. Blz. 644 Analyse afwijkingen
        2. Blz. 645 4.2.2 Analyse begrotingswijzigingen en begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 646 Inleiding
          2. Blz. 647 Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 648 Conclusie
        3. Blz. 649 4.2.3 Overzicht aanwending onvoorzien
          1. Blz. 650 Overzicht aanwending voorziening
        4. Blz. 651 4.2.4 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 652 Overzicht incidentele baten en lasten
        5. Blz. 653 4.2.5 Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
          1. Blz. 654 Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
      3. Blz. 655 4.3 Balans
        1. Blz. 656 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 657 Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
        3. Blz. 658 Gewaarborgde geldleningen en garantstellingen
      4. Blz. 659 4.4 Toelichting balans
        1. Blz. 660 4.4.1 Waarderingsgrondslagen
          1. Blz. 661 Waarderingsgrondslagen
        2. Blz. 662 4.4.2 Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
          1. Blz. 663 Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
        3. Blz. 664 4.4.3 Toelichting op activa
          1. Blz. 665 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 666 Toelichting immateriële vaste activa
          3. Blz. 667 Materiële vaste activa
          4. Blz. 668 Toelichting materiële vaste activa
          5. Blz. 669 Financiële vaste activa
          6. Blz. 670 Toelichting financiële vaste activa
          7. Blz. 671 Voorraden
          8. Blz. 672 Toelichting voorraden
          9. Blz. 673 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
          10. Blz. 674 Verloop risicovoorzieningen
          11. Blz. 675 Liquide middelen
          12. Blz. 676 Overlopende activa
        4. Blz. 677 4.4.4 Toelichting op passiva
          1. Blz. 678 Eigen vermogen
          2. Blz. 679 Toelichting eigen vermogen
          3. Blz. 680 Voorzieningen
          4. Blz. 681 Toelichting voorzieningen
          5. Blz. 682 Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar
          6. Blz. 683 Toelichting vaste schulden > 1 jaar
          7. Blz. 684 Vlottende schulden
          8. Blz. 685 Overlopende passiva
          9. Blz. 686 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          10. Blz. 687 Gewaarborgde geldleningen
          11. Blz. 688 Contractuele verplichtingen
          12. Blz. 689 Verlofuren
      5. Blz. 690 4.5 Overzicht baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 691 Geprognosticeerde balans 2022 - 2025
      6. Blz. 692 4.6 Overzicht reserves en voorzieningen
        1. Blz. 693 4.6.1 Reserves
          1. Blz. 694 Overzicht reserves
        2. Blz. 695 4.6.2 Voorzieningen
          1. Blz. 696 Overzicht voorzieningen
          2. Blz. 697 Voorzieningen activa
      7. Blz. 698 4.7 Overzicht investeringen
        1. Blz. 699 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
        2. Blz. 700 Doorlopende investeringskredieten
        3. Blz. 701 In 2022 gereed gemelde investeringen
      8. Blz. 702 4.8 Overzicht verantwoording specifieke uitkeringen (SiSa)
        1. Blz. 703 Doorlopende investeringskredieten
      9. Blz. 704 4.9 Wet normering topinkomens
        1. Blz. 705 WNT
      10. Blz. 706 4.10 Controleverklaring accountant
        1. Blz. 707 Algemene dekkingsmiddelen
    5. Acties
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap