Midden-Groningen heeft een groot gebied aan openbare ruimte in beheer. In deze openbare ruimte vinden allerlei activiteiten plaats zoals wonen, werken, vervoer en recreatie. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een groot aantal kapitaalgoederen zoals wegen, rioleringen, civiele kunstwerken, water, openbaar groen en gebouwen. Gemeentelijke programmadoelen kunnen nauwelijks worden gerealiseerd zonder kapitaalgoederen. Zo zijn water, wegen en bruggen onontbeerlijk voor de economische ontwikkeling en leveren straatlantaarns en de inrichting van het openbaar groen een belangrijke bijdrage aan de sociale veiligheid. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van deze openbare ruimte en de daarin aanwezige kapitaalgoederen.
Gebouwen
De vastgoedportefeuille van de gemeente Midden-Groningen bestaat uit ca. 170 objecten. Het totale bruto vloeroppervlak van deze gebouwen is ca. 140.000 m2. De samenstelling van de vastgoedportefeuille is divers. Om overzicht te houden is het vastgoed gegroepeerd. In onderstaand diagram hebben we de samenstelling van de portefeuille weergegeven. In de tweede diagram is verder ingezoomd op het maatschappelijk vastgoed. Deze portefeuille bestaat uit gebouwen als kleedaccommodaties, scholen en dorps- en wijkcentra.
De gemeenteraad heeft in 2021 een aantal kaders meegegeven voor de beleidsuitwerking. Op basis van die kaders vindt er een uitwerking plaats in deelprojecten, met als eerste het opstellen van beleid over het maatschappelijk vastgoed.
Werkzaamheden
In 2022 worden de werkzaamheden uitgevoerd volgens de meerjaren onderhoudsplanning 2022-2025. Voor 2022 staat o.a. de vervanging van het dak en de installaties van het zwembad en sporthal de Kalkwijck op de planning. Bij de vervanging van deze installaties is ook de afweging gemaakt om verduurzaming toe te passen. Bij de vervanging van het dak en de installaties is gekozen voor een duurzame vervanging. Hiermee wordt het energieverbruik van het Zwembad verlaagd. Deze verduurzaming gebeurt binnen de beschikbare onderhoudsbudgetten uit het onderhoudsfonds.
Naast de planmatige onderhoudswerkzaamheden vindt er in 2022 een update van de meerjarenonderhoudsplannen plaats. Dit is het gevolg van de versterking van een aantal schoolgebouwen. Zo hebben we in 2021 het MFC Noordbroek, MFC Foxhol, MFC Zuidbroek en MFC de Borgstee in Harkstede versterkt en verduurzaamd. In de versterking en verduurzaming zijn gelijktijdig ook een groot aantal onderhoudswerkzaamheden meegenomen. Een aantal van deze werkzaamheden zijn naar voren gehaald uit het meerjarenonderhoudsplan. Dit en bijvoorbeeld installaties als zonnepanelen moeten worden toegevoegd en aangepast in de meerjarenonderhoudsplannen.
Beheer
De gemeente heeft het beheer van twee schoolgebouwen in het scholenprogramma in 2021 overgedragen aan de schoolbesturen. De gemeente volgt hiermee de lijn van vastgoed in de Wet op het Primair Onderwijs, waarbij de schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor het hebben, houden en onderhouden van de schoolgebouwen. Deze lijn wordt in 2022 verder voortgezet voor de op te leveren kindcentra. Daarnaast worden ook voor de kindcentra in beheer van de gemeente de afspraken waar mogelijk aangepast in lijn met de afspraken uit het scholenprogramma.
Verkopen en verhuringen
Als gevolg van de oplevering van een aantal grote kindcentra in Midden-Groningen en de oplevering van het Huis van Cultuur en Bestuur raakt er een groot aantal gebouwen buiten gebruik. We onderzoeken projectmatig of deze locaties herontwikkeld moeten worden of dat we er een andere bestemming aan moeten gegeven. Gedurende de periode van leegstand tot herontwikkeling kan het gebeuren dat locaties tijdelijk worden ingevuld met leegstandbeheer om vandalisme en overlast te voorkomen. Naast de vrijkomende locaties is in 2021 een aantal huren beëindigd voor de tijdelijke huisvesting van de gemeente. De verwachting is dat er in 2022 geen grote huur of verhuur zal plaatsvinden.
Kosten en opbrengsten
In de verhuur van het vastgoed worden zoveel mogelijk de kosten en opbrengsten in evenwicht gebracht. Overeenkomsten van voor de herindeling maken dit echter niet altijd mogelijk. Tegenover de kosten van huisvesting van de gemeente staan ook niet altijd inkomsten. De huisvestingskosten van bepaalde teams worden wel ten laste van de verschillende beleidsterreinen of teams gebracht. Vanuit het rekenkameronderzoek wordt er gewerkt aan een pilot waarin er met een aantal teams afspraken worden gemaakt over de huisvesting. In onderstaande grafiek is de verhouding tussen de kosten en opbrengsten uit het vastgoed weergeven.