-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022
-
Blz. 3
1. Algemeen en 2. Programma's
-
Blz. 4
1 . Algemeen
-
Blz. 5
1.0 Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
1.1 Inleiding
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Balans na bijna 4 jaar Midden-Groningen
-
Blz. 10
Gemeente als bondgenoot
-
Blz. 11
Groots in kleinschaligheid
-
Blz. 12
Ieder mens telt
-
Blz. 13
Economie van de toekomst
-
Blz. 14
Gemeentelijke organisatie
-
Blz. 15
Het Nationaal Programma Groningen (NPG)
-
Blz. 16
Covid-19
-
Blz. 17
Het komende jaar
-
Blz. 18
Financiële basis begroting 2022
-
Blz. 19
1.2 Begroting in één oogopslag
-
Blz. 20
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 21
1.3 Samenstelling college en gemeenteraad
-
Blz. 22
Samenstelling College 2018-2022
-
Blz. 23
Samenstelling Gemeenteraad 2018-2022
-
Blz. 24
2.1 Programma Dorpen en wijken
-
Blz. 25
2.1.0 Inleiding
-
Blz. 26
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 27
2.1.1 Het versterken van de sociale cohesie
-
Blz. 28
Inleiding
-
Blz. 29
Ambities
-
Blz. 30
Trends en ontwikkeling
-
Blz. 31
Doelstellingen
-
Blz. 32
a. Invloed geven van inwoners op leven in dorp of wijk
-
Blz. 33
Invloed geven aan actieve bewonersgroepen
-
Blz. 34
2.1.2 Huisvesting voor sociaal maatschappelijke activiteiten
-
Blz. 35
Inleiding
-
Blz. 36
Ambities
-
Blz. 37
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 38
Doelstellingen
-
Blz. 39
a. Beleid vaststellen omtrent voorzieningen en vastgoed
-
Blz. 40
Uitwerken van beleid
-
Blz. 41
2.1.3 Deelname aan het maatschappelijk leven
-
Blz. 42
Inleiding
-
Blz. 43
Ambities
-
Blz. 44
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 45
Doelstellingen
-
Blz. 46
a. Cultuurkadernota verder uitvoeren de komende beleidsperiode
-
Blz. 47
Met NPG projecten het cultuurveld versterken op gebied van jongerencultuur en cultuur-educatie
-
Blz. 48
b. Cultuur in Kielzog Theater, Muziekschool en Kunstwerkplaats
-
Blz. 49
c. Bibliotheek ontwikkelt taal, cultuur, lezen en digitale vaardigheden
-
Blz. 50
d. Fraeylemaborg als monumentale drager van historisch erfgoed met een actieve expositiefunctie
-
Blz. 51
Met Stichting Fraeylemaborg meerjarige subsidie-afspraken maken zoals die in de Kadernota Cultuur zijn verwoord.
-
Blz. 52
e. Aanpak achterstallig onderhoud beeldende kunst en gedenktekens/monumenten
-
Blz. 53
Onderhoud en restauratie beeldende kunst en monumenten
-
Blz. 54
f. Uitvoering geven aan het Erfgoedprogramma
-
Blz. 55
Verlenen van onderhouds- en restauratiesubsidies
-
Blz. 56
Uitvoering geven aan lokaal NPG erfgoed project Toekomstbestendig Cultureel Erfgoed
-
Blz. 57
g. Beschermen archeologische waarden
-
Blz. 58
Uitvoeren archeologische toets
-
Blz. 59
2.1.4 Sport en bewegen
-
Blz. 60
Inleiding
-
Blz. 61
Ambities
-
Blz. 62
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 63
Doelstellingen
-
Blz. 64
a. Het vergroten van het aandeel bewoners dat regelmatig sport en beweegt
-
Blz. 65
Wij organiseren en faciliteren wandelgroepen in meerdere dorpen als toegankelijk beweegaanbod voor ouderen en kwetsbare doelgroepen.
-
Blz. 66
Wij zetten buurtsportcoaches om sport en bewegen onder te jeugd te stimuleren.
-
Blz. 67
Vanuit het lokaal sportakkoord faciliteren we een lokale sport- en cultuurhopper.
-
Blz. 68
b. Het bevorderen van vitale en toekomstbestendige sportverenigingen
-
Blz. 69
Samen met sportverenigingen en andere partijen geven wij uitvoering aan het lokaal sportakkoord en ontplooien we initiatieven om verenigingen te versterken.
-
Blz. 70
Wij ondersteunen sportaanbieders bij het ontwikkelen van voldoende bestuurlijk en sporttechnisch kader door middel van de inzet van een verenigingsondersteuner.
-
Blz. 71
Vanuit het lokaal sportakkoord zetten we een subsidieregeling op om (samenwerkings)initiatieven van sportverenigingen te stimuleren.
-
Blz. 72
c. Het harmoniseren van het accommodatiebeleid
-
Blz. 73
Wij gaan afspraken met binnen- en buitensportverenigingen over eigendom, beheer en onderhoud van accommodaties verder harmoniseren in goed overleg met de verenigingen.
-
Blz. 74
Wij voeren innovaties door om onze sportaccommodaties te verbeteren en aantrekkelijker te maken.
-
Blz. 75
2.1.5 Veiligheid op het gebied van wonen, werken en leven
-
Blz. 76
Inleiding
-
Blz. 77
Ambities
-
Blz. 78
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 79
Doelstellingen
-
Blz. 80
a. Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 81
1. Ontwikkelen en effectief toepassen BIBOB beleid, Damoclesbeleid, beleid op mensenhandel.
-
Blz. 82
2. Toezichthouden op verleende exploitatievergunningen, drank- en horecavergunningen.
-
Blz. 83
3. Actualiseren vergunningen bestand APV en Bijzondere Wetgeving
-
Blz. 84
4. Bewustwording en daarmee ook een signaalfunctie creëren op het thema ondermijning door informatie-en kennissessies te organiseren voor de gemeentelijke organisatie, bewoners en ondernemers.
-
Blz. 85
5. Verbeteren van onze informatiepositie.
-
Blz. 86
6. Gerichte handhavingsacties op basis van een (fenomeen)analyse, lokaal of in RIEC verband.
-
Blz. 87
b. Effectieve verbinding veiligheid en zorg
-
Blz. 88
1. Veiligheid en zorg trekken nauw samen op in de beleidsontwikkeling en -uitvoering en ontwikkelen preventieve en repressieve interventies om sociale veiligheid te bevorderen
-
Blz. 89
2. Integrale aanpak op personen met overlast gevend en crimineel gedrag volgens het AVE model (aanpak voorkomen overlast) waarbij veiligheid in het geding is.
-
Blz. 90
3. Een integrale aanpak op problematische jeugd(groepen) om overlast gevend of crimineel gedrag tegen te gaan.
-
Blz. 91
c. Veilige woon- en leefomgeving
-
Blz. 92
2. Samen met ketenpartners inzetten op (preventieve) acties voor veel voorkomende criminaliteit.
-
Blz. 93
1. Vanuit het perspectief van veiligheid bijdragen aan een integrale aanpak op de problematiek van verpauperde panden middels kamerverhuurbeleid en toezicht en handhaving.
-
Blz. 94
3. Het inzetten van handhaving op basis van meldingen en op hot spot locaties.
-
Blz. 95
4. Het inzetten van een Veiligheidsregisseur in focuswijken (onderdeel programma ‘Verbeteren veiligheid Midden-Groningen’ NPG).
-
Blz. 96
5. Een aanpak op oud en nieuw met een mix aan preventiemaatregelen
-
Blz. 97
6. Inzetten van een huisverbod om huiselijk geweld te stoppen en gezinssystemen tijdelijk uit elkaar te halen zodat hulpverlening ingezet kan worden voor het bereiken van duurzame veiligheid.
-
Blz. 98
Maatschappelijke onrust
-
Blz. 99
In contact zijn met inwoners en belangengroeperingen die geconfronteerd worden met een overheidsbeslissing met impact op de leefomgeving.
-
Blz. 100
Op basis van de uitkomsten van het regionale onderzoek naar maatschappelijke onrust een handelingskader ontwikkelen en toepassen.
-
Blz. 101
2.1.6 Fysieke leefbaarheid
-
Blz. 102
Inleiding
-
Blz. 103
Ambitie: De fysieke leefbaarheid draagt bij aan het gevoel van welbevinden voor iedereen in Midden-Groningen.
-
Blz. 104
Trends en indicatoren
-
Blz. 105
Doelstellingen
-
Blz. 106
a. Afval: Wij geven uitvoer aan het vastgestelde beleidsplan.
-
Blz. 107
Stimuleren afvalscheiding onder andere met behulp van de afvalcoaches
-
Blz. 108
Evalueren van het afvalbeleid
-
Blz. 109
Uitwerken van de conclusies en aanbevelingen vanuit de evaluatie van het afvalbeleid
-
Blz. 110
Implementeren van een aangepaste en efficiëntere afvalinzameling
-
Blz. 111
b. Groen en Spelen: Onderhoud en beheer uitvoeren conform vastgestelde rapport en beleidsplan spelen
-
Blz. 112
Uitvoeren inspecties speeltoestellen
-
Blz. 113
Uitvoeren inspecties beeldkwaliteit
-
Blz. 114
Uitvoering geven aan projecten zoals Oosterpark, Drevenbos en Dorpspark de Akkers
-
Blz. 115
c. Kunstwerken en Beschoeiingen: Wij beheren en onderhouden de kunstwerken en beschoeiingen
-
Blz. 116
Opstellen van een integrale meerjaren onderhoudsplanning/beheerplan
-
Blz. 117
Uitwerken van het vastgestelde beleid
-
Blz. 118
Onderhouden van onze kunstwerken zodat deze veilig blijven
-
Blz. 119
d. Openbare verlichting: Wij beheren en onderhouden de openbare verlichting conform het vastgestelde beleidsplan
-
Blz. 120
Opstellen nieuw onderhoudsbestek
-
Blz. 121
e. Riolering/Water: Wij beheren en onderhouden het riolenstelsel conform het vastgestelde afvalwaterbeleidsplan
-
Blz. 122
Opstellen beleidsplan Water
-
Blz. 123
Opstellen beheerplan kolken en vegen
-
Blz. 124
Afsluiten van raamovereenkomsten renovatie, reiniging en inspectie
-
Blz. 125
Opzetten van risicogericht beheer
-
Blz. 126
Opstellen uitvoeringsagenda klimaatadaptatie
-
Blz. 127
f. Wegen: Wij beheren en onderhouden het areaal zoals vastgelegd in de beleidsplannen Wegen en Gladheidsbestrijding
-
Blz. 128
Uitvoeren van een restlevensduur onderzoek
-
Blz. 129
Opstellen meer jaren onderhoudsplanning
-
Blz. 130
Uitvoeren van een globale visuele inspectie
-
Blz. 131
Afsluiten raam overeenkomst groot onderhoud elementen verharding
-
Blz. 132
Afsluiten van een raam overeenkomst groot onderhoud asfalt
-
Blz. 133
Uitwerken inspecties halfverharding naar beheer/beleidsplan
-
Blz. 134
2.1.7 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 135
Indicatoren
-
Blz. 136
2.1.8 Financieel overzicht
-
Blz. 137
Financieel overzicht
-
Blz. 138
Toelichting
-
Blz. 139
2.2 Programma Sociaal
-
Blz. 140
2.2.0 Inleiding
-
Blz. 141
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 142
2.2.1 Gezondheid
-
Blz. 143
Inleiding
-
Blz. 144
Ambities
-
Blz. 145
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 146
Doelstellingen
-
Blz. 147
a. Een grotere bereikbaarheid van AED's binnen de gemeente
-
Blz. 148
Onderzoek naar de huidige spreiding van en behoefte aan AEDs en welk budget en strategie passend is voor uitbreiding
-
Blz. 149
b. Gezondheidsbeleid vindt zijn plek in andere beleidsterreinen en andersom. Het zorgt zo voor een meer succesvolle integrale aanpak.
-
Blz. 150
Stakeholders en beleidscollega's betrekken vanuit en zo aansluiting zoeken bij de beleidsterreinen Sport, Jeugd, Ouderen, Cultuur, Welzijn en Groen.
-
Blz. 151
Het preventieve aanbod dat gaat over het gebruik van diverse verslavingsgevoelige middelen en producten, d.m.v. voorlichting binnen het onderwijs vergroten.
-
Blz. 152
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord.
-
Blz. 153
c. Het terugdringen van het percentage inwoners dat rookt en begint met roken
-
Blz. 154
Het stimuleren van voorlichting op scholen
-
Blz. 155
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord.
-
Blz. 156
Het vaker betrekken en inzetten van welzijnscoaches en buurtsportcoaches bij de hulpverlening door VNN
-
Blz. 157
Het uitbreiden van rookvrije zones in de gemeente
-
Blz. 158
d. Het terugdringen van het percentage inwoners met overgewicht
-
Blz. 159
Door middel van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) wordt de doelgroep met een minimum inkomen en overgewicht, geholpen richting een gezondere leefstijl
-
Blz. 160
Betrekken van buurtsportcoaches en gebiedsregisseurs bij subsidieaanvragen voor GIDS
-
Blz. 161
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord.
-
Blz. 162
Voorlichting stimuleren op scholen
-
Blz. 163
e. Terugdringen problematisch alcohol en middelengebruik bij onze inwoners
-
Blz. 164
Maatregelen opnemen in het gezamenlijke Lokaal preventieakkoord.
-
Blz. 165
Alcohol en middelenmisbruik (nog) beter integreren in de verschillende voorlichtingstrajecten zoals Gezonde school, Kansrijke start en de GLI.
-
Blz. 166
2.2.2 Welzijn
-
Blz. 167
Inleiding
-
Blz. 168
Ambities
-
Blz. 169
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 170
Doelstellingen
-
Blz. 171
a. Het verbeteren van de weerbaarheid van inwoners met psychosociale klachten
-
Blz. 172
Continueren en borgen programma-onderdelen Zorg Nabij
-
Blz. 173
Groter bereik Welzijn Op Recept
-
Blz. 174
Doorontwikkelen cursus Grip&Glans specifiek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 175
Sociaal-emotionele ondersteuning voor inwoners in het aardbevingsgebied.
-
Blz. 176
b. Mantelzorgers in Midden-Groningen krijgen adequate hulp en ondersteuning
-
Blz. 177
Uitbreiding van steunpunten mantelzorg
-
Blz. 178
Organiseren van activiteiten voor jonge mantelzorgers
-
Blz. 179
Werving van vrijwilligers voor respijtzorg voor mantelzorgers
-
Blz. 180
c. Ontwikkelen van sterke samenwerkingsverbanden tussen gemeente, welzijn en vrijwilligersorganisaties
-
Blz. 181
Vormen van een samenwerkingsnetwerk voor kennisdeling en informatie-uitwisseling
-
Blz. 182
Organiseren van vrij toegankelijke informatie -en adviespunten
-
Blz. 183
d. Terugdringen van eenzaamheid
-
Blz. 184
Aanpak Eén tegen Eenzaamheid
-
Blz. 185
e. Versterken van de informele ondersteuning
-
Blz. 186
Opstellen van beleidsnotitie Informele ondersteuning
-
Blz. 187
Er is een goed werkende matchingsmethode voor hulpvragen en vrijwilligersaanbod
-
Blz. 188
2.2.3 Wmo
-
Blz. 189
Inleiding
-
Blz. 190
Ambities
-
Blz. 191
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 192
Doelstellingen
-
Blz. 193
a. De geboden ondersteuning is van goede kwaliteit en wordt rechtmatig ingezet
-
Blz. 194
Inzet toezichthouders
-
Blz. 195
Preventie aan de poort
-
Blz. 196
Doorontwikkeling van het Toezicht
-
Blz. 197
b. Inwoners zijn betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 198
Adviesraad Sociaal Domein
-
Blz. 199
Onafhankelijke cliëntondersteuning
-
Blz. 200
c. Inwoners zijn zelfredzaam binnen hun eigen mogelijkheden
-
Blz. 201
Bieden van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 202
Bieden van ondersteuning aan inwoners die tot de OGGz doelgroep behoren.
-
Blz. 203
Bieden van Vervoer voor mensen die niet in staat zijn op eigen kracht te reizen
-
Blz. 204
Bieden van voorzieningen die algemeen toegankelijk zijn
-
Blz. 205
Maken van afspraken met woningcorporatie en huurdersorganisaties
-
Blz. 206
Uitvoeren van de Omgekeerde toets
-
Blz. 207
We voeren alle verkennende onderzoeken in het kader van de Wvggz uit binnen de wettelijke termijnen.
-
Blz. 208
d. Toegankelijk Midden-Groningen (inclusie/VN Verdrag Handicap)
-
Blz. 209
Opstellen van een Lokale Inclusie Agenda
-
Blz. 210
2.2.4 Jeugd
-
Blz. 211
Inleiding
-
Blz. 212
Ambities
-
Blz. 213
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 214
Doelstellingen
-
Blz. 215
a. Investeren in laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning
-
Blz. 216
We continueren de inzet Ondersteuning Jeugd en Gezin
-
Blz. 217
We voeren het project Jongerenwerk+ uit en ontwikkelen het regulier jongerenwerk door de koppeling met dit project
-
Blz. 218
We concretiseren de doelen van de lokale coalitie Kansrijke Start Midden-Groningen
-
Blz. 219
We nemen aanvullende diensten af van de GGD rondom jeugd.
-
Blz. 220
We voeren het NPG-project Moeders van Midden-Groningen uit
-
Blz. 221
b. Ontwikkelen van een aanpak rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 222
We ontwikkelen een gezamenlijke gemeentelijke visie op huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 223
We ontwikkelen een duidelijke opdracht voor de sociale teams rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 224
We bevorderen de deskundigheid van de professionals in de sociale teams
-
Blz. 225
We verbeteren de samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 226
We zorgen voor voldoende passend hulpaanbod voor betrokkenen rondom huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 227
We geven voorlichting aan inwoners over huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 228
We voeren het NPG-project JIM uit
-
Blz. 229
c. Verbeteren van de jeugdhulp
-
Blz. 230
We organiseren een deel van de jeugdhulp lokaal
-
Blz. 231
We zorgen dat de gezinsverzorging structureel ingebed is in het beschikbare hulpaanbod
-
Blz. 232
We maken ruimte in budgetten voor transformatiedoeleinden
-
Blz. 233
We verfijnen de monitoringstool en gebruiken deze als basis voor datagedreven werken
-
Blz. 234
We werken samen met alle Groninger gemeenten aan een dekkend landschap van (hoog-specialistische) jeugdhulp
-
Blz. 235
We ontwikkelen het toezicht op jeugdhulp
-
Blz. 236
We versterken de verbinding onderwijs en zorg
-
Blz. 237
Uitvoeren van de Omgekeerde toets
-
Blz. 238
Onderzoeken van andere mogelijkheden voor verdergaande ontschotting
-
Blz. 239
2.2.5 Onderwijs en onderwijshuisvesting
-
Blz. 240
Inleiding
-
Blz. 241
Ambities
-
Blz. 242
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 243
Doelstellingen
-
Blz. 244
a. Kinderen maken een goede start in het onderwijs
-
Blz. 245
We vergroten het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie
-
Blz. 246
We verbeteren de kwaliteit van Voorschoolse Educatie
-
Blz. 247
We vergroten ouderbetrokkenheid bij voorschoolse educatie
-
Blz. 248
We meten de resultaten en het effect van Voorschoolse Educatie
-
Blz. 249
We houden toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 250
We voeren een stimulerend taal-en leesaanbod uit voor kinderen van 0-12 jaar
-
Blz. 251
b. Vergroten van kansengelijkheid en toegankelijkheid
-
Blz. 252
We bieden coaching bij overstap naar VO
-
Blz. 253
We faciliteren de taalschool voor kinderen met een migratieachtergrond
-
Blz. 254
We bieden leerlingenvervoer
-
Blz. 255
We geven uitvoering aan het project Tijd voor Toekomst
-
Blz. 256
We gaan het onderwijskansenbeleid bijstellen
-
Blz. 257
c. Onderwijs/opvang, zorg , welzijn en cultuur werken samen voor een optimale (talent)ontwikkeling van elk kind.
-
Blz. 258
We werken aan een optimale overdracht van peuteropvang naar basisschool
-
Blz. 259
We versterken de samenwerking tussen onderwijs en zorg
-
Blz. 260
d. Jongeren verlaten de school met minimaal een startkwalificatie
-
Blz. 261
We werken samen in de Regio RMC03 aan de aanpak van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 262
Samen met Noorderpoort bieden wij op het Werkbedrijf BWRI de Route Rubicon aan voor voortijdige schoolverlaters.
-
Blz. 263
Casemanagers Jeugd bieden op de MBO scholen voorlichting en preventieve ondersteuning aan studenten.
-
Blz. 264
We zetten extra in op het voorkomen langdurige uitval (thuiszitten).
-
Blz. 265
e. Volwassenen kunnen meedoen in onze samenleving doordat ze voldoende geletterd zijn
-
Blz. 266
Inwoners kunnen volwasseneneducatie volgen om hun basisvaardigheden te verbeteren.
-
Blz. 267
We vergroten bewustwording en herkenning van laaggeletterdheid
-
Blz. 268
We zetten in op betrokkenheid en inzet van werkgevers
-
Blz. 269
We investeren in leesbevordering van kinderen en ouders
-
Blz. 270
Inwoners kunnen in het Taalhuis aan de slag met hun basisvaardigheden
-
Blz. 271
f. Kinderen krijgen onderwijs in een stimulerend, veilig en toekomstbestendig schoolgebouw
-
Blz. 272
Opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 273
Opstellen Programma en Overzicht
-
Blz. 274
Het voeren van op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de schoolbesturen
-
Blz. 275
2.2.6 Participatiewet
-
Blz. 276
Inleiding
-
Blz. 277
Ambities
-
Blz. 278
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 279
Doelstellingen
-
Blz. 280
a. Inwoners hebben voldoende financiële mogelijkheden om volwaardig mee te doen.
-
Blz. 281
We verstrekken algemene bijstand als inwoners onvoldoende inkomen of vermogen hebben om van te leven
-
Blz. 282
We hebben een maatwerkbudget voor kinderen
-
Blz. 283
We ondersteunen het Armoedepact
-
Blz. 284
We bieden financiële ondersteuning aan maatschappelijke organisaties die zich richten op de bestrijding van armoede
-
Blz. 285
We hebben minimaregelingen voor inwoners met een laag inkomen
-
Blz. 286
We gaan onze dienstverlening voor inwoners met armoede verbeteren
-
Blz. 287
We gaan ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting opleiden
-
Blz. 288
Uitvoeren van de Omgekeerde toets
-
Blz. 289
b. Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking kunnen hun eigen inkomen verdienen.
-
Blz. 290
We begeleiden kwetsbare jongeren die uitstromen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs of Praktijkonderwijs bij hun vervolgstap naar werk of dagbesteding.
-
Blz. 291
We organiseren beschutte werkplekken binnen het Werkbedrijf BWRI.
-
Blz. 292
We maken gebruik van het instrument afspraakbaan zodat inwoners met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever aan de slag kunnen.
-
Blz. 293
We zorgen voor aangepaste werkplekken voor inwoners met een WSW-dienstverband.
-
Blz. 294
c. Nieuwkomers kunnen snel en volwaardig meedoen.
-
Blz. 295
We bieden maatschappelijke begeleiding aan nieuwkomers.
-
Blz. 296
We ondersteunen nieuwkomers tijdens hun inburgeringstraject.
-
Blz. 297
Nieuwkomers krijgen minimaal 6 maanden financiële ontzorging.
-
Blz. 298
We ondersteunen ook de nieuwkomers die onder het oude inburgeringsregime vallen bij hun inburgering en participatie.
-
Blz. 299
d. Zoveel mogelijk inwoners participeren via betaald werk of een eigen bedrijf. Alleen als dit niet lukt dan is maatschappelijke participatie het doel.
-
Blz. 300
We treffen maatregelen om de armoedeval te verzachten
-
Blz. 301
We verkleinen de afstand tot de arbeidsmarkt voor bijstandsgerechtigden via scholing en omscholing in een kansrijk beroep
-
Blz. 302
We gaan een Werk-Leerbedrijf BWRI opzetten
-
Blz. 303
We bevorderen de maatschappelijke participatie van Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 304
We ondersteunen zelfstandige ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis bij hun keuzes voor de toekomst
-
Blz. 305
We hebben het Hulpteam Overschild
-
Blz. 306
We gaan minimaal 200 bijstandsgerechtigden laten uitstromen naar betaald werk
-
Blz. 307
2.2.7 Schuldhulpverlening
-
Blz. 308
Inleiding
-
Blz. 309
Ambities
-
Blz. 310
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 311
Doelstellingen
-
Blz. 312
a. De inwoners van Midden-Groningen ontvangen financiële ondersteuning die het beste past bij hun persoonlijke situatie.
-
Blz. 313
Wij onderhouden intensief contact met beschermingsbewindvoerders.
-
Blz. 314
Beschermingsbewindvoerders leiden klanten sneller door naar schuldhulpverlening en bevorderen financiële redzaamheid van klanten.
-
Blz. 315
b. Minder problematische schulden onder de inwoners van de gemeente Midden-Groningen.
-
Blz. 316
Wij ontwikkelen een succesvolle werkwijze om mensen met problematische schulden bij de zorgverzekeraar te ondersteunen.
-
Blz. 317
Wij beschrijven onze werkwijze zodat de sociale teams deze werkwijze kunnen volgen.
-
Blz. 318
c. Ondernemers vinden de route naar gemeentelijke schuldhulpverlening op maat.
-
Blz. 319
De Kredietbank Midden-Groningen werkt actief mee aan het loket zelfstandigen in coronatijd.
-
Blz. 320
Wij zoeken actief contact met lokale ondernemersverenigingen.
-
Blz. 321
Wij werken samen met onze ketenpartners.
-
Blz. 322
Wij breiden onze online dienstverlening uit door een lidmaatschap op 155.nl. Daarnaast gaat onze dienstverlening aan ondernemers deel uitmaken van ons communicatieplan.
-
Blz. 323
d. Wij bevorderen de financiële redzaamheid van onze klanten.
-
Blz. 324
Wij sluiten ons aan bij het 'collectief schuldenregelen' en 'schuldenknooppunt' van de NVVK.
-
Blz. 325
e. Wij ontwikkelen een werkwijze voor jongeren met schulden of financiële problematiek.
-
Blz. 326
Wij bereiken jaarlijks 50 jongeren.
-
Blz. 327
f. Wij werken volgens de NVVK belofte.
-
Blz. 328
Wij sluiten geen klanten uit van schuldhulpverlening.
-
Blz. 329
Na afronding van een schuldhulpverleningstraject zijn onze klanten financieel zelfredzaam.
-
Blz. 330
g. Wij zorgen voor een brede bekendheid van de mogelijkheden van de kredietbank.
-
Blz. 331
Wij zetten in op financiële bewustwording van jong tot oud in de gemeente Midden-Groningen.
-
Blz. 332
Wij implementeren ons communicatieplan.
-
Blz. 333
h. Zoveel mogelijk inwoners met beginnende betalingsachterstanden ontvangen een passend hulpaanbod.
-
Blz. 334
Wij communiceren duidelijk wanneer wij langskomen en waarom wij langskomen.
-
Blz. 335
Wij monitoren de manier waarop wij onze hulp aanbieden.
-
Blz. 336
Wij doen een hulpaanbod aan iedere inwoner waarvan wij een signaal van een betalingsachterstand ontvangen.
-
Blz. 337
2.2.8 Sociale teams
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Ambities
-
Blz. 340
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 341
Doelstellingen
-
Blz. 342
a. De sociale teams verzorgen met vier teams de integrale toegang tot zorg en werken verder aan de transformatie.
-
Blz. 343
We voeren vroegsignalering van armoede en schulden integraal uit binnen de sociale teams.
-
Blz. 344
We voeren het NPG-project Inzet Ervaringsdeskundigen Armoede en Sociale Uitsluiting uit
-
Blz. 345
We voeren het NPG-project Bevorderen Sociale Veerkracht uit.
-
Blz. 346
b. De sociale teams werken aan de voorkant meer samen met de welzijnsdiensten.
-
Blz. 347
We investeren in de samenwerking tussen de sociale teams en maatschappelijk activeerders.
-
Blz. 348
We versterken de samenwerking tussen de sociale teams en jongerenwerk.
-
Blz. 349
c. Inwoners ontvangen de benodigde hulp en ondersteuning binnen de wettelijke termijnen.
-
Blz. 350
We zetten extra capaciteit in om de druk op de toegang te verlagen.
-
Blz. 351
We onderzoeken mogelijkheden om de sociale teams goed te kunnen laten inspelen op fluctuaties in instroom en uitstroom.
-
Blz. 352
We zetten in op het versterken van de samenwerking tussen de sociale teams en het welzijnswerk.
-
Blz. 353
d. Inwoners zijn tevreden over de hulpverlening en ondersteuning vanuit het sociale team.
-
Blz. 354
We evalueren de ingezette hulp door de sociale teams op periodieke basis.
-
Blz. 355
We meten steekproefsgewijs de tevredenheid van inwoners over de dienstverlening van de sociale teams.
-
Blz. 356
e. De sociale teams hebben een goed beeld van de lokale ondersteuningsbehoefte en maatschappelijke uitdagingen
-
Blz. 357
We ontwikkelen een set aan passende indicatoren voor de werkzaamheden van de sociale teams.
-
Blz. 358
We geven periodiek samen met de sociale teams duiding aan de cijfers en ontwikkelingen in de indicatoren.
-
Blz. 359
2.2.9 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 360
indicatoren
-
Blz. 361
2.2.10 Financieel overzicht Sociaal
-
Blz. 362
financieel overzicht sociaal
-
Blz. 363
Toelichting
-
Blz. 364
2.3 Programma Economie
-
Blz. 365
2.3.0 Inleiding
-
Blz. 366
Opbouw programma
-
Blz. 367
2.3.1 Omgevingswet
-
Blz. 368
Inleiding
-
Blz. 369
Ambities
-
Blz. 370
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 371
Doelstellingen
-
Blz. 372
a. Wij voldoen aan de wettelijke minimum vereisten en realiseren een kleine plus.
-
Blz. 373
Wij richten het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in.
-
Blz. 374
De bestemmingsplannen worden op orde gebracht, zodat alles opgenomen kan worden in het tijdelijk omgevingsplan.
-
Blz. 375
Bestaande verordeningsregels op het gebied van de fysieke leefomgeving, die in het omgevingsplan kunnen dan wel moeten worden opgenomen, worden geïnventariseerd.
-
Blz. 376
Er wordt gestart met het anders werken (integraal en extern gericht) dat nodig is voor het werken met de Omgevingswet.
-
Blz. 377
Oefenen met een pilot Omgevingsplan.
-
Blz. 378
Wij bestuderen de Bruidsschat en toetsen aan wenselijkheid en bruikbaarheid, zodat alleen datgene overgenomen wordt wat de gemeente nodig vindt.
-
Blz. 379
Wij stellen toepasbare regels op.
-
Blz. 380
b. We starten met het opstellen van een omgevingsvisie.
-
Blz. 381
Het maken van een strategisch ontwikkeldocument omgevingsvisie.
-
Blz. 382
In gesprek gaan met de samenleving over de omgevingsvisie.
-
Blz. 383
Opstellen en vaststellen van de Omgevingsvisie Midden-Groningen.
-
Blz. 384
2.3.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
-
Blz. 385
Inleiding
-
Blz. 386
Ambities
-
Blz. 387
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 388
Doelstellingen
-
Blz. 389
a. Het stedelijk gebied van Hoogezand-Sappemeer versterken.
-
Blz. 390
Verder werken aan het project Stadshart-Noord
-
Blz. 391
Verder werken aan de herstructurering van Gorecht-West
-
Blz. 392
Afronden IJsbaanlocatie Sappemeer
-
Blz. 393
Ontwikkelen Vosholen fase 2
-
Blz. 394
b. Netwerken van sterke dorpen.
-
Blz. 395
Ontwikkeling Tolweg Muntendam
-
Blz. 396
Ontwikkeling Verlengde Veenlaan Slochteren
-
Blz. 397
Vrijkomende gemeentelijke locaties ontwikkelen
-
Blz. 398
Faciliteren van particuliere woningbouwontwikkelingen
-
Blz. 399
c. Fysieke NPG-projecten faciliteren.
-
Blz. 400
Verpauperde panden
-
Blz. 401
Herstructurering bedrijventerreinen
-
Blz. 402
Herstructurering Hoogezand Noord
-
Blz. 403
Duurzaam particulier bezit
-
Blz. 404
d. Kaders opstellen voor ruimtelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 405
Opstellen van een visie voor Martenshoek
-
Blz. 406
Opstellen van een visie voor Meerstad-Harkstede
-
Blz. 407
Opstellen verordening nadeelcompensatie
-
Blz. 408
Vervolg geven op de ruimtelijk-economische visies voor de A7-corridor
-
Blz. 409
Opstellen woningmarktonderzoek
-
Blz. 410
e. Juridisch-planologische knelpunten oplossen.
-
Blz. 411
Vertaling kamerverhuurbeleid
-
Blz. 412
Opstellen partiele herziening bestemmingplan Woongebieden Hoogezand-Sappemeer
-
Blz. 413
f. Samenwerking Omgevingsdienst Groningen.
-
Blz. 414
2.3.3 Economie
-
Blz. 415
Inleiding
-
Blz. 416
Ambities
-
Blz. 417
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 418
Doelstellingen
-
Blz. 419
a. We willen een excellente dienstverlener zijn voor ondernemers en instellingen.
-
Blz. 420
We bieden een aanspreekpunt en onderhouden contacten met het bedrijfsleven.
-
Blz. 421
We communiceren actief over ontwikkelingen en regelingen.
-
Blz. 422
We zetten in op een duurzame aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van met name industrie, bouw en zorg
-
Blz. 423
Vervolg geven op de ruimtelijk-economische visies voor de A7-corridor
-
Blz. 424
b. We willen meer regionale waarde voor de landbouwsector.
-
Blz. 425
We participeren in de regionale samenwerking Agenda voor de Veenkoloniën.
-
Blz. 426
c. We concentreren de detailhandel tot compacte centra.
-
Blz. 427
We inventariseren de detailhandel buiten de winkelgebieden.
-
Blz. 428
We begrenzen de winkelgebieden in de gemeente.
-
Blz. 429
We faciliteren winkeleigenaren om de detailhandelsfunctie te veranderen naar een andere passende bestemming.
-
Blz. 430
We faciliteren het platform detailhandel.
-
Blz. 431
d. We positioneren Midden-Groningen als een recreatiebestemming waar het voor iedereen goed toeven is.
-
Blz. 432
We ontwikkelen een visie vrijetijdseconomie.
-
Blz. 433
We stimuleren dag - en verblijfrecreatie door het project 'Midden-Groningen op de kaart' in het lokale programma Nationaal Programma Groningen.
-
Blz. 434
2.3.4 Verkeer
-
Blz. 435
Inleiding
-
Blz. 436
Ambities
-
Blz. 437
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 438
Doelstellingen
-
Blz. 439
a. Verkeersveilig bewegen.
-
Blz. 440
Monitoring
-
Blz. 441
Permanente verkeerseducatie.
-
Blz. 442
Financiering
-
Blz. 443
b. Sociaal inclusief.
-
Blz. 444
Als gemeente doen we mee aan het landelijke fietsproject ‘Doortrappen’.
-
Blz. 445
c. Duurzaam verplaatsen.
-
Blz. 446
We proberen subsidies binnen te halen om het fietsnetwerk te verbeteren.
-
Blz. 447
d. Bereikbaar platteland.
-
Blz. 448
We ondersteunen het uitbreiden en verbeteren van de voorzieningen bij de treinstations en de Hub’s.
-
Blz. 449
We hebben overleg met Provincie Groningen, Regio Groningen-Assen en OV-Bureau over ontwikkelingen op het terrein van openbaar vervoer
-
Blz. 450
e. Economische dynamiek.
-
Blz. 451
De plannen voor het project Knijpsbrug worden in 2022 uitgevoerd.
-
Blz. 452
We participeren actief in het project N33, dat is gericht op het verbeteren van de doorstroming.
-
Blz. 453
2.3.5 Duurzaamheid
-
Blz. 454
Inleiding
-
Blz. 455
Ambities
-
Blz. 456
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 457
Doelstellingen
-
Blz. 458
a. De gemeente biedt individuele inwoners die duurzaam willen handelen hier de mogelijkheden voor.
-
Blz. 459
Energieloket
-
Blz. 460
RREW
-
Blz. 461
Duurzaamheidslening
-
Blz. 462
Beleid elektrische laadpalen
-
Blz. 463
Ondersteunen individuele burgers
-
Blz. 464
b. Inwoners van de gemeente Midden-Groningen zijn betrokken bij en profiteren van de ontwikkeling van duurzame energieprojecten.
-
Blz. 465
RES-afspraken
-
Blz. 466
Beleid Midden-Groningen
-
Blz. 467
Samenwerken profiteren ontwikkeling duurzame energie projecten
-
Blz. 468
c. De gemeente Midden-Groningen maakt het mogelijk dat duurzame energieprojecten worden gerealiseerd.
-
Blz. 469
RES-uitgangspunten
-
Blz. 470
Beleid Duurzame Energie Midden-Groningen
-
Blz. 471
NAM-locaties
-
Blz. 472
Zon op dak
-
Blz. 473
Netwerkcapaciteit
-
Blz. 474
d. Een aantal wijken in de gemeente Midden-Groningen is in 2030 van het aardgas af.
-
Blz. 475
Gasvrij Gorecht
-
Blz. 476
Aardgasvrij Steendam-Tjuchem
-
Blz. 477
Nieuwe Aardgasvrije Wijken
-
Blz. 478
Wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 479
Belanghebbenden TVW WUPs
-
Blz. 480
Kosten
-
Blz. 481
Samenwerken van het aardgas af
-
Blz. 482
e. De gemeente ondersteunt bij initiatieven van inwoners, bewonersorganisaties, energiecoöperaties, en andere belanghebbenden in onze gemeente.
-
Blz. 483
Afstemming rollen
-
Blz. 484
Betrekken jeugd
-
Blz. 485
Fairtrade/ Global goals
-
Blz. 486
f. De gemeente Midden-Groningen voert een duurzame bedrijfsvoering.
-
Blz. 487
Verminderen interne afvalstromen
-
Blz. 488
Duurzaam inkopen
-
Blz. 489
Duurzaam wagenpark
-
Blz. 490
Duurzaam gemeentelijke vastgoed
-
Blz. 491
Duurzaam meerjaren onderhoudsplan
-
Blz. 492
2.3.6 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 493
Beleidsindicatoren
-
Blz. 494
2.3.7 Financieel overzicht
-
Blz. 495
Economie Financieel Overzicht
-
Blz. 496
Toelichting
-
Blz. 497
2.4 Programma Dienstverlening
-
Blz. 498
2.4.0 Inleiding
-
Blz. 499
Visie
-
Blz. 500
2.4.1 Programmaplan Dienstverlening
-
Blz. 501
Inleiding
-
Blz. 502
Ambities
-
Blz. 503
Doelstellingen
-
Blz. 504
a. Democratie en dialoog (E-Dienstverlening/E-Democratie)
-
Blz. 505
Een onlineorganisatie inrichten binnen de gemeente.
-
Blz. 506
Samen met de (lijn)organisatie promoten we Consul en helpen we met het inrichten van participatievraagstukken.
-
Blz. 507
b. Gastheerschap in Huis van Cultuur en Bestuur
-
Blz. 508
Evalueren ervaringen van de bezoekers in het nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur over de eerste periode m.b.t. ontvangst, bereikbaarheid, toegankelijkheid en gastheerschap.
-
Blz. 509
Evalueren ervaringen van inwoners met de centrale dienstverlening en waar nodig aanbod verbeteren of vernieuwen.
-
Blz. 510
c. Gemeenteraadsverkiezingen 2022 goed, veilig en toegankelijk
-
Blz. 511
Opzetten van een projectmatige aanpak voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 en daarbij aansluiten bij de laatste landelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 512
d. Open Data
-
Blz. 513
We maken een verkenning van Quick Wins op het gebied van Open Data.
-
Blz. 514
Waar mogelijk en haalbaar gegevens kosteloos, rechtenvrij, openbaar, machineleesbaar en volgens open standaarden beschikbaar stellen.
-
Blz. 515
e. Strategie online
-
Blz. 516
Actief op zoek gaan naar dienstverlening die toegankelijk gemaakt kan worden via de Top Takenwebsite
-
Blz. 517
Dienstverlening verbeteren door het transformeren van word- en PDF-formulieren e-Formulieren
-
Blz. 518
Verdere implementatie I-Burgerzaken zowel aan de inwoners als het bevorderen van digitaal werken door de medewerkers van de gemeente.
-
Blz. 519
Deelname aan het project Digitale Aanvraag Rijbewijs waardoor het rijbewijs rechtstreeks digitaal bij de RDW kan worden aangevraagd.
-
Blz. 520
Verdere uitwerking van onze kanalenstrategie, door het meest efficiënte kanaal preferent te maken.
-
Blz. 521
2.4.2 Financieel overzicht
-
Blz. 522
Financieel overzicht
-
Blz. 523
Toelichting
-
Blz. 524
Burgerzaken
-
Blz. 525
2.5 Programma Gevolgen gas- en zoutwinning en lokaal programma NPG
-
Blz. 526
2.5.0 Inleiding
-
Blz. 527
Visie, doelstelling en opbouw programma
-
Blz. 528
2.5.1 Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 529
Inleiding
-
Blz. 530
Ambities
-
Blz. 531
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 532
Doelstellingen
-
Blz. 533
a. Alle gebouwen binnen de versterkingsopgave zo snel mogelijk beoordelen
-
Blz. 534
In het Lokaal Plan van Aanpak 2021-2022 hebben we het programma voor opname en beoordelen voor 2021 en 2022 opgenomen en daarmee de opdracht aan NCG voor die periode geformuleerd.
-
Blz. 535
b. Gebouwen waar nodig zo snel mogelijk versterken
-
Blz. 536
Ruimte creëren zodat er meer adressen gelijktijdig kunnen worden versterkt.
-
Blz. 537
c. Zorgen voor goede (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een vlotte en bewonersgerichte manier van versterken
-
Blz. 538
Aanpassen ruimtelijke kaders en maken plannen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie.
-
Blz. 539
d. De eigenaren in batch 1588 moeten verder kunnen met hun versterkingsprojecten.
-
Blz. 540
Oplossen individuele problemen binnen batch 1588
-
Blz. 541
e. Op basis van de afspraken uit het convenant scholenprogramma willen we de projecten voor het versterken en nieuwbouwen van scholen afronden.
-
Blz. 542
Afronden lopende projecten van het Scholenprogramma.
-
Blz. 543
f. Onze inwoners moeten niet de financier worden van de kosten die voortkomen uit de versterking.
-
Blz. 544
Monitoring van de uitgaven en afstemming met het rijk over de hoogte van de Rijksbijdragen.
-
Blz. 545
g. Funderingsproblematiek moet niet de nieuwe pauzeknop worden in de versterkingsaanpak.
-
Blz. 546
Agenderen van het probleem van de funderingen bij NCG, IMG en het rijk.
-
Blz. 547
h. We willen geen uitbreiding van de zoutwinning.
-
Blz. 548
Monitoren beroepsprocedure zoutwinning en in gang zetten eventuele verdere acties.
-
Blz. 549
2.5.2 Lokaal programma NPG (Nationaal Programma Groningen) i.o.
-
Blz. 550
Inleiding
-
Blz. 551
Ambities
-
Blz. 552
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 553
Doelstellingen
-
Blz. 554
a. De resterende projecten uit de eerste tranche indienen.
-
Blz. 555
b. De voorbereidingen starten om te komen tot een selectiedocument voor de tweede tranche projecten.
-
Blz. 556
c. Een plan van aanpak opstellen voor het amendement inzake de 5%.
-
Blz. 557
d. Invulling geven aan participatie en betrokkenheid.
-
Blz. 558
e. Uitvoering geven aan de goedgekeurde projecten.
-
Blz. 559
2.5.3 Financieel overzicht
-
Blz. 560
Gevolgen gas- en zoutwinning
-
Blz. 561
Programma gevolgen gaswinning
-
Blz. 562
Uitvoering lokaal programmaplan (NPG)
-
Blz. 563
2.6 Programma Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 564
2.6.0 Inleiding
-
Blz. 565
Voorwoord
-
Blz. 566
2.6.1 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 567
Inleiding
-
Blz. 568
Ontwikkeling algemene uitkering uit het gemeentefonds
-
Blz. 569
Overhead
-
Blz. 570
Algemene reserve
-
Blz. 571
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 572
Onvoorzien
-
Blz. 573
2.6.2 Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
-
Blz. 574
Beleidsindicatoren
-
Blz. 575
2.6.3 Financieel overzicht
-
Blz. 576
Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 577
Toelichting
-
Blz. 578
3. Paragrafen
-
Blz. 579
3.1 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 580
De opgave voor 2022
-
Blz. 581
Opgave 2022
-
Blz. 582
Dienstverlening
-
Blz. 583
Dienstverlening
-
Blz. 584
Communicatie
-
Blz. 585
Communicatie
-
Blz. 586
Human resource management
-
Blz. 587
HRM
-
Blz. 588
Informatisering en automatisering
-
Blz. 589
I&A
-
Blz. 590
Facilitaire zaken
-
Blz. 591
Facilitaire zaken
-
Blz. 592
Gebouwenbeheer
-
Blz. 593
Gebouwenbeheer
-
Blz. 594
Planning & Control
-
Blz. 595
P&C
-
Blz. 596
Juridische zaken en inkoop
-
Blz. 597
Juridische zaken en inkoop
-
Blz. 598
Financieel beheer
-
Blz. 599
Financieel beheer
-
Blz. 600
Financieel advies
-
Blz. 601
Financieel advies
-
Blz. 602
3.2 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 603
Inleiding
-
Blz. 604
Inleiding
-
Blz. 605
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 606
Inkomsten lokale heffingen
-
Blz. 607
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 608
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 609
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 610
Kostendekking van de heffingen
-
Blz. 611
Kostendekkendheid van de rioolheffing
-
Blz. 612
Kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing
-
Blz. 613
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 614
Recapitulatie titel 1,2 en 3
-
Blz. 615
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 616
Belastingdruk (woonlasten)
-
Blz. 617
Belastingdruk
-
Blz. 618
Woonlasten
-
Blz. 619
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 620
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 621
3.3 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 622
Inleiding
-
Blz. 623
Inleiding
-
Blz. 624
Risico versus onzekerheden
-
Blz. 625
Risico versus onzekerheden
-
Blz. 626
Risico-kwalificatie
-
Blz. 627
Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
-
Blz. 628
Weerstandsvermogen vs weerstandskapitaal
-
Blz. 629
Risicomanagement
-
Blz. 630
Risicomanagement
-
Blz. 631
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 632
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 633
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 634
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 635
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 636
Overzicht risico's
-
Blz. 637
Risicotabel 2022
-
Blz. 638
Overzicht risico's
-
Blz. 639
Ontwikkeling risico's en weerstandsratio
-
Blz. 640
Financiële kengetallen
-
Blz. 641
Financiële kengetallen
-
Blz. 642
Kengetallen
-
Blz. 643
3.4 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 644
Inleiding
-
Blz. 645
Inleiding
-
Blz. 646
Ambitie
-
Blz. 647
Ambitie
-
Blz. 648
Doelstellingen
-
Blz. 649
Doelstellingen
-
Blz. 650
Inzet
-
Blz. 651
Inzet
-
Blz. 652
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 653
Kerncijfers kapitaalgoederen
-
Blz. 654
Financieel overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 655
Financieel overzicht kapitaalgoederen (excl. loonkosten, overhead en kapitaalslasten
-
Blz. 656
3.5 Paragraaf Financiering
-
Blz. 657
Inleiding
-
Blz. 658
Inleiding
-
Blz. 659
Wettelijk kader
-
Blz. 660
Wettelijk kader
-
Blz. 661
Vermogenspositie
-
Blz. 662
Vermogenspositie
-
Blz. 663
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 664
Herfinanciering en aanvullende financiering
-
Blz. 665
Financieringsbeleid
-
Blz. 666
Financieringsbeleid
-
Blz. 667
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 668
Liquiditeitenbeheer
-
Blz. 669
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 670
Ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt
-
Blz. 671
Risicobeheersing
-
Blz. 672
Risicobeheersing
-
Blz. 673
Renterisico en renterisico's vaste schuld
-
Blz. 674
Kredietrisico's en interne rente
-
Blz. 675
Vervolg risicobeheersing
-
Blz. 676
3.6 Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 677
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 678
Inleiding
-
Blz. 679
Verbonden partijen
-
Blz. 680
Verbonden partijen
-
Blz. 681
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 682
Informatie per verbonden partijen
-
Blz. 683
Openbaar lichaam
-
Blz. 684
BV & NV
-
Blz. 685
Verenigingen
-
Blz. 686
Stichtingen
-
Blz. 687
Overig
-
Blz. 688
3.7 Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 689
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 690
Inleiding
-
Blz. 691
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 692
Herziening grondexploitaties
-
Blz. 693
Winst en verlies
-
Blz. 694
Winst en verlies
-
Blz. 695
Grondexploitaties
-
Blz. 696
Grondexploitaties
-
Blz. 697
Overige bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 698
Overige bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 699
Financieel
-
Blz. 700
Financieel
-
Blz. 701
Grondexploitatie
-
Blz. 702
Overige complexen (geen onderdeel van bouwgronden in exploitatie)
-
Blz. 703
Overige complexen
-
Blz. 704
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 705
Onderbouwing van de geraamde winstnemingen
-
Blz. 706
Risico's
-
Blz. 707
Risico's
-
Blz. 708
3.8 Paragraaf Bestuur
-
Blz. 709
Inleiding bestuur
-
Blz. 710
Inleiding
-
Blz. 711
Interactieve beleidsvorming
-
Blz. 712
Gemeente en samenleving
-
Blz. 713
Quick Scan Lokale Democratie
-
Blz. 714
Quick Scan Lokale Democratie
-
Blz. 715
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 716
Passende vergaderstructuur voor de raad
-
Blz. 717
Kwaliteit van besluitvorming
-
Blz. 718
Verkiezingen maart 2022
-
Blz. 719
Rekenkamercommissie
-
Blz. 720
Rekenkamer Midden-Groningen
-
Blz. 721
3.9 Paragraaf Taakstelling
-
Blz. 722
Paragraaf taakstelling
-
Blz. 723
4. Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 724
4.1 Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 725
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 726
4.2 Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 727
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 728
4.3 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 729
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 730
Notitie incidentele baten en lasten Commissie BBV
-
Blz. 731
4.4 Structureel evenwicht
-
Blz. 732
Overzicht Structureel evenwicht
-
Blz. 733
4.5 Geprognosticeerde balans 2022-2025
-
Blz. 734
Geprognosticeerde balans 2022 - 2025
-
Blz. 735
4.6 EMU-saldo
-
Blz. 736
EMU saldo
-
Blz. 737
4.7 Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 738
Arbeidskosten gerelateerde verplichting
-
Blz. 739
4.8 Overzicht investeringen
-
Blz. 740
4.7 Overzicht investeringen
-
Blz. 741
4.9 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 742
Eigen vermogen
-
Blz. 743
Voorzieningen
-
Blz. 744
Voorzieningen activa 1
-
Blz. 745
Voorzieningen activa 2
-
Blz. 746
Voorzieningen vlottende activa - uitzettingen
-
Blz. 747
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
-
Blz. 748
4.10 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 749
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 750
Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 751
4.11 Subsidies
-
Blz. 752
Subsidieregister begroting 2022
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap