4.2 Toelichting op baten en lasten

4.2.1. Analyse afwijkingen

Analyse afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse afwijkingen

In de tabel onder 4.1 Overzicht van baten en lasten wordt een overzicht gegeven van de verschillen per programma én een aantal afzonderlijke aspecten. Dit zijn onder andere de lokale heffingen, overhead en het saldo van de financieringsfunctie. Deze afzonderlijke aspecten zijn apart benoemd, maar vallen uiteindelijk binnen (niet één, maar) meerdere van de zes programma’s van voorliggende jaarrekening. Gevolg hiervan is dat de verschillen per programma in de tabel onder 4.1 niet één-op-één overeenkomen met de verschillen die eerder in het boekwerk zijn beschreven. 

We kiezen ervoor op deze plek niet een andere toelichting op te nemen. Dat heeft geen meerwaarde en zou eerder tot verwarring kunnen leiden. Belangrijke constatering onderaan de streep is dat het saldo na bestemming exact overeenkomt met hetgeen eerder in het boekwerk is opgenomen en toegelicht. Voor een toelichting op de afwijkingen verwijzen we naar de verschillenanalyse die is opgenomen bij de afzonderlijke programma’s.

4.2.2 Analyse begrotingswijzigingen en begrotingsrechtmatigheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het budgetrecht is een recht dat de raad toekomt. Het budgetrecht houdt in dat het college in principe alleen uitgaven kan doen en verplichtingen kan aangaan na toestemming ofwel autorisatie van de raad. Met de vaststelling van de begroting geeft de raad het college deze toestemming. Begrotingsrechtmatigheid betreft de verantwoording van de lasten op het juiste jaar, voor het juiste bedrag en op het juiste programma. Als blijkt dat de gerealiseerde lasten zoals weergegeven in de jaarrekening hoger zijn dan de geraamde bedragen met inbegrip van de laatste begrotingswijziging, is – voor zover het de begrotingsoverschrijdingen betreft – mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de raad. Daarom verzoeken wij u deze overschrijdingen alsnog te autoriseren door middel van het vaststellen van de Jaarstukken 2022. Na instemming van uw raad met deze overschrijdingen is formeel geen sprake meer van ‘overschrijdingen’ en geen begrotingsonrechtmatigheid in het kader van de controleverklaring. De Commissie BBV geeft in de Kadernota rechtmatigheid aan welke ‘soorten’ begrotingsafwijkingen bij de toetsing van begrotingsafwijkingen worden onderkend. Per uitgave die heeft geleid tot een begrotingsoverschrijding op programmaniveau dient te worden aangegeven of de uitgaven binnen het door de gemeenteraad uitgezette beleid passen dan wel dat er sprake is van strijdigheid met een wettelijke bepaling c.q. met een door de gemeenteraad genomen beslissing. In onderstaande tabel zijn deze soorten beschreven..

Soorten begrotingsafwijking
Cat. Soort begrotingsafwijking Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel
1 Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar. X
2.1 Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die zijn ontstaan na de laatste begrotingswijziging. X
2.2 Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. X
3 Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. X
4 Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. X
5 Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. X
6 Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
6.1 - geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar X
6.2 - geconstateerd na verantwoordingsjaar X
7 Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen ofwel totaal geautoriseerd krediet) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
7.1 - jaar van investeren X
7.2 - afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren X

Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

In dit deel van de jaarstukken geven we een overzicht van alle afwijkingen in de lasten tussen de begroting na wijziging 2022 en de jaarrekening 2022. Zoals in de richtlijnen is opgenomen, rapporteren we daarbij op afwijkingen zodra deze op programmaniveau hoger zijn dan € 100.000. Om deze reden is één afwijking binnen het programma Dorpen en wijken toegelicht. In het jaarverslag is reeds per programma ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging. Voor een gedetailleerde toelichting op de afwijkingen wordt hiernaar verwezen. Hieronder wordt geconcludeerd of de afwijking wel of niet meetelt voor het oordeel van de accountant.

Programma Begrote lasten Werkelijke lasten Afwijking
1. Dorpen en Wijken 41.359 41.753 393 N
Bedragen x € 1.000

Conclusie

Terug naar navigatie - Conclusie

Uit bovenstaande blijkt dat er bij één programma een overschrijding is op de lasten. We hebben geconstateerd dat deze overschrijdingen passen binnen het bestaand beleid en binnen de pardonneerbare categorieën. Deze overschrijdingen vallen in de categorie onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel. De overschrijding op het programma Dorpen en wijken heeft betrekking op de hogere storting in de voorzieningen voor afval en riool. Deze storting komt voort uit het feit dat we meer opbrengsten hebben ontvangen uit de afvalstoffen- en rioolheffing dan dat er aan kosten zijn gemaakt. Deze gelden moeten beschikbaar blijven voor de betreffende producten en mogen niet voor een ander doel worden ingezet.

4.2.3 Overzicht aanwending onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht aanwending voorziening
Onvoorzien
Omschrijving realisatie 2021 Primitief begroot 2022 Begroot na wijziging 2022 realisatie 2022 Verschil 2022
Saldo lasten en baten
onvoorzien 0 -138 -138 0 138 V
Totaal 0 -138 -138 0 138 V
Toelichting: N = nadelig verschil en V = voordelig verschil
bedragen per duizend euro

4.2.4 Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten
2022 Toelichting
Programma / Omschrijving Lasten Baten
Programma 1: Dorpen en Wijken
Groen, achterstanden onderhoud 267 Voor het weer op een aanvaardbaar onderhoudsniveau brengen van het Openbaar Groen is voor de periode 2019 t/m 2024 aanvullend budget beschikbaar gesteld. Diverse locaties zijn onder handen genomen, onder andere Siddeburen, Martenshoek en sportpark Julianastraat.
Extra inzet voor inrichting beheersysteem openbare ruimte 120 Incidentele kosten in 2021 en 2022 ten behoeve van vulling van dat in beheersysteem Openbare ruimte. Inzet personeel voor invoeren/verbeteren van beheersysteem Obsurv.
Duurzaamheid projectleiding 72 Voor werkzaamheden m.b.t. de energietransitie zijn er projectleiders ingehuurd. De kosten bedragen € 72.000.
Kerkenvisie 0 Het incidenteel budget van € 75.000 wat in het kader van de overhevelingsvoorstellen beschikbaar is gesteld, is niet uitgegeven. Blijft voor 2023 beschikbaar. Met het ontwikkelen van een kerkenvisie om waardevolle en leegstaande kerkgebouwen een nieuwe toekomst te geven is niet gestart. Door krapte in de markt hebben we in 2022 de opdracht niet weg kunnen zetten. Alle adviesbureaus zitten vol en kunnen de klus niet aannemen.
NCG subsidie 384 384 Subsidie omgeving hart dorpshuis Steendam, fietspad verbinding Overschild, houtstek Slochteren
Onderhoud openbaar groen 390 Onderhoud openbaar groen incidenteel 2022 raadsbesluit slotbegrotingswijziging 2021, vertraging planvorming groen Oosterpark € 60.000 .
Wegen 255 Overhevelingsvoorstel jaarstukken 2021. Gepland onderhoud en budget wegen 2021 naar 2022 doorgeschoven en uitgevoerd.
Zwemplas Botjes Zandgat 25 Herstelwerkzaamheden zwemplas
Duurzaamheid Transitievisie Warmte 100 Voor het opstellen van de Transitievisie Warmte en de Wijkuitvoeringsplannen is in 2022 € 100.000 uitgegeven.
Sport: NPG Plus op Sport Gorecht en Woldwijck 0 In het project Plus op Sport was voorzien dat in 2022 enkele oude gymzalen werden gesloopt en afgeboekt vanwege de nieuwe gymzalen in KC Hoogezand-West. Deze gymzalen zijn nog niet gesloopt, de onttrekking uit de reserve Scholenfonds is daarom ook niet geboekt, het effect is per saldo 0.
Sportakkoord 40 40 De kosten voor de implementatie van het sportakkoord worden volledig gedekt uit het uitvoeringsbudget dat de gemeente daarvoor ontvangt van het ministerie van VWS. Het betreffen geoormerkte middelen die de gemeente aanvullend ontvangt van in totaal driemaal € 40.000 voor de periode 2020, 2021 en 2022.
Programma 2: Sociaal
Volksgezondheid: Lokaal preventieakkoord 0 40 In 2021 is het traject gestart om een Lokaal Preventieakkoord op te stellen onder procesbegeleiding van de GGD Groningen. Hierin wordt vooral de beweging van zorg naar preventie gemotiveerd. Via een specifieke uitkering is voor 2022 € 40.000 beschikbaar gesteld. De uitvoering heeft niet in 2022 plaatsgevonden, maar staat gepland voor 2023.
Subsidie accommodatiefonds en innovatie eigen kracht initiatieven 150 Paardensportvereniging Schildwolde, Haansvaart ontmoetingsplek en kerk Overschild
OAB 2.359 2.107 Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) 2019-2022. Een specifieke uitkering met als doel het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden in de Nederlandse taal, het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie.
NPO Kind-ouder ondersteuners 120 400 Nationaal programma onderwijs - Inzet Kind-ouder ondersteuners. Naast de geplande activiteiten voor onderwijs zal er extra worden ingezet op het bestrijden van achterstanden die zijn ontstaan door de coronamaatregelen. Het ministerie van OC&W heeft middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van een Nationaal Programma Onderwijs. Hierin wordt aangegeven welke maatregelen en middelen het onderwijs en gemeenten kunnen verwachten om deze achterstanden te bestrijden. Het grootste deel van de middelen gaat naar de scholen en een deel naar de gemeenten. De uitvoering vindt plaats in 2021, 2022 en 2023.
Jeugd - de Toverboom 100 Aan stichting de Toverboom wordt een subsidie verstrekt voor een tweejarige pilot. Deze subsidie heeft als doel de sociale veerkracht van de lokale samenleving te bevorderen. Deze subsidie bedraagt in 2022 € 100.000.
Zorg nabij - Welzijn op recept en Grip en glans 215 Voortzetting van NPG project Zorg nabij. In 2022-2023 wordt vanuit de specifieke uitkering aardbevingsgebied Groningen onderdeel E Sociaal-emotionele ondersteuning ingezet op Welzijn op recept (inzet van welzijnscoach voor patiënten met psychosociale problemen die gebruik maken van eerstelijnszorg vb. huisarts) en Grip en glans (cursus waardoor mensen meer grip op hun leven krijgen en vanuit daar meer glans aan hun leven kunnen geven). De middelen voor 2022 zijn begin 2023 ontvangen.
Onderwijs: Scholenprogramma eenmalige lasten 3.412 216 Het slopen en afboeken van restant boekwaarden moet conform BBV ten laste van de exploitatie en mag niet worden geactiveerd. Voor € 40.000 wordt dit gedekt vanuit een bijdrage die als incidentele baat wordt verantwoord. Het restant van de dekking bestaat uit een onttrekking vanuit de reserve scholenfonds.
Tijdelijke huisvesting BWRI 1.185 Kosten die zijn gemaakt voor de tijdelijke huisvesting van BWRI aan de Vredenburgweg.
Opvang vluchtelingen Oekraine 4.131 7.461 Gemaakte kosten ten behoeve van de opvang van vluchtelingen in de opvanglocaties in Hoogezand, Muntendam en Slochten. Van het Rijk hebben we een vergoeding op basis van normbedragen ontvangen.
Noodopvang vluchtelingen Zuidbroek 4 400 Gemaakte kosten ten behoeve van de opvang van vluchtelingen in Zuidbroek. De baat betreft de vergoeding van het Rijk. Uitgangspunt is dat dit bedrag beschikbaar blijft
Programma 3: Economie
Grondexploitatie Tolweg 61 Dit betreft de winstneming van de grondexploitatie Tolweg
Grondexploitatie De Vosholen II dp1 13 Dit betreft de winstneming van de grondexploitatie De Vosholen II dp1
Grondexploitatie Drevenhof 2 Dit betreft de winstneming van de grondexploitatie Drevenhof
Grondexploitatie Rengerspark 152 Dit betreft de winstneming van de grondexploitatie Rengerspark
Mutaties verliesvoorzieningen diverse grondexploitaties 690 174 Stortingen en onttrekkingen verliesvoorzieningen grondexploitaties.
149 Afboeking boekwaarde Grondexploitatie Burg. Venemastraat vanwege beëindiging.
175 255 Afwikkeling aandeel in verkoop kavels Meeroevers met gem. Groningen
Omgevingswet 243 Voor de implementatie van de Omgevingswet is in 2022 € 243.000 uitgegeven. Dit zijn met name kosten voor projectleiding en personele inzet ter voorbereiding op de Omgevingswet.
PAW Steendam-Tjuchem 569 569 De baten en lasten voor het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) Steendam-Tjuchem zijn per saldo neutraal. Er is voor € 569.000 aan kosten gemaakt. Dit heeft voornamelijk betrekking op de uitkering van subsidies voor verduurzamen van de woning.
Aardgasloze wijk Hoogezand 501 501 De baten en lasten voor de pilot aardgasloze wijk Hoogezand is per saldo neutraal. De gemaakte kosten van € 501.000 bestaan hoofdzakelijk uit de inhuur van projectleiding en de aanschaf van inductieplaten en pannen voor de inwoners.
Extra deelnemersbijdrage veiligheidsregio 242 Extra deelnemersbijdrage Veiligheidsregio i.v.m. voorziening FLO.
Woningmarktonderzoek 70 35 Voor woningmarktonderzoek is in de begroting 2022 een incidenteel bedrag van € 35.000 opgenomen. Realisatie 2022 is afgerond € 70.000 waarvan 50% wordt vergoed door corporaties.
Afbouw herverdeeleffecten nieuw financieringsmodel Omgevingsdienst 150 Het nieuwe financieringsmodel van de Omgevingsdienst leidt tot herverdeeleffecten. Gekozen is voor een zachte landing waarbij de afbouw van die herverdeeleffecten in 3 jaar wordt gerealiseerd. Als voordeelgemeente betalen we nog 3 jaar een extra bedrag middels de deelnemersbijdrage. Dit heeft zowel betrekking op programma 1 als programma 3, hier is het totale bedrag vermeld.
Programma 4: Dienstverlening
Organisatieontwikkeling 329 Leren & ontwikkelen, medewerker onderzoek, inwoneronderzoek en dienstverlening
Project Dienstverlening 124 Verbetering dienstverlening richting inwoners
Programma 5: Gevolgen gas- en zoutwinning
Lumpsum Gevolgen Gaswinning 1.642 1.642 De organisatiekosten die samenhangen met de versterkingsopgave worden volledig gedekt vanuit de Rijksbijdrage. Het restant van deze Rijksbijdrage blijft op de balans staan om de kosten in de komende jaren te dekken.
Batch 1588 12.257 12.257 De bijdrage en lasten van de Regionale Subsidieregeling Batch 1588 voor de versterkingsopgave, het restant van de Rijksbijdrage blijft op de balans staan om de kosten in de komende jaren te dekken.
Inpassingskosten 1.167 1.167 Dit betreft de inpassingskosten en de Rijksbijdrage als vergoeding. Het restant van de Rijksbijdrage blijft op de balans staan om de kosten in de komende jaren te dekken.
NPG Dorpsproces Overschild 223 223 De middelen vanuit de NPG-bijdrage voor het dorpsproces Overschild zijn conform begroting ingezet, in 2020-2023 totaal € 1,07 miljoen.
NPG projecten 3.512 3.512 Het betreft de 13 NPG projecten uit de 1e tranche, raadsbesluit 29 april 2021. De NPG projecten uit de 2e tranche: Moeders van Midden Groningen, Toekomstig Cultureel Erfgoed en Verbeteren Veiligheid Midden-Groningen (raad september 2021) en Dorps- en wijkplannen Raad 3 maart 2022.
Programma 6: Bestuur en bedrijfsvoering
Afwaardering boekwaarde grond Edsersweg 114 De boekwaarde van de gronden aan de Edsersweg zijn afgewaardeerd naar agrarische waarde.
Afboeking oude plankosten MFA Meeden 140 De afboeking betreft oude kosten uit 2017 en interne uren. In het voor MFA Meeden in 2018 beschikbaar gestelde krediet zijn deze kosten niet meegenomen en worden nu afgeboekt.
Ontwikkeling loonkosten 67 Ontwikkeling m.b.t. tijdelijke aanstelling.
Raadswerkprogramma 0 Raadswerkprogramma
Voorziening Appa 229 Incidentele onttrekking aan voorziening Appa op basis van actuele berekeningen.
Overige baten en lasten: stelposten
Totale incidentele baten en lasten van de programma's: 35.404 32.129
Mutaties reserves incidenteel
Onttrekking reserve: Scholenprogramma aardbeving (progr 1) 0 Onttrekking ter dekking van incidentele lasten NPG plus op sport, de gymzalen die samenhangen met kindcentrum Hoogezand-West.
Onttrekking reserve: Scholenprogramma aardbeving (progr 2) 3.196 Onttrekking ter dekking van incidentele lasten Scholenprogramma.
Onttrekking reserve: Nieuwbouw BWRI 1.035 Onttrekking ter dekking van de tijdelijke huisvestingskosten BWRI.
Onttrekking reserve Huis voor Cultuur en Bestuur 172 Onttrekking ter dekking van aanpassing stadskamer en kosten voor het nieuwe werken
Toevoeging reserve: Gebiedsfonds windpark N33 (progr 3) 1.790 Storting middelen voor het gebiedsfonds voor het windpark N33. De bijdrage is bedoeld voor de versterking van de structuur van het gebied waarin het windpark zich bevindt en is bedoeld voor de omwonenden van het windpark. In afwachting van het doorgeven van dit bedrag naar de stichting die het gebiedsfonds gaat beheren is deze reserve ingesteld.
Totale mutaties reserves incidenteel: 1.790 4.403
Totale incidentele baten en lasten: 37.194 36.532

4.2.5 Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
Toevoeging aan de reserves Raming 2022 na wijziging Waarvan structureel Realisatie 2022 Waarvan structureel
Programma 2. Sociaal
Herfinanciering Dr. Aletta Jacobs College 130 130 130 130
Deze reserve vloeit voort uit de herfinanciering van het schoolgebouw van het Dr. Aletta Jacobscollege en is ingesteld om in 2042 de grond onder het huidige gebouw terug te kunnen kopen.
Programma 3. Economie
Instellen bestemmingsreserve gebiedsfonds windpark N33(K) 1.790 - 1.790 -
De minister van Klimaat en Energie heeft begin 2022 een bijdrage van 1,79 miljoen toegekend voor het gebiedsfonds voor het windpark N33. Deze middelen vallen onder de decentralisatie- en integratie-uitkeringen. De bijdrage is bedoeld voor de versterking van de structuur van het gebied waarin het windpark zich bevindt en is bedoeld voor de omwonenden van het windpark.
Programma 5. Bestuur en bedrijfsvoering
Nota R&V 2022 - toevoeging aan de algemene reserve 188 - 188 -
Het saldo van de mutaties als gevolg van de vaststelling van de nota reserves & voorzieningen (R&V) 2022 is dit bedrag aan de algemene reserve toegevoegd.
Nota R&V 2022 - aanvulling reserve Hart van Muntendam 1.287 - 1.287 -
Vanuit de reserve Huis van Cultuur en Bestuur is € 800.000 aan de reserve toegevoegd. De middelen van de reserve leefbaarheidsgelden (krimpgelden); € 487.000 zijn overgeheveld naar deze reserve.
Nota R&V 2022 - aanvulling reserve huisvesting BWRI 352 - 352 -
Vanuit de reserve Huis van Cultuur en Bestuur is € 352.000 aan de reserve toegevoegd ter dekking van eenmalige kosten in verband met de nieuwe huisvesting van de BWRI.
Nota R&V 2022 - vorming maatwerk fonds energiecrisis 2.000 - 2.000 -
In de Najaarsnota 2021 is deze reserve ingesteld voor het revolverend fonds. Dit fonds dient ter dekking van duurzaamheidsinvesteringen in gemeentelijk vastgoed. Het draagt bij aan de algemene doelstellingen rondom duurzaamheid en de wettelijke verplichtingen die hiermee samenhangen.
Nota R&V 2022 - aanvulling leefbaarheidsgelden 89 - 89 -
De ontvangen gelden 2022 zijn in eerste instantie aan de reserve toegevoegd. Naar aanleiding van de Nota R&V is het totaal van deze reserve toegevoegd aan de reserve Hart van Muntendam.
Onttrekking aan de reserves Raming 2022 na wijziging Waarvan structureel Realisatie 2022 Waarvan structureel
Programma 1. Dorpen en Wijken
Openbare ruimte - reserve financiële ruimte 2021 255 - 255 -
Dit betreft de onttrekking aan de reserve financiële ruimte in verband met bugetoverheveling van 2021 naar 2022 ten behoeve van onderhoud wegen.
Cultuur - reserve financiële ruimte 2021 225 - 150 -
Dit betreft de bugetoverheveling van 2021 naar 2022 ter dekking van de kosten 2022 kerkenvisie; € 75.000 en corona schade culturele instellingen; € 150.000. De werkelijke kosten kerkenvisie worden in 2023 verwacht.
Sport - reserve financiële ruimte 2021 152 - 152 -
Dit betreft de bugetoverheveling van 2021 naar 2022 ter dekking van de kosten 2022 lokaal sportakkoord.
Sport - afschrijvingsreserve buiten peuterbad de Kalkwijck 4 4 4 4
Sport - reserve scholenprogramma 141 - - -
Dit betreft de dekking van eenmalige kosten realisatie kindcentrum Hoogezand-West. De werkelijke kosten worden in 2023 verwacht.
Openbaar groen - afschrijvingsreserve overkluizing Slochterhaven 3 3 3 3
Openbaar groen - algemene reserve 450 - 450 -
Dekking van de extra kosten onderhoud openbaar groen.
Programma 2. Sociaal
Inkomensregelingen - reserve financiële ruimte 2021 206 - 191 -
Dit betreft de dekking van kosten ondernemersloket; € 81.642 en schuldhulpverlening ondernemers; € 124.500. Van dit laatste bedrag blijft € 15.000 beschikbaar ter dekking van de kosten van het opstellen van een beleidsplan in 2023.
(Werk)participatie - reserve financiële ruimte 2021 195 - 107 -
Dit betreft de dekking van kosten ondernemersloket. Van dit bedrag blijft € 88.000 beschikbaar ter dekking van de vervolgkosten in 2023.
(Werk)participatie - reserve nieuwbouw BWRI 1.060 - 960 -
Dit betreft de dekking van eenmalige kosten (verhuizing, tijdelijke huisvesting, etc.) in verband met de nieuwe huisvesting BWRI.
Burgerparticipatie - reserve financiële ruimte 2021 120 - 94 -
Dit betreft de bugetoverheveling van 2021 naar 2022 ter dekking van de kosten 2022 ouderenbeleid - één tegen eenzaamheid. In 2023 worden de vervolgkosten verwacht.
WMO Sociaal Domein - reserve financiële ruimte 2021 78 - 78 -
Dit betreft de bugetoverheveling van 2021 naar 2022 ter dekking van de kosten 2022 extra aandacht mantelzorgers; € 23.000 en tijdelijke inzet van de WMO sociale teams; € 55.000.
Accommodaties - afschrijvingsreserve MFW Westerbroek 4 4 4 4
Accommodaties - accommodatiefonds 110 - 110 -
De onttrekking heeft betrekking op de dekking van de aan de paardensport vereniging Schildwode en omstreken (PSV SEO) verstrekte subsidie ad. € 110.000 als bijdrage in de kosten bouw nieuwe inrijhal.
Accommodaties - reserve eigen kracht initiatieven 40 - 40 -
De onttrekking de dekking van de kosten ontmoetingsplek Haansvaart; € 20.000 en de kerk Overschild; € 20.000.
Jeugd - resere financiële ruimte 2021 68 - 33 -
Dit betreft de dekking van de kosten Eurobudget Menzis; € 42.850 en de kosten onderzoek caseloadnorm Jeugd; € 25.000. De verwacht vervolgkosten 2023 Eurobudget Mezis bedragen € 35.000.
Onderwijs - afschrijvingsreserve terreininrichting kindcentrum De Vosholen 7 7 7 7
Onderwijs - afschrijvingsreserve stimulering kinderopvang Hoogezand 4 4 4 4
Onderwijs - afschrijvingsreserve scholenprogramma 109 109 109 109
Onderwijs - reserve financiële ruimte 2020 113 - 113 -
Betreft de estant dekkingsmiddelen in verband met de kosten sociaal economische gevolgen aardbevingen.
Onderwijs - bestemmingsreserve scholenprogramma 4.379 - 4.132 -
Betreft de dekking van de eenmalige kosten verband houdende met het scholenprogramma. Het verschil blijft beschikbaar ter dekking van de vervolgkosten in 2023.
Programma 3. Economie
Economische ontwikkeling - reserve financiële ruimte 2021 353 - 207 -
Betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 ter dekking van de kosten implementatie omgevingswet. De resteerde kosten volgen in 2023.
Toerisme - afschrijvingsreserve Slochterhaven 13 13 13 13
Programma 5. Bestuur en bedrijfsvoering
Bestuursondersteuning - afschrijvingsreserve informatisering 113 114 113 113
Bestuursondersteuning - afschrijvingsreserve automatisering 29 29 29 29
Bestuursondersteuning - reserve Huis van Cultuur en Bestuur 172 - 172 -
Betreft de dekking van de kosten Het nieuwe werken; € 122.000 en van de eenmalige kosten stadkamer; € 50.000.
Bestuursondersteuning - reserve nieuwbouw BWRI 75 - 75 -
Betreft de dekking van eenmalige huisvestingskosten in verband met de nieuwbouw BWRI.
Bestuursondersteuning - reserve financiële ruimte 2021 539 - 149 -
Betreft de dekking van kosten doorontwikkeling dienstverlening; € 250.000, de kosten evaluatie startorganisatie; € 217.000 en de kosten arbeidmakrt communicatie; € 71.843. Met betrrekking tot de doorontwikkeling dienstverlening bijft er € 245.000 beschikbaar ter dekking van de vervolgkosten 2023. Met betrekking tot de evaluatie startorganisatie is dat € 145.000.
Overige baten en lasten - reserve financiële ruimte 2021 1.972 - 1.222
Dit betreft de budgetoverhevelingen van 2021 naar 2022 met betrekking tot de coronacompensatie; € 1.557.321, de kosten generatiepact; € 233.392 en de kosten raineeprogramma in het kader van de arbeidmarkt impul; € 181.000. Van de coronacompensatie bijft € 750.000 beschikbaar ter dekking van kosten in 2023.
Overige baten enlasten - reserve Huis van Cultuur en Bestuur 1.152 1.152
Betreft de oveheveling van deze reserve naar de reserves Hart van Muntendam; € 800.000 en huisvesting BWRI; € 352.000
Overige baten en lasten - diverse reserves 611 611
Betreft de vrijval van reserves als gevolg van de nieuwe Nota Reserves & Voorzieningen. Dit betreft € 441 van de afschrijvingsreserve buiten peuterbad De Kalkwijck, € 120.000 van de reserve innovatie iegen kracht initiatieven, € 487.332 van de reserve leefbaarheidsgelden (krimpgelden); overgeheveld naar de reserve Hart van Muntendam, € 3.240 afschrijvingsreserve stimulering kindeopvang Hoogezand.
bedragen x € 1.000