Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties actief online betrekken bij beleid- en besluitvorming wordt een steeds normaler onderdeel van gemeentelijke participatietrajecten. Of het nu gaat om het informeren en raadplegen tijdens de ontwikkeling van beleid of het meebeslissen over de uitvoering van concrete plannen en projecten.
De zoektocht naar digitale mogelijkheden om inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij het reilen en zeilen van de overheid te betrekken is mede door Covid 19 in een stroomversnelling geraakt. Het betrekken van belanghebbenden binnen Midden-Groningen wordt gemakkelijker door het inzetten van het digitale platform Consul, waarin polls, stemmen op bijvoorbeeld ideeën en budget verdelen mogelijk is, op een transparante manier. Ook is er een mogelijkheid voor inzet van korte digitale enquêtes die via de bekende socialmedia platformen kunnen worden uitgezet, om specifieke doelgroepen te benaderen.
De provincie ondersteunt gemeenten bij het inzetten van digitale democratie door o.a. leerkringen. Van die hulp willen we gebruik maken.
In het kompas hebben we aangegeven hoe we willen werken richting onze inwoners. De nieuwe functie van klachtenfunctionaris sluit daarop aan. Een splitsing is gemaakt in het informeel en formeel afhandelen van klachten. We willen meer denken vanuit de oplossing dan vanuit het probleem, en willen daarmee onze dienstverlening verbeteren, inwoners hebben een vast aanspreekpunt waar ze met hun ongenoegen en klachten naar toe kunnen. Inwoners voelen zich meer gehoord en wij zijn in staat om meer maatwerk te kunnen leveren. Het jaarverslag geeft inzicht in de aantallen en hoe deze zijn opgepakt. Deze wordt het eerste halfjaar van 2022 voltooid.