Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Jaarrekening 2024
    2. Blz. 3 1. Algemeen en 2. Programma's
      1. Blz. 4 1 Algemeen
        1. Blz. 5 1.1 Inleiding
          1. Blz. 6 Inleiding
          2. Blz. 7 Financieel beeld in een notendop
        2. Blz. 8 1.2 Jaarrekening in één oogopslag
          1. Blz. 9 Begroting in één oogopslag
        3. Blz. 10 1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
          1. Blz. 11 Samenstelling College 2024
          2. Blz. 12 Portefeuilleverdeling
          3. Blz. 13 Samenstelling Gemeenteraad 2022-2025
      2. Blz. 14 2.1 Programma Dorpen en wijken
        1. Blz. 15 2.1.0 Inleiding
          1. Blz. 16 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 17 2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
          1. Blz. 18 Algemeen
          2. Blz. 19 Doelstellingen
            1. Blz. 20 Inwoners hebben meer invloed op hun leefomgeving en voelen zich betrokken bij maatschappelijke vraagstukken.
              1. Blz. 21 We gaan door met het ontwikkelen van de rol van dorps- en wijkwethouder.
              2. Blz. 22 We geven met de dorps- en wijkbudgetten inwonersgroepen directe invloed en zeggenschap over hun leefomgeving.
              3. Blz. 23 We ondersteunen met subsidies activiteiten die de leefbaarheid verbeteren in een dorp, buurt of straat.
              4. Blz. 24 We stellen een participatievisie op.
              5. Blz. 25 We vergroten het kennisniveau over gebiedsgericht werken en participatie binnen de organisatie.
              6. Blz. 26 We werken samen met inwoners en helpen hen op weg met plannen en ideeën die zij hebben voor hun leefomgeving en gemeenschap.
        3. Blz. 27 2.1.2 Deelname aan het maatschappelijk leven
          1. Blz. 28 Algemeen
          2. Blz. 29 Doelstellingen
            1. Blz. 30 a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
              1. Blz. 31 In 2024 halen we uit de samenleving gegevens op over cultuurdeelname, behoefte en waardering van de inwoners. De enquête uitslag is bouwsteen van de nieuwe Kadernota Cultuur.
            2. Blz. 32 b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
              1. Blz. 33 De cultuurcoaches worden meer op wijk/dorpsniveau ingezet.
            3. Blz. 34 c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
              1. Blz. 35 We verstrekken jaarlijks subsidie voor bibliotheekwerk
            4. Blz. 36 d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen.
              1. Blz. 37 We verstrekken jaarlijks subsidie aan de Fraeylemaborg
            5. Blz. 38 e. Onze beeldende kunst en gedenktekens/monumenten zijn in goede staat
              1. Blz. 39 Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
            6. Blz. 40 f. Het Groninger erfgoed bewaren
              1. Blz. 41 Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
            7. Blz. 42 g. Beschermen archeologische waarden
              1. Blz. 43 Toetsen of er archeologisch onderzoek nodig is
        4. Blz. 44 2.1.3 Sport en bewegen
          1. Blz. 45 Algemeen
          2. Blz. 46 Doelstellingen
            1. Blz. 47 a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
              1. Blz. 48 Uitvoering geven aan het lokaal sportakkoord
            2. Blz. 49 b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
              1. Blz. 50 Faciliteren en stimuleren van het verenigingsleven binnen de sport
            3. Blz. 51 c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
              1. Blz. 52 Gelijke basis voor sportverenigingen realiseren
        5. Blz. 53 2.1.4 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
          1. Blz. 54 Algemeen
          2. Blz. 55 Doelstellingen
            1. Blz. 56 a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
              1. Blz. 57 Creëren van bewustwording door informatie- en kennissessies te organiseren voor de gemeentelijke organisaties, inwoners en ondernemers. Dat heeft een preventieve werking en leidt tot meer signalen.
              2. Blz. 58 Gerichte handhavingsacties op basis van een (fenomeen)analyse, lokaal of in RIEC-verband.
              3. Blz. 59 Het risico gestuurd toepassen van de wet Bevordering Integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Bibob) als (preventief) bestuursrechtelijk instrument.
              4. Blz. 60 Inventarisatie naar de aard en de omvang van cybercriminaliteit in Midden-Groningen. Vervolgens bepalen op welke doelgroepen de aanpak op bewustwording en vergroten van de cyberweerbaarheid gericht moet zijn.
              5. Blz. 61 Investeren in het verstevigen van publieke en private (regionale) samenwerking, bijvoorbeeld in een aanpak van de buitengebieden, bedrijventerreinen en vakantieparken.
              6. Blz. 62 Versterken van onze informatiepositie door gegevens te koppelen uit de gemeentelijke systemen en informatie te delen in de casustafel ondermijning.
            2. Blz. 63 b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
              1. Blz. 64 Integrale aanpak op personen met overlastgevend en crimineel gedrag volgens het AVE model (aanpak voorkomen escalatie) waarbij veiligheid in het geding is.
              2. Blz. 65 Integrale aanpak op problematische jeugd(groepen) om overlastgevend of crimineel gedrag tegen te gaan.
              3. Blz. 66 Met partners die actief zijn op het gebied van zorg, ondersteuning, opvang en veiligheid zorgen we dat de keten jeugd en veiligheid als geheel optimaal functioneert.
              4. Blz. 67 Samen met het sociaal domein inzetten op preventieve activiteiten ter voorkoming van jonge aanwas in de ondermijnende en georganiseerde criminaliteit.
              5. Blz. 68 Werken aan een effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg door gezamenlijk te werken aan beleidsontwikkeling, prioriteiten te bepalen, het uitwisselen van kennis en expertise. Dit vraagt om een goed samenspel op bestuurlijk en ambtelijk niveau.
            3. Blz. 69 c. Veilige woon- en leefomgeving
              1. Blz. 70 (Door)ontwikkelen van datagericht werken; onderzoek doen naar een adequate wijze om zicht te krijgen op de omvang van diverse veiligheidsproblematiek in de gemeente.
              2. Blz. 71 (Verplichte) deelname aan de Veiligheidsregio Groningen
              3. Blz. 72 Blijvend inzetten op bestuurlijke maatregelen als huisverboden en gebiedsverboden om geweld en overlast te stoppen.
              4. Blz. 73 Controleren van de openbare bluswatervoorzieningen en diens bereikbaarheid. Daarnaast zorg dragen voor het onderhoud.
              5. Blz. 74 Een aanpak op oud en nieuw met een mix aan preventiemaatregelen: in samenwerking met bewoners zorgen voor een veilige situatie in wijken en dorpen, voorkomen van overlast door jongeren en afvalverbranding.
              6. Blz. 75 Het inzetten van handhaving op basis van meldingen en op aandachtslocaties.
              7. Blz. 76 Samen met ketenpartners inzetten op (preventieve) acties voor veel voorkomende criminaliteit.
              8. Blz. 77 Vanuit de invalshoek van veiligheid bijdragen aan een aanpak op de problematiek van verpauperde panden met kamerverhuurbeleid en toezicht en handhaving.
            4. Blz. 78 d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
              1. Blz. 79 Gerichte samenwerking met diverse partijen om onrust en polarisatie vroegtijdig te signaleren, te monitoren en in goede banen te leiden.
              2. Blz. 80 Om te voorkomen dat mensen overgaan tot radicaal gedrag realiseren we duurzame interventies samen met maatschappelijke organisaties en de veiligheidsketen.
              3. Blz. 81 Vroegtijdig in contact zijn met inwoners en belangengroeperingen die geconfronteerd worden met een overheidsbeslissing met effect op de leefomgeving.
        6. Blz. 82 2.1.5 Fysieke leefbaarheid
          1. Blz. 83 Algemeen
          2. Blz. 84 Doelstellingen
            1. Blz. 85 a. Afval: We geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan.
              1. Blz. 86 Evaluatie uitvoer gft en grofvuil
              2. Blz. 87 Onderzoek huisvesting nieuw afvalbrengpunt
            2. Blz. 88 b. Groen, zwerfafval en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
              1. Blz. 89 Acties zwerfafval
              2. Blz. 90 Inspecteren en repareren speeltoestellen
              3. Blz. 91 Uitvoeren en eventueel bijstellen beleidsplan groen
            3. Blz. 92 c. We beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
              1. Blz. 93 Opstellen beleidsplan Water
              2. Blz. 94 Opstellen en vaststellen beleidsplan Kunstwerken
            4. Blz. 95 d. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
              1. Blz. 96 Geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan
              2. Blz. 97 Uitvoeren project centrumgebied Gorecht-Oost
            5. Blz. 98 e. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
              1. Blz. 99 Opstellen nieuw beleidsplan GRP
              2. Blz. 100 Uitwerken subsidies regentonnen/afkoppelen
            6. Blz. 101 f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
              1. Blz. 102 Opstellen nieuw beleid wegen inclusief half verharding
        7. Blz. 103 2.1.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 104 Indicatoren
        8. Blz. 105 2.1.7 Financieel overzicht Dorpen en Wijken
          1. Blz. 106 Financieel overzicht
          2. Blz. 107 Toelichting
      3. Blz. 108 2.2 Programma Sociaal
        1. Blz. 109 2.2.0 Inleiding
          1. Blz. 110 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 111 2.2.1 Gezondheid
          1. Blz. 112 Algemeen
          2. Blz. 113 Doelstellingen
            1. Blz. 114 a. Alle betrokkenen werken intensief samen
              1. Blz. 115 Bevorderen van integraal samenwerken
            2. Blz. 116 b. Stimuleren van gezonde leefstijl
              1. Blz. 117 Uitvoering geven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord
        3. Blz. 118 2.2.2 Welzijn
          1. Blz. 119 Algemeen
          2. Blz. 120 Doelstellingen
            1. Blz. 121 a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
              1. Blz. 122 Sociaal-emotionele ondersteuning bieden voor inwoners in het aardbevingsgebied
              2. Blz. 123 Uitvoeren van Welzijn op Recept en Grip en Glans
            2. Blz. 124 b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
              1. Blz. 125 Bevorderen van de vitaliteit onder ouderen
              2. Blz. 126 Inzetten op een dementievriendelijke gemeente
              3. Blz. 127 Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
              4. Blz. 128 Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
            3. Blz. 129 c. Versterken van de informele ondersteuning
              1. Blz. 130 Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
              2. Blz. 131 Versterken en stimuleren van initiatieven en activiteiten door vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.
          3. Blz. 132 Indicatoren
        4. Blz. 133 2.2.3 Wmo
          1. Blz. 134 Algemeen
          2. Blz. 135 Doelstellingen
            1. Blz. 136 a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
              1. Blz. 137 Afbouwen externe inzet toezicht Wmo en Jeugd
              2. Blz. 138 Onderzoeken of we het toezicht op Beschermd Wonen zelf willen en kunnen uitvoeren
              3. Blz. 139 Uitvoering geven aan BIBOB onderzoeken in het kader van het Wmo contract
            2. Blz. 140 b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
              1. Blz. 141 Ontwikkelen van nieuwe vorm voor inwonersparticipatie
              2. Blz. 142 Uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek
            3. Blz. 143 c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
              1. Blz. 144 Het inzetten van ondersteuning in de thuissituatie
              2. Blz. 145 Onderzoek naar en herziening van Wmo-verstrekkingen voor vervoersvoorzieningen
              3. Blz. 146 Ontwikkelen algemene voorzieningen
              4. Blz. 147 Samenwerken met andere zorgdomeinen
              5. Blz. 148 Starten met de aanbesteding Doelgroepenvervoer
              6. Blz. 149 Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
              7. Blz. 150 Uitvoering geven aan de opgave Wonen en zorg
            4. Blz. 151 d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
          3. Blz. 152 Indicatoren
        5. Blz. 153 2.2.4 Jeugd, jeugdgezondheidszorg en onderwijs
          1. Blz. 154 Algemeen
          2. Blz. 155 Doelstellingen
            1. Blz. 156 a. Basis Jeugd
              1. Blz. 157 Jeugdhulp
              2. Blz. 158 Preventie
            2. Blz. 159 b. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning.
              1. Blz. 160 Onderzoeken van de beschikbaarheid van aanvullend preventief aanbod
            3. Blz. 161 c. Investeren op de aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld
              1. Blz. 162 Inzetten op veerkrachtbevordering van inwoners
              2. Blz. 163 Monitoren van alle veiligheidscasuïstiek
              3. Blz. 164 Starten met Handle with care
              4. Blz. 165 Traumasensitief werken in de sociale teams
            4. Blz. 166 d. Verbeteren van de jeugdhulp
              1. Blz. 167 Anders organiseren van de hoogspecialistische jeugdhulp
              2. Blz. 168 Ontwikkelen van beleid voor jeugdhulp bij de sociale teams
              3. Blz. 169 Uitvoeren van het NPG project Bevorderen Sociale Veerkracht
              4. Blz. 170 Zorgdragen voor betere en goedkopere jeugdhulp
            5. Blz. 171 e. Jeugdgezondheidszorg basis
              1. Blz. 172 GGD
            6. Blz. 173 f. Onderwijs basis
            7. Blz. 174 g. We vergroten gelijke kansen in het onderwijs
              1. Blz. 175 Uitvoeren van het NPG-project Tijd voor Toekomst
              2. Blz. 176 Uitvoeren van het Onderwijskansenakkoord
              3. Blz. 177 Uitvoeren van het project Kind-Ouder ondersteuners
            8. Blz. 178 i. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
              1. Blz. 179 Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
              2. Blz. 180 Opstellen van het Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting
            9. Blz. 181 j. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
              1. Blz. 182 Aanbieden van volwasseneneducatie
              2. Blz. 183 Investeren in de leesbevordering van kinderen en ouders
              3. Blz. 184 Inzetten op de betrokkenheid en inzet van werkgevers
              4. Blz. 185 Vergroten van de bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
          3. Blz. 186 Indicatoren
        6. Blz. 187 2.2.5 Participatiewet
          1. Blz. 188 Algemeen
          2. Blz. 189 Doelstellingen
            1. Blz. 190 a. De financiële hulp past goed bij wat onze inwoners met een laag inkomen nodig hebben.
              1. Blz. 191 Inwoners financieel ondersteunen
              2. Blz. 192 Onderzoek financiële ondersteuning
            2. Blz. 193 b. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
              1. Blz. 194 Re-integratiebeleid 2024-2027
              2. Blz. 195 Uitvoeren actieplan arbeidsmarktregio Werk in Zicht
              3. Blz. 196 Uitvoeren van het project 'Weer in Beeld'
            3. Blz. 197 c. Inwoners met een arbeidsbeperking kunnen een eigen inkomen verdienen
              1. Blz. 198 Extra beschermde werkplekken
            4. Blz. 199 d. Ondernemers met financiële problemen worden snel geholpen.
              1. Blz. 200 Contact leggen met ondernemers
              2. Blz. 201 Onderzoek naar toekomst loket zelfstandigen
            5. Blz. 202 e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
              1. Blz. 203 Inwoners kunnen na inburgering werken in een betaalde baan
              2. Blz. 204 Inwoners met de plicht om in te burgeren, krijgen taallessen.
              3. Blz. 205 Samen met woningbouwcoöperaties zorgen we voor de huisvesting van inburgeraars
            6. Blz. 206 f. Vluchtelingen uit Oekraïne worden goed opgevangen.
              1. Blz. 207 Geven van meer Nederlandse taallessen
              2. Blz. 208 Kinderen krijgen een plek op de gewone basisscholen
              3. Blz. 209 Zorgen voor betere opvangplekken
          3. Blz. 210 Indicatoren
        7. Blz. 211 2.2.6 Schuldhulpverlening
          1. Blz. 212 Algemeen
          2. Blz. 213 Doelstellingen
            1. Blz. 214 a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen
              1. Blz. 215 Onze website is voor iedereen toegankelijk.
              2. Blz. 216 Samen met statushouders werken wij aan hun financiële zelfredzaamheid.
              3. Blz. 217 Schuldhulpverlening voor ondernemers wordt aanbesteed aan een betrouwbare partner.
            2. Blz. 218 b. Wij werken samen met onze ketenpartners
              1. Blz. 219 Inwoners ontvangen de best passende, minst ingrijpende vorm van financiële ondersteuning.
            3. Blz. 220 c. Wij zetten de klant centraal
              1. Blz. 221 Onze klanten zijn tevreden over onze hulp.
            4. Blz. 222 d. Wij zetten in op een duurzame oplossing
              1. Blz. 223 Onze klanten doen op hun eigen niveau mee met hun financiële administratie.
            5. Blz. 224 e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!
              1. Blz. 225 Wij zetten ons in om financiële educatie een vaste plek in het onderwijs te geven.
        8. Blz. 226 2.2.7 Sociale teams
          1. Blz. 227 Algemeen
          2. Blz. 228 Doelstellingen
            1. Blz. 229 a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
              1. Blz. 230 Uitvoeren project Sociale veerkracht
            2. Blz. 231 b. Ondersteuningsvragen laagdrempelig oppakken
              1. Blz. 232 De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
            3. Blz. 233 c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
              1. Blz. 234 Verkleinen en beperken van de wachtlijsten binnen de sociale teams
            4. Blz. 235 d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
              1. Blz. 236 Bieden van passende collectieve voorzieningen
        9. Blz. 237 2.2.8 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 238 indicatoren
        10. Blz. 239 2.2.9 Financieel overzicht Sociaal
          1. Blz. 240 financieel overzicht sociaal
          2. Blz. 241 Toelichting
      4. Blz. 242 2.3 Programma Economie
        1. Blz. 243 2.3.0 Inleiding
          1. Blz. 244 Opbouw programma
        2. Blz. 245 2.3.1 Omgevingswet
          1. Blz. 246 Algemeen
          2. Blz. 247 Doelstellingen
            1. Blz. 248 a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
              1. Blz. 249 Aanpassen procedures
              2. Blz. 250 Vaststellen omgevingsvisie
        3. Blz. 251 2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
          1. Blz. 252 Algemeen
          2. Blz. 253 Doelstellingen
            1. Blz. 254 a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
              1. Blz. 255 Afronden IJsbaanlocatie Sappemeer
              2. Blz. 256 Bedrijvenpark Rengers Kolham
              3. Blz. 257 Drevenhof - Hoogezand
              4. Blz. 258 Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
              5. Blz. 259 Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West (2)
              6. Blz. 260 Volkshuisvestingsfonds
              7. Blz. 261 Vosholen fase 2
              8. Blz. 262 Wij werken verder aan Stadshart-Noord
            2. Blz. 263 b. Netwerken van sterke dorpen op het platteland
              1. Blz. 264 Tolweg Muntendam
              2. Blz. 265 Uitvoering geven aan Plan van aanpak programma vrijkomende kavels
              3. Blz. 266 Verlengde Veenlaan Slochteren
            3. Blz. 267 c. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
              1. Blz. 268 Bedrijventerreinen ontwikkelen
              2. Blz. 269 Een plan voor de dorpsontwikkeling van Muntendam
              3. Blz. 270 Wij werken de visie voor Harkstede verder uit
              4. Blz. 271 Wij werken samen met de inwoners aan de gebiedsontwikkeling Slochterhaven
              5. Blz. 272 Woonvisie vaststellen
            4. Blz. 273 d. Inspelen op nieuwe wet- en regelgeving
              1. Blz. 274 Maken van adequaat nieuw beleid
            5. Blz. 275 e. We willen dat mensen veilig en gezond kunnen wonen.
              1. Blz. 276 Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
        4. Blz. 277 2.3.3 Economie
          1. Blz. 278 Algemeen
          2. Blz. 279 Doelstellingen
            1. Blz. 280 a. Wij willen een uitstekende service bieden voor ondernemers en instellingen
              1. Blz. 281 Aanspreekpunt voor ondernemers
              2. Blz. 282 Bedrijventerreinenvisie
              3. Blz. 283 Informatie geven
              4. Blz. 284 Ondernemersloket
              5. Blz. 285 Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
            2. Blz. 286 b. Wij willen een duurzaam perspectief voor de landbouwsector
              1. Blz. 287 Agenda voor de Veenkoloniën
              2. Blz. 288 Landbouwagenda
              3. Blz. 289 Landbouwoverleg
              4. Blz. 290 Transitie Landelijk Gebied Groningen
              5. Blz. 291 Verbindingen leggen
            3. Blz. 292 c. Wij willen aantrekkelijke winkelgebieden
              1. Blz. 293 Wij geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
              2. Blz. 294 Wij maken het platform detailhandel mogelijk
              3. Blz. 295 Wij werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
            4. Blz. 296 d. Wij willen een groeiende en vitale vrijetijdssector
              1. Blz. 297 Wij werken samen aan de toekomst
              2. Blz. 298 Wij zorgen dat de buitenruimte op orde is
              3. Blz. 299 Wij zorgen voor een aantrekkelijk en beleefbaar aanbod (DNA en verhalen)
              4. Blz. 300 Wij zorgen voor een goede profilering en informatievoorziening
              5. Blz. 301 Wij zorgen voor een toekomstbestendige vrijetijdssector
          3. Blz. 302 Indicatoren
        5. Blz. 303 2.3.4 Verkeer
          1. Blz. 304 Algemeen
          2. Blz. 305 Doelstellingen
            1. Blz. 306 a. Gemeentelijk mobiliteitsbeleid op orde
              1. Blz. 307 Opstellen uitvoeringsprogramma SPV 2030
              2. Blz. 308 Opwaarderen treinstation Hoogezand-Sappemeer
              3. Blz. 309 Vaststellen mobiliteitsplan door de gemeenteraad
            2. Blz. 310 b. Participeren plan- en beleidsvorming derden
        6. Blz. 311 2.3.5 Duurzaamheid
          1. Blz. 312 Algemeen
          2. Blz. 313 Doelstellingen
            1. Blz. 314 a. Bieden van ondersteuning aan individuele inwoners om te verduurzamen
              1. Blz. 315 Beleid elektrische laadpalen
              2. Blz. 316 Energieloket en energiecoaches
              3. Blz. 317 Samenwerken om inwoners te bereiken
              4. Blz. 318 SPUK en NIP
              5. Blz. 319 Stimuleringslening
            2. Blz. 320 b. Mogelijk maken van het produceren en gebruiken van duurzame energie
              1. Blz. 321 Optimaliseren gebruik van elektriciteitsnet
              2. Blz. 322 Stimuleren Zon op dak
            3. Blz. 323 c. Wijken in Midden-Groningen zijn van het aardgas af.
              1. Blz. 324 Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
              2. Blz. 325 Gasvrij Gorecht
              3. Blz. 326 Wijkuitvoeringsplannen
            4. Blz. 327 d. De gemeente voert een duurzame bedrijfsvoering
              1. Blz. 328 Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
              2. Blz. 329 Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
              3. Blz. 330 Verduurzamen wagenpark
              4. Blz. 331 Verminderen interne afvalstromen
            5. Blz. 332 e. Bestrijden van droogte, hitte en wateroverlast als gevolg van het veranderd klimaat
              1. Blz. 333 Uitvoeren klimaatadaptatieplan Midden-Groningen
        7. Blz. 334 2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 335 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 336 2.3.7 Financieel overzicht Economie
          1. Blz. 337 Economie Financieel Overzicht
          2. Blz. 338 Toelichting
      5. Blz. 339 2.4 Programma Dienstverlening
        1. Blz. 340 2.4.0 Inleiding
          1. Blz. 341 Visie
        2. Blz. 342 2.4.1 Bestendigen van optimale dienstverlening
          1. Blz. 343 Algemeen
          2. Blz. 344 Doelstellingen
            1. Blz. 345 a. Digitale dienstverlening van Burgerzaken verbeteren
              1. Blz. 346 Doorontwikkeling online-dienstverlening Burgerzaken
            2. Blz. 347 b. Optimale dienstverlening tijdens een (reis-) documentenpiek
              1. Blz. 348 Opvangen (reis)documentenpiek
            3. Blz. 349 c. Implementeren en uitvoeren nieuwe wetgeving
              1. Blz. 350 Implementatie van de 'Wet modernisering bestuurlijk verkeer
              2. Blz. 351 Uitvoering wet dubbele achternaam
            4. Blz. 352 d. Goed verloop Europese verkiezingen 2024
              1. Blz. 353 Europese verkiezingen 2024 goed, veilig en toegankelijk organiseren
            5. Blz. 354 e. Uitkomsten (interne) onderzoeken dienstverlening implementeren in de bedrijfsvoering
              1. Blz. 355 Fixi (meldingen openbare ruimte)
              2. Blz. 356 Inwonersonderzoek 2024
              3. Blz. 357 Inzet POK-middelen
              4. Blz. 358 Strategienota Dienstverlening
              5. Blz. 359 Visie dienstverlening
              6. Blz. 360 Zaaksysteem Djuma
        3. Blz. 361 2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
          1. Blz. 362 Financieel overzicht
          2. Blz. 363 Toelichting
      6. Blz. 364 2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
        1. Blz. 365 2.5.0 Inleiding
          1. Blz. 366 Visie, doelstelling en opbouw programma
        2. Blz. 367 2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
          1. Blz. 368 Algemeen
          2. Blz. 369 Doelstellingen
            1. Blz. 370 a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk laten beoordelen
            2. Blz. 371 b. De versterkingsopgave gebiedsgericht vormgeven
            3. Blz. 372 c. Beëindiging van de gaswinning
            4. Blz. 373 d. Een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken mede mogelijk maken
            5. Blz. 374 e. De eigenaren in batch 1588 kunnen hun versterkingsprojecten realiseren
            6. Blz. 375 f. Veilige en toekomstbestendige scholen realiseren
            7. Blz. 376 g. Voorkomen dat onze inwoners zelf de versterkingsopgave betalen
            8. Blz. 377 h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
        3. Blz. 378 2.5.2 Nationaal Programma Groningen
          1. Blz. 379 Algemeen
          2. Blz. 380 Doelstellingen
            1. Blz. 381 a. Uitvoering geven aan het lokaal Programmaplan Hart voor Midden-Groningen
            2. Blz. 382 b. Aanvragen van tweede (en derde) fases van lopende projecten
            3. Blz. 383 c. Voorbereiden aanvraag nieuwe projecten
            4. Blz. 384 d. Uitvoering geven aan het collegeprogramma Samen aan de Slag
            5. Blz. 385 e. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid van inwoners
            6. Blz. 386 f. Meten en rapporteren
            7. Blz. 387 g. Voorbereiden van de borging van de projectresultaten in het reguliere werk
          3. Blz. 388 Voortgang projecten
        4. Blz. 389 2.5.3 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
          1. Blz. 390 Gevolgen gas- en zoutwinning
          2. Blz. 391 Programma gevolgen gaswinning
          3. Blz. 392 Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
      7. Blz. 393 2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 394 2.6.0 Inleiding
          1. Blz. 395 Voorwoord
        2. Blz. 396 2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 397 Inleiding
          2. Blz. 398 Algemene dekkingsmiddelen
          3. Blz. 399 Overhead
          4. Blz. 400 Lasten personeel en bedrijfsvoering
          5. Blz. 401 Algemene reserve
          6. Blz. 402 Vennootschapsbelasting
          7. Blz. 403 Onvoorzien
        3. Blz. 404 2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
          1. Blz. 405 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 406 2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 407 Bestuur en bedrijfsvoering
          2. Blz. 408 Toelichting
    3. Blz. 409 3. Paragrafen
      1. Blz. 410 3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 411 De opgave voor 2024
          1. Blz. 412 Opgave 2022
        2. Blz. 413 HRM & Organisatieontwikkeling
          1. Blz. 414 Algemeen
          2. Blz. 415 HRM
          3. Blz. 416 Opbouw ambtelijke organisatie
        3. Blz. 417 Informatisering en automatisering
          1. Blz. 418 I&A
        4. Blz. 419 Wij zijn in control
          1. Blz. 420 Infomatisering en privacy
        5. Blz. 421 Communicatie
          1. Blz. 422 Facilitaire zaken
        6. Blz. 423 Fraude & Integriteit
          1. Blz. 424 Integriteit
        7. Blz. 425 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 426 Voorwaardencriterium
          2. Blz. 427 Werkzaamheden en bevindingen
      2. Blz. 428 3.2 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 429 Inleiding
          1. Blz. 430 Inleiding
        2. Blz. 431 Inkomsten lokale heffingen
          1. Blz. 432 Inkomsten lokale heffingen
        3. Blz. 433 Beleid lokale heffingen
          1. Blz. 434 Beleid lokale heffingen
        4. Blz. 435 Kostendekkendheid van de heffingen
          1. Blz. 436 Kostendekking van de heffingen
          2. Blz. 437 Kostendekkendheid van de rioolheffing
          3. Blz. 438 Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
          4. Blz. 439 Kostendekkendheid leges
        5. Blz. 440 Belastingdruk (woonlasten)
          1. Blz. 441 Woonlasten
        6. Blz. 442 Kwijtscheldingsbeleid
          1. Blz. 443 Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 444 3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 445 Inleiding
          1. Blz. 446 Inleiding
        2. Blz. 447 Integraal risicomanagement
          1. Blz. 448 Integraal risicomanagement
        3. Blz. 449 Weerstandscapaciteit
          1. Blz. 450 Weghalen
        4. Blz. 451 Beschikbare weerstandscapaciteit
          1. Blz. 452 Beschikbare weerstandscapaciteit
        5. Blz. 453 Benodigde weerstandscapaciteit
          1. Blz. 454 Beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 455 Overzicht risico's
          1. Blz. 456 Risicotabel 2024
          2. Blz. 457 Overzicht risico's
        7. Blz. 458 Financiële kengetallen
          1. Blz. 459 Financiële kengetallen
      4. Blz. 460 3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 461 Inleiding
          1. Blz. 462 Inleiding
        2. Blz. 463 Ambitie
          1. Blz. 464 Ambitie
        3. Blz. 465 Doelstellingen
          1. Blz. 466 Doelstellingen
        4. Blz. 467 Inzet
          1. Blz. 468 Inzet
        5. Blz. 469 Kerncijfers kapitaalgoederen
          1. Blz. 470 Kerncijfers kapitaalgoederen
        6. Blz. 471 Financieel overzicht kapitaalgoederen
          1. Blz. 472 Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
      5. Blz. 473 3.5 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 474 Inleiding
          1. Blz. 475 Inleiding
        2. Blz. 476 Wettelijk kader
          1. Blz. 477 Wettelijk kader
        3. Blz. 478 Vermogenspositie
          1. Blz. 479 Vermogenspositie
        4. Blz. 480 Herfinanciering en aanvullende financiering
          1. Blz. 481 Herfinanciering en aanvullende financiering
        5. Blz. 482 Financieringsbeleid
          1. Blz. 483 Financieringsbeleid
        6. Blz. 484 Liquiditeitenbeheer
          1. Blz. 485 Liquiditeitenbeheer
        7. Blz. 486 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
          1. Blz. 487 Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
        8. Blz. 488 Risicobeheersing
          1. Blz. 489 Risicobeheersing
          2. Blz. 490 Renterisico en renterisico's vaste schuld
          3. Blz. 491 Kredietrisico's en interne rente
          4. Blz. 492 Vervolg risicobeheersing
          5. Blz. 493 Gewaarborgde geldleningen
      6. Blz. 494 3.6 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 495 Inleiding verbonden partijen
          1. Blz. 496 Inleiding
        2. Blz. 497 Verbonden partijen
          1. Blz. 498 Verbonden partijen
        3. Blz. 499 Informatie per verbonden partijen
          1. Blz. 500 Informatie per verbonden partijen
          2. Blz. 501 Openbaar lichaam
          3. Blz. 502 BV & NV
          4. Blz. 503 Verenigingen
          5. Blz. 504 Stichtingen
          6. Blz. 505 Overig
      7. Blz. 506 3.7 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 507 Inleiding Grondbeleid
          1. Blz. 508 Inleiding
        2. Blz. 509 Herziening grondexploitaties
          1. Blz. 510 Herziening grondexploitaties
        3. Blz. 511 Winst en verlies
          1. Blz. 512 Winst en verlies
        4. Blz. 513 Grondexploitaties
          1. Blz. 514 Grondexploitaties
        5. Blz. 515 Financieel
          1. Blz. 516 Financieel
          2. Blz. 517 Grondexploitatie
          3. Blz. 518 Boekwaarden grondexploitaties
          4. Blz. 519 GREX2
          5. Blz. 520 Tabel 3
        6. Blz. 521 Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
          1. Blz. 522 Overige complexen
        7. Blz. 523 Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
          1. Blz. 524 Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
        8. Blz. 525 Risico's
          1. Blz. 526 Risico's
      8. Blz. 527 3.8 Paragraaf Bestuur
        1. Blz. 528 Inleiding bestuur
          1. Blz. 529 Inleiding
        2. Blz. 530 Interactieve beleidsvorming
          1. Blz. 531 Gemeente en samenleving
          2. Blz. 532 Raadsakkoord 2022-2026
        3. Blz. 533 Passende vergaderstructuur voor de raad
          1. Blz. 534 Passende vergaderstructuur voor de raad
          2. Blz. 535 In gesprek met de samenleving
        4. Blz. 536 Rekenkamer Midden-Groningen
          1. Blz. 537 Rekenkamer Midden-Groningen
      9. Blz. 538 3.9 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
        1. Blz. 539 Wet open overheid
    4. Blz. 540 4. Jaarrekening
      1. Blz. 541 4.1 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 542 Subsidieregister begroting 2022
        2. Blz. 543 Conclusie
      2. Blz. 544 4.2 Overzicht baten en lasten per programma
        1. Blz. 545 Overzicht
      3. Blz. 546 4.3 Toelichting op baten en lasten
        1. Blz. 547 4.3.1 Analyse afwijkingen
          1. Blz. 548 Analyse afwijkingen
        2. Blz. 549 4.3.2 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 550 Incidentele baten en lasten
          2. Blz. 551 Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
        3. Blz. 552 4.3.3 Structureel evenwicht
          1. Blz. 553 Structureel evenwicht
        4. Blz. 554 4.3.4 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 555 Overzicht structurele toevoegingen/onttrekkingen reserves
      4. Blz. 556 4.4 Balans
        1. Blz. 557 Balans
      5. Blz. 558 4.5 Toelichting balans
        1. Blz. 559 4.5.1 Waarderingsgrondslagen
          1. Blz. 560 Waarderingsgrondslagen
        2. Blz. 561 4.5.2 Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
          1. Blz. 562 Methode van afschrijving en afschrijvingstermijnen
        3. Blz. 563 4.5.3 Toelichting op activa
          1. Blz. 564 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 565 Materiële vaste activa
          3. Blz. 566 Financiële vaste activa
          4. Blz. 567 Voorraden
          5. Blz. 568 Tabel 2
          6. Blz. 569 Uiteenzetting met een rentetypische looptijd < 1 jaar
          7. Blz. 570 Verloop risicovoorzieningen
          8. Blz. 571 Liquide middelen
          9. Blz. 572 Overlopende activa
        4. Blz. 573 4.5.4 Toelichting op passiva
          1. Blz. 574 Eigen vermogen
          2. Blz. 575 Voorzieningen
          3. Blz. 576 Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar
          4. Blz. 577 Vlottende schulden
          5. Blz. 578 Overlopende passiva
          6. Blz. 579 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          7. Blz. 580 Gewaarborgde geldleningen
          8. Blz. 581 Contractuele verplichtingen
          9. Blz. 582 Verlofuren
          10. Blz. 583 Eigen bijdrage WMO
      6. Blz. 584 4.6 Overzicht baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 585 Financieel tabel
      7. Blz. 586 4.7 Overzicht Investeringen
        1. Blz. 587 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
        2. Blz. 588 Doorlopende investeringskredieten
        3. Blz. 589 In 2024 gereed gemelde investeringen
      8. Blz. 590 4.8 Wet normering topinkomens
        1. Blz. 591 WNT
      9. Blz. 592 4.9 Incidentele subsidies 2024
        1. Blz. 593 Incidentele subsidies 2024
      10. Blz. 594 4.10 Overzicht verantwoording specifieke uitkeringen (SiSa)
        1. Blz. 595 4.7 Overzicht investeringen
    5. Acties
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap