-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Jaarrekening 2024
-
Blz. 3
1. Algemeen en 2. Programma's
-
Blz. 4
1 Algemeen
-
Blz. 5
1.1 Inleiding
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Financieel beeld in een notendop
-
Blz. 8
1.2 Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 9
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 10
1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
-
Blz. 11
Samenstelling College 2024
-
Blz. 12
Portefeuilleverdeling
-
Blz. 13
Samenstelling Gemeenteraad 2022-2025
-
Blz. 14
2.1 Programma Dorpen en wijken
-
Blz. 15
2.1.0 Inleiding
-
Blz. 16
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 17
2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
-
Blz. 18
Algemeen
-
Blz. 19
Doelstellingen
-
Blz. 20
Inwoners hebben meer invloed op hun leefomgeving en voelen zich betrokken bij maatschappelijke vraagstukken.
-
Blz. 21
We gaan door met het ontwikkelen van de rol van dorps- en wijkwethouder.
-
Blz. 22
We geven met de dorps- en wijkbudgetten inwonersgroepen directe invloed en zeggenschap over hun leefomgeving.
-
Blz. 23
We ondersteunen met subsidies activiteiten die de leefbaarheid verbeteren in een dorp, buurt of straat.
-
Blz. 24
We stellen een participatievisie op.
-
Blz. 25
We vergroten het kennisniveau over gebiedsgericht werken en participatie binnen de organisatie.
-
Blz. 26
We werken samen met inwoners en helpen hen op weg met plannen en ideeën die zij hebben voor hun leefomgeving en gemeenschap.
-
Blz. 27
2.1.2 Deelname aan het maatschappelijk leven
-
Blz. 28
Algemeen
-
Blz. 29
Doelstellingen
-
Blz. 30
a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
-
Blz. 31
In 2024 halen we uit de samenleving gegevens op over cultuurdeelname, behoefte en waardering van de inwoners. De enquête uitslag is bouwsteen van de nieuwe Kadernota Cultuur.
-
Blz. 32
b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
-
Blz. 33
De cultuurcoaches worden meer op wijk/dorpsniveau ingezet.
-
Blz. 34
c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
-
Blz. 35
We verstrekken jaarlijks subsidie voor bibliotheekwerk
-
Blz. 36
d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen.
-
Blz. 37
We verstrekken jaarlijks subsidie aan de Fraeylemaborg
-
Blz. 38
e. Onze beeldende kunst en gedenktekens/monumenten zijn in goede staat
-
Blz. 39
Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
-
Blz. 40
f. Het Groninger erfgoed bewaren
-
Blz. 41
Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
-
Blz. 42
g. Beschermen archeologische waarden
-
Blz. 43
Toetsen of er archeologisch onderzoek nodig is
-
Blz. 44
2.1.3 Sport en bewegen
-
Blz. 45
Algemeen
-
Blz. 46
Doelstellingen
-
Blz. 47
a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
-
Blz. 48
Uitvoering geven aan het lokaal sportakkoord
-
Blz. 49
b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 50
Faciliteren en stimuleren van het verenigingsleven binnen de sport
-
Blz. 51
c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
-
Blz. 52
Gelijke basis voor sportverenigingen realiseren
-
Blz. 53
2.1.4 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
-
Blz. 54
Algemeen
-
Blz. 55
Doelstellingen
-
Blz. 56
a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 57
Creëren van bewustwording door informatie- en kennissessies te organiseren voor de gemeentelijke organisaties, inwoners en ondernemers. Dat heeft een preventieve werking en leidt tot meer signalen.
-
Blz. 58
Gerichte handhavingsacties op basis van een (fenomeen)analyse, lokaal of in RIEC-verband.
-
Blz. 59
Het risico gestuurd toepassen van de wet Bevordering Integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Bibob) als (preventief) bestuursrechtelijk instrument.
-
Blz. 60
Inventarisatie naar de aard en de omvang van cybercriminaliteit in Midden-Groningen. Vervolgens bepalen op welke doelgroepen de aanpak op bewustwording en vergroten van de cyberweerbaarheid gericht moet zijn.
-
Blz. 61
Investeren in het verstevigen van publieke en private (regionale) samenwerking, bijvoorbeeld in een aanpak van de buitengebieden, bedrijventerreinen en vakantieparken.
-
Blz. 62
Versterken van onze informatiepositie door gegevens te koppelen uit de gemeentelijke systemen en informatie te delen in de casustafel ondermijning.
-
Blz. 63
b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
-
Blz. 64
Integrale aanpak op personen met overlastgevend en crimineel gedrag volgens het AVE model (aanpak voorkomen escalatie) waarbij veiligheid in het geding is.
-
Blz. 65
Integrale aanpak op problematische jeugd(groepen) om overlastgevend of crimineel gedrag tegen te gaan.
-
Blz. 66
Met partners die actief zijn op het gebied van zorg, ondersteuning, opvang en veiligheid zorgen we dat de keten jeugd en veiligheid als geheel optimaal functioneert.
-
Blz. 67
Samen met het sociaal domein inzetten op preventieve activiteiten ter voorkoming van jonge aanwas in de ondermijnende en georganiseerde criminaliteit.
-
Blz. 68
Werken aan een effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg door gezamenlijk te werken aan beleidsontwikkeling, prioriteiten te bepalen, het uitwisselen van kennis en expertise. Dit vraagt om een goed samenspel op bestuurlijk en ambtelijk niveau.
-
Blz. 69
c. Veilige woon- en leefomgeving
-
Blz. 70
(Door)ontwikkelen van datagericht werken; onderzoek doen naar een adequate wijze om zicht te krijgen op de omvang van diverse veiligheidsproblematiek in de gemeente.
-
Blz. 71
(Verplichte) deelname aan de Veiligheidsregio Groningen
-
Blz. 72
Blijvend inzetten op bestuurlijke maatregelen als huisverboden en gebiedsverboden om geweld en overlast te stoppen.
-
Blz. 73
Controleren van de openbare bluswatervoorzieningen en diens bereikbaarheid. Daarnaast zorg dragen voor het onderhoud.
-
Blz. 74
Een aanpak op oud en nieuw met een mix aan preventiemaatregelen: in samenwerking met bewoners zorgen voor een veilige situatie in wijken en dorpen, voorkomen van overlast door jongeren en afvalverbranding.
-
Blz. 75
Het inzetten van handhaving op basis van meldingen en op aandachtslocaties.
-
Blz. 76
Samen met ketenpartners inzetten op (preventieve) acties voor veel voorkomende criminaliteit.
-
Blz. 77
Vanuit de invalshoek van veiligheid bijdragen aan een aanpak op de problematiek van verpauperde panden met kamerverhuurbeleid en toezicht en handhaving.
-
Blz. 78
d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
-
Blz. 79
Gerichte samenwerking met diverse partijen om onrust en polarisatie vroegtijdig te signaleren, te monitoren en in goede banen te leiden.
-
Blz. 80
Om te voorkomen dat mensen overgaan tot radicaal gedrag realiseren we duurzame interventies samen met maatschappelijke organisaties en de veiligheidsketen.
-
Blz. 81
Vroegtijdig in contact zijn met inwoners en belangengroeperingen die geconfronteerd worden met een overheidsbeslissing met effect op de leefomgeving.
-
Blz. 82
2.1.5 Fysieke leefbaarheid
-
Blz. 83
Algemeen
-
Blz. 84
Doelstellingen
-
Blz. 85
a. Afval: We geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan.
-
Blz. 86
Evaluatie uitvoer gft en grofvuil
-
Blz. 87
Onderzoek huisvesting nieuw afvalbrengpunt
-
Blz. 88
b. Groen, zwerfafval en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
-
Blz. 89
Acties zwerfafval
-
Blz. 90
Inspecteren en repareren speeltoestellen
-
Blz. 91
Uitvoeren en eventueel bijstellen beleidsplan groen
-
Blz. 92
c. We beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
-
Blz. 93
Opstellen beleidsplan Water
-
Blz. 94
Opstellen en vaststellen beleidsplan Kunstwerken
-
Blz. 95
d. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 96
Geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 97
Uitvoeren project centrumgebied Gorecht-Oost
-
Blz. 98
e. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
-
Blz. 99
Opstellen nieuw beleidsplan GRP
-
Blz. 100
Uitwerken subsidies regentonnen/afkoppelen
-
Blz. 101
f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
-
Blz. 102
Opstellen nieuw beleid wegen inclusief half verharding
-
Blz. 103
2.1.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 104
Indicatoren
-
Blz. 105
2.1.7 Financieel overzicht Dorpen en Wijken
-
Blz. 106
Financieel overzicht
-
Blz. 107
Toelichting
-
Blz. 108
2.2 Programma Sociaal
-
Blz. 109
2.2.0 Inleiding
-
Blz. 110
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 111
2.2.1 Gezondheid
-
Blz. 112
Algemeen
-
Blz. 113
Doelstellingen
-
Blz. 114
a. Alle betrokkenen werken intensief samen
-
Blz. 115
Bevorderen van integraal samenwerken
-
Blz. 116
b. Stimuleren van gezonde leefstijl
-
Blz. 117
Uitvoering geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord
-
Blz. 118
2.2.2 Welzijn
-
Blz. 119
Algemeen
-
Blz. 120
Doelstellingen
-
Blz. 121
a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
-
Blz. 122
Sociaal-emotionele ondersteuning bieden voor inwoners in het aardbevingsgebied
-
Blz. 123
Uitvoeren van Welzijn op Recept en Grip en Glans
-
Blz. 124
b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
-
Blz. 125
Bevorderen van de vitaliteit onder ouderen
-
Blz. 126
Inzetten op een dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 127
Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
-
Blz. 128
Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
-
Blz. 129
c. Versterken van de informele ondersteuning
-
Blz. 130
Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 131
Versterken en stimuleren van initiatieven en activiteiten door vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 132
Indicatoren
-
Blz. 133
2.2.3 Wmo
-
Blz. 134
Algemeen
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
-
Blz. 137
Afbouwen externe inzet toezicht Wmo en Jeugd
-
Blz. 138
Onderzoeken of we het toezicht op Beschermd Wonen zelf willen en kunnen uitvoeren
-
Blz. 139
Uitvoering geven aan BIBOB onderzoeken in het kader van het Wmo contract
-
Blz. 140
b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 141
Ontwikkelen van nieuwe vorm voor inwonersparticipatie
-
Blz. 142
Uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek
-
Blz. 143
c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
-
Blz. 144
Het inzetten van ondersteuning in de thuissituatie
-
Blz. 145
Onderzoek naar en herziening van Wmo-verstrekkingen voor vervoersvoorzieningen
-
Blz. 146
Ontwikkelen algemene voorzieningen
-
Blz. 147
Samenwerken met andere zorgdomeinen
-
Blz. 148
Starten met de aanbesteding Doelgroepenvervoer
-
Blz. 149
Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 150
Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
-
Blz. 151
d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
-
Blz. 152
Indicatoren
-
Blz. 153
2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs
-
Blz. 154
Algemeen
-
Blz. 155
Doelstellingen
-
Blz. 156
a. Basis Jeugd
-
Blz. 157
Jeugdhulp
-
Blz. 158
Preventie
-
Blz. 159
b. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning.
-
Blz. 160
Onderzoeken van de beschikbaarheid van aanvullend preventief aanbod
-
Blz. 161
c. Investeren op de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld
-
Blz. 162
Inzetten op veerkrachtbevordering van inwoners
-
Blz. 163
Monitoren van alle veiligheidscasuïstiek
-
Blz. 164
Starten met Handle with care
-
Blz. 165
Traumasensitief werken in de sociale teams
-
Blz. 166
d. Verbeteren van de jeugdhulp
-
Blz. 167
Anders organiseren van de hoogspecialistische jeugdhulp
-
Blz. 168
Ontwikkelen van beleid voor jeugdhulp bij de sociale teams
-
Blz. 169
Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
-
Blz. 170
Zorgdragen voor betere en goedkopere jeugdhulp
-
Blz. 171
e. Jeugdgezondheidszorg basis
-
Blz. 172
GGD
-
Blz. 173
f. Onderwijs basis
-
Blz. 174
g. We vergroten gelijke kansen in het onderwijs
-
Blz. 175
Uitvoeren van het NPG-project Tijd voor Toekomst
-
Blz. 176
Uitvoeren van het Onderwijskansenakkoord
-
Blz. 177
Uitvoeren van het project Kind-Ouder ondersteuners
-
Blz. 178
i. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
-
Blz. 179
Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 180
Opstellen van het Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting
-
Blz. 181
j. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
-
Blz. 182
Aanbieden van volwasseneneducatie
-
Blz. 183
Investeren in de leesbevordering van kinderen en ouders
-
Blz. 184
Inzetten op de betrokkenheid en inzet van werkgevers
-
Blz. 185
Vergroten van de bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
-
Blz. 186
Indicatoren
-
Blz. 187
2.2.5 Participatiewet
-
Blz. 188
Algemeen
-
Blz. 189
Doelstellingen
-
Blz. 190
a. De financiële hulp past goed bij wat onze inwoners met een laag inkomen nodig hebben.
-
Blz. 191
Inwoners financieel ondersteunen
-
Blz. 192
Onderzoek financiële ondersteuning
-
Blz. 193
b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
-
Blz. 194
Re-integratiebeleid 2024-2027
-
Blz. 195
Uitvoeren actieplan arbeidsmarktregio Werk in Zicht
-
Blz. 196
Uitvoeren van het project 'Weer in Beeld'
-
Blz. 197
c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen
-
Blz. 198
Extra beschermde werkplekken
-
Blz. 199
d. Ondernemers met financiële problemen worden snel geholpen.
-
Blz. 200
Contact leggen met ondernemers
-
Blz. 201
Onderzoek naar toekomst loket zelfstandigen
-
Blz. 202
e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
-
Blz. 203
Inwoners kunnen na inburgering werken in een betaalde baan
-
Blz. 204
Inwoners met de plicht om in te burgeren, krijgen taallessen.
-
Blz. 205
Samen met woningbouwcoöperaties zorgen we voor de huisvesting van inburgeraars
-
Blz. 206
f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.
-
Blz. 207
Geven van meer Nederlandse taallessen
-
Blz. 208
Kinderen krijgen een plek op de gewone basisscholen
-
Blz. 209
Zorgen voor betere opvangplekken
-
Blz. 210
Indicatoren
-
Blz. 211
2.2.6 Schuldhulpverlening
-
Blz. 212
Algemeen
-
Blz. 213
Doelstellingen
-
Blz. 214
a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen
-
Blz. 215
Onze website is voor iedereen toegankelijk.
-
Blz. 216
Samen met statushouders werken wij aan hun financiële zelfredzaamheid.
-
Blz. 217
Schuldhulpverlening voor ondernemers wordt aanbesteed aan een betrouwbare partner.
-
Blz. 218
b. Wij werken samen met onze ketenpartners
-
Blz. 219
Inwoners ontvangen de best passende, minst ingrijpende vorm van financiële ondersteuning.
-
Blz. 220
c. Wij zetten de klant centraal
-
Blz. 221
Onze klanten zijn tevreden over onze hulp.
-
Blz. 222
d. Wij zetten in op een duurzame oplossing
-
Blz. 223
Onze klanten doen op hun eigen niveau mee met hun financiële administratie.
-
Blz. 224
e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!
-
Blz. 225
Wij zetten ons in om financiële educatie een vaste plek in het onderwijs te geven.
-
Blz. 226
2.2.7 Sociale teams
-
Blz. 227
Algemeen
-
Blz. 228
Doelstellingen
-
Blz. 229
a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
-
Blz. 230
Uitvoeren project Sociale veerkracht
-
Blz. 231
b. Ondersteuningsvragen laagdrempelig oppakken
-
Blz. 232
De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
-
Blz. 233
c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 234
Verkleinen en beperken van de wachtlijsten binnen de sociale teams
-
Blz. 235
d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
-
Blz. 236
Bieden van passende collectieve voorzieningen
-
Blz. 237
2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 238
indicatoren
-
Blz. 239
2.2.9 Financieel overzicht Sociaal
-
Blz. 240
financieel overzicht sociaal
-
Blz. 241
Toelichting
-
Blz. 242
2.3 Programma Economie
-
Blz. 243
2.3.0 Inleiding
-
Blz. 244
Opbouw programma
-
Blz. 245
2.3.1 Omgevingswet
-
Blz. 246
Algemeen
-
Blz. 247
Doelstellingen
-
Blz. 248
a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
-
Blz. 249
Aanpassen procedures
-
Blz. 250
Vaststellen omgevingsvisie
-
Blz. 251
2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
-
Blz. 252
Algemeen
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
-
Blz. 255
Afronden IJsbaanlocatie Sappemeer
-
Blz. 256
Bedrijvenpark Rengers Kolham
-
Blz. 257
Drevenhof - Hoogezand
-
Blz. 258
Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
-
Blz. 259
Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West (2)
-
Blz. 260
Volkshuisvestingsfonds
-
Blz. 261
Vosholen fase 2
-
Blz. 262
Wij werken verder aan Stadshart-Noord
-
Blz. 263
b. Netwerken van sterke dorpen op het platteland
-
Blz. 264
Tolweg Muntendam
-
Blz. 265
Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
-
Blz. 266
Verlengde Veenlaan Slochteren
-
Blz. 267
c. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 268
Bedrijventerreinen ontwikkelen
-
Blz. 269
Een plan voor de dorpsontwikkeling van Muntendam
-
Blz. 270
Wij werken de visie voor Harkstede verder uit
-
Blz. 271
Wij werken samen met de inwoners aan de gebiedsontwikkeling Slochterhaven
-
Blz. 272
Woonvisie vaststellen
-
Blz. 273
d. Inspelen op nieuwe wet- en regelgeving
-
Blz. 274
Maken van adequaat nieuw beleid
-
Blz. 275
e. We willen dat mensen veilig en gezond kunnen wonen.
-
Blz. 276
Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
-
Blz. 277
2.3.3 Economie
-
Blz. 278
Algemeen
-
Blz. 279
Doelstellingen
-
Blz. 280
a. Wij willen een uitstekende service bieden voor ondernemers en instellingen
-
Blz. 281
Aanspreekpunt voor ondernemers
-
Blz. 282
Bedrijventerreinenvisie
-
Blz. 283
Informatie geven
-
Blz. 284
Ondernemersloket
-
Blz. 285
Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
-
Blz. 286
b. Wij willen een duurzaam perspectief voor de landbouwsector
-
Blz. 287
Agenda voor de Veenkoloniën
-
Blz. 288
Landbouwagenda
-
Blz. 289
Landbouwoverleg
-
Blz. 290
Transitie Landelijk Gebied Groningen
-
Blz. 291
Verbindingen leggen
-
Blz. 292
c. Wij willen aantrekkelijke winkelgebieden
-
Blz. 293
Wij geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
-
Blz. 294
Wij maken het platform detailhandel mogelijk
-
Blz. 295
Wij werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
-
Blz. 296
d. Wij willen een groeiende en vitale vrijetijdssector
-
Blz. 297
Wij werken samen aan de toekomst
-
Blz. 298
Wij zorgen dat de buitenruimte op orde is
-
Blz. 299
Wij zorgen voor een aantrekkelijk en beleefbaar aanbod (DNA en verhalen)
-
Blz. 300
Wij zorgen voor een goede profilering en informatievoorziening
-
Blz. 301
Wij zorgen voor een toekomstbestendige vrijetijdssector
-
Blz. 302
Indicatoren
-
Blz. 303
2.3.4 Verkeer
-
Blz. 304
Algemeen
-
Blz. 305
Doelstellingen
-
Blz. 306
a. Gemeentelijk mobiliteitsbeleid op orde
-
Blz. 307
Opstellen uitvoeringsprogramma SPV 2030
-
Blz. 308
Opwaarderen treinstation Hoogezand-Sappemeer
-
Blz. 309
Vaststellen mobiliteitsplan door de gemeenteraad
-
Blz. 310
b. Participeren plan- en beleidsvorming derden
-
Blz. 311
2.3.5 Duurzaamheid
-
Blz. 312
Algemeen
-
Blz. 313
Doelstellingen
-
Blz. 314
a. Bieden van ondersteuning aan individuele inwoners om te verduurzamen
-
Blz. 315
Beleid elektrische laadpalen
-
Blz. 316
Energieloket en energiecoaches
-
Blz. 317
Samenwerken om inwoners te bereiken
-
Blz. 318
SPUK en NIP
-
Blz. 319
Stimuleringslening
-
Blz. 320
b. Mogelijk maken van het produceren en gebruiken van duurzame energie
-
Blz. 321
Optimaliseren gebruik van elektriciteitsnet
-
Blz. 322
Stimuleren Zon op dak
-
Blz. 323
c. Wijken in Midden-Groningen zijn van het aardgas af.
-
Blz. 324
Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
-
Blz. 325
Gasvrij Gorecht
-
Blz. 326
Wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 327
d. De gemeente voert een duurzame bedrijfsvoering
-
Blz. 328
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
-
Blz. 329
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 330
Verduurzamen wagenpark
-
Blz. 331
Verminderen interne afvalstromen
-
Blz. 332
e. Bestrijden van droogte, hitte en wateroverlast als gevolg van het veranderd klimaat
-
Blz. 333
Uitvoeren klimaatadaptatieplan Midden-Groningen
-
Blz. 334
2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 335
Beleidsindicatoren
-
Blz. 336
2.3.7 Financieel overzicht Economie
-
Blz. 337
Economie Financieel Overzicht
-
Blz. 338
Toelichting
-
Blz. 339
2.4 Programma Dienstverlening
-
Blz. 340
2.4.0 Inleiding
-
Blz. 341
Visie
-
Blz. 342
2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening
-
Blz. 343
Algemeen
-
Blz. 344
Doelstellingen
-
Blz. 345
a. Digitale dienstverlening van Burgerzaken verbeteren
-
Blz. 346
Doorontwikkeling online-dienstverlening Burgerzaken
-
Blz. 347
b. Optimale dienstverlening tijdens een (reis-) documentenpiek
-
Blz. 348
Opvangen (reis)documentenpiek
-
Blz. 349
c. Implementeren en uitvoeren nieuwe wetgeving
-
Blz. 350
Implementatie van de 'Wet modernisering bestuurlijk verkeer
-
Blz. 351
Uitvoering wet dubbele achternaam
-
Blz. 352
d. Goed verloop Europese verkiezingen 2024
-
Blz. 353
Europese verkiezingen 2024 goed, veilig en toegankelijk organiseren
-
Blz. 354
e. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering
-
Blz. 355
Fixi (meldingen openbare ruimte)
-
Blz. 356
Inwonersonderzoek 2024
-
Blz. 357
Inzet POK-middelen
-
Blz. 358
Strategienota Dienstverlening
-
Blz. 359
Visie dienstverlening
-
Blz. 360
Zaaksysteem Djuma
-
Blz. 361
2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
-
Blz. 362
Financieel overzicht
-
Blz. 363
Toelichting
-
Blz. 364
2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 365
2.5.0 Inleiding
-
Blz. 366
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 367
2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 368
Algemeen
-
Blz. 369
Doelstellingen
-
Blz. 370
a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk laten beoordelen
-
Blz. 371
b. De versterkingsopgave gebiedsgericht vormgeven
-
Blz. 372
c. Beëindiging van de gaswinning
-
Blz. 373
d. Een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken mede mogelijk maken
-
Blz. 374
e. De eigenaren in batch 1588 kunnen hun versterkingsprojecten realiseren
-
Blz. 375
f. Veilige en toekomstbestendige scholen realiseren
-
Blz. 376
g. Voorkomen dat onze inwoners zelf de versterkingsopgave betalen
-
Blz. 377
h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
-
Blz. 378
2.5.2 Nationaal Programma Groningen
-
Blz. 379
Algemeen
-
Blz. 380
Doelstellingen
-
Blz. 381
a. Uitvoering geven aan het lokaal Programmaplan Hart voor Midden-Groningen
-
Blz. 382
b. Aanvragen van tweede (en derde) fases van lopende projecten
-
Blz. 383
c. Voorbereiden aanvraag nieuwe projecten
-
Blz. 384
d. Uitvoering geven aan het collegeprogramma Samen aan de Slag
-
Blz. 385
e. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid van inwoners
-
Blz. 386
f. Meten en rapporteren
-
Blz. 387
g. Voorbereiden van de borging van de projectresultaten in het reguliere werk
-
Blz. 388
Voortgang projecten
-
Blz. 389
2.5.3 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 390
Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 391
Programma gevolgen gaswinning
-
Blz. 392
Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
-
Blz. 393
2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 394
2.6.0 Inleiding
-
Blz. 395
Voorwoord
-
Blz. 396
2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 399
Overhead
-
Blz. 400
Lasten personeel en bedrijfsvoering
-
Blz. 401
Algemene reserve
-
Blz. 402
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 403
Onvoorzien
-
Blz. 404
2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 405
Beleidsindicatoren
-
Blz. 406
2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 407
Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 408
Toelichting
-
Blz. 409
3. Paragrafen
-
Blz. 410
3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 411
De opgave voor 2024
-
Blz. 412
Opgave 2022
-
Blz. 413
HRM & Organisatieontwikkeling
-
Blz. 414
Algemeen
-
Blz. 415
HRM
-
Blz. 416
Opbouw ambtelijke organisatie
-
Blz. 417
Informatisering en automatisering
-
Blz. 418
I&A
-
Blz. 419
Wij zijn in control
-
Blz. 420
Infomatisering en privacy
-
Blz. 421
Communicatie
-
Blz. 422
Facilitaire zaken
-
Blz. 423
Fraude & Integriteit
-
Blz. 424
Integriteit
-
Blz. 425
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 426
Voorwaardencriterium
-
Blz. 427
Werkzaamheden en bevindingen
-
Blz. 428
3.2 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 429
Inleiding
-
Blz. 430
Inleiding
-
Blz. 431
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 432
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 433
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 434
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 435
Kostendekkendheid van de heffingen
-
Blz. 436
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 437
Kostendekkendheid van de rioolheffing
-
Blz. 438
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
-
Blz. 439
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 440
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 441
Woonlasten
-
Blz. 442
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 443
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 444
3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 445
Inleiding
-
Blz. 446
Inleiding
-
Blz. 447
Integraal risicomanagement
-
Blz. 448
Integraal risicomanagement
-
Blz. 449
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 450
Weghalen
-
Blz. 451
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 452
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 453
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 454
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 455
Overzicht risico's
-
Blz. 456
Risicotabel 2024
-
Blz. 457
Overzicht risico's
-
Blz. 458
Financiële kengetallen
-
Blz. 459
Financiële kengetallen
-
Blz. 460
3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
Inleiding
-
Blz. 463
Ambitie
-
Blz. 464
Ambitie
-
Blz. 465
Doelstellingen
-
Blz. 466
Doelstellingen
-
Blz. 467
Inzet
-
Blz. 468
Inzet
-
Blz. 469
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 470
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 471
Financieel overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 472
Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
-
Blz. 473
3.5 Paragraaf Financiering
-
Blz. 474
Inleiding
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Wettelijk kader
-
Blz. 477
Wettelijk kader
-
Blz. 478
Vermogenspositie
-
Blz. 479
Vermogenspositie
-
Blz. 480
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 481
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 482
Financieringsbeleid
-
Blz. 483
Financieringsbeleid
-
Blz. 484
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 485
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 486
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 487
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 488
Risicobeheersing
-
Blz. 489
Risicobeheersing
-
Blz. 490
Renterisico en renterisico's vaste schuld
-
Blz. 491
Kredietrisico's en interne rente
-
Blz. 492
Vervolg risicobeheersing
-
Blz. 493
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 494
3.6 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 495
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 496
Inleiding
-
Blz. 497
Verbonden partijen
-
Blz. 498
Verbonden partijen
-
Blz. 499
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 500
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 501
Openbaar lichaam
-
Blz. 502
BV & NV
-
Blz. 503
Verenigingen
-
Blz. 504
Stichtingen
-
Blz. 505
Overig
-
Blz. 506
3.7 Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 507
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 508
Inleiding
-
Blz. 509
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 510
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 511
Winst en verlies
-
Blz. 512
Winst en verlies
-
Blz. 513
Grondexploitaties
-
Blz. 514
Grondexploitaties
-
Blz. 515
Financieel
-
Blz. 516
Financieel
-
Blz. 517
Grondexploitatie
-
Blz. 518
Boekwaarden grondexploitaties
-
Blz. 519
GREX2
-
Blz. 520
Tabel 3
-
Blz. 521
Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
-
Blz. 522
Overige complexen
-
Blz. 523
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 524
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 525
Risico's
-
Blz. 526
Risico's
-
Blz. 527
3.8 Paragraaf Bestuur
-
Blz. 528
Inleiding bestuur
-
Blz. 529
Inleiding
-
Blz. 530
Interactieve beleidsvorming
-
Blz. 531
Gemeente en samenleving
-
Blz. 532
Raadsakkoord 2022-2026
-
Blz. 533
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 534
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 535
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 536
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 537
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 538
3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 539
Wet open overheid
-
Blz. 540
4. Jaarrekening
-
Blz. 541
4.1 Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 542
Subsidieregister begroting 2022
-
Blz. 543
Conclusie
-
Blz. 544
4.2 Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 545
Overzicht
-
Blz. 546
4.3 Toelichting op baten en lasten
-
Blz. 547
4.3.1 Analyse afwijkingen
-
Blz. 548
Analyse afwijkingen
-
Blz. 549
4.3.2 Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 550
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 551
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
-
Blz. 552
4.3.3 Structureel evenwicht
-
Blz. 553
Structureel evenwicht
-
Blz. 554
4.3.4 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 555
Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
-
Blz. 556
4.4 Balans
-
Blz. 557
Balans
-
Blz. 558
4.5 Toelichting balans
-
Blz. 559
4.5.1 Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 560
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 561
4.5.2 Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
-
Blz. 562
Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
-
Blz. 563
4.5.3 Toelichting op activa
-
Blz. 564
Immateriële vaste activa
-
Blz. 565
Materiële vaste activa
-
Blz. 566
Financiële vaste activa
-
Blz. 567
Voorraden
-
Blz. 568
Tabel 2
-
Blz. 569
Uiteenzetting met een rentetypische looptijd < 1 jaar
-
Blz. 570
Verloop risicovoorzieningen
-
Blz. 571
Liquide middelen
-
Blz. 572
Overlopende activa
-
Blz. 573
4.5.4 Toelichting op passiva
-
Blz. 574
Eigen vermogen
-
Blz. 575
Voorzieningen
-
Blz. 576
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar
-
Blz. 577
Vlottende schulden
-
Blz. 578
Overlopende passiva
-
Blz. 579
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 580
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 581
Contractuele verplichtingen
-
Blz. 582
Verlofuren
-
Blz. 583
Eigen bijdrage WMO
-
Blz. 584
4.6 Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 585
Financieel tabel
-
Blz. 586
4.7 Overzicht Investeringen
-
Blz. 587
Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 588
Doorlopende investeringskredieten
-
Blz. 589
In 2024 gereed gemelde investeringen
-
Blz. 590
4.8 Wet normering topinkomens
-
Blz. 591
WNT
-
Blz. 592
4.9 Incidentele subsidies 2024
-
Blz. 593
Incidentele subsidies 2024
-
Blz. 594
4.10 Overzicht verantwoording specifieke uitkeringen (SiSa)
-
Blz. 595
4.7 Overzicht investeringen
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap