Visie Sociale veerkracht
Iedereen telt mee en mag er zijn. Elk mens is van waarde voor zichzelf en voor anderen. Dat vinden wij belangrijk. We willen dat mensen zelf kunnen bepalen over hun leven en dat zij mensen om zich heen hebben die hen steunen. We kijken vooral naar wat goed gaat, wat mensen zelf kunnen en wat ze samen met anderen kunnen doen om problemen aan te pakken. Zo ontstaan betere oplossingen voor lastige situaties. Hierdoor kunnen mensen beter omgaan met tegenslagen. En zo wordt het samenleven in een dorp of wijk gezonder en prettiger.
Doelstelling Sociale veerkracht
Inwoners staan centraal en moeten kunnen meedoen. Meedoen door betaald werk, vrijwilligerswerk of zinvolle dagbesteding. We streven naar zelfredzaamheid van onze inwoners en samenredzaamheid waarbij inwoners elkaar ondersteunen. Uiteraard bieden we een vangnet voor onze meest kwetsbare inwoners.
In dit programma beschrijven we hoe we in 2024 hebben gewerkt aan de opgaven voor gezondheid, welzijn, opgroeien, onderwijs en meedoen van alle inwoners. Samen met inwoners en onze maatschappelijke partners. Vanuit de visie Sociale veerkracht hadden we ons ten doel gesteld om het eigenaarschap van inwoners te stimuleren. Meer zeggenschap voor inwoners, ook in situaties waar deze onder druk staat. Denk bijvoorbeeld aan jeugdbescherming en uithuiszetting. En de brede kring om mensen heen verbreden. We hebben verder gewerkt aan de transformatie van zorg naar integraal welbevinden van onze inwoners. We hielden ons aan de wetten die daarvoor zijn gemaakt: de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet.
We hebben sociale veerkracht in de praktijk gebracht met de projecten van ons lokaal programma NPG. Met deze projecten investeren we in de grote verandering die we willen maken. Een aantal projecten hebben we afgerond, zoals Bevordering sociale veerkracht. Met de leerresultaten van dit project gaan we in 2025 verder aan slag met het plan voor de bestuursopdracht Integrale aanpak gestapelde problematiek (Muntendam) en de bestuursopdracht Armoede (zie toelichting 2.2.5. Participatiewet). De voorbereidingen voor de bestuursopdracht Integrale aanpak gestapelde problematiek zijn gestart, het project start in het voorjaar van 2025.
Ontwikkelingen in 2025-2028
Hervormingsagenda Jeugd
Financieel heeft het sociaal domein de afgelopen jaren flink onder druk gestaan. De uitvoering van de jeugdhulp gaf de grootste druk. Deze financiële uitdagingen hadden hun weerslag op de gehele gemeentelijke begroting. Het rijk, gemeenten en zorgaanbieders hebben in de afgelopen twee jaar ingezet op de hervorming van de jeugdhulp. De afspraken hierover zijn in juni 2023 definitief vastgelegd in de Hervormingsagenda. Met deze Hervormingsagenda committeren het rijk, gemeenten en zorgaanbieders zich aan het verbeteren van de kwaliteit van de jeugdzorg en de begrenzing van de kosten. Voor de komende jaren blijft dit een belangrijke en tegelijkertijd moeilijke opgave. Een deel van de maatregelen in de Hervormingsagenda is inhoudelijk en financieel onderbouwd. Deze hebben we in onze gemeente al doorgevoerd en financieel verwerkt in de begroting. Een groot deel van de maatregelen in de Hervormingsagenda moet echter nog verder inhoudelijk uitgewerkt worden. Ze zijn al wel financieel verwerkt in de meerjarenbegroting. Mogelijk wordt het financieel perspectief gewijzigd wanneer het Rijk het advies opvolgt van de deskundigencommissie Van Ark, die in het rapport Groeipijn een tussenevaluatie heeft gemaakt van de Hervormingsagenda (31 januari 2025). De commissie adviseert om gemeenten deels te compenseren voor de tekorten die in 2023 en 2024 zijn ontstaan. Dat zou moeten gaan om een totaalbedrag van € 728 miljoen per jaar. Verder acht de commissie het onwenselijk de beoogde besparingen vanaf 2026 te handhaven. Het is nog onduidelijk of en in hoeverre het Rijk het advies overneemt.
Tegelijkertijd zien we in onze gemeente een daling van jeugdigen en gezinnen dat jeugdhulp ontvangt, maar de ingezette hulp stijgt wel in omvang en kosten. Hier ligt dus een forse opgave voor onze gemeente de komende jaren. Hoe houden we de balans tussen wat kinderen en gezinnen nodig hebben en het beschikbare budget daarvoor? Met onze eigen beheersmaatregelen zetten we in op het beter en goedkoper maken van de jeugdzorg. Deze beheersmaatregelen gaan uit van de principes van onze visie Sociale veerkracht. We werken samen met gemeenten en zorgaanbieders in de jeugdhulpregio Groningen aan de verdere uitwerking van de Hervormingsagenda. Met hetzelfde doel om de jeugdzorg beter en goedkoper te maken.
Nij Begun
Op 24 februari 2023 presenteerde de Parlementaire Enquète Commissie haar eindrapport "Groningers boven Gas". De commissie heeft een aantal stevige conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. Dit heeft geleid tot 50 maatregelen die het kabinet op 25 april 2023 presenteerde in het rapport Nij Begun. Deze maatregelen zijn gericht op de verbetering van schadeherstel en versterking. Daarnaast zet Nij Begun in op een beter toekomstperspectief voor alle Groningers met de Sociale en Economische agenda. Voor de Sociale agenda heeft het rijk € 3,5 miljard uitgetrokken voor de periode van 30 jaar; € 100 miljoen per jaar. De regio en het rijk hebben de doelstellingen van de Sociale agenda voor de zomer 2024 vastgesteld. Aan deze doelstellingen zijn 16 maatregelen verbonden met daarbij een verdeling van het jaarlijkse budget van meer dan € 100 miljoen. Dit pakket is eind 2024 voorgelegd aan de regio en het rijk; begin 2025 vindt hierover de definitieve besluitvorming plaats.
Opbouw programma Sociaal
Het programma sociaal bestaat uit de volgende beleidsonderwerpen:
- Gezondheid;
- Welzijn;
- Wmo;
- Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs;
- Participatiewet;
- Schuldhulpverlening;
- Sociale teams.
Per beleidsonderwerp beschrijven we de resultaten voor 2024 van de acties op de doelstellingen. De NPG-projecten zijn onderdeel van deze acties en worden verder beschreven in programma 2.5 Programma Gevolgen gas -en zoutwinning en lokaal programma NPG.