Omschrijving (toelichting)

Voor maatwerkvoorzieningen moeten inwoners een aanvraag indienen bij het Sociaal Team. daar wordt beoordeeld of mensen recht hebben op een maatwerkvoorziening en welke voor hen het meest geschikt is. We bieden maatwerkvoorzieningen op de volgende gebieden;

1. Begeleiding
We bieden ondersteuning bij het versterken van de zelfredzaamheid en aanbrengen van structuur en regie in het dagelijks leven. Ook bieden we ondersteuning bij het participeren en meedoen in de maatschappij en het benutten van de eigen kracht en het versterken van zijn sociale omgeving. Indien nodig is de begeleiding daarnaast gericht op het ontlasten van de persoon die gebruikelijke hulp of mantelzorg biedt (bij dreigende overbelasting) dit doen we onder andere door het bieden van dagbesteding.

2. Beschermd Wonen
Mensen met een psychiatrische problematiek zijn som niet in staat om zelfstandig te wonen. Zij kunnen dan gebruik maken van specialistische voorziening waar afhankelijk van de benodigde ondersteuning vraag 24 uurs zorg dichtbij f op afstand geboden kan worden. De bedoeling is dat cliënten indien mogelijk zo snel als mogelijk weer terug keren naar hun eigen woonomgeving. Om deze overgang soepeler te laten verlopen wordt er steeds meer ingezet om extramurale ondersteuning in de thuissituatie.

3. Hulp bij het Huishouden
Het huishouden doen is onderdeel van zelfredzaamheid. Kan een inwoner zijn eigen huishouden niet doen? En kan hij dit niet zelf oplossen? Dan kan hij de Wmo gebruiken.
Door de invoering van het abonnementstarief in 2019 zijn de aanvragen en kosten voor huishoudelijke hulp sterk toegenomen. De maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden blijft beschikbaar voor inwoners die geen financiële mogelijkheden hebben om huishoudelijke hulp te regelen. En voor hen die niet de organisatorische vermogens hebben om het huishouden te organiseren.

4. Hulpmiddelen
Mensen met fysieke beperkingen of een chronische ziekte kunnen moeite hebben met activiteiten van het dagelijks leven. Dit gaat bijvoorbeeld over het verplaatsen over korte afstanden, gebruik maken van badkamer of toilet, het in en uit bed komen en traplopen. Hiervoor kunnen ze in aanmerking komen voor een hulpmiddel. Daar bedoelen we bijvoorbeeld een (elektrische) rolstoel, tillift, scootmobiel, driewielfiets en een douchestoel.
Wij vinden het belangrijk dat de inwoner eigen regie heeft. Maar ook de klanttevredenheid, duurzaamheid van middelen en de samenwerking met het lokaal Midden en Klein Bedrijf (MKB) en aansluiting op standaardregistratiesystemen vinden we belangrijk. Elk kwartaal monitoren we de uitvoering en dienstverlening van de hulpmiddelen.