3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We hebben een grote openbare ruimte in beheer. In deze openbare ruimte vinden allerlei activiteiten plaats zoals wonen, werken, vervoer en recreatie. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een groot aantal kapitaalgoederen zoals wegen, rioleringen, civiele kunstwerken, water, openbaar groen en gebouwen. Gemeentelijke programmadoelen kunnen nauwelijks worden gerealiseerd zonder kapitaalgoederen. Zo zijn water, wegen en bruggen onontbeerlijk voor de economische ontwikkeling en leveren straatlantaarns en de inrichting van het openbaar groen een belangrijke bijdrage aan de sociale veiligheid. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van deze openbare ruimte en de daarin aanwezige kapitaalgoederen.

Kernportefeuille vastgoed
Onze vastgoedportefeuille bestaat uit ongeveer 120 objecten in actief beheer. Dit zijn naast het Huis van Cultuur en Bestuur bijvoorbeeld ook gemalen en strategische aankopen. De portefeuille is onderverdeeld in deelportefeuilles om specifiek beleid te kunnen vormen. 


 

Een van de belangrijkste deelportefeuilles is het maatschappelijk vastgoed. In de onderstaande grafiek worden de belangrijkste deelportefeuilles weergegeven.

 

Het uitgangspunt voor onze kernportefeuille is dat een gebouw in eigendom hebben geen doel op zich is. Een gebouw heeft een maatschappelijke waarde door de activiteiten die erin plaatsvinden. En die activiteiten worden doorgaans door de gebruikers georganiseerd. De gemeente kan die activiteiten ondersteunen door middel van onder andere subsidies. De activiteiten vinden uiteraard niet altijd plaats in vastgoed van de gemeente.

Beleid
De kernportefeuille van onze gemeente is zeer divers en er wordt op heel veel verschillende manieren mee omgegaan. Er is, mede door de herindeling, een groot verschil in exploitatie, subsidiëring en andere vormen van ondersteuning van deze accommodaties. Wij willen hier meer eenheid in aanbrengen. De huidige situatie verschilt per dorpshuis, sportaccommodatie en gebruiker en varieert van volledig verzelfstandigd tot volledig in gemeentelijk beheer. Ook het (ver)huurbeleid vertoont enorme verschillen. Een kostprijs dekkende huur komt (bijna) niet voor. Vaak is er sprake van indirecte subsidiëring, doordat de gemeente inzet van professionals en/of activiteiten en/of (groot) onderhoud bekostigt.

De huidige maatschappij gaat steeds meer uit van eigen verantwoordelijkheid en versterking van de zelfredzaamheid van de inwoners mede ingegeven door rijks bezuinigingen. Los van de financiële component is het goed dat inwoners medeverantwoordelijk zijn voor de leefbaarheid, waardoor het draagvlak toeneemt. Gemeente en inwoners worden zo steeds meer gelijkwaardige partners. Op 14 februari 2019 heeft uw raad het rekenkameronderzoek naar het gemeentelijk vastgoed en het vastgoedbeleid vastgesteld. Op basis van de uitkomsten heeft de rekenkamer aanbevelingen gedaan om het beleid en het beheer van vastgoed te verbeteren. Het opvolgingsonderzoek van de rekenkamercommissie uit 2020 bevestigt dat vrijwel alle aanbevelingen zijn opgepakt of in uitvoering zijn.

In het rekenkameronderzoek is geconstateerd dat de beleidsmatige borging van de inzet van vastgoed ontbreekt. De rekenkamer heeft aanbevolen beleid omtrent voorzieningen en vastgoed te ontwikkelen en vast te stellen. We hebben de volgende doelen gesteld:

1. Meer grip op het vastgoed te krijgen (eigendom van de gemeente);

2. Te komen tot een effectieve(re) en efficiënte(re) en kostendekkende inzet van vastgoed;

3. Het ontwikkelen van een Voorzieningen- en accommodatiebeleid.

Met de ‘aanbevelingen 1 en 2’ is in 2021 een start gemaakt en hebben in 2022, 2023 en 2024 een vervolg gekregen. In 2024 hebben we ook gewerkt aan aanbeveling 3 door het ontwikkelen van beleid. Het vastgoedkader wordt in Q1 2025 aangeboden aan het college. Hieraan wordt een vervolg gegeven door het vastgoedbeleid dat in Q4 wordt aangeboden aan uw raad. Daarnaast zijn er ook nog deelprojecten waarin we de consequenties van het beleid per accommodatie en/of voorziening in beeld brengen.

De kadernota uit 2021 was de eerste stap naar de vorming van beleid. De input van uw raad dient als een van de handvatten voor de uitwerking op projectniveau. Ook worden de gebruikers betrokken. Hiervoor is bijvoorbeeld een klankbordgroep in het leven geroepen, bestaande uit een afvaardiging van bestuurders van de dorps- en wijkcentra. De deelprojecten worden in 2025 verder uitgewerkt, ter besluitvorming aan uw raad aangeboden of in uitvoering gebracht. Zoals bijvoorbeeld de overdracht van kleedaccommodaties en veldverlichting aan voetbalverenigingen.

In beweging: De vastgoedportefeuille van onze gemeente is volop in beweging. Diverse projecten en programma’s hebben als gevolg dat er door vervangende huisvesting vastgoed vrijvalt en buitengebruik raakt. Het betreft hier voornamelijk schoolgebouwen die door realisatie van multifunctionele accommodaties en kind centra hun functie verliezen. In 2021 is het traject voor sloop- en locatieontwikkeling voor een aantal gebouwen ingezet. Er hebben onder andere in Zuidbroek, Siddeburen, Westerbroek en Hoogezand met verschillende bewonersorganisaties en omwonenden gesprekken plaatsgevonden over de ontwikkeling van de locaties. In 2024 zijn een aantal voormalige schoollocaties gesloopt. In 2025 worden de gesprekken op de andere locaties voortgezet en concrete plannen gemaakt. Uiteindelijk worden plannen aan uw raad aangeboden. 

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen wordt toekomstbestendig en efficiënt uitgevoerd. Hierbij voldoen we aan maatschappelijke en wettelijke eisen. Het onderhoud en beheer dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en toekomstbestendige leefomgeving. We geven hierbij inwoners steeds meer eigen verantwoordelijkheid en zeggenschap over hun leefomgeving en willen op die manier de eigenheid en vitaliteit in de dorpen en wijken te behouden.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

We streven naar:

  • Het in standhouden van een adequaat wegenstelsel en bijbehorende openbare verlichting;
  • Goed beheer van de afvalwaterketen en het oppervlaktewater. U kunt hierbij denken en de kwaliteit en hoeveelheid van grond-, hemel- en oppervlaktewater;
  • Het waarborgen van de veiligheid door civieltechnische kunstwerken te onderhouden;
  • Het zodanig beheren van openbaar groen dat het een optimale bijdrage kan leveren aan de leefbaarheid en aan zijn functie als drager van de ecologie;
  • Efficiënt, duurzaam en toekomstbestendig onderhoud van gemeentelijke gebouwen, waarbij een veilige en gebruiksvriendelijke inzet wordt gewaarborgd;
  • Realisatie van een evenwichtige vastgoedportefeuille die een bijdrage levert aan de ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen.

Inzet

Terug naar navigatie - Inzet

Beheer en onderhoud

We beheren en onderhouden de openbare ruimte binnen de beschikbare middelen. We hechten waarde aan een goed onderhouden buitenruimte en stellen hiervoor meer middelen ter beschikking.

 Wegen

We voeren het in 2023 vastgestelde beleidsplan wegen voor de komende 10 jaar uit. We beheren en onderhouden ons areaal zodat deze veilig is. In het gebied waar de versterkingsoperatie actief is passen we onze inzet aan. Dit kan tot vertraging leiden van onze eigen projecten. Daarnaast zullen we wegen die door droogte beschadigd zijn herstellen.

 Openbare verlichting

Het nieuw beleidsplan openbare verlichting 2025-2029 is begin 2025 voor de duur van 5 jaar vastgesteld. We geven uitvoering aan dit beleidsplan. We verlichten “bewust”. Dat betekent, we beheren en onderhouden de openbare verlichting daar waar licht nodig is. En als we verlichten doen we dat op een zo efficiënt en duurzaam mogelijke manier. Dit leidt tot energiebesparing, meer donkerte en minder uitstoot van CO2.

 Riolering en (hemel)water

We voeren het vastgestelde water- en rioolprogramma 2024-2028 voor onze riolen uit. We werken samen met diverse gemeenten, waterbedrijven en waterschappen op het gebied van duurzaam waterbeheer.

Civieltechnische Kunstwerken, Water en beschoeiingen 

Het in 2023 vastgestelde beleidsplan civieltechnische kunstwerken voor de komende 10 jaar staat voor 2025 in het teken van de Europese aanbestedingen van de raamcontracten voor de komende 6 jaren. Dit is nodig om te kunnen starten met de uitvoeringswerkzaamheden voor de beweegbare bruggen en de vaste bruggen. In het laatste kwartaal van 2024 is het beleidsbeheerplan Water en Oevers 2025-2030 vastgesteld. In 2025 wordt gestart met het reguliere (jaarlijkse) onderhoud. Verder wordt naast een inkoopstrategie tevens één of meerdere uitvoeringsplan(nen) voor de gehele opgave ontwikkeld. Tegelijkertijd hieraan wordt gekeken in hoeverre de organisatie van dit domein een aanpassing behoeft om het “wegwerken van achterstalligheid” te realiseren. Dit in het licht van het toekomstige reguliere beheer en onderhoud.

Openbaar groen 

We geven uitvoering aan het in 2023 vastgestelde beleidsplan “Mien toen, mien stee” voor een periode van vier jaar (2024-2027). Verder stellen wij voor het boombeheer en onderhoud de nota gemeentelijke bomen op.

Speelvoorzieningen 

Het in 2019 vastgestelde beleid zijn wij aan het actualiseren. We voeren jaarlijkse inspecties uit en bepalen op basis hiervan het benodigde onderhoud.

Gebouwen 

We geven verder invulling aan het beleid rondom het maatschappelijk vastgoed. 

Kerncijfers kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Kerncijfers kapitaalgoederen
Onderdeel Eenheid 2024
Open verharding m2 2.062.300
Wegen Halfverharding m2 275.100
Gesloten verharding m2 2.797.700
Bermen 1e meter naast de weg buiten de bebouwde kom m2 600.000
Openbare verlichting Masten st 16.346
Kunstwerken (volledig gemeentelijk) st 217
Kunstwerken (EBO's met derden) st 33
Waterpartijen/vijvers ha 240
Kunstwerken, Water Oevers/beschoeiing km 140
en Beschoeiing Duikers (inclusief duikers in bermsloten km 32
Stuwen st 34
Steigers st 123
Boothellingen st 2
Stranden st 4
Vrijverval riolering km 512
Persleiding km 140
Riolering Installaties/gemalen st 620
Iba-systeem st 451
Kolken st 29.000
Openbaar groen ha 913
Groen Bermen m2 3.568.677
Schouw-/overige sloten km 500
Spelen Speelvoorzieningen st 1.150

Financieel overzicht kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten

In de programmabegroting zijn budgetten voor het onderhoud opgenomen. Het financieel overzicht kapitaalgoederen is exclusief loonkosten, overhead en kapitaallasten (rente- en afschrijvingskosten op investeringen). In onderstaand overzicht staan de budgetten onderhoud kapitaalgoederen en de realisatie van 2024, zoals deze zijn opgenomen in de verschillende programma’s.

Onderdeel Begroot 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo
Openbare verlichting 467 404 62
Wegen, bebording, abri en vri 5.449 5.658 -209
Bruggen, tunnels en duikers 1.151 1.238 -87
Groen 2.454 2.619 -165
Water en beschoeiingen 321 373 -52
Speelplaatsen 100 98 2
Riolering 2.048 1.680 368
Gebouwen 2.154 2.291 -137
Totaal 14.144 14.362 -218
bedragen x € 1.000