2.2 Programma Sociaal

2.2.0 Inleiding

Terug naar navigatie - 2.2.0 Inleiding - Visie, doelstelling en opbouw programma

Visie Sociale veerkracht
Iedereen telt mee en mag er zijn. Elk mens is van waarde voor zichzelf en voor anderen. Dat vinden wij belangrijk. We willen dat mensen zelf kunnen bepalen over hun leven en dat zij mensen om zich heen hebben die hen steunen. We kijken vooral naar wat goed gaat, wat mensen zelf kunnen en wat ze samen met anderen kunnen doen om problemen aan te pakken. Zo ontstaan betere oplossingen voor lastige situaties. Hierdoor kunnen mensen beter omgaan met tegenslagen. En zo wordt het samenleven in een dorp of wijk gezonder en prettiger.

Doelstelling Sociale veerkracht
Inwoners staan centraal en moeten kunnen meedoen. Meedoen door betaald werk, vrijwilligerswerk of zinvolle dagbesteding. We streven naar zelfredzaamheid van onze inwoners en samenredzaamheid waarbij inwoners elkaar ondersteunen. Uiteraard bieden we een vangnet voor onze meest kwetsbare inwoners.

In dit programma beschrijven we hoe we in 2024 hebben gewerkt aan de opgaven voor gezondheid,  welzijn, opgroeien, onderwijs en meedoen van alle inwoners. Samen met inwoners en onze maatschappelijke partners. Vanuit de visie Sociale veerkracht hadden we ons ten doel gesteld om het eigenaarschap van inwoners te stimuleren. Meer zeggenschap voor inwoners, ook in situaties waar deze onder druk staat. Denk bijvoorbeeld aan jeugdbescherming en uithuiszetting. En de brede kring om mensen heen verbreden. We hebben verder gewerkt aan de transformatie van zorg naar integraal welbevinden van onze inwoners.  We hielden ons aan de wetten die daarvoor zijn gemaakt: de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet.

We hebben sociale veerkracht in de praktijk gebracht met de projecten van ons lokaal programma NPG. Met deze projecten investeren we in de grote verandering die we willen maken. Een aantal projecten hebben we afgerond, zoals Bevordering sociale veerkracht. Met de leerresultaten van dit project gaan we in 2025 verder aan slag met het plan voor de bestuursopdracht Integrale aanpak gestapelde problematiek (Muntendam) en de bestuursopdracht Armoede (zie toelichting 2.2.5. Participatiewet).  De voorbereidingen voor de bestuursopdracht Integrale aanpak gestapelde problematiek zijn gestart, het project start in het voorjaar van 2025.

Ontwikkelingen in 2025-2028
Hervormingsagenda Jeugd
Financieel heeft het sociaal domein de afgelopen jaren flink onder druk gestaan. De uitvoering van de jeugdhulp gaf de grootste druk. Deze financiële uitdagingen hadden hun weerslag op de gehele gemeentelijke begroting. Het rijk, gemeenten en zorgaanbieders hebben in de afgelopen twee jaar ingezet op de hervorming van de jeugdhulp. De afspraken hierover zijn in juni 2023 definitief vastgelegd in de Hervormingsagenda. Met deze Hervormingsagenda committeren het rijk, gemeenten en zorgaanbieders zich aan het verbeteren van de kwaliteit van de jeugdzorg en de begrenzing van de kosten. Voor de komende jaren blijft dit een belangrijke en tegelijkertijd moeilijke opgave. Een deel van de maatregelen in de Hervormingsagenda is inhoudelijk en financieel onderbouwd. Deze hebben we in onze gemeente al doorgevoerd en financieel verwerkt in de begroting. Een groot deel van de maatregelen in de Hervormingsagenda moet echter nog verder inhoudelijk uitgewerkt worden. Ze zijn al wel financieel verwerkt in de meerjarenbegroting. Mogelijk wordt het financieel perspectief gewijzigd wanneer het Rijk het advies opvolgt van de deskundigencommissie Van Ark, die in het rapport Groeipijn een tussenevaluatie heeft gemaakt van de Hervormingsagenda (31 januari 2025). De commissie adviseert om gemeenten deels te compenseren voor de tekorten die in 2023 en 2024 zijn ontstaan. Dat zou moeten gaan om een totaalbedrag van € 728 miljoen per jaar.  Verder acht de commissie het onwenselijk de beoogde besparingen vanaf 2026 te handhaven. Het is nog onduidelijk of en in hoeverre het Rijk het advies overneemt.  

Tegelijkertijd zien we in onze gemeente een daling van jeugdigen en gezinnen dat jeugdhulp ontvangt, maar de ingezette hulp stijgt wel in omvang en kosten. Hier ligt dus een forse opgave voor onze gemeente de komende jaren. Hoe houden we de balans tussen wat kinderen en gezinnen nodig hebben en het beschikbare budget daarvoor? Met onze eigen beheersmaatregelen zetten we in op het beter en goedkoper maken van de jeugdzorg. Deze beheersmaatregelen gaan uit van de principes van onze visie Sociale veerkracht. We werken samen met gemeenten en zorgaanbieders in de jeugdhulpregio Groningen aan de verdere uitwerking van de Hervormingsagenda. Met hetzelfde doel om de jeugdzorg beter en goedkoper te maken. 

Nij Begun
Op 24 februari 2023 presenteerde de Parlementaire Enquète Commissie haar eindrapport "Groningers boven Gas". De commissie heeft een aantal stevige conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. Dit heeft geleid tot 50 maatregelen die het kabinet op 25 april 2023 presenteerde in het rapport Nij Begun. Deze maatregelen zijn gericht op de verbetering van schadeherstel en versterking. Daarnaast zet Nij Begun in op een beter toekomstperspectief voor alle Groningers met de Sociale en Economische agenda. Voor de Sociale agenda heeft het rijk € 3,5 miljard uitgetrokken voor de periode van 30 jaar; € 100 miljoen per jaar.  De regio en het rijk hebben de doelstellingen van de Sociale agenda voor de zomer 2024 vastgesteld.  Aan deze doelstellingen zijn 16 maatregelen verbonden met daarbij een verdeling van het jaarlijkse budget van meer dan € 100 miljoen. Dit pakket is eind 2024 voorgelegd aan de regio en het rijk; begin 2025 vindt hierover de definitieve besluitvorming plaats. 

Opbouw programma Sociaal
Het programma sociaal bestaat uit de volgende beleidsonderwerpen:

  1. Gezondheid;
  2. Welzijn;
  3. Wmo;
  4. Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs;
  5. Participatiewet;
  6. Schuldhulpverlening;
  7. Sociale teams.

Per beleidsonderwerp beschrijven we de resultaten voor 2024 van de acties op de doelstellingen. De NPG-projecten zijn onderdeel van deze acties en worden verder beschreven in programma 2.5 Programma Gevolgen gas -en zoutwinning en lokaal programma NPG.

2.2.1 Gezondheid

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.1 Gezondheid - Algemeen

Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Publieke gezondheid (WPG). Onze visie Sociale veerkracht vormt de basis voor ons lokale gezondheidsbeleid. We benaderen gezondheid integraal via Health in all policies (HIAP). Met ons lokale Gezondheidsbeleid 2022-2026 willen we voor alle inwoners een gezonde basis beschikbaar maken. Dit beleid zet in op sociale veerkracht met de methode Positieve gezondheid. Het is belangrijk dat de leefomgeving uitnodigend is voor gezond gedrag. Dit kan via school, ouders, buurt en voorzieningen. We hebben aandacht voor het individu én de hele sociale, fysieke en werkomgeving. In het beleidsplan richten we ons op de volgende thema's:

  • individuele leefstijl;
  • gezamenlijke leefstijl;
  • fysieke leefomgeving;
  • mentaal welbevinden.

De GGD-monitor wordt elke twee jaar gepubliceerd, daarin wordt gekeken naar het aantal inwoners dat rookt, drinkt en overgewicht heeft. De cijfers van 2024 worden in 2025 gepubliceerd, het is daarom niet mogelijk een vergelijking te maken voor deze indicatoren ten opzichte van 2024.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.1 Gezondheid - Doelstellingen

a. Alle betrokkenen werken intensief samen

Terug naar navigatie - 2.2.1 Gezondheid - Doelstellingen - a. Alle betrokkenen werken intensief samen

Iemands gezondheid is van veel factoren afhankelijk. Daarom is integrale samenwerking belangrijk voor een succesvol, efficiënt gezondheidsbeleid. We hebben te maken met landelijk beleid via de Landelijke Nota Gezondheidsbeleid, de Omgevingswet en het GALA, waarvan het Sportakkoord integraal onderdeel is. We geven regionaal vorm aan de regioplannen en het integraal zorgakkoord binnen het samenwerkingsverband Gezond Groningen.  Lokale programma's zijn de Rookvrije Generatie, Kansrijke Start, Gezonde School, Hartveilig, JOGG, het Lokale plan GALA en het Lokaal Sportakkoord. Deze zijn verbonden aan meerdere beleidsterreinen. 

Acties

b. Stimuleren van gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - 2.2.1 Gezondheid - Doelstellingen - b. Stimuleren van gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl helpt inwoners om fysiek en mentaal gezond te blijven. We willen inwoners kennis overdragen en tools aanreiken om ze te stimuleren gezonder te leven. We bieden voorlichting en geven kansen aan inwoners om zich op uiteenlopende thema's te informeren en verder te ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn Valpreventie, Gecombineerde leefstijl interventies voor volwassenen en kinderen en inloopvoorzieningen.

Acties

2.2.2 Welzijn

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.2 Welzijn - Algemeen

Welzijn gaat over hoe tevreden onze inwoners zijn over hun leven. Hoe we ons voelen en hoe tevreden we zijn hangt af van verschillende factoren. We willen er samen voor zorgen dat onze inwoners zich fysiek, emotioneel en sociaal zo sterk mogelijk voelen. Het gaat dan vooral om:

  • Mee kunnen doen in de samenleving (werk, hobby, activiteiten);
  • Zingeving (van betekenis zijn, ertoe doen);
  • Mentaal welbevinden (de mate waarin iemand zich goed voelt).

We willen dat onze inwoners mee kunnen doen naar eigen kunnen en zelf de leefbaarheid van hun omgeving verbeteren. Door de inzet van het brede welzijnswerk (mantelzorgondersteuning, vrijwilligerswerk, maatschappelijke activering en opbouwwerk) helpen wij hierbij. Ook werken we samen met vrijwilligersorganisaties en eerstelijnszorgorganisaties.

In 2024 is uitvoering gegeven aan het in 2023 opgestelde plan van aanpak 'Midden-Groningen 2023 - 2026 (Gezond en Actief Leven Akkoord)', 'Regioplan Gezond Groningen' en 'Regioplan Mentale Gezond'. Hierin wordt integraal vorm en inhoud gegeven aan onderwerpen zoals mantelzorg en vrijwilligerswerk, welzijn op recept, mentale gezondheid en vitaal ouder worden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.2 Welzijn - Doelstellingen

a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten

Terug naar navigatie - 2.2.2 Welzijn - Doelstellingen - a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten

Gezondheid en welbevinden gaat niet alleen over hoe iemand zich lichamelijk voelt. Een groot aantal inwoners komt regelmatig bij de huisarts met psychosociale problemen. Zeker in het aardbevingsgebied komen psychosociale problemen veel voor. Deze problemen gaan vaak samen met lichamelijke klachten, somberheid, angst, stress en een ongezonde leefstijl. Artsen verwijzen patiënten nog vaak door naar medische of psychologische zorg. Een medische of psychologische behandeling is echter niet altijd nodig. Mensen kunnen in die situaties beter geholpen zijn bij mogelijkheden om zich weer lekkerder in hun vel te voelen en om sociaal actiever te zijn. Wij willen deze inwoners helpen om weer perspectief te krijgen en een betekenisvol leven te kunnen leiden. 

Acties

b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is

Terug naar navigatie - 2.2.2 Welzijn - Doelstellingen - b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is

Vooral de groep 70/80-jarigen zal de komende jaren toenemen, de zogenaamde dubbele vergrijzing. Doordat de groep ouderen steeds groter wordt en de gemiddelde leeftijd hoger, willen we inzetten op deze doelgroep. We willen dat ouderen zo lang mogelijk mee kunnen blijven doen in de samenleving en zelf, of met ondersteuning, de regie over hun leven kunnen blijven voeren. In 2021 is het Beleidsplan Ouderen Midden-Groningen 2021-2024 vastgesteld. Op basis van de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek (mei 2023) is samen met de doelgroep een uitvoeringsagenda voor 2024 opgesteld. De resultaten volgen nog.  

Acties

c. Versterken van de informele ondersteuning

Terug naar navigatie - 2.2.2 Welzijn - Doelstellingen - c. Versterken van de informele ondersteuning

Inwoners in onze gemeente zetten zich graag in voor anderen. Deze samenredzaamheid vinden wij belangrijk. Vrijwilligerswerk en mantelzorg zijn vormen van informele ondersteuning. Deze ondersteuning willen we versterken. Hiervoor ondersteunen we mantelzorgers, vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties. Dit doen we door kennis en ervaring te vergroten en door goede informatie en advies te geven over wat allemaal mogelijk is. Daarnaast doen we dit door het waarderen van mantelzorgers en vrijwilligers met het mantelzorgcompliment en organiseren van 'Vrijwilligers Bedankt!'. De steunpunten Mantelzorg en de vrijwilligerscentrale van Kwartier Zorg en Welzijn zetten hierop in.  

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - 2.2.2 Welzijn - Indicatoren
Jaarstukken 2024
Indicatoren 2022 2023 2024
Welzijn op recept
- Aantal verwijzingen* 328 335 286
- Toename gevoel van welzijn 63% n.n.b.
Grip en Glans
- Aantal deelnemers** 37 15
- Aantal cursussen 5 3
Vrijwilligers
- Aantal inschrijvingen vacaturebank 71 127 115
- Aantal geslaagde bemiddelingen*** 98 137 96
- Aantal hulpvragen Vrijwillige Hulpdienst 198 314
Mantelzorgers
- Aantal geregistreerde mantelzorgers**** 1.021 858 951
- Aantal vrijwilligers Luisterend Oor 13 14 13
- Aantal Respijtvrijwilligers 8 6 2
* afgenomen vanwege verloop in personeel en inwerken nieuwe medewerkers
** BWRI heeft ook aanbod wat lijkt op Grip& Glans, waardoor instroom vanuit BWRI sterk afgenomen is
*** aantal vrijwilligers neemt af en nieuwe groep hulpvragers met vaak mentale en/of fysieke beperking zijn moeilijker plaatsbaar
**** het bestand is geactualiseerd, dit verklaart de afname van het aantal geregistreerde mantelzorgers in 2023

2.2.3 Wmo

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.3 Wmo - Algemeen

We voeren de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uit. Met de Wmo ondersteunen we inwoners met een beperking en/of met chronische, psychische of psychosociale problemen. De problemen kunnen gaan over zelfredzaamheid en meedoen. We helpen zoveel mogelijk in de eigen thuissituatie en leefomgeving. Als dit niet kan, bieden we tijdelijk opvang.  Onze Wmo-medewerkers beoordelen aanvragen voor ondersteuning. Ze voeren gesprekken met inwoners om hun behoeften en situatie te begrijpen. Ze stellen daarna passende ondersteuning vast. We zorgen voor de coördinatie en toewijzing van de benodigde ondersteuning. We werken samen met zorgaanbieders en andere betrokken partijen. We houden de kwaliteit van de geleverde diensten goed in de gaten. We maken gebruik van algemene voorzieningen en bieden ook maatwerkvoorzieningen aan. Bij de uitvoering toetsen we altijd aan wettelijke kaders. We houden toezicht op de uitvoerende organisaties. Als het nodig is voor onze inwoners werken we samen met andere gemeenten.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.3 Wmo - Doelstellingen

a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet

Terug naar navigatie - 2.2.3 Wmo - Doelstellingen - a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet

Wij zijn verantwoordelijk voor het toezien op de kwaliteit en rechtmatigheid van de geleverde ondersteuning door zorgaanbieders. We willen dat onze inwoners passende en kwalitatief goede ondersteuning (Wmo en Jeugd) ontvangen. En dat het beschikbare geld voor de ondersteuning op de juiste plek terecht komt (rechtmatigheid).

Acties

c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden

Terug naar navigatie - 2.2.3 Wmo - Doelstellingen - c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden

We willen met de ondersteuning inwoners helpen. Zodat zij zo lang mogelijk mee kunnen doen en zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. We werken aan een betere samenwerking tussen Wmo, Jeugd en Participatiewet. 

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - 2.2.3 Wmo - Indicatoren
Zorg in Natura 31-12-2020 31-12-2021 31-12-2022 31-12-2023 31-12-2024
Betreft Eenheid van aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week
BG basis uren 549 1.637 537 1.492 524 1.291 517 1.195 476 1.073
BG plus uren 73 261 58 212 32 128 21 83 24 109
Dagbesteding basis dagdelen 249 1.211 249 1.213 232 1.095 215 990 186 823
Dagbesteding plus dagdelen 20 104 16 74 12 52 11 45 9 36
HH1 uren 1.657 3.918 1.751 4.062 1.816 4.137 1.931 4.311 2.049 4.446
HH2 uren 150 401 132 341 119 299 102 262 88 224
PGB 31-12-2020 31-12-2021 31-12-2022 31-12-2023 31-12-2024
Betreft Eenheid van aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week Aantal cliënten Aantal per week
BG uren 142 875 109 529 73 383 53 254 47 254
Dagbesteding dagdelen 28 137 25 120 18 66 18 65 16 65
HH1 uren 43 143 35 110 29 95 26 80 26 75
HH2 uren 2 7 2 7 0 0 0 0 0 0
Verkennende onderzoeken Wvggz
Verkennende onderzoeken Wvggz 2
Casussen via maatwerkbudget
Toewijzingen 53
Voorschotten (worden in principe terugbetaald) 6
Vervoersvoorzieningen gemeente (vervoer van jeugdigen door eigen netwerk naar dagbesteding of andere voorziening) 9
Tegemoetkoming eigen bijdrage Kraamzorg 0
Uitstroom BW
Thuis Plus/ambulant 8
Wlz 4
Overig/onbekend 27

 

 

 

Grafiek WMO Cliëntervaringsonderzoek.

2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Algemeen

De jeugd is de toekomst. In onze gemeente wonen ongeveer 12.000 kinderen onder de 18 jaar. Het merendeel woont in een gezin samen met hun ouders. We willen dat al deze kinderen kansrijk en veerkrachtig opgroeien. Daarmee bedoelen we onder andere goed onderwijs, een veilig en stabiel thuis, een gezonde leefstijl, ondersteuning van de omgeving of van professionals en het aanleren van vaardigheden om stress en tegenslag het hoofd te bieden. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen

b. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning.

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - b. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning.

We investeren in voorzieningen die gezinnen helpen bij het opgroeien en opvoeden. Daarmee voorkomen we dat kleine problemen groot worden. We dragen uit dat sommige dingen bij het gewone leven horen. Dat deze normaal zijn. We maken gebruik van de krachten en talenten van ouders en kinderen en zetten in op de brede kring rondom gezinnen. 

Acties

c. Investeren op de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - c. Investeren op de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld

We gaan verder met de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld. We willen dat de onveiligheid zo snel als mogelijk stopt en dat de onveiligheid ook duurzaam stopt. Zo kunnen onze inwoners een veilig en kansrijk leven leiden. We willen daarbij inzetten op het vergroten van beschermende factoren, zoals ervaren steun, aandacht voor trauma's, het versterken van veerkracht en de juiste hulp op het juiste moment. De activiteiten zijn gestart in 2024 en lopen door in de jaren daarna. 

Acties

d. Verbeteren van de jeugdhulp

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - d. Verbeteren van de jeugdhulp

We willen in het sociaal domein transformeren. We maken de jeugdhulp beter en goedkoper en we laten de effecten zien. We doen dat onder de vlag van sociale veerkracht. 

Acties

e. Jeugdgezondheidszorg basis

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - e. Jeugdgezondheidszorg basis

Jeugdgezondheidszorg is onderdeel van de wet Publieke Gezondheid. We voeren de wet Publieke Gezondheid uit. We doen dat voornamelijk als onderdeel van de Gemeenschappelijke Regeling van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). Zij voeren de jeugdgezondheidszorg voor ons uit en doen andere taken rondom volksgezondheid zoals SOA preventie, ondersteuning bij maatschappelijke incidenten en bevolkingsonderzoek.

Acties

f. Onderwijs basis

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - f. Onderwijs basis

In Nederland zijn de besturen van scholen verantwoordelijk voor het verzorgen van onderwijs. Als gemeente ondersteunen we het onderwijs. De gemeente heeft een aantal wettelijke taken: Zorgen voor goede en veilige schoolgebouwen, toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, zorgen voor ontwikkelaanbod voor peuters, regelen van vervoer voor leerlingen en controleren op de naleving van de leerplicht. Ook zorgen we samen met het onderwijs voor een goede samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs. Zo krijgen leerlingen die zorg nodig hebben, de goede ondersteuning. 

Kinderen met een risico op achterstand kunnen meedoen aan stimulerende programma's in de peuteropvang (Voorschoolse Educatie, VE). Die risico's worden zo snel mogelijk herkend en van de doelgroepkinderen neemt meer dan 75% deel aan deze programma's (VE). Het aanbod is van goede kwaliteit en er is veel aandacht voor samenwerking met ouders en een goede overdracht naar het basisonderwijs. 

Naast controle op naleving van de leerplicht zetten ze in op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Steeds meer jongeren stoppen met school voordat zij een diploma hebben. Jongeren zonder diploma zijn vaker werkloos en afhankelijk van een uitkering. Wij helpen jongeren daarom om zo lang mogelijk op school te blijven. Onze leerplichtambtenaren doen dit door ervoor te zorgen dat kinderen die verzuimen weer snel naar school gaan. Hiervoor werken zij samen met ouders, scholen en soms ook de jeugdhulp. Voor de oudere leeftijdsgroep van 16 tot 23 jaar hebben we een regionale aanpak. De aanpak bestaat uit een pakket aan maatregelen met als doel om jongeren die dat kunnen een diploma te laten halen op minimaal HAVO, VWO of MBO 2 niveau. 

Dit is allemaal onderdeel van regulier beleid. Dit voeren we elk jaar uit. De belangrijkste indicatoren voor dit deel van begroting zijn:

  • Deelnamepercentage voorschoolse educatie;
  • Aantal voortijdig schoolverlaters;
  • Aantal deelnemers leerlingenvervoer.

De realisatie is opgenomen in de tabel aan het eind van deze paragraaf.

g. We vergroten gelijke kansen in het onderwijs

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - g. We vergroten gelijke kansen in het onderwijs

We doen zoveel mogelijk om te zorgen dat alle kinderen kansrijk opgroeien. Achterstanden proberen we al op jonge leeftijd te voorkomen. Alle peuters moeten een goede start kunnen maken in het basisonderwijs. Peuters die een duwtje in de rug nodig hebben, kunnen extra uren naar de peuterspeelzaal. Daar krijgen ze een ondersteunend taal- en rekenaanbod. Samen met de peuteropvang en de schoolbesturen werken we aan opvang en onderwijs dat goed op elkaar aansluit en dat aansluit bij de leerlingen. We dagen kinderen en jongeren uit om hun talenten te ontwikkelen. Hiervoor verbinden we het onderwijs met welzijn, sport en cultuur.
Kansrijk opgroeien stimuleren we ook door te werken aan samenhangende ondersteuning met het kind/gezin als uitgangspunt. Dit vraagt om een goede samenwerking kind-gezin-onderwijs-omgeving-ondersteuning. Ondersteuning is gericht op het vergroten van veerkracht.

De activiteiten zijn gestart en lopen door in 2024 en verder. Voor de uitvoering van onderwijsachterstandenbeleid ontvangen we jaarlijks circa € 2 miljoen en de voortgang volgen we via het structurele overleg met schoolbesturen en kinderopvang (Lokaal Educatieve Agenda). Voor de uitvoering van Tijd voor Toekomst (inclusief schoolontbijt en kind-ouder-ondersteuners) zetten we vanuit NPG-, NPO- en Regiodeal-gelden in 2024 € 2,2 miljoen in. Tijd voor Toekomst wordt door de Hanzehogeschool gemonitord en kind-ouder-ondersteuners door Sinzer.

Acties

i. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - i. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw

Wij hebben een wettelijke zorgplicht voor huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs. Dit gaat over nieuwbouw van een school, uitbreiding van een school, renovatie van een school, herstel van constructiefouten en herstel en vervanging in verband met schade. 

Acties

j. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Doelstellingen - j. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn

Iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving. Echter, te veel inwoners hebben nog moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. Om mee te kunnen doen heb je deze vaardigheden wél nodig. Vanuit WEB-middelen en extra gelden via centrumgemeente Groningen zetten we in op de aanpak laaggeletterdheid voor volwassenen. In de paragrafen over VVE en onderwijs wordt omschreven op welke manier we investeren in leesbevordering bij kinderen.

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs - Indicatoren
Jeugd
Veiligheid 2021 2022 2023 2024
Aantal medewerkers sociaal team die getraind zijn in traumasensitief werken n.v.t. n.v.t. 8 12
Adviesvragen Veilig Thuis 290 257 * *
Meldingen Veilig Thuis 392 385 352 n.n.b.
Aantal betrokken kinderen bij hg/km 506 267 244 n.n.b.
Overdracht van Veilig Thuis naar sociaal team 251 280 253 n.n.b.
*niet meer uitgesplitst naar gemeente
Preventie 2021 2022 2023 2024
Aantal deelnemers diensten GGD:
Stevig Ouderschap (gezinnen)
- Prenataal 8 10 7
- Regulier 12 10 11 8
- Gezin Groter 1 2 2
Nu niet zwanger 9 25 n.n.b.
- waarvan Anticonceptie 7 11 20 n.n.b.
Voorzorg
- gestart 2 3 3 6
- lopend 4 9
Cijfers OJG (ondersteuning jeugd en gezin) 409 onbekend onbekend n.n.b.
Monitoring buurtgezinnen
vraaggezinnen 4 18 31 21
steungezinnen 16 26 37 22
koppelingen - 7 12 11
Aantal bereikte jongeren via jongerenwerk 170 53 125 n.n.b.
Verbeteren jeugdhulp 2021 2022 2023 2024
Aantal uniek cliënten met minimaal 1 jeugdhulpindicatie (bron PowerBI) 1.988 1.991 1.996 1.975
Saldo in- en uitstroom Jeugdhulp ten opzichte van vorig jaar -111 -91 19 -224
Gemiddelde rapportcijfer hulp 7,3 7,5 7,0 8,4
Aantal uithuisplaatsingen (cijfers van JB Noord) 8 11 4 n.n.b.
- verlengingen 10 8 20 n.n.b.
Onderwijs
Deelname voorschoolse educatie 2021 2022 2023 2024
Aantal geïndiceerde doelgroepkinderen vve 2,5-4 jaar 156 180 177
Deelnamepercentage/bereik 68% 70% 70%
Leerlingenvervoer 2021 2022-2023 2023-2024 2024-2025
Aangepast vervoer 295 271 252
Eigen vervoer 71 48 59
Eigen vervoer en aangepast vervoer 43 15 38
Openbaar vervoer 44 17 30
Totaal 453 351 379
Voortijdige schoolverlaters 2021 2022 2023 2024
Aantal voortijdige schoolverlaters 123 109 121 108
Voortijdige schoolverlaters landelijk 1,70% 1,90% 2,30% 2,34%
Voortijdige schoolverlaters gemeente Midden-Groningen 2,05% 2,31% 2,31% 2.63%

2.2.5 Participatiewet

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Algemeen

BWRI (Bedrijf voor Werk, Re-integratie en Inkomen) voert de Participatiewet uit. Hierbij is het doel dat we inwoners daar waar nodig helpen om (weer) volwaardig mee te kunnen doen aan de samenleving. Dit doen we bij voorkeur richting betaald werk door het inzetten van hun talenten. Daarnaast zetten we in op persoonlijke ontwikkeling, vrijwilligerswerk en op maatschappelijke en sociale activering. Vanuit het Doorstroompunt hebben we een verbindende rol in onze arbeidsmarktregio, waarbij wordt samengewerkt om jongeren op de goede weg te helpen. Het gaat hierbij om hulp aan jongeren van 18 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie uitvallen van school. Het afgelopen jaar is de beweging verder ingezet om het “oude” SW-bedrijf om te vormen naar een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf.  Hierdoor kunnen niet alleen alle inwoners met een kwetsbare positie zich hier ontwikkelen, maar kunnen inwoners uit een bredere doelgroep hiervoor bij ons terecht.
Aan inwoners, die niet in staat zijn om zelfstandig in hun inkomen te voorzien, bieden we (tijdelijk) inkomensondersteuning. 

Inwoners met een inkomen op het sociaal minimum krijgen daar waar nodig financiële hulp, zodat ze alle noodzakelijke kosten kunnen betalen. We vinden het belangrijk dat alle inwoners volop mee kunnen doen, waarbij het niet zo mag zijn dat inwoners door te weinig geld moeten afhaken. We hebben extra aandacht voor kinderen. We zien dat kinderen die in armoede zijn opgegroeid, later vaak ook zelf een uitkering of een laag inkomen hebben. Dit willen we tegengaan door kinderen de kans te geven zich volop te ontwikkelen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Doelstellingen

b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Doelstellingen - b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken

Wij maken het mogelijk voor onze inwoners om (weer) volwaardig mee te kunnen doen aan de samenleving.  Door in te zetten op de individuele talenten en  mogelijkheden hebben inwoners bij voorkeur een stap richting betaald werk gezet. Het is bekend dat inwoners met een betaalde baan zich niet alleen gezonder en gelukkiger voelen, maar ook minder vaak naar de huisarts gaan en minder medicijnen gebruiken.  Ook niet onbelangrijk, kinderen die opgroeien in een gezin waarvan de ouders werken, gaan vaak een betere toekomst tegemoet. Lukte de stap naar betaald werk (nog) niet dan werd er ingezet op persoonlijke ontwikkeling, vrijwilligerswerk en op maatschappelijke- en sociale activering.

Acties

c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Doelstellingen - c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen

Inwoners met een arbeidsbeperking ervaren vaak een drempel om de stap te maken naar een betaalde baan. Deze arbeidsbeperking zorgt er bijvoorbeeld voor dat de inwoner langzamer werkt, meer uitleg nodig heeft of alleen in een beschermde omgeving kan werken. Wij hebben deze inwoners geholpen bij het vinden en behouden van een betaalde baan o.a. door plaatsing op een afspraakbaan of een beschutte werkplek. Voor het in dienst nemen van deze inwoner ontvangt de werkgever loonkostensubsidie, zodat het voor werkgevers financieel mogelijk is om een inwoner met een arbeidsbeperking een betaalde baan te geven. Ook kon er sprake zijn van een vergoeding voor een werkplekaanpassing. De meerwaarde vanuit het sociaal ontwikkelbedrijf richtte zich met name op de inzet van bijvoorbeeld jobcoaching, nazorg en werkgeversdienstverlening. Het Rijk bepaalt elk jaar hoeveel beschutte werkplekken een gemeente moet hebben. 

Acties

d. Ondernemers met financiële problemen worden snel geholpen.

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Doelstellingen - d. Ondernemers met financiële problemen worden snel geholpen.

Het Loket Zelfstandigen van de gemeente Midden-Groningen biedt kosteloos advies en begeleiding aan, gericht op zowel startende als gevestigde ondernemers. Er wordt gekeken of de startende ondernemer mogelijk in aanmerking komt voor de Bbz-regelingen of een renteloze lening en er wordt hulp geboden bij het opstellen van een ondernemers- en financieel plan. Daarnaast wordt via het loket zelfstandigen, met één of meerdere gesprekken, hulp geboden aan ondernemers op het gebied van schuldenproblematiek en wordt daar waar nodig hiervoor doorverwezen naar de Kredietbank Midden-Groningen. Ook kan de hulp betrekking hebben op het verkennen van de mogelijkheden om naast het voeren van een onderneming te werken in loondienst, het eventueel beëindigen van de onderneming en daarmee samenhangende hulp bij het vinden van een betaalde baan. Door de stijgende kosten lag de inzet het afgelopen jaar meer op de financiële hulpvraag van ondernemers. 

Acties

e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Doelstellingen - e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk

Veel inwoners die vanuit het buitenland in Nederland komen wonen, zijn verplicht om in te burgeren. Het gaat vooral om mensen die vanuit een ander werelddeel dan Europa, in onze gemeente komen wonen. Meestal gaat het om vluchtelingen. Inburgeren betekent dat inwoners de Nederlandse taal moeten leren, weten hoe alles geregeld is in Nederland en wat onze cultuur is. Vanaf 1 januari 2021 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de inburgering. 

Acties

f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Doelstellingen - f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.

Vanaf maart 2022 wonen er veel vluchtelingen uit Oekraïne die weg moesten uit hun land door de oorlog met Rusland. Wij hebben 3 opvangplekken in de gemeente waar we ongeveer 285 vluchtelingen opvangen. Deze zijn in Hoogezand, Slochteren en Muntendam. Op deze plekken werken woonbegeleiders. Zij helpen vluchtelingen met praktische zaken; zorgen voor activiteiten op de opvangplek. Zij geven extra hulp aan vluchtelingen die het moeilijk hebben en schakelen waar nodig extra hulp in. Er wonen ongeveer 100 vluchtelingen in een eigen huis of bij een gastgezin. 

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - 2.2.5 Participatiewet - Indicatoren
Aantal huishoudens met een bijstandsuitkering 2021 2022 2023 2024
Algemene bijstand 1.697 1.593 1.587 1.615
Bereik minimavoorziening 2021 2022 2023 2024
Bijzondere bijstand (aantal huishoudens) 1.865 1.644 1.457 1.530
Individuele Inkomenstoeslag (aantal huishoudens) 1.229 1.250 1.199 1.231
Webwinkel Meedoenfonds (aantal personen) 3.604 3.891 3.875 3.866
Maatwerkbudget (aantal huishoudens) Onbekend Onbekend 9 5
Voedselbank (aantal huishouden) 402 437 ca. 310 n.n.b.*
Kledingbank Maxima (aantal personen) 1.316 2.392 ca. 2400 n.n.b.*
Jeugdfonds Sport en Cultuur (aantal kinderen) 223 173 288 338
Voorzieningenwijzer (aantal huishoudens) 220 137 152
Gemiddelde besparing per huishouden € 375 € 436 495
* De aantallen van de subsidiepartners zijn nog niet bekend (n.n.b.) en worden in de loop van Q1 2025 verwacht. Dit zal worden meegenomen in de indicatorentabel opgenomen in de Programmabegroting 2026.
Aantal inwoners die vanuit de uitkering een betaalde baan hebben gevonden 2021 2022 2023 2024
Aantal 174 132 111 99
Aantal inwoners die zijn ondersteund door het werkgeversteam en de werkcoaches 2021 2022 2023 2024
Ondersteuning & bemiddeling naar betaald werk 368 426 545 n.n.b.
Ondernemers die zijn geholpen door het Zelfstandigenloket 2021 2022 2023 2024
Aantal ondernemers gesproken 189 110 170 n.n.b.
Hulp bij problematische schulden 49 16 17 n.n.b.
Begeleid naar baan of bijbaan 48 9 9 n.n.b.
Begeleiding startende ondernemers 29 18 43 n.n.b.
Hulp bij beëindiging onderneming 13 4 21 n.n.b.
Uitstroom uit de bijstand (geheel of gedeeltelijk) 11 4 7 n.n.b.
Aantal inwoners met een arbeidsbeperking die een betaalde baan heeft bij een normale werkgever 2021 2022 2023 2024
Aantal (peildatum 31 december) 108 119 127 130
Aantal inwoners met een baan in de beschermde omgeving van het ontwikkelbedrijf BWRI 2021 2022 2023 2024
Opdracht van het Rijk 37 41 44 44
Aantal ingevulde plekken (peildatum 31 december) 64 79 87 94
Aantal inburgeringstrajecten WI2021 2021 2022 2023 2024
Aantal gestart 82 123 87 n.n.b.
Aantal lopend (peildatum 31 december) 0 147 82 n.n.b.
Aantal afgerond (peildatum 31 december) 0 71 5 n.n.b.
Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen 2021 2022 2023 2024
Aantal vluchtelingen geholpen met leefgeld 347 255 174 n.n.b.
Gezien de ontwikkelingen is er gekozen voor een andere opmaak indicatoren. Daarnaast wordt vanuit de evaluatie minimabeleid gekeken hoe we het bereik van de minimavoorzieningen naar de toekomst anders/beter kunnen monitoren en hoe dit op een juiste wijze vorm te geven in de opmaak van de indicatoren.

2.2.6 Schuldhulpverlening

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Algemeen

Onze Kredietbank voert de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) uit. Ons beleidsplan 2022-2026 met de titel: ‘Samen zorgen voor rust in je geldzaken’ helpt ons hierbij. In 2024 hebben wij verschillende acties uit dit beleidsplan uitgevoerd. Samen met onze klanten zorgen wij voor rust in geldzaken. Wij willen makkelijk bereikbaar zijn voor onze inwoners en werken op basis van vertrouwen. Wij hebben een persoonlijke aanpak en stellen onze klant centraal. Dat doen wij vanuit de overtuiging dat iedereen in Midden-Groningen recht heeft op een toekomst zonder geldzorgen.

In 2024 hebben wij 155 adviesgesprekken gevoerd. 312 inwoners hebben zich voor hulp bij ons aangemeld. In tabel hieronder is opgenomen welke hulp deze inwoners ontvingen.

Daarnaast helpt de Kredietbank Midden-Groningen ouders, kinderen en ex-partners die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire. In 2024 hebben wij 14 nieuwe aanmeldingen gehad en in totaal 22 gedupeerden geholpen. In de gemeente Midden-Groningen hebben 211 ouders zich aangemeld bij de belastingdienst als gedupeerde. Deze ouders hebben samen 143 kinderen in de leeftijd van 0-15 jaar en 158 kinderen die ouder zijn dan 16 jaar. De belastingdienst wijst ouders actief op de gemeentelijke ondersteuning. 

Product Aantal inwoners 2022 Aantal inwoners 2023 Aantal inwoners 2024
Schuldhulpverlening 194 165 150
Schuldhulpverlening jongeren * 29 59
Statushouders 43 40 48
Schuldregeling voor onderbewindgestelden 33 27 25
Ondernemers 9 17 17
Budgetcoaching 26 13 13
*Vanaf juni 2023 worden schuldhulpverlening trajecten van jongeren apart geregistreerd. Voor juni 2023 vielen deze trajecten onder de kop 'schuldhulpverlening'.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Doelstellingen

a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Doelstellingen - a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen

 Wij hebben in 2024 speciale aandacht gehad voor ondernemers, statushouders en jongeren. Onze website is verbeterd en gebruiksvriendelijk gemaakt, zodat deze voor iedereen begrijpelijk is. Het project 'Jongeren met Toekomst' hielp kwetsbare jongeren met financiële problemen. Eind 2024 maakten 71 jongeren gebruik van budgetbeheer en 4 van budgetcoaching. Dit is een project van het Nationaal Programma Groningen. Het wordt daarom verantwoord in programma 5. 

Acties

b. Wij werken samen met onze ketenpartners

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Doelstellingen - b. Wij werken samen met onze ketenpartners

In onze gemeente heeft meer dan één op de drie huishoudens het risico op problematische schulden. Samen met onze ketenpartners hebben wij ons ingezet voor deze huishoudens. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan door samen te werken met bewindvoerders vanuit het 'convenant beschermingsbewind'. Het doel van het convenant is de samenwerking tussen de aangesloten bewindvoerders en gemeente Midden-Groningen bevorderen, zodat inwoners zo snel als mogelijk worden geholpen met hun schulden. Daarnaast wordt er gekeken naar de optimale inzet van de beschikbare middelen. Het belang van de inwoner van Midden-Groningen staat voorop. Bewindvoerders en gemeente willen de best passende ondersteuning inzetten zo lang als dit nodig is. 

Acties

c. Wij zetten de klant centraal

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Doelstellingen - c. Wij zetten de klant centraal

In 2023 heeft de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK) onderzocht of de Kredietbank Midden-Groningen zich aan de NVVK-belofte houdt. De NVVK-belofte beschrijft wat inwoners van een kredietbank mogen verwachten. In 2024 hebben wij ervoor gekozen opnieuw deel te nemen aan dit onderzoek. Wij verwachten de resultaten begin 2025. Ook zijn wij gestart met het uitvoeren van kleine 'deelonderzoeken'. 

Acties

d. Wij zetten in op een duurzame oplossing

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Doelstellingen - d. Wij zetten in op een duurzame oplossing

Vanaf 1 juli 2023 lossen inwoners in een schuldenregeling nog maar 18 maanden af. Eerst was dit 36 maanden. Inwoners met schulden zijn nu sneller zonder schulden. Vanaf 1 juli 2024 heeft de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (branchevereniging NVVK) een nieuwe vorm van schuldregelen voorgesteld: het 0-aanbod tegen finale kwijting met financiële begeleiding. Wanneer een inwoner (na berekening) geen aflosruimte heeft, wordt de schuldeisers voorgesteld om de hele schuld kwijt te schelden. De schuldeiser ontvangt geen aflossing van de openstaande schuld, maar wel de belofte van financiële begeleiding voor de inwoner om herhaling van financiële problemen te voorkomen. Op deze manier respecteren wij het vrij te laten bedrag van onze inwoners. Het vrij te laten bedrag is het minimale bedrag dat een inwoner iedere maand moet overhouden van zijn inkomen in het geval van schulden. 

Door deze ontwikkelingen is tijd en aandacht voor de zelfredzaamheid van onze klanten nog belangrijker geworden. Onze klanten zetten zich samen met hun contactpersoon in om op hun eigen niveau mee te doen met hun financiële administratie. 

Acties

e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!

Terug naar navigatie - 2.2.6 Schuldhulpverlening - Doelstellingen - e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!

In 2024 heeft Team Eropaf actief contact gezocht met inwoners met (beginnende) betalingsproblemen. Het doel was om samen tot een oplossing te komen. Vanaf 2025 zal Team Eropaf een vaste plek krijgen binnen de dienstverlening van de Kredietbank. De taken van Team Eropaf worden voor 2024 nog verantwoord in programma 5. Financiële educatie op scholen draagt bij aan een gezonde financiële toekomst. In 2024 hebben wij stappen gezet om financiële educatie een vaste plek te geven binnen het onderwijs. 

Acties

2.2.7 Sociale teams

Algemeen

Terug naar navigatie - 2.2.7 Sociale teams - Algemeen

De sociale teams hebben een centrale rol in het sociaal domein. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor inwoners die een vraag tot ondersteuning hebben. De sociale teams bieden de toegang tot zorg en ondersteuning. Ook geven ze zelf lichte ondersteuning aan inwoners op alle levensdomeinen. Dit werk van de sociale teams gebeurt vanuit drie sociale wetten die de gemeente moet uitvoeren: de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet. De sociale teams zijn ondergebracht bij Kwartier Zorg & Welzijn en sluiten aan op het welzijnswerk van Kwartier.

De sociale teams zijn belangrijk voor het vormgeven van de visie Sociale veerkracht. Zij helpen mee aan de verandering die we willen maken. Samen met inwoners kijken ze naar wat wél goed gaat, wat mensen zelf kunnen en wat zij samen met de mensen om hen heen kunnen doen om problemen en moeilijkheden aan te pakken. Zodat er met de inwoners betere oplossingen worden gevonden. De sociale teams werken als gebiedsteams samen met opbouwwerkers, jongerenwerkers en welzijnswerkers om inwoners in eerste instantie zo laagdrempelig mogelijk te kunnen ondersteunen.  

Eind 2023 werd duidelijk dat Kwartier problemen had bij de uitvoering van sociale teams en welzijn. Dit heeft geleid tot het verstrekken van extra financiële middelen en het instellen van verbetermaatregelen om passende zorg te kunnen blijven bieden aan inwoners. Na onderzoek door BDO naar de organisatie Kwartier heeft het college in april 2024 het besluit genomen om per 1 januari 2028 de subsidierelatie voor de uitvoering van sociale teams en welzijn met Kwartier Zorg en Welzijn stop te zetten. Deze keuze impliceert dat het college een andere vorm moet kiezen voor de uitvoering vanaf 2028. Hiervoor is ondersteuning gezocht bij VNG en zijn de kaders voor sociale teams en welzijn uit 2019 getoetst aan nieuwe landelijke ontwikkelingen, denk aan de Hervormingsagenda jeugd en het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming. In december 2024 zijn de hernieuwde kaders vastgesteld en zijn er drie mogelijke vormen voor uitvoering van sociale teams en welzijn getoetst aan deze kaders. In het voorjaar van 2025 wordt een nieuwe vorm vastgesteld , daarna wordt de business case uitgewerkt en een transitieplan opgesteld. 

Naast aandacht voor de toekomst is in 2024 aandacht geweest voor de afgesproken verbetermaatregelen: voor de aanpak van een aantal urgente problemen: de wachtlijst voor toegang tot jeugdhulp, het hoge verzuim bij Kwartier en de kwaliteit van de dossiers. Eind 2024 waren de eerste verbeteringen zichtbaar. De wachtlijst voor jeugdhulp neemt af (van 146 in oktober naar 92 in december 2024) en het verzuim neemt af. Bij de kwaliteitscontrole eind 2024 was 95% van de plannen (dossiers) op orde. In 2025 wordt de wachtlijst voor toegang tot jeugdhulp verder aangepakt, Kwartier en de gemeente hebben afgesproken hiervoor extra externe ondersteuning in te zetten. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2.7 Sociale teams - Doelstellingen

d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen

Terug naar navigatie - 2.2.7 Sociale teams - Doelstellingen - d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen

Goed zicht op de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen zorgt ervoor dat we beter kunnen inschatten of de sociale teams de goede dingen doen, en of ze de goede dingen goed doen. De sociale teams kunnen zich met de juiste informatie en gegevens ook beter en sneller aanpassen aan ontwikkelingen in de lokale samenleving. 

Acties

2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

indicatoren

Terug naar navigatie - 2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV) - indicatoren

De verplichte beleidsindicatoren zijn opgenomen in onderstaande tabel. Midden-Groningen wijkt negatief af ten opzichte van het landelijk gemiddelde als het gaat om arbeidsparticipatie en personen met een bijstandsuitkering. Ook zijn er in Midden-Groningen meer jongeren met jeugdhulp en meer cliënten met een maatwerkarrangement Wmo ten opzichte van het landelijk gemiddelde.  

 

Naam Indicator Eenheid Peiljaar MG Nederland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 12,8 6,3
2022 10,5 4,2
2021 1,5 2,7
2020 2,3 2,7
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 29,0 27,0
2022 24,0 24,0
2021 27,0 20,0
2020 20,0 20,0
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2023 2,4 2,4
2022 2,7 2,4
2021 2,3 1,9
2020 2,1 1,7
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar 2023 608,0 836,6
2022 604,4 824,7
2021 591,5 805,1
2020 569,5 795,7
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen 2023 1,0% 1,0%
2022 1,0% 1,0%
2021 1,0% 1,0%
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar 2023 7,0% 6,0%
2022 7,0% 6,0%
2021 8,0% 6,0%
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbev. t.o.v. van de beroepsbev. 2023 70,1 73,1
2022 69,3 72,2
2021 67,2 70,4
2020 65,2 69,6
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen 2023 3,0% 2,0%
2022 3,0% 1,0%
2021 2,0% 2,0%
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners 2024 402,0 343,6
2023 413,8 344,8
2022 432,1 366,7
2021 486,9 431,2
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar 2022 469,6 197,7
2021 495,7 197,7
2020 581,8 199,1
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 14,6% 11,5%
2023 17,1% 13,9%
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 1,1% 0,9%
2023 1,4% 1,1%
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar 2024 0,4% 0,3%
2023 0,5% 0,3%
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners 2024 830,0 650,0
2023 880,0 700,0
2022 860,0 710,0
2021 870,0 702,0
Demografische druk % 2024 76,0 70,4
Toelichting: Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of 2023 75,4 70,3
ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. 2022 75,6 70,3
2021 75,6 70,1
De gegevens kunnen onderhevig zijn aan verandering en zijn overgenomen van waarstaatjemgemeente.nl op peildatum 24-01-2025

2.2.9 Financieel overzicht Sociaal

Terug naar navigatie - 2.2.9 Financieel overzicht Sociaal - financieel overzicht sociaal
Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2023 Primitief begroot 2024 Begroting 2024 na wijzigingen Realisatie 2024 Verschil 2024
Lasten
Inkomensregelingen 42.178 39.371 43.102 42.568 534
(Werk)Participatie 22.517 21.668 24.132 24.229 -98
Burgerparticipatie 10.832 4.850 13.047 13.224 -177
WMO 11.163 12.906 12.916 12.948 -32
WMO Sociaal domein (nieuwe taken) 15.465 18.255 17.014 16.129 885
Accommodaties 1.248 1.753 1.524 2.082 -558
Jeugd 37.641 37.056 42.609 42.564 45
Onderwijs 11.302 11.976 11.838 10.810 1.028
Totaal Lasten 152.346 147.836 166.181 164.555 1.627
Baten
Inkomensregelingen 32.376 30.411 35.063 34.882 181
(Werk)Participatie 3.649 3.518 5.410 5.547 -137
Burgerparticipatie 10.679 1.338 8.573 9.119 -545
WMO 715 765 745 833 -88
WMO Sociaal domein (nieuwe taken) 6.966 6.408 7.108 7.354 -246
Accommodaties 297 133 165 118 47
Jeugd 1.003 21 817 1.366 -549
Onderwijs 5.072 4.351 4.779 4.049 730
Totaal Baten 60.756 46.943 62.659 63.266 -607
Saldo voor bestemming -91.590 -100.893 -103.522 -101.289 -2.234
Stortingen
Inkomensregelingen 4 4 63 63 0
(Werk)Participatie 1.557 279 1.509 1.509 0
Burgerparticipatie 663 0 84 84 0
WMO Sociaal domein (nieuwe taken) 0 0 14 14 0
Jeugd 0 0 95 95 0
Onderwijs 130 130 130 130 0
Totaal Stortingen 2.355 413 1.894 1.894 0
Onttrekkingen
Inkomensregelingen 2.644 0 1.903 1.267 636
(Werk)Participatie 1.485 639 1.456 1.282 174
Burgerparticipatie 26 0 927 750 177
WMO Sociaal domein (nieuwe taken) 0 0 90 90 0
Accommodaties 33 4 4 4 0
Jeugd 92 0 1.358 1.358 0
Onderwijs 666 571 571 478 93
Totaal Onttrekkingen 4.947 1.215 6.309 5.230 1.079
Totaal mutatie reserves 2.592 802 4.415 3.336 1.079

Toelichting

Terug naar navigatie - 2.2.9 Financieel overzicht Sociaal - Toelichting

Het saldo na bestemming op het programma sociaal is € 1.155.000 voordelig. De lasten zijn € 1.627.000 lager en de baten zijn € 607.000 hoger. De mutatie reserve zorgt voor een nadeel van € 1.079.000. We lichten hieronder per onderdeel de belangrijkste wijzigingen toe. 

Inkomensregelingen

Lasten (€ 534.000 voordelig): In 2024 is er € 636.000 minder uitgegeven voor het uitbetalen van Energietoeslag. Hierdoor is er ook minder onttrokken uit de reserve, per saldo heeft dit geen effect. Het saldo van de risicodragende vordering debiteuren sociale zaken is in 2024 ook afgenomen, hierdoor was er een lagere storting in de voorziening nodig dan begroot. Het voordeel is € 275.000. Het aantal bijstandsuitkeringen is gestegen in 2024, vooral onder jongeren en inwoners geboren buiten Europa, waardoor er een nadeel is van € 121.000 ten opzichte van de begroting. Daarnaast is het aantal afspraakbanen en beschutte werkplekken gestegen waardoor de lasten voor Loonkostensubsidie zijn gestegen, het nadeel is € 812.000. In de BUIG uitkering van het Rijk in 2025 wordt de Loonkostensubsidie vergoed. Er zijn minder aanvragen voor het activiteitenfonds Meedoenfonds binnengekomen en we hebben de indicatie dat er meer alleenstaanden een aanvraag  hebben ingediend wat resulteert in een voordeel van € 222.000. De salarislasten zijn € 245.000 lager dan begroot vanwege personeelsmutaties en toerekening salarislasten. In 2024 zijn er geen energiecompensaties uitbetaald aan inwoners wat een voordeel laat zien van € 45.000. Daarnaast laten algemene kosten een voordeel zien van € 69.000. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 25.000.

Baten (€ 181.000 nadelig): Door het lagere saldo van de risicodragende vorderingen debiteuren sociale zaken is de onttrekking aan de voorziening dubieuze debiteuren inclusief de mutatie op de debiteurenstand lager, het nadeel is € 304.000. De baten algemene bijstand, minimaregeling en bijzondere bijstand zijn € 119.000 hoger dan begroot. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 4.000.

Mutatie reserve (€ 636.000 nadelig): De onttrekking aan de reserve is lager omdat er in 2024 minder is uitgeven aan Energietoeslag, het nadeel is € 636.000.

(Werk)Participatie

Lasten (€ 98.000 nadelig):  Het implementatie budget van het Ontwikkelbedrijf is nog niet volledig besteed, het voordeel is € 274.000. Als gevolg hiervan onttrekken we ook minder uit de reserve, per saldo heeft het geen effect.  Voor het werkbedrijf hebben we een voorziening RVU en spaarverlof gevormd. De lasten zijn € 248.000. Het aantal inwoners dat begeleiding krijgt op de werkplek en re-integreren stijgt waardoor de kosten verstrekkingen re-integratie en begeleiding op de werkplek zijn gestegen, het nadeel is € 97.000. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 26.000.

Baten (€ 137.000 voordelig): Het Werkbedrijf heeft in 2024 een goede orderportefeuille gehad, de omzet laat een voordelig resultaat zien van € 452.000.  De middelen voor de ESF-subsidie hebben we nog niet ontvangen, waardoor de baten € 193.000 lager zijn (de lasten zijn ook nog niet gemaakt). Het is nog niet bekend wanneer de Just Transition Fund (JTF)-subsidie wordt ontvangen waardoor er in 2024 een nadeel is van € 125.000. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 3.000.

Mutatie reserve (€ 174.000 nadelig): Vanwege de onderbesteding van het implementatie budget van het Ontwikkelbedrijf is er minder onttrokken uit de reserve, het nadeel is € 274.000.  Er is een voordeel op Activiteit Gericht Werken (AGW)  BWRI van € 100.000, omdat deze kosten ten laste van de nieuwbouw BWRI komen.  Dit is functioneel verwerkt in programma Sociaal, maar begroot binnen programma Bestuur en bedrijfsvoering. In programma Bestuur en bedrijfsvoering leidt dit tot een nadeel. Per saldo is dit neutraal.

Burgerparticipatie

Lasten (€ 177.000 nadelig): De vluchtelingen uit Oekraïne zijn opgevangen in Hoogezand, Muntendam en Slochteren. De lasten zijn € 197.000 lager dan begroot, dit komt met name door lagere kosten voor leefgeld en lagere algemene kosten. De van het COA ontvangen middelen voor de noodopvang van de asielzoekers in Zuidbroek komen ten goede aan het dorp Zuidbroek en (gedeeltelijk) Noordbroek. De uitgekeerde subsidies zijn € 33.000 lager dan begroot. De lasten voor de sociale wijkvernieuwing in het Noorderpark zijn € 75.000 lager. Er zijn wel kosten gemaakt maar deze kosten zijn gedekt vanuit de middelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Er is € 54.000 minder subsidie verstrekt voor vrijwilligersbeleid.  De salarislasten voor veranderde opgave inburgering zijn € 113.000 lager dan begroot, hiertegen over staat ook de lagere onttrekking aan de reserve Verdubbeling taakstelling statushouders. De inzet van medewerkers voor deze verdubbeling loopt door in 2025. Per saldo is het effect neutraal. Daarnaast zijn de lasten voor Inburgeringvoorzieningen € 760.000 hoger dan begroot, hiertegenover staan ook hogere baten vanuit de specifieke uitkering Inburgeringvoorzieningen. De verhoging betreft voornamelijk lasten voor scholing van inburgeraars. Per saldo is het effect neutraal. We hebben in 2024 de beschikbare middelen van de specifieke uitkering Onderwijsroute 2023 kunnen inzetten, dit leidt tot een voordeel op de lasten van € 60.000. Hier tegenover staat de lagere baat dan begroot van de specifieke uitkering Onderwijsroute, per saldo heeft dit geen effect. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 51.000.

Baten (€ 545.000 voordelig): Het Rijk heeft een specifieke uitkering (SPUK) ter beschikking gesteld voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Het gerealiseerde bedrag van € 7.819.000 is gebaseerd op normbedragen, werkelijk uitgekeerde verstrekkingen voor leefgeld en de eigen bijdrage die wordt geïnd vanaf december 2024. De SPUK voor het leefgeld is als voorschot aangevraagd op basis van inschattingen. De daadwerkelijke verstrekkingen van het leefgeld waren lager, dit heeft geleid tot lagere baten van € 188.000. De baten voor Inburgeringsvoorzieningen zijn € 760.000 hoger dan begroot. De verhoging betreft voornamelijk de scholingslasten voor Inburgeraars die we kunnen dekken uit de specifieke uitkering voor Inburgeringsvoorzieningen van het Rijk. Daarnaast is er een nadeel van € 60.000 ten opzichte van begroot voor de Onderwijsroute. De specifieke uitkering Onderwijsroute is niet besteed omdat er voldoende middelen over waren vanuit de uitkering van het Rijk in 2023. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 33.000.

Mutatie reserve (177.000 nadelig): De van het COA ontvangen middelen in verband met noodopvang asielzoekers in Zuidbroek worden onttrokken uit de reserve. Aangezien de kosten lager zijn is de onttrekking ook € 33.000 lager. De bij de jaarrekening 2023 overgehevelde middelen voor het locatieonderzoek sociaal plein zijn nog gedeeltelijk beschikbaar, dit leidt tot een lagere onttrekking van € 31.000. De onttrekking voor verdubbeling taakstelling statushouders is € 113.000 lager dan begroot. De inzet hiervoor loopt nog door in 2025 waardoor er minder is onttrokken uit deze reserve.

Wmo oude taken

Lasten (€ 32.000 nadelig): Wegens geringe afwijkingen wordt dit niet toegelicht.

Baten (€ 88.000 voordelig): Wegens geringe afwijkingen wordt dit niet toegelicht.

Wmo nieuwe taken

Lasten (€ 885.000 voordelig): De kosten voor begeleiding en dagbesteding zijn € 605.000 lager dan begroot. Dit komt voornamelijk omdat de volumegroei lager is dan verwacht. Het transformatiebudget is niet volledig besteed, dit leidt tot een voordeel van € 235.000. In 2024 is er veel aandacht besteed aan de uitvoering van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Dit heeft ertoe geleid dat het transformatiebudget beperkt is ingezet.  Lagere toegerekende salariskosten aan dit product leiden tot een voordeel van € 74.000. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 29.000.

Baten (€ 246.000 voordelig): De baten voor Beschermd Wonen zijn € 237.000 hoger. Dit betreffen de eigen bijdrage en de vergoeding vanuit de centrumgemeente Groningen. Het resultaat op Beschermd Wonen is positief, dit wordt verdeeld over de regiogemeenten. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 9.000.

Accommodaties

Lasten (€ 558.000 nadelig): In 2024 hebben we een incidenteel nadeel vanwege afboeken immaterieel vast actief Dorpshuis de Ruyten in Froombosch van € 443.000 daarnaast hebben we een incidenteel nadeel van € 77.000 op de personeelslasten. Dit komt door een toename van inzet personeel Gebiedsregie voor dit product met betrekking tot de wijk- en buurtaanpak. Daarnaast vallen de onderhoudskosten voor wijk- en buurtcentra € 48.000 hoger uit. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 10.000.

Baten (€ 47.000 nadelig): Wegens geringe afwijkingen wordt dit niet toegelicht.

Jeugd

Lasten (€ 45.000 voordelig): De lasten voor jeugdzorg zijn € 491.000 lager. Dit bestaat uit een voordeel op het budget ZIN (zorg in natura) van € 363.000 en een voordeel op het budget PGB (persoonsgebonden budget) van € 128.000. Het voordeel op ZIN komt met name door lagere declaraties ten opzichte van de verwachting in Q4. Hogere toegerekende salarislasten aan dit product leiden tot een nadeel van € 106.000. Voor het project Welzijn op Recept (WOR) vallen de lasten € 161.000 hoger uit. De lasten voor GALA en IZA  zijn € 131.000 hoger, hiertegenover staan ook hogere baten. Overige verschillen tellen op tot een nadeel van € 48.000. In het onderstaande overzicht is een nadere specificatie gegeven van de realisatie op het product Jeugd:

Baten (€ 549.000 voordelig): De baten voor WOR zijn € 375.000 hoger dan begroot. Dit bestaat uit een bijdrage vanuit de SPUK sociaal emotionele ondersteuning en vanuit IZA. De baten voor GALA en IZA zijn € 131.000 hoger. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 43.000.

Onderwijs

Lasten (€ 1.028.000 voordelig): Er zijn € 813.000 lagere lasten voor de projecten onderwijsachterstandenbeleid (OAB), nationaal programma onderwijs (NPO) en regiodeal tijd voor toekomst. De baten zijn eveneens lager. Voor nieuwkomersonderwijs zijn er nog geen kosten gemaakt, dit leidt tot een voordeel van € 145.000. Dit wordt gedekt met een bijdrage van de gemeente Groningen. De baten zijn ook lager, dit heeft geen effect op het saldo. Door een iets lager gebruik zijn de kosten voor leerlingenvervoer € 61.000 lager. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 9.000.

Baten (€ 730.000 nadelig): De baten voor de projecten OAB, NPO en regiodeal tijd voor toekomst zijn, net als de lasten, € 813.000 lager. Voor nieuwkomersonderwijs zijn middelen ontvangen van de gemeente Groningen. Deze middelen zijn nog niet besteed, dit leidt tot een nadeel van € 145.000. De baten van het scholenprogramma zijn € 74.000 hoger dan geraamd. Dit betreft voornamelijk de dekking vanuit de Rijksbijdrage NPG plus op Sport. Dit heeft geen effect op het saldo omdat de dekking vanuit de reserve voor hetzelfde bedrag lager is dan geraamd. De inkomsten voor onderwijsvastgoed zijn € 84.000 hoger doordat er een afrekening van de materiële instandhouding 2023 is geweest in 2024. De baten voor ontvangen subsidies zijn € 57.000 hoger dan begroot. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van € 13.000.

Mutatie reserve (€ 93.000 nadelig): Wegens geringe afwijkingen wordt dit niet toegelicht.