2.4 Programma Dienstverlening

2.4.0 Inleiding

Terug naar navigatie - Visie

Dienstverlening is iets wat de hele organisatie aangaat.
Als gemeente zijn we op allerlei gebieden het eerste aanspreekpunt voor inwoners, organisaties en bedrijven. Dienstverlening gaat over wat mensen zien en ervaren in het contact met de gemeente. Ook het afgelopen jaar hebben we weer gestreefd naar een dienstverlening die zo toegankelijk en klantvriendelijk mogelijk is. We zijn nog meer aangesloten bij de wensen van inwoners en hebben actief opgehaald hoe onze inwoners de betrokkenheid willen vormgeven en wat dit betekent voor onze dienstverlening. 

Vanaf 2024 is dienstverlening geen apart programma meer, maar een vast onderdeel van de organisatie.
Hiervoor is het Adviesteam Dienstverlening opgericht.
Dit team coördineert de ontwikkelingen in de dienstverlening die we als gemeente in de komende jaren op dit gebied moeten oppakken.

 

Ook de online dienstverlening is en blijft een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening. De "Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV)" zou afgelopen jaar ingevoerd worden, maar is uitgesteld tot 1 januari 2026. Met deze wet krijgen inwoners het recht om ieder officieel bericht elektronisch naar de gemeente te sturen. Ondanks dit  uitstel hebben we het grootste gedeelte van de eerste implementatie af kunnen ronden en heeft het project “Online Dienstverlening” goede stappen kunnen zetten. Met de invoering van de nieuwe wet en daarnaast de resultaten van het project kunnen onze inwoners meer producten en diensten digitaal aanvragen en afhandelen.

We merken dat de vraag naar digitale diensten toeneemt en dat dit voor veel mensen goed werkt. Tegelijk zorgen we ervoor dat álle inwoners geholpen worden. Wie digitaal minder vaardig is, helpen we persoonlijk in het Huis van Cultuur en Bestuur. Als het nodig is, komen we zelfs bij mensen thuis. Zo zorgen we ervoor dat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk blijft.

 

 

2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We blijven werken aan goede, toegankelijke en efficiënte dienstverlening. We zorgen dat onze producten en diensten blijven aansluiten op wat inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties nodig hebben. We investeren in digitale middelen, maar blijven ook persoonlijke hulp bieden aan wie dat nodig heeft.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2023 Primitief begroot 2024 Begroting 2024 na wijzigingen Realisatie 2024 Verschil 2024
Lasten
Burgerzaken 1.573 1.552 1.644 1.658 -14
Basisregistratie vastgoed 749 540 725 779 -54
Lokale omroep 70 79 93 100 -7
Bestuurlijke samenwerking 389 408 383 402 -19
Voorlichting 28 71 71 56 15
Totaal Lasten 2.809 2.651 2.915 2.996 -80
Baten
Burgerzaken 711 1.071 1.173 1.262 -89
Basisregistratie vastgoed 1 0 0 0 0
Lokale omroep 17 14 14 24 -10
Voorlichting 0 0 0 0 0
Totaal Baten 730 1.086 1.188 1.287 -99
Saldo voor bestemming -2.079 -1.565 -1.728 -1.709 -19

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Op geen van de producten in het programma dienstverlening is er sprake van een afwijking boven € 100.000. De verschillen tellen op tot een nadeel van € 80.000 in de lasten en een voordeel van € 99.000 in de baten.