-
Blz. 1
Programmabegroting 2023
-
Blz. 2
Programmabegroting 2023
-
Blz. 3
1. Algemeen en 2. Programma's
-
Blz. 4
1 . Algemeen
-
Blz. 5
1.0 Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
1.1 Inleiding
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Financieel beeld in een notendop
-
Blz. 10
Autonome ontwikkelingen
-
Blz. 11
Uitzettingen bestaand beleid
-
Blz. 12
Ambities
-
Blz. 13
Aanvullende indexatie
-
Blz. 14
Een sluitende begroting 2023-2025, aandachtspunt 2026
-
Blz. 15
1.2 Begroting in één oogopslag
-
Blz. 16
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 17
1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
-
Blz. 18
Samenstelling College 2022-2025
-
Blz. 19
Samenstelling Gemeenteraad 2022-2025
-
Blz. 20
2.1 Programma Dorpen en wijken
-
Blz. 21
2.1.0 Inleiding
-
Blz. 22
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 23
2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
-
Blz. 24
Inleiding
-
Blz. 25
Ambities
-
Blz. 26
Trends en ontwikkeling
-
Blz. 27
Doelstellingen
-
Blz. 28
a. Invloed geven van inwoners op leven in dorp of wijk
-
Blz. 29
Invloed geven aan actieve bewonersgroepen
-
Blz. 30
2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten
-
Blz. 31
Inleiding
-
Blz. 32
Ambities
-
Blz. 33
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
a. Beleid vaststellen voor voorzieningen en vastgoed
-
Blz. 36
Uitwerken van beleid
-
Blz. 37
2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven
-
Blz. 38
Inleiding
-
Blz. 39
Ambities
-
Blz. 40
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 41
Doelstellingen
-
Blz. 42
a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
-
Blz. 43
Met NPG projecten het cultuurveld versterken op gebied van jongerencultuur en cultuur-educatie
-
Blz. 44
b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
-
Blz. 45
c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
-
Blz. 46
d. Het historisch erfgoed Fraeylemaborg openstellen.
-
Blz. 47
Met Stichting Fraeylemaborg meerjarige subsidie-afspraken maken zoals die in de Kadernota Cultuur zijn verwoord.
-
Blz. 48
e. Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
-
Blz. 49
Onderhoud en restauratie beeldende kunst en monumenten
-
Blz. 50
f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
-
Blz. 51
Uitvoering geven aan lokaal NPG erfgoed project Toekomstbestendig Cultureel Erfgoed
-
Blz. 52
Verlenen van onderhouds- en restauratiesubsidies
-
Blz. 53
g. Beschermen archeologische waarden
-
Blz. 54
Uitvoeren archeologische toets
-
Blz. 55
2.1.4 Sport en bewegen
-
Blz. 56
Inleiding
-
Blz. 57
Ambities
-
Blz. 58
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 59
Doelstellingen
-
Blz. 60
a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
-
Blz. 61
Vanuit het lokaal sportakkoord maken we een kennismaking met verschillende sporten en cultuur mogelijk.
-
Blz. 62
Wij organiseren en ondersteunen wandelgroepen in meerdere dorpen als toegankelijk beweegaanbod voor ouderen en kwetsbare doelgroepen.
-
Blz. 63
Wij zetten buurtsportcoaches om sport en bewegen onder te jeugd te stimuleren.
-
Blz. 64
b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 65
Samen met sportverenigingen en andere partijen geven wij uitvoering aan het lokaal sportakkoord en ontplooien we initiatieven om verenigingen te versterken.
-
Blz. 66
Vanuit het lokaal sportakkoord zetten we een subsidieregeling op om (samenwerkings)initiatieven van sportverenigingen te stimuleren.
-
Blz. 67
Wij ondersteunen sportaanbieders bij het ontwikkelen van voldoende bestuurlijk en sporttechnisch kader door middel van de inzet van een verenigingsondersteuner.
-
Blz. 68
c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
-
Blz. 69
Wij gaan afspraken met binnen- en buitensportverenigingen over eigendom, beheer en onderhoud van accommodaties verder harmoniseren in goed overleg met de verenigingen.
-
Blz. 70
Wij voeren innovaties door om onze sportaccommodaties te verbeteren en aantrekkelijker te maken.
-
Blz. 71
2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
-
Blz. 72
Inleiding
-
Blz. 73
Ambities
-
Blz. 74
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 75
Doelstellingen
-
Blz. 76
a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 77
b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
-
Blz. 78
c. Veilige woon- en leefomgeving
-
Blz. 79
d. Maatschappelijke onrust of verdeeldheid bij overheidsbeslissingen
-
Blz. 80
2.1.6 Fysieke leefbaarheid
-
Blz. 81
Inleiding
-
Blz. 82
Ambitie: Een fijne omgeving draagt bij aan een prettig gevoel voor iedereen
-
Blz. 83
Trends en indicatoren
-
Blz. 84
Doelstellingen
-
Blz. 85
a. Afval: We geven uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan.
-
Blz. 86
Implementeren van een aangepaste en efficiëntere afvalinzameling
-
Blz. 87
Stimuleren afvalscheiding onder andere met behulp van de afvalcoaches
-
Blz. 88
Uitwerken van de conclusies en aanbevelingen vanuit de evaluatie van het afvalbeleid
-
Blz. 89
b. Groen, zwerfafval en spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
-
Blz. 90
Uitvoeren inspecties beeldkwaliteit
-
Blz. 91
Uitvoeren inspecties speeltoestellen
-
Blz. 92
Uitvoering geven aan projecten zoals Oosterpark, Drevenbos en Dorpspark de Akkers
-
Blz. 93
c. We beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
-
Blz. 94
Onderhouden van onze kunstwerken zodat deze veilig blijven
-
Blz. 95
Opstellen van een integrale meerjaren onderhoudsplanning/beheerplan
-
Blz. 96
Uitwerken van het vastgestelde beleid
-
Blz. 97
d. We beheren en onderhouden de openbare verlichting volgens het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 98
Vervangen PL-lampen
-
Blz. 99
Uitvoeren meerjaren vervangingsplan
-
Blz. 100
e. We beheren en onderhouden het riolenstelsel volgens het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
-
Blz. 101
Afsluiten van raamovereenkomsten renovatie, reiniging en inspectie
-
Blz. 102
Opstellen beheerplan kolken en vegen
-
Blz. 103
Opstellen beleidsplan Water
-
Blz. 104
Opstellen uitvoeringsagenda klimaatadaptatie
-
Blz. 105
Opzetten van risicogericht beheer
-
Blz. 106
f. We beheren en onderhouden onze wegen volgens de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
-
Blz. 107
Het afsluiten van een raamovereenkomst groot onderhoud elementen verharding;
-
Blz. 108
Het afsluiten van een raam overeenkomst groot onderhoud asfalt
-
Blz. 109
Het opstellen meerjaren onderhoudsplanning
-
Blz. 110
Het uitvoeren van een inspectie naar hoe onze wegen er op het eerste gezicht uitzien
-
Blz. 111
Het uitvoeren van een onderzoek naar hoe lang onze wegen nog goed zijn
-
Blz. 112
Het uitwerken inspecties halfverharding (zoals grind) naar een beheerplan.
-
Blz. 113
2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 114
Indicatoren
-
Blz. 115
2.1.8 Financieel overzicht Dorpen en Wijken
-
Blz. 116
Financieel overzicht
-
Blz. 117
Toelichting
-
Blz. 118
2.2 Programma Sociaal
-
Blz. 119
2.2.0 Inleiding
-
Blz. 120
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 121
2.2.1 Gezondheid
-
Blz. 122
Inleiding
-
Blz. 123
Ambities
-
Blz. 124
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
a. Alle betrokkenen werken intensief samen
-
Blz. 127
We werken integraal samen binnen en buiten de gemeente
-
Blz. 128
We werken samen in de stuurgroep lokaal preventieakkoord
-
Blz. 129
b. Stimuleren van gezonde leefstijl
-
Blz. 130
We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord
-
Blz. 131
We zetten in op valpreventie
-
Blz. 132
We passen de JOGG-aanpak toe
-
Blz. 133
Toevoegingen aan de openbare ruimte
-
Blz. 134
We geven voorlichting
-
Blz. 135
2.2.2 Welzijn
-
Blz. 136
Inleiding
-
Blz. 137
Ambities
-
Blz. 138
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
-
Blz. 141
Sociaal-emotionele ondersteuning voor inwoners in het aardbevingsgebied
-
Blz. 142
We voeren Welzijn op Recept en Grip en Glans uit
-
Blz. 143
b. Het bevorderen van het welbevinden van ouderen (60+) waarbij eigen regie en zelfredzaamheid het uitgangspunt is
-
Blz. 144
Terugdringen van eenzaamheid onder ouderen
-
Blz. 145
Het bevorderen van een dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 146
Het bevorderen van vitaliteit onder ouderen
-
Blz. 147
Uitvoering geven aan het landelijk programma 'Wonen en zorg voor ouderen'
-
Blz. 148
c. Versterken van de informele ondersteuning
-
Blz. 149
Organiseren van vrij toegankelijke informatie -en adviespunten
-
Blz. 150
Werving van vrijwilligers en goede aansluiting tussen vraag en aanbod
-
Blz. 151
2.2.3 Wmo
-
Blz. 152
Inleiding
-
Blz. 153
Ambities
-
Blz. 154
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 155
Doelstellingen
-
Blz. 156
a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
-
Blz. 157
Inzet toezichthouders
-
Blz. 158
Preventie aan de poort
-
Blz. 159
b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 160
Adviesraad Sociaal Domein
-
Blz. 161
Onafhankelijke cliëntondersteuning
-
Blz. 162
c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
-
Blz. 163
Bieden van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 164
Bieden van ondersteuning aan inwoners die tot de OGGz doelgroep behoren
-
Blz. 165
Bieden van Vervoer voor mensen die niet in staat zijn op eigen kracht te reizen
-
Blz. 166
Bieden van voorzieningen die algemeen toegankelijk zijn
-
Blz. 167
Maken van afspraken met woningcorporatie en huurdersorganisaties
-
Blz. 168
We passen de Omgekeerde toets toe
-
Blz. 169
We voeren alle verkennende onderzoeken in het kader van de Wvggz uit binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 170
d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
-
Blz. 171
Uitvoeren van de acties in de Lokale Toegankelijkheidsagenda
-
Blz. 172
2.2.4 Jeugd
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Ambities
-
Blz. 175
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 176
Doelstellingen
-
Blz. 177
a. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning
-
Blz. 178
We continueren de inzet Ondersteuning Jeugd en Gezin
-
Blz. 179
We nemen aanvullende diensten af van de GGD rondom jeugd.
-
Blz. 180
We investeren in kansengelijkheid
-
Blz. 181
Inzetten op laagdrempelige voorzieningen
-
Blz. 182
b. Ontwikkelen van een aanpak rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 183
We bevorderen de deskundigheid van de professionals in de sociale teams
-
Blz. 184
We geven voorlichting aan inwoners over huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 185
We verbeteren de samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 186
We zorgen voor voldoende passend hulpaanbod voor betrokkenen rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 187
c. Verbeteren van de jeugdhulp
-
Blz. 188
Beheersmaatregelen jeugdhulp
-
Blz. 189
We organiseren een deel van de jeugdhulp lokaal
-
Blz. 190
We ontwikkelen het toezicht op jeugdhulp
-
Blz. 191
We versterken de verbinding onderwijs en zorg
-
Blz. 192
We werken samen met alle Groninger gemeenten aan een dekkend landschap van (hoog-specialistische) jeugdhulp
-
Blz. 193
2.2.5 Onderwijs en onderwijshuisvesting
-
Blz. 194
Inleiding
-
Blz. 195
Ambities
-
Blz. 196
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 197
Doelstellingen
-
Blz. 198
a. Kinderen maken een goede start in het onderwijs
-
Blz. 199
We houden toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 200
We verbeteren de kwaliteit van Voorschoolse Educatie
-
Blz. 201
We vergroten het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie
-
Blz. 202
We vergroten ouderbetrokkenheid bij voorschoolse educatie
-
Blz. 203
We voeren een stimulerend taal-en leesaanbod uit voor kinderen van 0-12 jaar
-
Blz. 204
b. Vergroten van gelijke kansen en bereikbaarheid van het onderwijs
-
Blz. 205
We bieden leerlingenvervoer
-
Blz. 206
We ondersteunen de taalschool voor kinderen met een migratieachtergrond
-
Blz. 207
We gaan de extra maatregelen om onderwijskansen te vergroten uitwerken en uitvoeren
-
Blz. 208
c. Onderwijs/opvang, zorg , welzijn en cultuur werken samen voor een optimale (talent)ontwikkeling van elk kind
-
Blz. 209
We versterken de samenwerking tussen onderwijs en zorg
-
Blz. 210
We zorgen voor een goede overdracht van peuteropvang naar basisschool
-
Blz. 211
d. Jongeren verlaten de school met minimaal een startkwalificatie
-
Blz. 212
We zetten extra in op het voorkomen langdurige uitval (thuiszitten)
-
Blz. 213
Jongeren krijgen op de MBO scholen hulp bij persoonlijke vragen of problemen
-
Blz. 214
We hebben een aangepaste MBO2 opleiding voor jongeren die niet naar een gewone mbo-school kunnen
-
Blz. 215
We helpen jongeren om weer terug naar school naar te gaan
-
Blz. 216
e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
-
Blz. 217
Inwoners kunnen in het Taalhuis aan de slag met hun basisvaardigheden
-
Blz. 218
We investeren in leesbevordering van kinderen en ouders
-
Blz. 219
We vergroten bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
-
Blz. 220
We zetten in op betrokkenheid en inzet van werkgevers
-
Blz. 221
Inwoners kunnen volwasseneneducatie volgen om beter te leren schrijven, lezen, rekenen en omgaan met de computer.
-
Blz. 222
f. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
-
Blz. 223
Opstellen Programma en Overzicht
-
Blz. 224
Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 225
2.2.6 Participatiewet
-
Blz. 226
Inleiding
-
Blz. 227
Ambities
-
Blz. 228
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 229
Doelstellingen
-
Blz. 230
a. Inwoners hebben genoeg inkomen om alle noodzakelijke kosten te betalen
-
Blz. 231
We passen de omgekeerde toets toe
-
Blz. 232
We geven sociale organisaties geld zodat zij inwoners met een laag inkomen kunnen helpen
-
Blz. 233
We geven financiële ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen
-
Blz. 234
We hebben samen met de woningbouwvereniging de voorzieningenwijzer
-
Blz. 235
We hebben één toegang voor inwoners met financiële vragen
-
Blz. 236
b. Inwoners met een laag inkomen kunnen meedoen aan sociale activiteiten
-
Blz. 237
We hebben een maatwerkbudget voor kinderen.
-
Blz. 238
We geven geld aan inwoners met een laag inkomen voor sociale activiteiten
-
Blz. 239
c. Inwoners hebben een betaalde baan. Als dat (nog) niet lukt, dan blijven inwoners hun talenten en mogelijkheden gebruiken
-
Blz. 240
We ondersteunen inwoners bij het vinden van een betaalde baan.
-
Blz. 241
Inwoners met een uitkering krijgen scholing als dat de kansen op een betaalde baan groter maakt.
-
Blz. 242
We helpen inwoners om genoeg inkomen te verdienen met een eigen bedrijf.
-
Blz. 243
We helpen inwoners bij het meedoen aan sociale activiteiten.
-
Blz. 244
We voeren maatregelen uit om de armoedeval tegen te gaan.
-
Blz. 245
We werken aan een leer-werkbedrijf waar alle inwoners met een lagere opleiding zich kunnen ontwikkelen.
-
Blz. 246
d. Inwoners met een arbeidshandicap kunnen een eigen inkomen verdienen
-
Blz. 247
We geven een vergoeding aan werkgevers voor de loonkosten van een werknemer met een arbeidshandicap.
-
Blz. 248
We organiseren beschermde werkplekken binnen het Werkbedrijf BWRI.
-
Blz. 249
We zorgen voor aangepaste werkplekken voor inwoners met een WSW-indicatie.
-
Blz. 250
We begeleiden inwoners met een arbeidshandicap op het werk zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren.
-
Blz. 251
e. Inwoners die nieuw zijn in Nederland voelen zich hier thuis en kunnen snel meedoen, het liefst via betaald werk
-
Blz. 252
We bieden vanaf de start van de uitkering van nieuwkomers hulp bij het betalen van belangrijke rekeningen, zoals de huur, energie en zorgverzekering.
-
Blz. 253
We geven praktische hulp aan nieuwkomers.
-
Blz. 254
We helpen nieuwkomers tijdens het inburgeringstraject
-
Blz. 255
f. Vluchtelingen uit Oekraïne krijgen hulp om hier goed te kunnen wonen.
-
Blz. 256
We geven financiële hulp aan vluchtelingen.
-
Blz. 257
We helpen vluchtelingen bij het vinden van betaald werk.
-
Blz. 258
2.2.7 Schuldhulpverlening
-
Blz. 259
Inleiding
-
Blz. 260
Ambities
-
Blz. 261
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 262
Doelstellingen
-
Blz. 263
a. Wij hebben aandacht voor onze inwoners en bijzondere doelgroepen
-
Blz. 264
Statushouders zijn zoveel mogelijk betrokken bij hun geldzaken.
-
Blz. 265
Wij staan klaar voor ondernemers met schulden.
-
Blz. 266
Wij maken gebruik van een dashboard waarmee we onze dienstverlening richting inwoners kunnen bewaken.
-
Blz. 267
b. Wij werken samen met onze ketenpartners
-
Blz. 268
Convenant aangesloten bewindvoerders en gemeente streven naar een aanmeldtijd voor schuldhulpverlening van maximaal een jaar.
-
Blz. 269
c. Wij zetten de klant centraal
-
Blz. 270
Samen met onze klanten kijken wij naar ons werk. (klantpanel)
-
Blz. 271
d. Wij zetten in op een duurzame oplossing
-
Blz. 272
Onze klanten doen op hun eigen niveau mee aan hun administratie.
-
Blz. 273
Klanten die uitstromen hebben een goed vangnet en wij bieden goede nazorg.
-
Blz. 274
e. Wij zetten in op preventie en we gaan erop af!
-
Blz. 275
Wij vormen een plan om de financiële educatiecirkel binnen het basisonderwijs vorm te geven.
-
Blz. 276
Wij zoeken inwoners met achterstanden in hun betalingen actief op.
-
Blz. 277
2.2.8 Sociale teams
-
Blz. 278
Inleiding
-
Blz. 279
Ambities
-
Blz. 280
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 281
Doelstellingen
-
Blz. 282
a. De sociale teams begeleiden inwoners naar de juiste zorg en ondersteuning
-
Blz. 283
We voeren het NPG-project Bevorderen Sociale Veerkracht uit.
-
Blz. 284
We voeren het NPG-project Inzet Ervaringsdeskundigen Armoede en Sociale Uitsluiting uit
-
Blz. 285
We voeren vroegsignalering van armoede en schulden integraal uit binnen de sociale teams.
-
Blz. 286
b. De sociale teams werken meer samen met de welzijnsdiensten
-
Blz. 287
We versterken de samenwerking tussen de sociale teams en jongerenwerk.
-
Blz. 288
We investeren in de samenwerking tussen de sociale teams en welzijnsdiensten.
-
Blz. 289
c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen
-
Blz. 290
We zetten in op het versterken van de samenwerking tussen de sociale teams en het welzijnswerk.
-
Blz. 291
We geven uitvoering aan de beheersmaatregelen en eventuele opvolging daarvan.
-
Blz. 292
d. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
-
Blz. 293
We geven periodiek samen met de sociale teams duiding aan de cijfers en ontwikkelingen in de indicatoren.
-
Blz. 294
We werken in 2023 samen met de sociale teams aan het ontwikkelen van een meetinstrument om het het effect van de ingezette zorg en ondersteuning in kaart te brengen.
-
Blz. 295
2.2.9 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 296
indicatoren
-
Blz. 297
2.2.10 Financieel overzicht Sociaal
-
Blz. 298
Financieel overzicht
-
Blz. 299
Toelichting
-
Blz. 300
2.3 Programma Economie
-
Blz. 301
2.3.0 Inleiding
-
Blz. 302
Opbouw programma
-
Blz. 303
2.3.1 Omgevingswet
-
Blz. 304
Inleiding
-
Blz. 305
Ambities
-
Blz. 306
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 307
Doelstellingen
-
Blz. 308
a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus
-
Blz. 309
Er wordt gestart met het anders werken (integraal en extern gericht) dat nodig is voor het werken met de Omgevingswet
-
Blz. 310
We oefenen met het opstellen van een (deel)omgevingsplan
-
Blz. 311
Wij stellen toepasbare regels op
-
Blz. 312
We controleren onze verordeningen; wat is wenselijk en nodig
-
Blz. 313
b. Vaststellen omgevingsvisie
-
Blz. 314
2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Ambities
-
Blz. 317
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 318
Doelstellingen
-
Blz. 319
a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken
-
Blz. 320
Afronden IJsbaanlocatie Sappemeer
-
Blz. 321
Ontwikkelen Vosholen fase 2
-
Blz. 322
Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West
-
Blz. 323
Verder werken aan het project Stadshart-Noord
-
Blz. 324
Duurzaam particulier bezit
-
Blz. 325
b. Netwerken van sterke dorpen op het platteland
-
Blz. 326
Ontwikkeling Tolweg Muntendam
-
Blz. 327
Ontwikkeling Verlengde Veenlaan Slochteren
-
Blz. 328
Vrijkomende gemeentelijke locaties ontwikkelen
-
Blz. 329
Meewerken aan plannen van projectontwikkelaars en inwoners
-
Blz. 330
c. NPG-projecten ondersteunen
-
Blz. 331
Herstructurering bedrijventerreinen
-
Blz. 332
Herstructurering Hoogezand Noord
-
Blz. 333
Verpauperde panden
-
Blz. 334
d. Inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 335
Het vernieuwen van de Woonvisie
-
Blz. 336
Een plan voor de dorpsontwikkeling van Muntendam
-
Blz. 337
Het schrijven van een visie voor Harkstede-Meerstad
-
Blz. 338
Een vervolg aan de ontwikkeling van het gebied rond de A7
-
Blz. 339
e. Inspelen op nieuwe wet- en regelgeving
-
Blz. 340
Opkoopbescherming
-
Blz. 341
f. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen
-
Blz. 342
2.3.3 Economie
-
Blz. 343
Inleiding
-
Blz. 344
Ambities
-
Blz. 345
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 346
Doelstellingen
-
Blz. 347
a. We willen een uitstekende service bieden voor ondernemers en instellingen
-
Blz. 348
Aanspreekpunt voor ondernemers
-
Blz. 349
Informatie geven
-
Blz. 350
Werk en onderwijs op elkaar afstemmen
-
Blz. 351
Bedrijventerreinenvisie
-
Blz. 352
b. We willen een duurzaam perspectief voor de landbouwsector
-
Blz. 353
Agenda voor de Veenkoloniën
-
Blz. 354
Verbindingen leggen
-
Blz. 355
Landbouwstrategie
-
Blz. 356
Landbouwoverleg
-
Blz. 357
c. We willen winkels zo veel mogelijk bij elkaar plaatsen in winkelgebieden
-
Blz. 358
We geven aan in welke gebieden winkels mogen zitten
-
Blz. 359
We maken het platform detailhandel mogelijk
-
Blz. 360
We werken zoveel mogelijk mee aan verandering van gebruik van een winkelpand
-
Blz. 361
d. We willen een gemeente zijn waar het voor iedereen goed vertoeven is
-
Blz. 362
Onderhoud fiets- en wandelpaden
-
Blz. 363
Midden-Groningen laten zien
-
Blz. 364
Sector die op de toekomst is voorbereid
-
Blz. 365
Samenwerken
-
Blz. 366
2.3.4 Verkeer
-
Blz. 367
Inleiding
-
Blz. 368
Ambities
-
Blz. 369
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 370
Doelstellingen
-
Blz. 371
a. Verkeersveilig bewegen
-
Blz. 372
Financiering
-
Blz. 373
Monitoring
-
Blz. 374
Permanente verkeerseducatie
-
Blz. 375
b. Sociaal inclusief
-
Blz. 376
We doen mee aan het landelijke fietsproject ‘Doortrappen’
-
Blz. 377
Proefproject deelmobiliteit
-
Blz. 378
c. Duurzaam verplaatsen
-
Blz. 379
We proberen subsidies binnen te halen om het fietsnetwerk te verbeteren
-
Blz. 380
d. Bereikbaar platteland
-
Blz. 381
We overleggen met Provincie Groningen, Regio Groningen-Assen en OV-Bureau over ontwikkelingen op het terrein van openbaar vervoer
-
Blz. 382
We ondersteunen het uitbreiden en verbeteren van de voorzieningen bij de treinstations en de Hub’s
-
Blz. 383
e. Economische dynamiek
-
Blz. 384
Uitvoering plannen project Knijpsbrug
-
Blz. 385
We doen mee aan het project N33
-
Blz. 386
2.3.5 Duurzaamheid
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Ambities
-
Blz. 389
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 390
Doelstellingen
-
Blz. 391
a. We bieden individuele inwoners mogelijkheden om te verduurzamen
-
Blz. 392
Beleid elektrische laadpalen
-
Blz. 393
Duurzaamheidslening
-
Blz. 394
Energieloket
-
Blz. 395
Ondersteunen individuele burgers
-
Blz. 396
RREW en SPUK
-
Blz. 397
b. Onze inwoners zijn betrokken bij de ontwikkeling van duurzame energieprojecten en profiteren hiervan
-
Blz. 398
Beleid Midden-Groningen
-
Blz. 399
Afstemmen bij profiteren ontwikkeling duurzame energie projecten
-
Blz. 400
Taken binnen de RES
-
Blz. 401
c. We maken duurzame energieprojecten mogelijk
-
Blz. 402
Beleid Duurzame Energie Midden-Groningen
-
Blz. 403
Netwerkcapaciteit
-
Blz. 404
RES-uitgangspunten
-
Blz. 405
Zon-op-dak
-
Blz. 406
d. Een aantal wijken in onze gemeente is in 2030 van het aardgas af
-
Blz. 407
Gasvrij Gorecht
-
Blz. 408
Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
-
Blz. 409
Wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 410
Samenwerken van het aardgas af
-
Blz. 411
Kosten
-
Blz. 412
Nieuwe Aardgasvrije Wijken
-
Blz. 413
Belanghebbenden TVW WUPs
-
Blz. 414
e. We ondersteunen initiatieven van inwoners, bewonersorganisaties, energiecoöperaties en andere belanghebbenden
-
Blz. 415
Fairtrade/ Global goals
-
Blz. 416
Betrekken jeugd
-
Blz. 417
Afstemming rollen
-
Blz. 418
f. We voeren een duurzame bedrijfsvoering
-
Blz. 419
Duurzaam gemeentelijke vastgoed
-
Blz. 420
Duurzaam meerjaren onderhoudsplan
-
Blz. 421
Duurzaam wagenpark
-
Blz. 422
Interne afvalstromen
-
Blz. 423
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
-
Blz. 424
2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 425
Beleidsindicatoren
-
Blz. 426
2.3.7 Financieel overzicht Economie
-
Blz. 427
Financieel overzicht
-
Blz. 428
Toelichting
-
Blz. 429
2.4 Programma Dienstverlening
-
Blz. 430
2.4.0 Inleiding
-
Blz. 431
Visie
-
Blz. 432
2.4.1 Programmaplan Dienstverlening
-
Blz. 433
Inleiding
-
Blz. 434
Ambities
-
Blz. 435
Doelstellingen
-
Blz. 436
a. Gastheerschap in Huis van Cultuur en Bestuur
-
Blz. 437
Evalueren van ervaringen van de bezoekers aan ons gemeentehuis
-
Blz. 438
Evalueren van ervaringen van inwoners met de centrale dienstverlening
-
Blz. 439
b. Verkiezingen in 2023 goed, veilig en toegankelijk organiseren
-
Blz. 440
Het organiseren van de Provinciale Staten verkiezingen en de Waterschapverkiezingen 2023.
-
Blz. 441
c. Open Data
-
Blz. 442
Waar mogelijk gegevens kosteloos, rechtenvrij, openbaar, machineleesbaar en volgens open standaarden beschikbaar stellen.
-
Blz. 443
We maken een verkenning van makkelijk te behalen verbeteringen op het gebied van Open Data.
-
Blz. 444
d. Online-strategie
-
Blz. 445
Deelname aan het project Digitale Aanvraag Rijbewijs waardoor het rijbewijs rechtstreeks digitaal bij de RDW kan worden aangevraagd
-
Blz. 446
Dienstverlening verbeteren door Word- en PDF-formulieren om te zetten naar digitale aanvraagformulieren
-
Blz. 447
Verdere implementatie I-Burgerzaken (zoveel mogelijk digitaal werken)
-
Blz. 448
Het uitwerken van onze digitale communicatiestrategie.
-
Blz. 449
2.4.2 Financieel overzicht Dienstverlening
-
Blz. 450
Financieel overzicht
-
Blz. 451
Toelichting
-
Blz. 452
2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 453
2.5.0 Inleiding
-
Blz. 454
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 455
2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 456
Inleiding
-
Blz. 457
Ambities
-
Blz. 458
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 459
Doelstellingen
-
Blz. 460
a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk beoordelen
-
Blz. 461
In het Lokaal Plan van Aanpak 2023 staat het programma voor opname en beoordelen voor 2023. Dit is de opdracht aan NCG voor die periode.
-
Blz. 462
b. Gebouwen waar nodig zo snel mogelijk versterken
-
Blz. 463
Ruimte creëren zodat er meer adressen gelijktijdig kunnen worden versterkt.
-
Blz. 464
c. Beëindiging Gaswinning
-
Blz. 465
d. Zorgen voor goede (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken
-
Blz. 466
Aanpassen ruimtelijke kaders en maken plannen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie.
-
Blz. 467
e. De eigenaren in batch 1588 moeten verder kunnen met hun versterkingsprojecten
-
Blz. 468
Oplossen individuele problemen binnen batch 1588
-
Blz. 469
f. Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we de projecten voor het versterken en nieuwbouwen van scholen afronden
-
Blz. 470
Afronden lopende projecten van het Scholenprogramma.
-
Blz. 471
g. Onze inwoners moeten niet de financier worden van de kosten die voortkomen uit de versterking
-
Blz. 472
Monitoring van de uitgaven en afstemming met het Rijk over de hoogte van de Rijksbijdragen
-
Blz. 473
h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning
-
Blz. 474
Monitoren beroepsprocedure zoutwinning en in gang zetten eventuele verdere acties.
-
Blz. 475
2.5.2 Nationaal Programma Groningen
-
Blz. 476
Inleiding
-
Blz. 477
Ambities
-
Blz. 478
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 479
Doelstellingen
-
Blz. 480
a. Uitvoering geven aan het lokaal Programmaplan Hart voor Midden-Groningen
-
Blz. 481
b. Uitvoering geven aan het collegeprogramma Samen aan de Slag
-
Blz. 482
c. Actualisering en prioritering van het Programmaplan Hart voor Midden-Groningen
-
Blz. 483
d. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid van inwoners
-
Blz. 484
e. Meten en rapporteren
-
Blz. 485
f. Samenwerking en samenhang vergroten
-
Blz. 486
g. Slimme financieringskansen onderzoeken
-
Blz. 487
h. Voorbereiden van de borging van de projectresultaten in het reguliere werk
-
Blz. 488
tabel A
-
Blz. 489
tabel B
-
Blz. 490
2.5.3 Financieel overzicht Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 491
Financieel overzicht
-
Blz. 492
Programma gevolgen gaswinning
-
Blz. 493
Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
-
Blz. 494
2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 495
2.6.0 Inleiding
-
Blz. 496
Voorwoord
-
Blz. 497
2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 498
Inleiding
-
Blz. 499
Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds
-
Blz. 500
Overhead
-
Blz. 501
Algemene reserve
-
Blz. 502
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 503
Onvoorzien
-
Blz. 504
2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 505
Beleidsindicatoren
-
Blz. 506
2.6.3 Financieel overzicht Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 507
Financieel overzicht
-
Blz. 508
Toelichting
-
Blz. 509
3. Paragrafen
-
Blz. 510
3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 511
De opgave voor 2023
-
Blz. 512
Opgave 2022
-
Blz. 513
Dienstverlening
-
Blz. 514
Dienstverlening
-
Blz. 515
Communicatie
-
Blz. 516
Communicatie
-
Blz. 517
Human resource management
-
Blz. 518
HRM
-
Blz. 519
Informatisering en automatisering
-
Blz. 520
I&A
-
Blz. 521
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 522
Infomatisering en privacy
-
Blz. 523
Facilitaire zaken
-
Blz. 524
Facilitaire zaken
-
Blz. 525
Gebouwenbeheer
-
Blz. 526
Gebouwenbeheer
-
Blz. 527
Planning & Control
-
Blz. 528
P&C
-
Blz. 529
Juridische zaken en inkoop
-
Blz. 530
Juridische zaken en inkoop
-
Blz. 531
Financiën
-
Blz. 532
Financieel beheer
-
Blz. 533
3.2 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 534
Inleiding
-
Blz. 535
Inleiding
-
Blz. 536
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 537
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 538
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 539
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 540
Kostendekkendheid van de heffingen
-
Blz. 541
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 542
Kostendekkendheid van de rioolheffing
-
Blz. 543
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
-
Blz. 544
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 545
Recapitulatie titel 1,2 en 3
-
Blz. 546
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 547
Woonlasten
-
Blz. 548
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 549
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 550
3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 551
Inleiding
-
Blz. 552
Inleiding
-
Blz. 553
Risico versus onzekerheden
-
Blz. 554
Risico versus onzekerheden
-
Blz. 555
Risicokwalificatie
-
Blz. 556
Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
-
Blz. 557
Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
-
Blz. 558
Risicomanagement
-
Blz. 559
Risicomanagement
-
Blz. 560
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 561
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 562
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 563
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 564
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 565
Overzicht risico's
-
Blz. 566
Risicotabel 2022
-
Blz. 567
Overzicht risico's
-
Blz. 568
Ontwikkeling risico's en weerstandsratio
-
Blz. 569
Financiële kengetallen
-
Blz. 570
Financiële kengetallen
-
Blz. 571
Kengetallen
-
Blz. 572
3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 573
Inleiding
-
Blz. 574
Inleiding
-
Blz. 575
Ambitie
-
Blz. 576
Ambitie
-
Blz. 577
Doelstellingen
-
Blz. 578
Doelstellingen
-
Blz. 579
Inzet
-
Blz. 580
Inzet
-
Blz. 581
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 582
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 583
Financieel overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 584
Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
-
Blz. 585
3.5 Paragraaf Financiering
-
Blz. 586
Inleiding
-
Blz. 587
Inleiding
-
Blz. 588
Wettelijk kader
-
Blz. 589
Wettelijk kader
-
Blz. 590
Vermogenspositie
-
Blz. 591
Vermogenspositie
-
Blz. 592
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 593
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 594
Financieringsbeleid
-
Blz. 595
Financieringsbeleid
-
Blz. 596
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 597
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 598
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 599
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 600
Risicobeheersing
-
Blz. 601
Risicobeheersing
-
Blz. 602
Renterisico en renterisico's vaste schuld
-
Blz. 603
Kredietrisico's en interne rente
-
Blz. 604
Vervolg risicobeheersing
-
Blz. 605
3.6 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 606
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 607
Inleiding
-
Blz. 608
Verbonden partijen
-
Blz. 609
Verbonden partijen
-
Blz. 610
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 611
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 612
Openbaar lichaam
-
Blz. 613
BV & NV
-
Blz. 614
Verenigingen
-
Blz. 615
Stichtingen
-
Blz. 616
Overig
-
Blz. 617
3.7 Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 618
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 619
Inleiding
-
Blz. 620
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 621
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 622
Winst en verlies
-
Blz. 623
Winst en verlies
-
Blz. 624
Grondexploitaties
-
Blz. 625
Grondexploitaties
-
Blz. 626
Overige bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 627
Overige bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 628
Financieel
-
Blz. 629
Financieel
-
Blz. 630
Grondexploitatie
-
Blz. 631
Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
-
Blz. 632
Overige complexen
-
Blz. 633
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 634
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 635
Risico's
-
Blz. 636
Risico's
-
Blz. 637
3.8 Paragraaf Bestuur
-
Blz. 638
Inleiding bestuur
-
Blz. 639
Inleiding
-
Blz. 640
Interactieve beleidsvorming
-
Blz. 641
Gemeente en samenleving
-
Blz. 642
Raadsakkoord 2022-2026
-
Blz. 643
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 644
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 645
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 646
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 647
4. Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 648
4.1 Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 649
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 650
4.2 Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 651
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 652
4.3 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 653
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 654
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
-
Blz. 655
4.4 Structureel evenwicht
-
Blz. 656
Overzicht Structureel evenwicht
-
Blz. 657
4.5 Geprognosticeerde balans 2023-2026
-
Blz. 658
Geprognosticeerde balans 2022 - 2025
-
Blz. 659
4.6 EMU-saldo
-
Blz. 660
EMU saldo
-
Blz. 661
4.7 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 662
Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 663
4.8 Overzicht investeringen
-
Blz. 664
4.7 Overzicht investeringen
-
Blz. 665
4.9 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 666
Eigen vermogen
-
Blz. 667
Voorzieningen
-
Blz. 668
Voorzieningen activa 1
-
Blz. 669
Voorzieningen activa 2
-
Blz. 670
Voorzieningen vlottende activa - uitzettingen
-
Blz. 671
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
-
Blz. 672
4.10 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 673
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 674
Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 675
4.11 Subsidies
-
Blz. 676
Subsidieregister begroting 2022
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap